ścieżka do tekstu:

Asana tygodnia: ARDHA NAVASANA

  • wtorek, 16 sierpnia 2016
  • autor: Anna Jędruch
  • opracował: Anna Jędruch

Ardha navasana jest jedną z wariacji pozycji łódki (navasana). Charakteryzują ją znacznie bardziej obniżone plecy oraz stopy niż w pozycji wysokiej łódki – stopy powinny być zawieszone mniej więcej na wysokości głowy. W Ardha navasana plecy pozostają wygięte w łuk. Jest to jedna z niewielu asan w jodze,  gdzie mamy zaokrąglone plecy – przypomina typowe pilatesowe pozycje typu setka, które szczególnie zmuszają do pracy głębokie mięśnie brzucha.


Korzyści dla organizmu:

 

W tej pozycji wzmocnisz i wyrzeźbisz mięśnie brzucha (mięsień poprzeczny, skośne i prosty), a także wzmocnisz uda, zginacze bioder i dolną część pleców. Asana wpływa korzystnie na dolną część pleców, poprawia trawienie, tonizuje nerki, a także poprawia równowagę.

 

ardha navasana

 

Wykonanie:

 

  1. Rozpocznij w pozycji łódki (Navasana)
  2. Przyciągając pępek do kręgosłupa, opuść środkową część pleców niżej nad podłogę
  3. Opuść złączone nogi ok. 15 cm nad podłożem.
  4. Utrzymuj zaokrąglone plecy, staraj się rozluźnić barki i szyję. Równowaga ciała spoczywa na pośladkach, żadna część kręgosłupa nie powinna spoczywać na podłodze.
  5. Ręce trzymaj uniesione nad podłożem wzdłuż ciała, wnętrza dłoni trzymaj skierowane w kierunku nieba, a jeśli czujesz się na siłach, połóż dłonie na karku formując z nich koszyczek i trzymaj łokcie szeroko.
  6. Napinaj mięśnie brzucha i nóg, aby wytrzymać w tej pozycji przynajmniej trzy głębokie oddechy.
ardha navasana

Przeciwwskazania:

 

  1. ciąża
  2. menstruacja
  3. operacje brzucha
  4. urazy kręgosłupa
ardha navasana
 
Opublikuj na:

data wydruku: piątek, 18 września 2020 roku 09:47:15
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=93&art_ID=2314