Vrksasana

Pozycja ta uczy nas stać na stabilnie na jednej nodze. Wielu osobom wychodzi łatwiej na jednej nodze, na której zazwyczaj opieramy ciężar ciała stojąc nieświadomie. Vrksasana nam to uświadamia i uczy równego używania nóg. Dzięki niej czujemy fizyczny i psychiczny balans.
vrk

Dodatkowe wskazówki:
  1. Zacznij od zgięcia prawej nogi i położenia stopy dokładnie na wewnętrznej stronie uda: palce stopy powinny być skierowane do dołu, a pięta dotykać do pachwiny. Gdy stopa się zsuwa, to podłóż matę pod stopę zgiętej nogi lub trzymaj ręką za kostkę.
  2. Pracuj od dolnej stopy. Uczyń ją silną, wyciągniętą, rozszerzoną i wrośniętą w ziemię, jest to „korzeń drzewa”. Ciężar rozłożony równo na rogach stopy, ale zwróć uwagę na przyciśnięcie nasady palucha, samego palucha i wewnętrznej pięty. Wyprostuj dobrze nogę, tak aby „pień drzewa” był silny.
  3. Jeśli nie masz równowagi, to stań bokiem w niewielkiej odległości od ściany i oprzyj dłoń na ścianie lub tyłem z plecami na ścianie.
  4. Trzymaj biodra równo, opuść biodro zgiętej nogi, aby było na tej samej wysokości co drugie. Otwórz pachwinę i wewnętrzna stronę uda sięgając kolanem do dołu i trochę do tyłu, jednak uważaj aby nie cofnęło się biodro zgiętej nogi..
  5. Opuść kość ogonową  i skręć miednicę do tyłu. Jednocześnie wyciągnij ręce nad głową i lekko je cofnij, aby były dokładnie pionowo.
  6. Naciskaj stopą na wewnętrzne udo, ale i też z taką samą siłą naciśnij udem na stopę.
  7. Aby łatwiej stać nieruchomo patrz prosto przed siebie na nieruchomy punkt. Możesz zamknąć oczy, aby poczuć, czy masz dobrą stabilność.
  8. Gdy się dobrze wyciągniesz os stopy do końców palców dłoni, to nie skracając szyi (nie podnoś barków i łopatek) złącz dłonie: powinny być razem palce, ich nasady oraz nadgarstki. Gdy zginasz łokcie pracuj z rękami równoległymi do siebie.
  9. Nie wstrzymuj oddechu, trzymaj rozluźnione oczy oraz twarz.
Dodatkowe warianty:
  1. Przy ścianie, gdy chcesz poczuć wyprostowanie pleców. Możesz też ustawić równo biodra oraz ręce.
vrk2
  1. Dłonie na biodrach, aby otworzyć klatkę piersiową i barki. Naciśnij dłońmi w dół i zbliż łokcie na szerokość barków do siebie.
  2. Kolano oparte na ścianie. Naciśnij wewnętrzną stroną kolana na ścianę i rozciągnij udo oraz otwórz pachwinę.
vrk3

Leszek Kawa
Omśrodek hatha jogi
www.hathajoga.pl
 

data wydruku: sobota, 14 grudnia 2019 roku 03:54:23
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=102&art_ID=55