Śavasana

W sanskrycie śava oznacza nieboszczyka. W tej pozycji udajemy martwą osobę, nie poruszamy się, jesteśmy maksymalnie rozluźnieni, ale i świadomi cały czas - nie zasypiamy.

savasana1
Dodatkowe wskazówki:
  1. Wybierz oś symetrii najlepiej prostopadłą do ściany i na tej linii ułóż kość ogonową, kręgosłup, środek głowy. Ułóż symetrycznie po bokach nogi i ręce.
  2. Wyciągnij pośladki i tyły nóg w stronę pięt.
  3. Odczuwaj, które części z lewej i prawej strony tyłu ciała są w kontakcie z podłogą lub podpórką. Powinny być ułożone dokładnie tak samo po obu stronach. Nogi opierają się na tych samych zewnętrznych (i w miarę opadania coraz bardziej wewnętrznych) piętach i łydkach. Jeśli czujesz, że jedna noga opada mniej, to zwróć na nią i to biodro większą uwagę, bardziej je rozluźniaj.
  4. Trzymaj barki z dala od uszu. Jeśli nie chcą się dobrze odsunąć, to rozszerz bardziej ręce. Powinny być w takiej odległości od ciała, aby środkowe części wnętrz dłoni były skierowane dokładnie do góry.
  5. Aby łatwiej rozluźnić oczy i mózg, przykrywaj oczy kawałkiem materiału oraz układaj głowę trochę wyżej.
  6. Oddychaj normalnie i miarowo. Odczuwaj jak brzuch powoli faluje. Jeśli jesteś niespokojny, to wydychaj bardziej miękko i dłużej.
  7. Pozycję trupa można wykonywać zawsze, nawet po jedzeniu, tak długo jak chcesz i masz czas.
  8. Wychodząc z pozycji, powoli przewróć się na prawy bok, pozostań przez chwilę i po otwarciu oczu, nie spiesząc się usiądź.

Dodatkowe warianty:

  1. Z uniesioną klatką piersiową na wałku lub dwóch kocach, dodatkowo pod głowę cienki koc.
savasana2
  1. Z nogami na krześle. Jest to wariant dla osób, które boli kręgosłup. Pod biodra można podkładać koc lub wałek.
savasana3
  1. Z obciążeniem ud: połóż kilka złożonych kocy, 2 wałki lub inne obciążenie np. odważnik. Dodatkowe obiążenie szybciej rozluźnia ciało.

savasana4


Leszek Kawa

Omśrodek Hatha Jogi
www.hathajoga.pl
 

data wydruku: wtorek, 25 lutego 2020 roku 22:59:57
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=105&art_ID=54