ścieżka do tekstu:

Chcesz być wysoka – praktykuj jogę Iyengara!

  • wtorek, 30 października 2018
  • autor: Justyna Moćko
  • źródło: Archiwum
Naukowcy z Temple University w Filadelfii postanowili sprawdzić, czy i jak praktyka jogi wpływa na wzrost, zachowanie równowagi u osób starszych. W tym celu poprosili  B.K.S Iyengara i instruktorkę jogi Marian Garfinkel o opracowanie programu ćwiczeń.
wyzsza
Program, który ułożyli obejmował podstawowe pozycje jogi Iyengara. 24 ochotniczki w wieku 65 lat i starsze przez 9 tygodni uczestniczyły w 1,5 godzinnych zajęciach. Wyniki okazały się zdumiewające. Okazało się, że kobiety zaczęły szybciej, żwawiej chodzić, ich krok się wydłużył, zachowywały równowagę podczas chodzenia i stania, potrafiły dłużej ustać na jednej nodze, a co najważniejsze – przybyło im średnio centymetr wzrostu!
Oczywiście panie nie urosły;-), tylko asany wymuszały na nich utrzymywanie bardziej wyprostowanej postawy ciała. Aby prawidłowo wykonywać ćwiczenia, (a w jodze Iyengara ważna jest precyzja) nie mogły się garbić.
Szef zespołu naukowców dr. Jisup Song, będący jednocześnie podiatrą (specjalistą ds. chorób stóp) zauważył, że przed rozpoczęciem ćwiczeń uczestniczki chodząc, wykorzystywały część podeszwy pod główkami kości śródstopia. Po zakończeniu programu eksperymentalnego nauczyły się rozkładać ciężar ciała równomiernie na całą stopę.
Zachęcony wynikami zespół naukowców w przyszłości chce sprawdzić, czy joga Iyengara jest skuteczną metodą zapobiegania upadkom u starszych osób.
 
Na podstawie Reuters (informacja z dnia 11.04.2008)  http://www.reuters.com/article/healthNews/idUSHAR06825420080410
opracowała Justyna Moćko
Justyna@joga-joga.pl
 wyzsza
Opublikuj na:

data wydruku: wtorek, 22 października 2019 roku 19:13:28
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=115&art_ID=1945