ścieżka do tekstu:

Jak medytować i czym jest medytacja?

  • poniedziałek, 23 marca 2020
  • autor: Ela i Sylwek Rogalscy
W ostatnim czasie naukowcy coraz chętniej badają wpływ medytacji na człowieka, dzięki czemu nie jest ona niezrozumiałą i ezoteryczną praktyką. Coraz więcej zwykłych ludzi zaczyna medytować, są to zarówno biznesmeni jak i młode mamy. Medytacja trafia zarówno do dużych firm (szczególnie z branży IT np. Google) jak i do szkół czy nawet przedszkoli.
Czym jest medytacja?
Istnieje wiele różnych definicji i technik medytacji. Wspólnym elementem jest to, że  to praca ze swoim umysłem. Medytacja jest nauką obserwacji swojego umysłu i jego trenowaniem. Trening odbywa się przez rozwijanie koncentracji, relaksacji, a także poszerzanie świadomości. Można powiedzieć, że jest to taka siłownia dla naszego umysłu. Więcej :Czym jest medytacja?
Czym jest umysł?
Umysł to abstrakcyjne określenie dla mózgu i innych organów w naszym ciele, które wpływają na subiektywne postrzeganie świata. Umysł odpowiada za przetwarzanie bodźców, które odbieramy z zewnątrz za pomocą naszych zmysłów (wzrok, słuch, węch itp.) jak i tych z wewnątrz (doznania cielesne). 
Umysł działa podobnie jak oprogramowanie komputera — jest zestawem różnych programów, które są uruchamiane w konkretnym celu i okolicznościach. Są to np. przekonania na swój temat, innych ludzi czy świata. Mogą być dla nas wspierające lub szkodliwe. Większość z naszych programów (uwarunkowań) została zainstalowana w czasie dzieciństwa. Jako dzieci nie mieliśmy ugruntowanej wiedzy na temat siebie oraz otaczającego nas świata. Nie umieliśmy rozróżnić, co jest dla nas dobre, a co nie. Przejmowaliśmy przekonania od naszych rodziców i otaczających  ludzi. Nie wybieraliśmy ich świadomie, bo nie mieliśmy opinii na temat tego, co jest korzystne a co nie.
 
 
Jak obserwować umysł?
Umysł jest dynamiczny i ciągle się porusza. Przez cały czas dochodzą do niego różne bodźce poprzez nasze zmysły. Nawet jeżeli jesteśmy sami w cichym pomieszczeniu, to nasz umysł się nie nudzi. Ciągle szuka problemów oraz rozwiązań — taka jest jego charakterystyka. W każdej sekundzie zajmuje się przetwarzaniem ogromnej ilości bodźców dochodzących z naszego ciała. Jest to np. temperatura powietrza, dźwięk naszego oddechu czy różne myśli w głowie. W bardziej spokojnych momentach umysł przetwarza informacje zapisane w naszym ciele. Oznacza to, że  umysł nigdy się nie nudzi, nie zatrzymuje się. Jeżeli nauczymy się obserwować umysł — okaże się, że to zajęcie może być bardzo ciekawą czynnością. Może się okazać, że stanie się to naszym hobby na całe życie! 
Jak więc obserwować umysł? Wygląda to nieco inaczej niż obserwowanie zwykłego przedmiotu jak np. kamienia. Obserwacja umysłu polega na obserwacji doznań pochodzących z ciała, myśli i emocji. Aby poprawnie obserwować umysł, potrzebujemy wybrać najpierw stały punkt skupienia, który będzie służył jako kotwica i przypominał nam o celu. Takim punktem odniesienia może być np. oddech. Bez wybrania odpowiedniego punktu odniesienia, umysł wciągnie naszą uwagę w różne myśli. W konsekwencji nie będziemy w stanie go obserwować. Będziemy wtedy podążać za każdą myślą, każdą emocją tzn. będziemy identyfikować się z umysłem. Umysł możemy obserwować wtedy, gdy nie jesteśmy z nim zidentyfikowani.
 
 
Jak obserwować umysł podczas medytacji?
Jak zacząć medytować? Często wybieranym i stosowanym przez wielu medytujących punktem skupienia jest oddech. Oddech jest z nami przez całe  życie w każdym momencie. i zmienia się w zależności od naszego stanu emocjonalnego. Jest krótki i przyspieszony, gdy się stresujemy lub długi i spokojny, gdy jesteśmy zrelaksowani. Stan umysłu ma ogromny wpływ na oddech i za pomocą umysłu możemy go zmieniać. Relacja istnieje także w drugą stronę, czyli za pomocą oddechu możemy wpływać na umysł. (jest to jednak temat na osobny artykuł). 
Gdy mamy już wybrany konkretny punkt skupienia, to po prostu skupiamy na nim całą swoją uwagę. Koncentracja będzie efektywniejsza, gdy wybierzemy najmniejszy możliwie obszar do obserwacji oddechu. Mogą to być nozdrza, w których obserwujemy ruch wdychanego i wydychanego powietrza lub punkt poniżej nosa. 
Jeżeli wiemy już, w jaki sposób obserwować oddech, możemy zacząć obserwować swój umysł. Siadamy do medytacji z postanowieniem obserwacji każdego oddechu. Gdy podczas medytacji nasza uwaga odpłynie od oddechu i zaczniemy np. myśleć o liście rzeczy do zrobienia, to możemy to zauważyć i wrócić do obserwacji oddechu. Umysł wciąga uwagę w przeróżne doświadczenia. Pojawiają się przypadkowe myśli, różne negatywne emocje, czy bodźce, które rozpraszają naszą uwagę. Trenując wracanie do oddechu, rozwijamy w sobie silną wolę, umiejętność koncentracji, większą świadomość umysłu oraz także życzliwość względem siebie. Skutkiem ubocznym jest większa pokora wobec naszych uwarunkowań i świadomość tego jak wpływają na jakość życia. 
Podczas medytacji uwaga będzie wiele razy odpływała od obserwacji oddechu. Dzięki temu możemy wyciągnąć wiele ciekawych wniosków: 
Lepiej poznajemy nasz umysł i to, co przyciąga  uwagę. Np. jeżeli ciągle myślimy o prezentacji, jaką mamy do przygotowania w pracy, możemy zobaczyć, jak bardzo ta prezentacja jest dla nas ważna.
Możemy doświadczyć, że nie mamy pełnej kontroli nad naszą uwagą. Podąża ona za różnymi bodźcami i myślami, nawet gdy mamy jasno sprecyzowany cel, jakim jest obserwacja oddechu.Możemy też zauważyć, jak łatwo różne bodźce nas rozpraszają i zabierają naszą uwagę np. szczekanie psa czy zapachy dochodzące z kuchni. 
Medytacja pomaga poszerzać świadomość i lepiej poznawać jak działa umysł. Nie jest to łatwe zadania, ale to od jakości j koncentracji zależy w dużej mierze jakość naszego życia. Dlatego medytacja jest bardzo opłacalną inwestycją.
 
 
Dlaczego trenować  umysł?
Korzyści z medytacji jest wiele. Umysł jest zbiorem uwarunkowań, różnych przekonań, myśli o nas samych, o innych ludziach czy ogólnie o świecie Te myśli i reakcje dość często powodują wewnętrzne konflikty i napięcie, które utrudniają nam budowanie harmonijnej relacji zarówno ze sobą jak z innymi. 
Celem medytacji jest zamiana nieużytecznych programów na takie, które pomogą nam żyć lżej. Dzięki temu możemy poczuć więcej spokoju, radości, polubić siebie, czy tworzyć harmonijne relacje z innymi. 
Poprzez rozwijanie w sobie życzliwości i akceptacji możemy odczuwać więcej szczęścia w życiu i mieć lepsze relacje z ludźmi Są one także niezbędne do prawidłowej praktyki medytacji. 
Kiedy podczas praktyki medytacji zauważymy, że nasza uwaga została pochłonięta przez jakieś myśli, możemy wtedy świadomie wrócić uwagą do obserwowania oddechu. Przez taką praktykę zmieniamy nasze uwarunkowania. 
Może się jednak zdarzyć, że zaczniemy się krytykować za nieuwagę i pojawi się w nas mnóstwo oceniających myśli. Możemy jednak wtedy wybrać (lub przynajmniej trenować wybieranie) inną drogę i wybaczyć sobie to, że się rozproszyliśmy. Następnie wrócić z życzliwością do siebie i dalszej obserwacji oddechu. 
Regularna praktyka medytacji pomaga rozwijać akceptację i życzliwość. Wystarczy kilka minut medytacji, abyśmy mieli wiele takich okazji, gdzie nasza uwaga się rozproszy. Im więcej medytujemy, tym więcej mamy okazji do trenowania umysłu. Medytacja pomaga  zmienić  bardzo subtelne reakcje na poziomie myśli i tym samym jest w stanie zmienić nasze życie.
Podsumowanie
Jak widzisz, w medytacji nie chodzi o siedzenie w kwiecie lotosu czy umiejętność całkowitego zatrzymania umysłu. Medytacja pomaga nam obserwować  umysł i mniej się z nim identyfikować. Rozwija także umiejętność akceptacji i życzliwości do siebie. To prowadzi do poczucia większego szczęścia i harmonii w życiu.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o medytacji i znaleźć więcej medytacji prowadzonych, zapraszam Cię na mojego bloga. 
Ela i Sylwek Rogalscy
 
 
 
Opublikuj na:

data wydruku: poniedziałek, 8 marca 2021 roku 10:22:05
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=152&art_ID=2741