ścieżka do tekstu:

Joga na bóle krzyża - terapia w metodzie Iyengara cz.2. Roman Grzeszykowski

  • piątek, 15 lipca 2011
  • autor: Roman Grzeszykowski
Kontynuując wątek rozpoczęty w pierwszej części artykułu, opisuję sposoby radzenia sobie z bólami krzyża. Trudny do usunięcia ból w okolicy krzyżowej najczęściej związany jest z asymetrycznym ułożeniem talerzy miednicy.
Może mieć tutaj miejsce pochylenie jednej z kości miednicy do przodu lub do tyłu. Jeśli pojawia się asymetria w obszarze miednicy, dobrze jest przyjrzeć się kilku kwestiom, które mogą mieć wpływ na taki stan rzeczy:
• napięciu mięśni przywodzicieli uda, czyli czworogłowych – czy jest w obu nogach takie samo. Jeśli jeden z nich jest skrócony, „pociąga“ talerz miednicy ku dołowi;
• tonusowi mięśni pleców po obu stronach kręgosłupa – należy sprawdzić, czy jest taki sam, oraz czy obie talie mają taką samą długość;
• długości nóg – jeśli jedna z kończyn jest krótsza, powoduje przesunięcie talerzy miednicy.
 Należałoby tutaj nadmienić, iż przesunięcie któregoś z nich do tyłu powoduje podciągnięcie głowy kości udowej. Daje to taki obraz jakby noga była krótsza.
 Gdyby chodziło o wysmuklenie nóg, zwiększenie ich siły, to owszem, mamy takie pakiety, ale na zmianę długości nóg joga akurat lekarstwa nie ma.
W przypadku nadmiernego napięcia jednej z nóg aplikujemy po prostu rozciąganie.
W jodze Iyengara nie wykonuje się większej ilości powtórzeń na kończynę spiętą, tylko postępuje według.zasady: że "dla nogi słabszej kawa musi być mocniejsza". Dla wyrównania napięcia mięśni grzbietu, rozciągania na linach, rozciąganie mięśni skróconych oraz wzmacnianie nadmiernie rozciągniętych.
 W korygowaniu położenia talerzy miednicy, zalecam stosowanie asan w których można oprzeć zarówno miednicę jak i uda dodatkowo jeden z przednich górnych kolców miednicy jest podparty. Podpieramy kolec biodrowy, który jest przesunięty do przodu. Asany proponowane będą w kolejności od najłatwiejszych do najtrudniejszych. W przypadku osób początkujących, by uzyskać korzystne efekty, wystarczy wykonywanie asan podstawowych:

Bóle Krzyża Roman Grzeszykowski cz 2
 1. Prone Śavasana z podpartym kolcem biodrowym
 
Bóle Krzyża Roman Grzeszykowski cz 2
2. Śalabhasana z kocem pod kolcem biodrowym, nogi na podłodze
 
Bóle Krzyża Roman Grzeszykowski cz 2
3. Śalabhasana z kocem pod kolcem biodrowym, nogi w górze
 
Bóle Krzyża Roman Grzeszykowski cz 2
4. Bhujangasana z kocem pod kolcem biodrowym, nogi na podłodze
 
Bóle Krzyża Roman Grzeszykowski cz 2
5. Eka Pada Bhekasana z kocem pod kolcem biodrowym
 
Bóle Krzyża Roman Grzeszykowski cz 2
6. Dhanurasana z kocem pod kolcem biodrowym.
 
Kiedy kończymy praktykę asan korygujących ułożenie talerzy  miednicy, należy wykonać kilka asan z grupy rozciągających /zamieszczone zostały w pierwszej części artykułu/, natomiast całą praktykę zakończyć asanami tonizującymi:
1. Eka Pada Pavanamuktasana z paskiem /była demonstrowana w pierwszej cz. tekstu/
2. Urdhva Prasarita Padasana nogi oparte o ścianę i dociążone stopy /zdjęcie poniżej/.
 Bóle Krzyża Roman Grzeszykowski cz 2
 
Przedstawiciele jogi Iyengara uważają, iż, by uzyskać trwałe efekty, praktykę terapeutyczną należy kontynuować przez 90 dni. Oczywiście zależą one również od stanu w jakim znajduje się osoba podejmująca terapię, dobrej diagnozy i odpowiednio ustawionej praktyki, regularności ćwiczeń jak również precyzyjnego wykonywania zaleconych zestawów.
Nim zatem przejdziecie ochoczo do czynów, namawiam Was gorąco na kontakt z którymś z dyplomowanych nauczycieli jogi Iyengara posiadających stopień nauczycielski przynajmniej stopnia Junior I.
Życzę powodzenia przypominając, iż dwoma głównymi efektami praktryki jogi powinny być zdrowie i radość.
 Om sianti, sianti, sianti.
 -------
Roman Grzeszykowski jest nauczycielem jogi metodą Iyengara od 16 lat, prowadzi własną szkołę jogi Sadhana (Joga Kraków) na ulicy Długiej 17 w Krakowie. Posiada uprawnienia do prowadzenia kursów nauczycielskich oraz grup terapeutycznych.

 
Zapraszamy na konwencje z udziałem znanych i cenionych na całym świecie nauczycieli jogi:
 
 
bannery sklepu jogajoga
  
 
Opublikuj na:

data wydruku: piątek, 25 września 2020 roku 12:07:08
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=115&art_ID=1318