Medytacja dla dzieci.

  • piątek, 1 czerwca 2012
  • autor: Justyna Moćko
Medytacja (najogólniej mówiąc) to sposób na odnalezienie spokojnego miejsca w sobie. Poprzez medytację można nauczyć się koncentrować swoje myśli w jednym punkcie, dzięki czemu stają się one uporządkowane i twórcze.
Medytacje dla dzieci nie powinny być takie same, jak te, które praktykują osoby w wieku średnim, biznesmeni czy poszukujący wiedzy duchowej.
Medytacja dla dzieci powinna być procesem, który towarzyszy rozwojowi ich ciała i umysłu, tworzy niepowtarzalność, wspiera kreatywność i ekspresję.
 
 
Techniki medytacyjne dla dzieci powinny im pomóc się uczyć się koncentrować, tak, aby lepiej zapamiętywali i relaksować po całym dniu aktywności. Wynikiem praktyk medytacyjnych u dzieci powinny być większa samoświadomość, wiara w siebie i swoje możliwości.
medytacja dzieci
Medytacja w szkole
Efekty medytacji w szkole zbadali naukowcy z USA.
Uczeni z Maharishi University of Managment zaprosili do eksperymentu 189 uczniów szkoły średniej. 125 ochotników trafiło do grupy, która zajmowała się medytacją. Pozostali stanowili grupę kontrolną.
Po roku okazało się, że 41 proc. uczniów poświęcających medytacji 20 minut dziennie – rano i wieczorem – poprawiło swoje wyniki w nauce w porównaniu do 15 proc. uczniów, którzy nie zajmowali się medytacją.
Jak zaobserwowali naukowcy, medytacja dawała jeszcze inne pozytywne wyniki. Uczniowie praktykujący byli spokojniejsi, czuli się szczęśliwsi, potrafili lepiej koncentrować się na zadaniach. Rzadziej również wchodzili w konflikty z rówieśnikami w szkole.
Medytacja w szkole może zapewnić spokojną, harmonijną atmosferę, która jest tak ważna w procesie edukacji dzieci. Medytacje można wprowadzić do szkół bez specjalnych nakładów finansowych. Wystarczy życzliwe nastawienie nauczycieli, którzy będą zaczynać lub kończyć lekcję kilkoma minutami poświęconymi na wyciszenie.
 medytacja dzieci
Medytacja a ADHD u dzieci
Ci sami naukowcy badali przez sześć miesięcy 18 uczniów w wieku od 11 do 14 lat ze zdiagnozowanym zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD).
Uczniowie dwa razy dziennie po 10-20 minut praktykowali medytację. Po upływie trzech miesięcy naukowcy przeprowadzili testy, by sprawdzić, czy technika ta wpłynęła na objawy ADHD. Gdy uczniowie wykonywali zadania wymagające uwagi, skupienia, zapamiętywania i kontroli nad impulsami, za pomocą elektroencefalografu mierzono aktywność ich mózgów. Lepsze rezultaty zaobserwowano w grupie, która praktykowała medytację transcendentalną.
Naukowcy z George Washington University w USA również sprawdzali, czy dzieci z ADHD, które praktykują medytację łatwiej sobie radzą z objawami zaburzenia.
Przeprowadzone badania pilotażowe wykazały, że medytujące dzieci cierpiące na nadpobudliwość psychoruchową polepszyły swoje zachowanie, myślenie i koncentracje. Medytacja trwała od 10 do 15 minut i polegała na przyjęciu wygodnej pozycji i powtarzaniu mantry – dźwięku, słowa lub zdania. Dzieci przyznały, że lepiej śpią, a w domu są spokojniejsze. Potrafią się lepiej skoncentrować i w szkole rzadziej angażują się w sytuacje konfliktowe. Nabrały też przekonania, ze mogą kontrolować sytuacje konfliktowe.
Według Wojciecha Eichelbergera ("Jak wychować szczęśliwe dzieci") Szczęśliwe dziecko jest zdolne do miłości. Jest rozluźnione, nie boi się. Swobodnie i radośnie porusza się po świecie, w pełni korzysta ze swoich możliwości, ma dużo energii . Dziecko jest twórcze, spontaniczne, radosne, kochające, odważne i niedogmatyczne, Odważa się zadać każde pytanie i wszystko pomyśleć.
Medytacja z pewnością pomaga, aby dzieci były szczęśliwsze.
medytacja dzieci
Justyna Moćko
justyna@joga-joga.pl
Korzystałam z stron internetowych poświęconych medytacji dla dzieci i z książki Wojciecha Eichelbergera Jak wychować szczęśliwe dzieci. 
Opublikuj na:

data wydruku: wtorek, 16 lipca 2019 roku 21:08:18
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=119&art_ID=1420