ścieżka do tekstu:

Prosty i zdrowy żytni chleb

  • czwartek, 15 lutego 2018
  • autor: Beata Zatońska
  • źródło: Archiwum
Nic tak nie cieszy, jak własnoręcznie upieczony chleb. Pieczenie jest łatwiejsze, niż może się wydawać. Wystarczy mąka, zakwas, dobra woda i trochę różnych ziaren. Nie obejdzie się oczywiście bez dobrej woli i cierpliwości, bo chleb musi sobie spokojnie wyrastać.
Chleb jest zdrowy i pyszny. Można go posmarować smakowitymi wegetariańskimi pastami. Albo zjeść pajdę do talerza warzywnej zupy lub fasolki w sosie pomidorowym. 
Pieczywo na zakwasie przygotowywali już starożytni. Dzięki jego działaniu chleb ma miękką, gąbczastą strukturę. Zakwas można wyhodować samemu, ale zdecydowanie lepszy jest taki, który ma już za sobą pewną historię. Szukamy więc zaprzyjaźnionej osoby zaprawionej w piekarskich bojach i prosimy, by odłożyła nam trochę.
Niedawno byłam na warsztatach pieczenia chleba i usłyszałam historię o tym, jak to babcia prowadzącego była zaskoczona pytaniem o zakwas. Wiele chlebów w życiu upiekła, a zakwasu nigdy nie hodowała. Okazało się, że ciasto wyrabiała zawsze w tej samej dzieży, która nigdy nie była z ciasta czyszczona. Zakwas tam po prostu spokojnie przez lata się odnawiał – od pieczenia do pieczenia. A w domu u babci zawsze cudownie pachniało chlebem. 
A teraz przepis na prosty i zdrowy chleb żytni, pełen ziaren i zdrowia. Przywędrował do mnie od znajomego, który dostał go znajomej, a ona dostała go… Po prostu łańcuszek ludzi dobrej, chlebowej woli. 
chleb
1. Na sucho mieszamy w jednym naczyniu:
  •   pół kilo mąki razowej (grubo mielonej żytniej)
  •   pół kilo mąki drobno mielonej ( pszennej lub żytniej)
  •   3/4 szklanki otrębów żytnich
  •   3/4 szklanki siemienia lnianego
  •   3/4 szklanki łuskanych pestek słonecznika
  •   cztery do pięciu płaskich łyżeczek soli 
2. Do drugiego naczynia wlewamy litr zdecydowanie ciepłej wody
3. Rozprowadzamy w niej dokładnie zaczyn odłożony z poprzedniego ciasta 
4. Dorzucamy zmieszane na sucho składniki i wszystko mieszamy łyżką – może być krótko, byle dokładnie 
6. Odkładamy zaczyn na następny chleb!!! 
5. Wykładamy np. dwie brytfanki papierem do pieczenia i wlewamy ciasto, łyżką formujemy ładną górkę…
6. Odstawiamy brytfanki z ciastem przykryte ściereczką na 12 godzin do wyrośnięcia w ciepłym  miejscu 
7. Chleb pieczemy 1 godz. i 30 minut w piekarniku w temperaturze 180 st. C. Piekarnik przed zamknięciem spryskujemy szczodrze wodą 
8. Po upieczeniu wykładamy chleb z brytfanki, zdejmujemy papier. Przykryty ściereczką zostawiamy do odparowania i ostygnięcia. 
Uwaga! Zaczyn trzymamy w lodówce otwarty, bo inaczej skiśnie. Smacznego!
 
 
 
 
 
Opublikuj na:

data wydruku: piątek, 13 grudnia 2019 roku 11:48:03
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=138&art_ID=2442