Warto przeczytać i "czytać" przez całe życie - "Streszczenie wykładów", S. N. Goenka

  • środa, 4 marca 2015
  • autor: Paulina Szpargała

Skrócone treści wieczornych wykładów puszczanych podczas 10-dniowego kursu Vipassany, to doskonała publikacja dla wszystkich, którzy go ukończyli. Choć streszczenia są tylko przypomnieniem najważniejszych kwestii poruszanych przez S.N. Goenkę, dobrze jest mieć je pod ręką, aby zawsze gdy odczuwamy taką potrzebę, móc do nich powrócić. Z pewnością będzie to również ciekawa propozycja dla wszystkich zainteresowanych medytacją wglądu, choć bez jej osobistego doświadczenia, prezentowane treści pozostaną jedynie wartościowym przekazem teoretycznym.


 goenka
  Jedenaście streszczeń przekazów, skupia w sobie przegląd najważniejszych nauk Buddy, wokół których oscylują wykłady Goenki, objaśniające technikę medytacji oraz zastosowanie jej w codziennym życiu. Ponieważ autor opracowania – William Hart, zadbał o esencjonalność przytaczanych treści, szybko można dotrzeć do ciekawiącego nas aktualnie wątku. Owa skrótowość, niesie za sobą oczywiście niedosyt, który może wypełnić jedynie osobiste wysłuchanie wykładów podczas kursu.:)
  Teksty palijskie przytaczane w wykładach, wraz z przekładem z języka angielskiego oraz słowniczek terminów palijskich, są bardzo cennymi elementami publikacji, osadzającymi treści w odpowiednim kontekście.
  O początkowych trudnościach w medytacji i ich przyczynach, o wyborze oddechu za punkt wyjścia i niebezpieczeństwach, które należy unikać – omawianych pierwszego wieczoru, warto przypomnieć sobie nawet jeśli udaje nam się medytować regularnie. Osobiście bardzo cenię sobie możliwość korzystania z tego opracowania, szczególnie w momentach przygaszonego entuzjazmu do regularnej, czasowo pełnowymiarowej praktyki.
  Zwięzłe przypomnienie - czym jest Szlachetna Ośmioraka Ścieżka – scharakteryzowana dnia drugiego, inspiruje do zdystansowania się do życia i podjęcia próby oceny praktycznego zastosowania sila i samadhi w swojej codzienności. Każde zdanie przywołuje do uważnego bycia w każdym momencie – również podczas lektury, której strony wypełnione są samymi niezbędnościami.
„Jeśli próbujemy posiąść na własność i zatrzymać coś, co zmienia się i nie poddaje się naszej kontroli, wtedy nieuchronnie sami stwarzamy sobie cierpienie.”
- choć póki co, najbardziej świadoma tej prawdy jestem w chwilach, w których łapię się owej chęci zatrzymania tego co ulotne, zrozumienie tego na poziomie doznań w ciele oraz życiowych doświadczeń, napawa mnie cichym optymizmem, że być może nawiedzi mnie kiedyś moment całkowitego uwolnienia się od złudzeń. :)
  „Pozostawanie świadomym, uważnym i zrównoważonym jako sposób na uwolnienie się od cierpienia”
- choć sposób to nie łatwy, a i do przyjemnego często mu daleko, korzystając z możliwości jakie daje technika Vipassany – dzięki praktyce możemy zainicjować pozytywne zmiany w życiu – pozwalające cieszyć się wewnętrznym spokojem bez nadmiernej troski o „jutro”, które nie rodząc obaw może swobodnie przypłynąć i przepłynąć...
  „W każdym momencie, w którym nie stwarzacie nowej sankhary, na powierzchnię umysłu wypływa jedna ze starych sankhar, a wraz z nią pojawia się doznanie fizyczne w ciele. Jeśli zachowacie spokój i równowagę umysłu, ono przeminie i jakaś następna dawna reakcja pojawi się na jego miejscu. Wy w dalszym ciągu zachowujecie spokój w stosunku do doznań fizycznych, a stare sankhary pojawiają się i zanikają jedna po drugiej. Jeśli powodowani ignorancją reagujecie na doznania, pomnażacie sankhary i zwiększacie swoje cierpienie. Ale jeśli rozwijacie mądrość i nie reagujecie na doznania, wtedy sankhary są eliminowane jedna po drugiej, a razem z nimi eliminowane jest cierpienie.”
  O tym jak pozbyć się nawykowych reakcji i jak zacząć uwalniać się od cierpienia „tu i teraz”, możemy prawdziwie dowiedzieć się jedynie doświadczając tego procesu na poziomie doznań w ciele, co jest możliwe dzięki medytacji.
 goenka
 
Opublikuj na:

data wydruku: wtorek, 4 sierpnia 2020 roku 21:57:54
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=147&art_ID=1870