ścieżka do tekstu:

Poznaj rękę, która Cię karmi. Lokalne systemy żywnościowe - korzyści społeczne. Sebastian Kmiecik

  • wtorek, 13 stycznia 2015
  • autor: Sebastian Kmiecik
Czy wiemy co jemy? Skąd pochodzą i w jakich warunkach są produkowane pokarmy, które spożywamy, a za które płacimy często nie małe pieniądze? Czym różni się chleb, mąka, owoc i warzywo pochodzące od lokalnych rolników, piekarzy, pszczelarzy czy cukierników od anonimowych towarów zdobiących półki supermarketów? Dlaczego warto wybierać regionalne produkty? - o tym i nie tylko, w artykule Sebastiana Kmiecika.
zywnosc lokalnaZe wszystkich zalet lokalnej żywności (czyt. Dlaczego lokalna żywność), oprócz lepszego smaku, najbardziej do mnie przemawiają korzyści społeczne. Znajomemu nie sprzedaje się byle czego bo więcej nie kupi i jeszcze ostrzeże innych w okolicy. Kupując u znajomego producenta (czy sprzedawcy, który zna producenta) polegam na autorytecie dostawcy i mogę się dowiedzieć wszystkiego czego chcę o produkcie, prosto ze źródła.
Z punktu widzenia masowych systemów sprzedaży i produkcji, jest ważne aby klient wiedział jak najmniej. W hipermarkecie się nie dowiem, kto uprawiał te warzywa i jak. Sprzyja to częstej patologii uprawy na dwa fronty: dla sprzedaży anonimowej oraz dla rodziny i znajomych. Dla sprzedaży anonimowej koszty produkcji muszą być jak najtańsze: warzywa i owoce mają być duże, dobrze wyglądające i mają się nie psuć (bo sieć supermarketów następnym razem nie kupi). Dla siebie i znajomych ma być smacznie i zdrowo - bez konserwującej chemii. Im więcej pośredników pomiędzy producentem a konsumentem, tym większa ignorancja na temat metod produkcji i gorsze decyzje zakupu.
Ktoś w Brukseli ostatnio się obudził i unijni urzędnicy robią już plany promocji lokalnych systemów żywnościowych. Poniżej wynikające z nich społeczne korzyści wymyślone przez unijnych urzędników (czytaj pełen dokument):
Krótkie kanały dystrybucji zwiększają interakcje między konsumentami i producentami oraz ich wiedzę o drugiej stronie i wzajemne zrozumienie. Dzięki osobistej znajomości produ­centów przez konsumentów pozwalają na budowanie stosunków opartych na zaufaniu oraz na natychmiastową iden­tyfikowalność produktów. Zapewniają one również podsta­wowy poziom niezależności żywnościowej.
Oferowanie lokalnych produktów: autentycznych, trady­cyjnych, oryginalnych, zrównoważonych, sezonowych lub o innych cenionych lokalnie cechach przyczynia się do spój­ności społecznej, krzewi poczucie wspólnoty oraz zachęca społeczność do zachowań przyjaznych dla środowiska natural­nego. Miejsca sprzedaży produktów lokalnych, takie jak stoiska sprzedaży bezpośredniej lub place targowe są często ogniwem procesu włączenia społecznego i integracji zawodowej dla konsumentów, producentów i sprzedawców.
Zgodnie z filozofią ruchu Slow Food dotyczącą społecz­ności zrównoważonej żywności (Sustainable Food Communi­ties) konsumenci mają podstawowe prawo do lokalnie produ­kowanej, smacznej i zdrowej żywności. Ruch ten uważa również, że społeczności te powinny być połączone w globalną sieć. Szybki dostęp do świeżych produktów w ramach sprzedaży produktów lokalnych przyczynia się do poprawy zdrowia publicznego dzięki zróżnicowaniu odżywiania i zachowaniu wszystkich walorów organicznych produktów żywnościowych (walory te zmniejszają się w systemach długo ­terminowej konserwacji).
Sebastian Kmiecik
Zapraszam również na czarnarzepa.pl
Tekst z portalu: lokalnazywnosc.pl
 
Opublikuj na:

data wydruku: czwartek, 13 sierpnia 2020 roku 07:23:43
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=138&art_ID=1803