ścieżka do tekstu:

Pomoce do praktyki jogi - różne akcesoria do jogi

  • czwartek, 12 marca 2009
Pomoce mogą być różnego rodzaju od zwykłych pasków do jogi poprzez krzesła, ławeczki, stołki, klocki, liny, koce, pianki do jogi, wałki do jogi, po specjalistyczne typu: tresler, pudełko do Viparita Karani, specjalny most do wygięć do tyłu i inne. Pomoce pozwalają osobom z różnymi ograniczeniami ruchowymi i dolegliwościami na wykonywanie pozycji...
POMOCE DO JOGI

W różnych tradycjach jogi rozwój praktyki asan przebiega odmiennie. W zależności od stylu dopuszczalne jest używanie do pomocy różnych przedmiotów - pozwalających na wykonanie ćwiczącemu pozycji, których normalnie nie mógłby zrobić.
Pomoce mogą być różnego rodzaju:
- paski do jogi
- krzesła, 
- klocki,
- koce,
- liny,
- pianki,
- wałki do jogi
- po specjalistyczne przyrządu typu: treser, pudełko do Viparita Karani czy specjalny , drewniany most do wygięć do tyłu.

Pomoce pozwalają osobom z dużymi ograniczeniami ruchowymi w ciele na wykonywanie pozycji jogi. Przykładowo jeśli ktoś nie może złapać się za stopę i wyprostować nogę – może użyć paska, aby usiąść prosto –można podłożyć pod pośladki koce, piankę , klocek czy wałek do jogi
Pomoce używane są jako przejściowe udogodnienie – docelowo, klasycznie pozycje wykonywane są bez użycia pomocy, aczkolwiek także od tej reguły są wyjątki.
Często anatomiczna budowa ciała niejako narzuca konieczność jakiegoś wsparcia przy wykonywaniu pozycji. Przykładem takiej Asany jest Salamba Sarvangasana- świeca, której wykonywanie na dłuższą metę ( i dłuższe czasy trwania w pozycji) bez korzystania z odpowiedniej wysokości podpórki pod barkami, bądź używanie podpórki niewystarczającej u bardzo wielu osób doprowadziło do urazów szyjnego odcinka kręgosłupa.
Z kolei w niektórych odmianach jogi ( np. Astanga) nie są używane żadne pomoce. Co ważne w Astanga jodze świeca jest kolejną pozycją w dynamicznie wykonywanym cyklu i czas spędzany w pozycji jest krótki , tak więc ciało jest wstępnie przygotowane i rozgrzane. Jeśli jednak chce się wytrwać w pozycji dłużej niż kilka minut – 15 -30 min. Konieczne jest zastosowanie odpowiedniej podpórki.
Na pytanie czy korzystać z pomocy- każdy odpowie sobie sam –warto jednak wiedzieć przed podjęciem decyzji jakie są za i przeciw.
Opublikuj na:

data wydruku: wtorek, 20 kwietnia 2021 roku 06:10:07
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=99&art_ID=734