Jak w pełni skorzystać z pozycji relaksacyjnych w jodze?

  • czwartek, 14 marca 2019
  • opracował: Justyna Moćko
  • źródło: Archiwum
Często nie umiemy zadbać o efektywny odpoczynek, który jest tak ważny dla każdego z nas. Relaks jest czymś więcej niż odpoczywaniem – jest świadomym rozluźnianiem ciała.
Słowo „relax” znaczy odprężyć, zwolnić, rozluźnić, osłabić. Według innej definicji relax to spowodowanie lub ułatwienie stanu rozluźnienia, obwiśnięcia, zwiotczenia, uspokojenia, osłabienia i zwolnienia.
Potrzebę odprężenia i uwolnienia od stanów nadmiernego napięcia psychofizycznego człowiek odczuwał od najdawniejszych czasów. Świadczą o tym znane z historii kultury i cywilizacji różne sposoby odcinania się od przykrych doznań i przeżyć. Taniec, zioła, odosobnienie to niektóre techniki, które stosował człowiek od najdawniejszych czasów.
Wraz z rozwojem cywilizacji, oddaleniem się od natury poziom stresu, niepokoju wzrósł, szczególnie u ludzi Zachodu. Dla ich potrzeb podejmowano dużo prób opracowania ćwiczeń relaksacyjnych.
Jednym z najwybitniejszych badaczy stanu relaksacji był niemiecki psychiatra J. Schulz. Podkreślał, że stan głębokiego zrelaksowania osiąga się poprzez racjonalne i powtarzające się ćwiczenia.
Praktyka jogi, w której wykonuje się poszczególne ćwiczenia, spokojnie oddychając wydaje się być idealnym środkiem relaksacyjnym.
W praktyce jogi każda, bez wyjątku sesja kończy się relaksem. Świadome rozluźnienie ciała po wykonywaniu asan jest bardzo efektywnym relaksem. Zrelaksowane i wyciszone ciało pozwala na głębszą koncentrację i skierowanie świadomości do wnętrza, gdzie bije źródło naszej wewnętrznej harmonii.
  
Pozycje relaksowe (viśranta karaka) to:
  • Supta virasana
  • Supta Baddha Konasana
  • Salamba Purvottanasana
  • Salamba Sarvangasana
  • Setubandha Sarvangasana
  • Viparita Karani
  • Śavasana
Pozycje relaksowe pomagają w szybkim czasie głęboko wypocząć fizycznie i psychicznie, zregenerować siły, uspokoić. Pomagają w tym rozluźnione mięśnie. Pozycje te odprężają i wyciszają dając odpoczynek całemu organizmowi. Jednocześnie uczą pogłębionej samoobserwacji, tak ważnej m.in. dla  ćwiczeń oddechowych (pranajamy).
Śavasana to leżenie na wznak na ziemi, jak nieboszczyk, jest praktykowana na zakończenie każdej sesji jogi. Usuwa zmęczenie i przynosi spokój umysłu.
W tej pozycji rozluźniają się wszystkie części ciała, skóra, mięśnie, nerwy. Energia, która zwykle wypływa z ciała, zostaje zwrócona i płynie do wewnątrz. Jest zachowywana , a nie rozpraszana. Pozycja działa odświeżająco, koi nerwy i wycisza umysł.
Sposób wykonania: zadbaj, abyś leżał wygodnie, na czymś płaskim. Podczas opuszczania kręgosłupa na podłogę, uczyń go wypukłym, tak, aby kręgi zbliżały się do podłogi jeden za drugim. Boki tułowia powinny rozszerzać się na zewnątrz. Trzymaj klatkę piersiową rozluźnioną. Opuszczaj do ziemi podstawę tyłu czaszki. Nie napinaj szyi i gardła. 
Zamknij oczy. Kiedy rozluźnisz dolną szczękę, Twoje uszy i bębenki uszne będą rozluźnione. Rozszerz łopatki na boki, ale trzymaj barki z dala od szyi, tak, aby leżały płasko na podłodze. Połóż dłonie na podłodze, środkami dłoni do sufitu, trzymaj palce rąk rozluźnione.
Rozluźniaj skórę na udach, pośladkach, bokach tułowia, rękach, wargach, policzkach, czole. Rozluźniaj wszystkie mięśnie. Spraw, aby skóra była miękka na całym ciele.
Nie oddychaj głęboko. Oddech powinien być subtelny, gładki i cichy. Skieruj mózg, oczy w kierunku ośrodka serca. Oddaj siebie, swoje ciało, umysł Matce Ziemi, tak, aby stać się osobą spokojną i pasywną. To jest całkowity relaks.
Pozostań w tej pozycji 10-15 minut.
 
 
 savasana4savasana3savasana5
Opublikuj na:

data wydruku: poniedziałek, 23 września 2019 roku 20:27:08
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=94&art_ID=212