ścieżka do tekstu:

Dieta jogina wg Zasady Trzech Gun. Cz. 1 Dieta Satwiczna

  • czwartek, 23 wrzeďż˝nia 2010
  • autor: JK
Wszystko w naturze, w tym także naszą dietę można skategoryzować wg trzech jakości, lub Gun: satwa (czysta), radża (pobudzająca) i tamas (rozkładająca). Po tym, jakie jedzenie preferuje dana osoba możemy rozpoznać jej mentalność. Hinduscy jogini wierzą nie tylko w to że jesteśmy tym co jemy, ale również w to że jedzenie które jemy odzwierciedla poziom naszej mentalnej i duchowej czystości. Kiedy nasze życie zmienia się w pozytywną stronę, zauważamy również, że nasze preferencje co do wyboru jedzenia zmieniają się. Podstawą diety jogina jest dieta satwiczna i to nią zajmiemy się na początku.
 
 
Według filozofii jogi, to co jemy ma wpływ na esencję naszego umysłu. Jeżeli jedzenie, które jemy jest czyste, zaopatrujemy umysł w odpowiednie materiały do tego aby budować silny subtelny intelekt i dobrą pamięć. Dieta jogina przynosi wewnętrzną harmonię i pokój zarówno ciała jak i umysłu, pobudza spirytualny progres.
 
 
dieta jogina
 
 
„Jedzenie, które poprawia stan życia, daje czystość, zdrowie, radość, a zarazem jest smaczne, oleiste, odżywcze i przyjemne, jest ulubionym pożywieniem ludzi o osobowości satwicznej.”
Bhagavad Gita, XVII. 8
 
Jedzenie satwiczne
 
Czyste pożywienie to takie które poprawia witalność i zdrowie, dodaje energii, wigoru, radości, a jednocześnie jest smaczne, odżywcze i przyjemne. Mowa tu o jedzeniu satwicznym. Jest to pożywienie, które czyni umysł czystym, wyciszonym, daje spokój ducha, pomaga zachować równowagę i pokojowe nastawienie do świata.
 
Jedzenie satwiczne dostarcza organizmowi dużo energii , daje siłę i wytrzymałość. Pomaga wyeliminować zmęczenie nawet po bardzo ciężkiej pracy. Nastraja pokojowo do świata i sprzyja praktyce medytacji.
 
Jedzenie powinno być świeże i naturalne, najlepiej z upraw organicznych, niemodyfikowane genetycznie, bez konserwantów i sztucznych ulepszaczy smaku. Powinno być spożywane w jak najmniej przetworzonej formie – surowe, gotowane na parze, lub lekko podgotowane.
 
Jedzenie satwiczne zawiera:
 
Ziarna – kukurydza, jęczmień, pszenica, niełuskany ryż, owies, kasze, quinoa.
Zadbaj o to aby twoja dieta zawierała dużo zbóż, np. w postaci owsianek, chleba pełnoziarnistego. Są one dobre nie tylko na zęby i szczękę, ale również stymulują trawienie. Odżywiają ciało w niezbędne węglowodany – główne źródło energii, zawierają również mnóstwo aminokwasów potrzebnych do formowania się protein.
 
Białko – rośliny strączkowe, orzechy, pestki.
Proteiny są jak cegły, które budują ciało. W diecie wegetariańskiej istotna jest różnorodność źródeł z których czerpiemy białko, warto więc zaopatrzyć organizm we wszystkie aminokwasy istotne dla powstawania białka.
 
Owoce – zarówno świeże jak i suszone, a także w postaci świeżych soków.
Owoce już od czasów antycznych były podstawą diety królów i świętych. Są one najważniejsze w diecie jogina a ich zdrowotne działanie jest wręcz zadziwiające. Uzupełniają ciało w mnóstwo witamin, minerałów i błonnik, a także pomagają oczyścić krew z toksyn.
 
Warzywa – wszelkie warzywa liściowe, korzenne, strączkowe, bulwy i dyniowate
Zawierają mnóstwo minerałów, witamin i błonnika. Dieta powinna zawierać również pestki warzyw – np. ogórka, kabaczka, dyni. Najlepiej jeść je surowe lub ugotowane na parze.
 
Zioła – sezonowe zioła i herbaty ziołowe
 
Naturalne słodkości – miód, melasa, syrop klonowy, koncentrat soku z jabłek
Są dużo lepsze niż przetworzony cukier. W Indiach surowy cukier trzcinowy jest tradycyjną częścią diety, pochodzi prosto z trzciny cukrowej, nie jest przetworzony. Jeśli chcemy być zdrowi powinniśmy unikać białego cukru.
 
Nabiał – mleko, masło, ser, jogurt są częścią tradycyjnej diety jogina. Jednakże współczesna produkcja nabiału odbywa się kosztem cierpienia zwierząt. Ponadto zwierzęta karmione są hormonami i antybiotykami, które przenikają do naszego jedzenia , zatruwając nas. Dlatego jeśli nie mamy dostępu do nabiału ze sprawdzonej produkcji, warto spróbować diety wegańskiej.
 
 
 
dieta jogina
 
 
 
„To dzięki jedzeniu możemy myśleć. Dlatego właściwie dobrane jedzenie powinno być dla nas bardzo istotne. Jedz kiedy jesteś w dobrym nastroju i nie obciążaj żołądka.”
Swami Sivananda
 
Opracowanie: Na podstawie książki: The Yoga Cookbook. Vegetarian Food For Body and Mind, Gaia Books Limited, by The Sivananda Yoga Vedanta Centres, London1999
 
 
Opublikuj na:

data wydruku: piątek, 26 lutego 2021 roku 17:22:54
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=138&art_ID=1184