ścieżka do tekstu:

OM, dźwięk początku i energii

  • środa, 14 lutego 2018
  • autor: Beata Zatońska
Sala ćwiczeń jogi. Praktykujący w skupieniu, z zamkniętymi oczami, siedzą na matach. W ciszy rozchodzi się dźwięk OM. Tak wygląda początek zajęć w większości szkół. OM – najbardziej znana i najświętsza sylaba hinduizmu – jednoczy, oczyszcza, uspokaja, otwiera kanały energetyczne. Jest uniwersalna i zawieszona poza religiami. Jak udowadnia zachodnia medycyna, ma moc porównywalną ze środkami farmakologicznymi. Jej śpiewanie nie niesie jednak żadnych złych skutków ubocznych.
Warto posłuchać nauczyciela, który wyjaśnia, jak OM powinien brzmieć, a potem zaczerpnąć oddech i poddać się wibracjom. Ten dźwięk – piękny, bogaty i o wielu znaczeniach – oddziałuje na człowieka na poziomie fizycznym i mentalnym. Płynie przez wszystkie komórki ciała, rezonuje i – w najprostszym tłumaczeniu – prowadzi do głębokiego relaksu.
Nauczyciele jogi i medytacji podkreślają, że trzykrotne wypowiedzenie OM na początku sesji jogi pomaga strząsnąć z siebie codzienność i sprawia, że łatwiej wchodzi się w praktykę.
Boskie ziarno
OM w Indiach jest dźwiękiem powszechnym. Towarzyszy modlitwom, rozmyślaniom, praktyce jogi. Święty dźwięk, nawet powtarzany bezgłośnie, pomaga wkroczyć na pole koncentracji i jest jądrem medytacyjnego skupienia. Stamtąd poszedł w świat.
Zgodnie z hinduską tradycją religijną i filozoficzną, OM to pierwszy święty dźwięk, który zabrzmiał chwilę po kreacji świata, boskie ziarno. Bywa nazywany „dźwiękiem bezdźwięcznego absolutu”. Składają się na niego trzy sylaby A-U-M. Różne, zależnie od tradycji, są znaczenia tej trójki: A to czuwanie, U – sen, M – głęboki sen lub – A – narodzenie, U – dojrzewania, M – odpoczynek.
OM i Patańdźali
OM jest najważniejszą z mantr w buddyzmie, tradycjach wedyjskich, dżinizmie i sikhizmie. Patańdźali w Jogasutrach pisał o niej, że jest tożsama z Iśwarą, uosobieniem wszechwiedzy. Iśwara przedstawiany jest przez zgłoskę Om i „jej znaczenie staje się jasne dzięki powtarzaniu. Wtedy dochodzimy do własnego Ja. Znikają przeszkody”. A skupienie (samadhi), warunek konieczny w skutecznej medytacji, możemy wg Patańdźalego osiągnąć przez koncentrację na Iśwarze.
Uspokojenie umysłu poza religią
Śpiewanie mantr jest tak stare, jak stara jest ludzkość. Dźwięk przenika ciało, rezonuje, odblokowuje i wprowadza harmonię. To doskonały środek uspokajający. Ciche powtarzanie OM w chwili wzburzenia działa lepiej, niż przysłowiowe liczenie do 10.
Mantry to wibrujące dźwięki. W wolnym tłumaczeniu „man” to myśl lub umysł, a „tra” – wznoszenie się. Współczesna medycyna, idąc śladami ajurwedy, interesuje się ich mocą. Bada je w oderwaniu od wszelkich religii. I choć mantry mają swoje źródło w tradycji hinduistycznej, może je z powodzeniem stosować każdy – bez względu na wyznawaną wiarę – buddysta, katolik, ateista.
Badaniem technik medytacyjnych i ich rozpowszechnianiem zajmują się m.in. katoliccy mnisi. Benedyktyni John Main i LaurencFreemanem OSB założyli istniejące do dziś Centrum Medytacji Chrześcijańskiej w Londynie. Potem powstała Światowa Wspólnota Medytacji Chrześcijańskiej, która działa także w Polsce. W Lubiniu funkcjonuje benedyktyński Ośrodek Medytacji Chrześcijańskiej założony przez zakonnika Jana M. Berezę.
OM i medycyna
Naukowcy potwierdzili, że praktyki medytacyjne potrafią zmieniać nasz układ nerwowy. Sprawdzano jak śpiewanie OM wpływa na ludzi, dla których dźwięk ten nic nie znaczył, nie miał żadnych asocjacji religijnych.
Z badań opublikowanych w 2014 r. w „Annual Review of Nursing Research” (2014) wynika m.in., że powtarzanie mantr to szybki, prosty i dający się zastosować wszędzie sposób, by przynieść ulgę ludziom cierpiącym z powodu stresu pourazowego. Mantry pomagają obniżyć poziom ogólnego napięcia, spowolnić pracę serca, obniżyć ciśnienie krwi i zapotrzebowanie na tlen. Podczas ich powtarzania rejestrowano dominację fal mózgowych alfa, które pojawiają się w stanach rozluźnienia, refleksji i medytacji.
Omkara
Graficznym przedstawieniem OM jest Omkara. Najniższa krzywizna tej sanskryckiej litery to stan snu, górna – stan przebudzenia, część środkowa to stan głębokiego snu bez marzeń sennych. Półksiężyc u góry symbolizuje iluzję, a punkt nad nią oddaje stan transcendencji. Cała sylaba z półksiężycem i kropką oznacza czwarty etap, na którym wszystkie stany stapiają się w jedność. Niektóre techniki medytacyjne zalecają wpatrywanie się w Omkarę.
OM można doświadczać na różnych poziomach. Śpiewać, wypowiadać, czytać, wpatrywać się w Omkarę. Jego moc kumuluje się, gdy koncentruje się na nim grupa. Cieszmy się więc z mocy zamkniętej w OM, poczujmy energię, którą daje. Bez uprzedzeń i wstydu podczas wspólnego śpiewania w szkole jogi.
 
 
 
 
 
Opublikuj na:

data wydruku: wtorek, 2 czerwca 2020 roku 12:39:12
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=152&art_ID=2532