Joga i właściwe odżywianie się

  • wtorek, 19 sierpnia 2008
  • autor: Wiktor Morgulec
Wielu osobom rozpoczęcie praktyki kojarzy się ze zmiana nawyków żywieniowych. Często osoby początkujące pytają czy powinny stosować jakąś specjalną dietę, czy niejedzenie mięsa jest niezbędne żeby zacząć ćwiczyć jogę itp. Z perspektywy kilkunastu bezmięsnych lat w tym kilku z regularną praktyką jogi mogę powiedzieć, że nie ma ściśle ustalonej reguły postępowania ale…
Podążając ścieżką wewnętrznego rozwoju, poszerzając świadomość na różnych poziomach życia wzrasta wrażliwość na cierpienie innych istot i wcześniej czy później (pod warunkiem, że nie żyje się na Grenlandii albo stepach Mongolii) przestaje się konsumować braci mniejszych.
Czy lepiej jest od razu przestać jeść mięso, czy zacząć ćwiczyć jogę i później samo się to stanie- trudno powiedzieć. Praktyka jogi ma się opierać na stabilnym fundamencie uniwersalnych zasad moralnych i zasad indywidualnej samodyscypliny yamy i niyamy. Budowanie i wzmacnianie tego fundamentu ma kluczowe znaczenie dla jakości i trwałości powstającej konstrukcji.
Podstawową z yam – zasad moralnych, kształtujących postawy współżycia społecznego jest ahimsa- niekrzywdzenie. Niekrzywdzenie innych istot na różnych poziomach oraz niekrzywdzenie siebie. Wszystkie działania na poziomie mentalnym – myśli, intencje, werbalnym- słowa i czyny , które zaburzają spokój i harmonię innych istot są działaniem wbrew zasadzie ahimsy.
Każda akcja jaką podejmujemy ma swoje skutki - spożywając określony pokarm bierzemy aktywny udział w jego powstawaniu. Świadomie bądź nie wspieramy sposoby pozyskiwania danego pożywienia.
Jeśli sposoby jego pozyskiwania wiążą się z zadawaniem cierpienia i bólu – niezależnie czy zdajemy sobie z tego sprawę czy nie – uczestniczymy w tym procesie. Spożywanie zabitych w tym celu istot nie jest działaniem w zgodzie z zasadą ahimsy- niekrzywdzenia.
Na subtelniejszym poziomie- traktując jogę jako proces oczyszczający ciało i umysł oraz równocześnie działając wbrew temu procesowi doprowadzamy do wewnętrznej sprzeczności co z kolei nie jest w zgodzie z kolejną bazową zasadą jogi- życiu w zgodzie z prawdą – satya.
Podążając głębiej.
Wchodząc w kontakt z wibracjami pełnymi cierpienia, strachu i bólu- a takie wibracje są zapisane w ciałach zabitych stworzeń- bo taki jest stan ich umysłów w chwili śmierci – wchłaniamy tego rodzaju wibracje. Wibracje ,których aż nadto w otaczającym nas świecie. Podążając w kierunku wewnętrznej czystości- saucca- jedna z 5 niyam i równocześnie gromadząc tego rodzaju wibracje działamy przeciwko sobie.
Oczywiście szczególnie osobom rozpoczynającym wędrówkę w naszej, polskiej kulturze i tradycji kulinarnej niezwykle trudno jest zmienić kształtowane od dziecka nawyki żywieniowe. Tutaj szczera pełna tapasu- zapału, wytrwałego wysiłku –praktyka asan ( pozycji jogi) jest niezmiernie pomocna.
Obserwując, badając, czując swoje ciało svadhaya - dążąc w kierunku subtelnej rzeczywistości pojawia się coraz więcej spokoju i zadowolenia- santosa.
Ten spokój i zadowolenie daje motywację do podjęcia próby zrezygnowania, wyrzeczenia się isvara pranidhana. Szlachetne pobudki wzmacniają brahmacarya- wstrzemięźliwość, powściągnięcie.
Wszystko razem uzupełniając się daje moc uwolnienia się od różnych złych nawyków i uzależnień.
Celowo pominąłem tutaj zdrowotny aspekt niejedzenia bądź jedzenia mięsa. Ogrom różnorodnych, często kompletnie sprzecznych ze sobą badań, opinii i zaleceń może wprowadzić w pomieszanie najbardziej racjonalnie myślące osoby. Samodzielne, bezpośrednie doświadczenie jest jedynym sprawdzianem. Dla osób które chciałyby spróbować, ale nie wiedzą jak, nie mają czasu albo możliwości sprawdzić jak się funkcjonuje nie jedząc mięsa- idealnym rozwiązaniem są wyjazdy z jogą podczas, których serwowane są wyłącznie wegetariańskie posiłki. Podczas takich kilku- kilkunastu dni na własnej skórze można przekonać się jak wpływa to w połączeniu z praktyką jogi na organizm. Tylko bezpośrednie doświadczenie może być początkiem przemiany.
 
Opublikuj na:

data wydruku: środa, 16 października 2019 roku 06:36:49
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=135&art_ID=160