Słowniczek
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Słowniczek

szukaj definicji słowa:
 

Czy znasz pojęcia:


  • Kala
    KALA  - „czas; ciemny, czarny".
    Podstawowym powodem tego, że uwarunkowanego bytu doświadcza się jako wypełnionego cierpieniem, jest jego tymczasowość. Czas postrzegany jest jako potężny wróg wszystkich istot.
    Autor Jogavasitszthy porównuje czas do garncarza, który stale poruszając swe koło, wytwarza niezliczona ilość garnków, po to, aby je rozbić, kiedy mu przyjdzie na to ochota.
    Transcendencja czasu jest celem wszystkich duchowych tradycji. Jogin robi wszystko, aby „oszukać: czas i śmierć poprzez urzeczywistnienie transcendentnej Rzeczywistości, która jest poza czasem i nieśmiertelna.
    Według jogi klasycznej czas składa się z serii momentów (kszana). Pogląd, że czas ma naturę nieciągłą odpowiada współczesnym pojęciom z fizyki kwantowej.
    W Aiharwawedzie pojawia się koncepcja Czasu absolutnego, jako mocy kosmicznej, będącej podstawą i źródłem wszelkiej rzeczywistości. Czas istnieje sam z siebie i nawet ofiara jest jemu podporządkowana.
    W Mahabharacie i w puranach czas jest personifikowany jako bóg Kala, bardzo bliski pojęciu niepokonanego losu, fatum, który wiąże wszystkich swymi pętami. Będąc nieskończonym, powoduje koniec. Zaczyna dominować aspekt niszczycielski. To zbliża Kala do boga zmarłych.
    Słowo Kala w dziełach dotyczących jogi oznacza również czas odpowiedni na jej praktykowanie. W Rygwedzie nie istnieje czas jako pojęcie abstrakcyjne. To człowiek będący centrum Kosmosu, stwarza czas poprzez akty rytualne. Czas rodzi się wraz z ofiarą.
    Według Śatapatha-Brahmana „Gdyby kapłan nie odprawił codziennie rano agnihotry - słońce by nie wzeszło", nie istniałoby więc życie na ziemi.
    Każdy rytuał ofiarny ma swoją ściśle określoną porę i miejsce. Odpowiednimi porami są „łącza czasowe" spajające pewne zjawiska astronomiczne. Podstawową jednostką czasu jest dzień (doba), w którym największe znaczenie rytualne odgrywają: świt (jutrzenka) i zmierzch — dwa najbardziej krytyczne momenty łączące dzień z nocą.
    Inne wyobrażenie czasu to koło (ćakra), symbol cyklu solarnego.
     
  • Niyamy - Reguły samooczyszczania
    # II.29 yama niyama asana pranayama pratyahara dharana dhyana samadhayah astau angani
    Zasady moralne (yama), reguły samooczyszczania (niyama), pozycje (asana), kontrola energii poprzez oddech (pranayama), skierowanie zmysłów ku wnętrzu do ich źródła (pratyahara), koncentracja (dharana), kontemplacja (dhyana) i połączenie świadomości z duszą (samadhi) - są ośmioma członami jogi.
    Sutra ta określa ośmioczłonową ścieżkę jogi (astanga yoga)...
     
    # II.32 śauca santosa tapah svadhyaya Iśvarapranidhanani niyamah
    Czystość, zadowolenie, religijny zapał, samo-poznanie i oddanie duszy najwyższemu Duchowi jest niyamą.
    Podczas gdy yama oznacza uniwersalną praktykę społeczną, to niyama - indywidualne praktyki konieczne do wzmocnienia charakteru adepta.
    Pięć zasad niyamy odpowiada pięciu powłokom człowieka i pięciu elementom natury: anatomicznej (ziemi), fizjologicznej (wody), psychologicznej (ognia), intelektualnej (powietrza) i duchowej (eteru). Podczas gdy eter (mahat akaśa) postrzegany jest jako pusta przestrzeń na zewnątrz, tak dusza stanowi pustą przestrzeń wewnątrz i nosi nazwę cit-akaśa.
    Zasady niyamy zawarte w kriyayodze podkreślają znaczenie samodyscypliny. Nie można osiągnąć mistrzostwa w jodze bez przestrzegania etycznych zasad yamy i niyamy.
    Istnieją dwa niezbędne rodzaje oczyszczenia - zewnętrzne i wewnętrzne. Kąpiel jest oczyszczeniem zewnętrznym, a wykonywanie asan i pranayamy wewnętrznym. Przestrzeganie niyamy rozwija życzliwość, współczucie oraz zdystansowanie, i jest dodatkową pomocą w oczyszczaniu ciała, umysłu i rozumu. Svadhyaya jest sprawdzaniem samego siebie, aby się upewnić, czy przestrzega się zasad jogi. W celu przestrzegania tych zasad, każdy musi najpierw określić, czy jego własny sposób postępowania jest z nimi zgodny, czy też nie. Gdyby nie był zgodny, wówczas należy dostosować do nich swoje myśli i działania oraz usunąć błędy, które utrudniają jego praktykę (sadhanę).
     
    Sutry II.40-45 opisują efekty praktykowania pięciu niyam.
    # II.40 śaucat svangajugupsa paraih asamsargah
    Czystość ciała i umysłu rozwija niechęć do kontaktu z innymi dla własnej przyjemności.
    Czystość chroni ciało i czyni je odpowiednim domem dla duszy. Wskutek tego, ciało nie skłania się już dłużej ku przyjemnościom zmysłowym i dąży do powstrzymania się od kontaktów z innymi.
    Chociaż osoba praktykująca (sadhaka) zdaje sobie sprawę z nietrwałości swego ciała, to nie traktuje go ze wstrętem czy niechęcią. Przez szacunek dla duszy, utrzymuje ciało czyste i nieskazitelne i dba o nie jak o świątynię.
    Tak jak codziennie dba się o czystość świątyni lub kościoła, tak należy obmywać wewnętrzne ciało - świątynię duszy, obficie zaopatrując go w krew poprzez asany i pranayamę. Oczyszczają one ciało fizycznie, fizjologicznie i psychiczne. Ciało, posiadając własną inteligencję, rozwija własny potencjał w celu zmiany swych wzorców zachowań. Pomaga sadhace oderwać się od pragnień zmysłowych i prowadzi go do właściciela ciała - duszy. Tak więc czystość (śauca) czyni ciało odpowiednim instrumentem do poszukiwania duchowego poznania.
     
    # II.41 sattvaśuddhi saumanasya aikagrya indriyajaya atmadarśana yogyatvanica
    Gdy ciało jest zdrowe, umysł oczyszczony, a zmysły pod kontrolą, to pojawia się także pełna radości świadomość, potrzebna do urzeczywistnienia duszy.
    Dzięki czystości, ciało staje się świątynią duszy i odczuwa radość wypływającą ze świadomości swojego prawdziwego bytu.
    Kiedy świadomość jest pogodna i życzliwa, poszukujący staje się gotów do poznania i ujrzenia duszy.
     
    # II.42 santosat anuttamah sukhalabhah
    Z zadowolenia świadomości wypływa najwyższe szczęście.
    Dzięki czystości ciała, osiąga się zadowolenie. Razem rozpalają one płomień żarliwości (tapasu), popychając sadhakę w kierunku ognia poznania. Ta przemiana, która wskazuje, że adept jest na właściwej drodze koncentracji, umożliwia mu spojrzenie do wnętrza poprzez badanie siebie samego (svadhyaya), a następnie prowadzi ku Boskości.
     
    # II.43 kaya indriya siddhih aśuddhiksayat tapasah
    Tapas wypala nieczystości i roznieca iskry boskości.
    Tapas (samodyscyplina) niszczy wszelkie nieczystości, doskonaląc ciało, umysł i zmysły, tak że świadomość działa swobodnie i osiąga boskość.
    Nie można prawidłowo zrozumieć nie-krzywdzenia (ahimsa) bez odniesienia do tapasu. Tapas jest wewnętrzną przemocą (himsa), poprzez którą stwarzamy możliwość zewnętrznej ahimsy. Ahimsa nie może istnieć sama. Koniecznie musi istnieć siła dopełniająca. Mahatma Gandhi nigdy nie byłby zdolny do wezwania o zachowanie nieprzejednanego spokoju, które poruszyło całe Indie, bez bezwzględnej postawy wobec samego siebie. Przemoc jest być może zbyt silnym słowem dla tapasu, lecz jest to gorący wewnętrzny zapał i asceza, rodzaj niesłabnącej surowości w stosunku do siebie samego, która umożliwia odczuwanie współczucia i przebaczania innym.
     
    # II.44 svadhyayat istadevata samprayogah
    Zagłębienie się w duszy prowadzi do urzeczywistnienia Boga lub łączności duchowej z upragnionym bóstwem.
    Są dwie drogi zagłębiania się w duszy. Pierwsza - począwszy od skóry, poprzez wewnętrzne powłoki, aż do duszy; druga natomiast - od duszy do zewnętrznej powłoki jego siedziby. Ciało posiada własną świadomość. Należy ją jednak ukierunkować poprzez praktykę asany i pranayamy, w których rozum działa jako most łączący świadomość ciała z jego źródłem i odwrotnie. Właśnie ta łącząca świadomość wprowadza harmonię ciała, umysłu i duszy oraz zażyłość z Najwyższą Duszą (Istadevata).
    Tradycyjnie, svadhyayę wyjaśnia się jako studiowanie świętych pism i recytację mantry, którą poprzedza sylaba AUM. Dzięki tym praktykom adept może ujrzeć swe opiekuńcze lub wybrane bóstwo, które spełni wszystkie jego pragnienia.
     
    # II.45 samadhisiddhih Iśvarapranidhanat
    Poddanie się Bogu prowadzi do doskonałości w samadhi.
    Oświecenie (samadhi) osiąga się poprzez jasność rozumu i intensywność myśli o poddaniu się Bogu. Moc samadhi przychodzi do tego, kto przyjmuje schronienie w Bogu.
    Poddanie się Bogu uwalnia sadhakę z więzów ziemskich pożądań, prowadzi do wyrzeczenia się pragnień zmysłowych oraz wykształca w nim najintensywniejszą formę pilności.
    Tłumaczenie Konrad Kocot     
     
    Niyamy w praktyce asan
    Tak jak jamy polegają na powstrzymywaniu się od czynienia niewłaściwych rzeczy (krzywdzenia, kradzenia, kłamania, przywiązania, zachłanności), nijamy są kultywowaniem pozytywnych postaw i działań. Rozróżnienie między tym co należy czynić, a do czego należy się powstrzymywać ma kluczowe znaczenie dla naszego rozwoju.
    Śauca - czystość
    Czystość w praktyce asan oznacza świadome, uważne oczyszczenie ciała. Jeśli w jakiejś asanie istnieje łatwość w wykonaniu jej na jedną ze stron, lecz druga strona sprawia trudność oznacza to, że jest ona nieoczyszczona w porównaniu z pierwszą. Podobnie przód i tył ciała winny zostać jednakowo oczyszczone przez praktykę odpowiednich asan. Dążenie do harmonii oraz całkowitej symetrii ciała i świadomości w asanach jest praktyką czystości. Zasada ta odnosi się też do czystości w podejściu do praktyki, naszej motywacji, oczekiwań, sposobu radzenia sobie z trudnościami...
    Santosa - zadowolenie
    Santosa jest kultywowaniem wewnętrznego stanu zadowolenia niezależnego od zewnętrznych okoliczności. Jest to oczyszczanie naszego postrzegania rzeczywistości i tworzenie pozytywnego umysłu. Jak mówi sutra II 46 "Doskonałość w asanie osiąga się, gdy wykonanie jej staje się bezwysiłkowe". Przyjmowanie każdej z asan z radością i zadowoleniem budzi energię ukrytą w ciele. Wtedy w asanie pojawia się wewnętrzne światło i staje się ona bezwysiłkowa. Dzięki temu jogin osiąga jeszcze większe zadowolenie. To jest praktyka santosy w asanie.
    Tapas - zapał
    Tapas, czyli zapał, żarliwe pragnienie oznacza nieustanny wysiłek w celu oczyszczenia ciała i umysłu, uczynienia ich zdrowymi i odpornymi na choroby. Jest to kolejna praktyka psychiczna budująca konieczne do postępu zaangażowanie i wewnętrzną intensywność, pozwalająca przekroczyć lenistwo i niezdecydowanie.
    Svadhyaya - medytacje, samo-badanie
    Sva oznacza samego siebie, adhyaya studiowanie. Svadhyaya jest nieustanną obserwacją siebie w asanie. Świadome poznanie siebie od powierzchni skóry, od koniuszków palców i czubka głowy aż po najgłębsze warstwy ciała i jądro bytu jest praktyką svadhyayi w asanie. Praktyka ta rozwija naszą wrażliwość, umiejętność postrzegania i inteligencję. Odkrywa głębię asany, która angażuje nie tylko nasze ciało, lecz także zmysły, umysł i świadomość.

    Hatha-joga jest ścieżką siły woli. Używamy jej w sposób długotrwały i intensywny do badania i oczyszczania naszego ciała i umysłu - aż do czasu gdy doświadczymy jak ograniczone są nasze możliwości. Prowadzi to do pokory, rozluźnienia napuszonego ego i zaufania sile, która sprawia, że bez wysiłku z naszej strony powstaliśmy, żyjemy, działamy, że istnieje i funkcjonuje świat. Iśvara-pranidhana jest wykorzenieniem małego "ja", połączeniem się, współgraniem z kosmiczną inteligencją, siłą wyższą, Bogiem.
    W praktyce asan nijama ta przejawia się przez przyjęcie i akceptację własnych ograniczeń i możliwości, praktykę nieegoistyczną - bez współzawodnictwa, wykorzystywania praktyki do pompowania ego i dojście do momentu gdy "joga robi się sama", a my mamy możliwość uczestniczenia w tym i celebrowania danego nam życia.
     
     
  • Sahasra-Nama
    Sahasra-Nama  - Tysiąc imion Boga, (Sahara – tysiąc, nama - imię) – gatunek literacki, wyspecjalizowany w nazywaniu Nienazywalnego.
    W hinduizmie, podobnie jak w wielu innych tradycjach duchowych, Bóstwo transcenduje imię (nama) i kształt (rupa). Wszelako hinduscy teologowie i mistycy, uznając ludzką potrzebę czczenia bardziej namacalnej rzeczywistości nadawali Bóstwu rozmaite nazwy i kształty.
    Na tej zasadzie istnieją więc dzieła poświęcone bóstwu występującemu pod postacią Sziwy, Wisznu i Gana-pati (Ganesza) o głowie słonia, jak również pod postacią Bogini Lality, itp. Owe teksty sakralne to zazwyczaj kompilacje tysięcy imion uświęcających poszczególne cechy danego bóstwa, spośród których wiele z powodzeniem da się odnieść do innych bóstw. Niemniej, niektóre imiona wywodzą się z mitów, które tworzyły się wokół takich postaci jak Sziwa, Wisznu, Ganesza czy Lalita.
    Każde imię uważa się za mantrę, czyli święty dźwięk. Należy je wymawiać z wielkim szacunkiem, a mogą to robić tylko ci, których przepełnia cześć (bhakti) dla danego bóstwa. Na przykład według tekstu Lalita-Sahasra-Nama, który czci Boską Matkę, bogini ma milion imion, ale za najdoskonalsze uznaje się wybranych 1000. Należy je wypowiadać codziennie, zarówno na głos jak i po cichu. Raduje to serce bogini i skłania ją do obsypywania błogosławieństwami swych wyznawców, którzy dzięki temu kwitną duchowo.
    Według niektórych szkół, 1000 imion wiąże się z tysiącem płatków kwiatu lotosu, który reprezentuje psy-choduchowy ośrodek (czakram) na czubku głowy.
     
     
  • Asany podstawowe pozycje jogi
    Asany- to gimnastyczne pozycje wzmacniające, rozciągające i oczyszczające ciało na fizjologicznym poziomie. Właściwa praktyka prowadzi do wewnętrznej równowagi: osoby nerwowe uspokajają się, osoby depresyjne energetyzuje i pobudza. Jogę może ćwiczyć każdy - ćwiczenia są bardzo zróżnicowane.

    Vrksasana - pozycja drzewa
    Praktyka jogi ożywia ciało, otwiera serce i uspokaja umysł.


    Ciało. Precyzyjnie wykonywane pozycje (asany) energetyzują całe ciało,
    wzmacniają i rozluźniają mięśnie, uruchamiają stawy, utrzymują w zdrowiu narządy
    wewnętrzne.

    Serce. Uważna praktyka odblokowuje zamrożone w ciele
    emocje. Otwiera serce na radość i miłość. Daje wrażliwość która z czasem przeradza
    się w intuicję.

    Umysł. Świadoma praca z ciałem i oddechem uspokaja
    umysł. Pozwala w pełni doświadczyć chwili obecnej, zachować wewnętrzny spokój,
    nawet podczas aktywnego działania w świecie.

    Harmonia. Zdrowie ciała, integracja serca i umysłu
    prowadzą do harmonii w codziennym życiu. Pozwala żyć w głębokim kontakcie ze
    sobą i ze światem.

        * Wykonaj pozycję góry - stań prosto ze stopami razem, wyprostuj kolana
          podciągając rzepki kolanowe, opuść kość ogonową i wyciągnij od niej cały kręgosłup
          aż do tyłu głowy, unieś i rozszerz klatkę piersiową, cofnij i opuść barki, trzymaj
          głowę w centrum, wyciągnij szyję. Rozłóż ciężar równo na podeszwach stóp,
          nie stój bardziej ani na piętach ani na nasadach palców, ani też na lewej lub
          prawej stopie. Naucz się utrzymywać pionową wyciągniętą pozycję stojąc równo
          na obu stopach zanim przejdziesz do wykonywania pozycji drzewa.
        * Zegnij prawe kolano i pomagając sobie ręką umieść stopę jak najwyżej na wewnętrznej
          stronie lewego uda. Palce stopy skieruj pionowo do podłogi i dociśnij stopę
          do uda, aby się nie zsuwała. Odciągnij prawe kolano w tył, aby znalazło się
          w linii z lewym biodrem. Oprzyj ręce na biodrach i utrzymuj równowagę na wyprostowanej
          lewej nodze. Skup uwagę na nasadzie palucha lewej stopy i dociśnij ją mocno
          do podłogi, jest to korzeń pozycji drzewa. Nie pozwól aby tracił on kontakt
          z podłogą, bo stracisz równowagę.
        * Wyciągnij ręce na boki, skieruj wnętrza dłoni do sufitu i unieś ręce ponad
          głowę. Tak wyciągnij ramiona aby poczuć otwieranie całego tułowia, szczególnie
          boków brzucha i okolicy barków. Wyprostuj łokcie, nie napinaj szyi. Złącz dłonie
          i dociśnij do siebie z taką samą siłą wszystkie punkty na dłoniach - palce,
          nasady palców i nadgarstki. Tułów jest pniem a ręce gałęziami pozycji drzewa.
          Im bardziej wyciągniesz całe ciało, tym pozycja będzie stabilniejsza.
        * Patrz przed siebie w punkt na wysokości oczu. Nie napinaj oczu ani twarzy.
          Zachowaj pełny, równomierny oddech. Pozostań w pozycji 30 sekund.
        * Prawidłowo wykonana pozycja angażuje ciało i umysł. Powinnaś czuć równomierne
          wyciąganie całego ciała od nasady palucha aż po końce palców rąk. Znajdź
          równowagę pomiędzy wyciąganiem się i rozluźnianiem, pozycja nie powinna tworzyć
          napięcia w ciele. Mimo że oczy są otwarte wycofaj uwagę do wnętrza ciała
          aby odczuć moment gdy tracisz równowagę i natychmiast ją przywrócić.
        * Na wydechu opuść ręce i nogę, stań w pozycji góry. Wykonaj pozycję tak
          samo długo na drugą stronę.
        * Przeciwwskazania. W przypadku problemów z sercem nie podnoś rąk ponad głowę
          lecz pozostań z rękami na biodrach lub z rękami wyciągniętymi po bokach tułowia.
          Jeżeli nie jesteś w stanie od razu zachować równowagi na jednej nodze oprzyj
          się plecami o ścianę lub stań blisko ściany. Po kilku próbach ćwicz pozycję
          niezależnie.

    Drzewo jest to doskonałą pozycją wyrabiającą fizyczną i emocjonalną równowagę oraz wyciszającą
    poruszenia umysłu.

    Ciało. Pozycja drzewa wzmacnia stawy skokowe i mięśnie
    nóg, wyciąga kręgosłup, otwiera klatkę piersiową i uelastycznia barki. Zauważ,
    że na jedną ze stron jest łatwiej wykonać tą pozycję. Noga, którą w codziennym
    życiu bardziej obciążamy jest silniejsza i będzie na niej łatwiej stać. Nierównomierne
    obciążanie nóg prowadzi do deformacji kręgosłupa. Prawidłowo wykonywana pozycja
    drzewa uświadamia nam i koryguje tą nierównowagę, a równe wyciąganie obu ramion
    i obu stron tułowia ma zbawienny wpływ na kręgosłup.

    Serce. Jeżeli jesteś emocjonalnie wzburzona pozycja
    będzie bardzo chwiejna. Emocje wpływają na nasze ciało, ale zależność ta działa
    też w drugą stronę: pracując z ciałem jesteśmy w stanie wpływać na emocje. Systematyczne
    wykonywanie pozycji drzewa wzmacnia układ nerwowy i daje emocjonalną stabilność.

    Umysł.
    Ćwiczenie to uczy koncentracji umysłu. Aby zachować
    stabilność powinnaś być cały czas skupiona na swoim ciele i utrzymać wyciszony
    umysł. W momencie, gdy uwaga traci kontakt z ciałem, gdy zaczynamy myśleć o czymkolwiek
    i tracimy kontakt z chwilą obecną, spadamy. Na początku zatrzymuj uwagę na poszczególnych
    częściach ciała i dokładnie je ustawiaj, każdy szczegół jest ważny - jest to
    koncentracja. W momencie gdy będziesz w stanie w niezachwiany sposób odczuwać
    jednocześnie wszystko: wyciąganie, pracę każdej części ciała, rozluźnienie twarzy,
    pełny oddech, poruszenia umysłu i równowagę emocjonalną osiągniesz stan kontemplacji.

    Trikonasana - pozycja trójkąta.
    Joga oznacza harmonię na wszystkich poziomach naszego życia.
    Dbamy o to aby lewa i prawa strona ciała pracowały tak samo, sztywne obszary
    rozluźniamy, a słabe wzmacniamy. Jedne pozycje wykonujemy dynamicznie, w innych
    pozostajemy pasywni. Obie skrajności są potrzebne. Dopiero gdy je poznamy możemy
    znaleźć równowagę między pracą i odpoczynkiem, byciem z ludźmi i byciem ze sobą,
    fizycznością i duchowością. Wszystkie te elementy są ważne i wzajemnie się uzupełniają.

        * Stań ze stopami razem. Wykonaj głęboki wdech i skocz wyrzucając ręce i nogi
          na boki. Dystans między stopami powinien wynosić około1,20 metra. Skręć lewą
          stopę 20 stopni do wewnątrz, a prawą stopę i udo 90 stopni w bok. Całkowicie
          wyprostuj kolana zaciskając mięśnie z przodu ud i podciągając rzepki kolanowe.
        * Na wdechu wyciągnij kręgosłup do góry, a na wydechu pochyl się w prawo opierając
          prawą dłoń na kostce. Oprzyj lewą rękę na biodrze i cofając lewy bark, skręć
          tułów na zewnątrz, tak aby stopy, plecy i barki znalazły się w jednej pionowej
          płaszczyźnie. Wyciągnij lewą rękę do góry.
        * Pozostań w asanie 30 sekund utrzymując pełny oddech. Na wdechu unieś tułów.
          Skręć stopy w lewo i wykonaj pozycję tyle samo czasu na drugą stronę.
        * Aby nauczyć się ustawiać ciało w jednej płaszczyźnie wykonaj pozycję opierając
          się plecami o ścianę. Utrzymanie płaszczyzny jest ważniejsze niż schodzenie
          prawą ręką do kostki. Jeżeli masz sztywne nogi być może na początku położysz
          dłoń tylko pod kolanem. Poprzez systematyczna praktykę nogi rozciągną się.

    Trójkąt to jedna z ważniejszych pozycji stojących. Wzmacnia
    nogi, uelastycznia biodra, rozwija klatkę piersiową. Nogi są fundamentem, od
    nich zależy utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Wady nóg, ich sztywność lub
    asymetria są jedną z przyczyn problemów z kręgosłupem. Pozycja trójkąta uśmierza
    bóle pleców i koryguje lekkie skrzywienia kręgosłupa. Na poziomie psychologicznym
    pozycja ta uczy stać na własnych nogach. Daje poczucie stabilności, ugruntowania,
    oparcia w sobie. Wyrabia wytrwałość i siłę woli.

    Uttanasana - intensywne rozciąganie
    Szukanie spełnienia w świecie zewnętrznym wymaga ciągłego
    działania. Nadmierna aktywność prowadzi do wyczerpania, odkładanie szczęścia
    na potem do frustracji. Sukcesem w jodze jest odnalezienie stałego źródła szczęścia
    w sobie, w prostym doświadczeniu istnienia, trwania. Zatrzymaj się, wróć do siebie,
    rozluźnij się i doceń to co jest. To czego szukasz jest zawsze tutaj, zawsze
    teraz, zawsze w Tobie. Doświadcz swojej pełni i z tym poczuciem działaj w świecie.

        * Stań z lekko rozsuniętymi stopami i całkowicie wyprostuj kolana. Unieś ręce
          ponad głowę i spleć przedramiona, chwytając łokciami za łokcie. Na wdechu wyciągnij
          łokcie do góry rozciągając brzuch, klatkę piersiową i okolice pach.
        * Na wydechu, utrzymując długi przód tyłowa i proste nogi pochyl się do podłogi.
          Skup się na wyciąganiu kręgosłupa i rozciąganiu tylnych części nóg, a nie na
          sięganiu w dół. Przenieś ciężar ciała na przednią część stóp, skręć uda do wewnątrz
          i unieś pośladki.
        * Całkowicie rozluźnij głowę i pozwól by swobodnie zwisała. Poczuj wrażenia
          dopływające z ciała: rozciąganie nóg, wyciąganie kręgosłupa, dopływ krwi do
          głowy, rozluźnienie twarzy i wydłużenie oddechu. Poczuj jedność ze swoim ciałem.
          Pozostań w pozycji 2 minuty. Wychodząc z niej unieś najpierw dół pleców, następnie
          mostek, a na samym końcu głowę (nadal w stanie rozluźnienia).
        * W przypadku dyskopatii i bólów lędźwi wykonuj pozycję opierając dłonie na
          ścianie na wysokosci bioder, tak aby tułów był równoległy do podłogi, a nogi
          pionowo. Pracuj z wydłużaniem kregosłupa i prostowaniem pleców. Poprzez unoszenie
          pośladków rozciagaj tyły ud.

    Uttanasana jest bardzo regenerującą pozycją. Wycisza umysł,
    kieruje uwagę do wnętrza i odpręża .W wyniku odwrócenia siły grawitacji w tułowiu
    krew obficie dopływa do głowy i dotlenia mózg, akcja serca zostaje spowolniona,
    a oddech wydłużony. Rozluźnia tył ciała, który poprzez to, że jest nieświadomy,
    jest siedliskiem napięć psychicznych. Jest to świetna pozycja dla osób nadpobudliwych,
    zestresowanych i zmęczonych. Regularna praktyka łagodzi depresję i reguluje ciśnienie
    krwi. Jest to świetne przygotowanie do pozycji odwróconych np. stania na głowie.

    Paścimottanasana - skłon w przód
    Człowiekiem, który w innowacyjny sposób rozwinął oraz rozpropagował
    na całym świecie sztukę jogi jest B.K.S. Iyengar,
    84 letni dziś mistrz. Pierwszym jego zachodnim uczniem był skrzypek i dyrygent
    Yehudi Menuhin, któremu Iyengar wyleczył ramię. Ćwicząc po 12 godzin dziennie,
    �w laboratorium swojego ciała� odkrył i z naukową precyzją opisał techniki wykonywania
    pozycji i ich wpływ na nasze ciało i umysł. Stworzył zestawy asan używane w terapii
    wielu schorzeń. Jako pierwszy zaczął stosować pomoce dzięki którym każdy, niezależnie
    od wieku i sprawności może czerpać korzyści z praktyki jogi.

        * Usiądź na podłodze z wyprostowanymi nogami. Złącz stopy i wyciągnij pośladki
          do tyłu. Usiądź na guzach kulszowych z miednicą pionowo i prostymi lędźwiami.
        * Na wdechu unieś ręce do góry i rozciągnij kręgosłup oraz przód tułowia. Na
          wydechu, trzymając wyciągnięte, proste plecy i proste kolana pochyl się do przodu
          i chwyć rękoma nasady małych palców (jeżeli nie sięgasz, trzymaj pasek założony
          na stopy)
        * Pracuj nad dalszym wyciąganiem się od samego dołu pleców. Zbliżaj tułów do
          nóg, najpierw sięgnij dolnymi żebrami do ud, a następnie staraj się oprzeć czoło
          na kolanach. W pełnej pozycji brodę opieramy za kolanami.
        * Rozluźnij brzuch i głowę. Nie pozwól aby kolana się zginały. Osoba z dyskopatią
          powinna pochylać sie tylko do momentu, w którym może utrzymać plecy proste.
          Pozostań w pozycji 1-2 minuty.

    Paścimottanasana intensywne rozciąga cały tył ciała,
    od pięt przez łydki, uda, plecy, aż do tyłu głowy. Rozciąganie chronicznie napiętych
    (sztywnych) mięśni uwalnia zablokowaną w nich energię. Pozycja uspokaja pracę
    serca, tonizuje nerki i wątrobę oraz stymuluje układ rozrodczy. Uczy kierowania
    uwagi do środka, rozluźnia ciało i obniża aktywność układu nerwowego. Na początku
    możesz mieś trudności z pochyleniem się nóg. W wyniku stałej praktyki osiągniesz
    nieruchomą i wygodną pozycję w której umysł pozostaje wyciszony i uważny.

    Supta baddha konasana - pozycja spętanego kąta
    Przypomnij sobie w jaki sposób i gdzie w ciele odczuwasz miłość,
    przyjemność, pożądanie, strach, złość, smutek... Częste przeżywanie tych samych
    stanów zostawia w nim ślad w postaci pobudzenia lub zablokowania energii. Wykonując
    asany - pozycje jogi wpływasz nie tylko na mięśnie i organy wewnętrzne. Koncentrując
    się na doznaniach płynących z różnych obszarów ciała, docierasz do ich energii
    i ograniczających ją emocji, poglądów. Dlatego joga rozciąga nie tylko ciało,
    ale i umysł.

        * Połóż się na podłodze, zegnij kolana i odsuń od siebie uda.
          Złącz podeszwy stóp i zbliż stopy do pośladków. Opuść kolana do podłogi nie napinając
          i nie unosząc lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Jeżeli stopy odsuwają się od ciała,
          palce oprzyj o ścianę.
        * Utrzymuj otwartą klatkę piersiową i pełny, spokojny oddech.
          Zamknij oczy. Skup się na rozciąganiu wewnętrznych stron ud i pachwin. Całkowicie
          rozluźnij brzuch. Pozwól, aby falował on miękko z oddechami. Poczuj napięcia
          fizyczne i psychiczne związane z obszarem miednicy i brzucha i staraj się je
          puścić. Pozostań w pozycji 5-10 minut. Rękami unieś kolana i wyprostuj nogi.

    Supta baddha konasana jest doskonałą pozycja relaksową.
    Obfity dopływ krwi do brzucha i miednicy pomaga utrzymywać w zdrowiu pęcherz
    moczowy, u mężczyzny prostatę, a u kobiety jajniki. Przynosi ulgę w przypadku
    rwy kulszowej i zapobiega przepuklinie. Pozycja ta jest dobrodziejstwem dla kobiet.
    Sprawia, że miesiączki występują regularnie. Systematycznie wykonywana przed
    porodem zmniejsza bóle porodowe i przeciwdziała powstawaniu żylaków. Pozwala
    odczuć i rozluźnić nasze napięcia związane z żywotnością i seksualnością. Uczy
    ukierunkowania i przekształcenia ich w inne formy siły życiowej: moc, miłość,
    inteligencję...

    Bharadvajasana I - skręt
    Silny tułów i elastyczny kręgosłup zapewniają prawidłową,
    wyprostowaną postawę ciała. Niestety, mało aktywny i siedzący tryb życia sprawia,
    że garbimy się i zapadamy. Powoduje to spłycenie oddechu i spadek żywotności.
    Sprawdź jak czujesz się gdy pochylisz barki i klatka piersiowa się zapadnie.
    A teraz wyprostuj plecy, unieś klatkę i wyciągnij szyję do góry. Mistrzowie jogi
    twierdzą, że wzdłuż kręgosłupa biegną energetyczne kanały nadi ,a wyprostowane
    plecy zapewniają lepszy przepływ energii. Utrzymywanie otwartej postawy wymaga
    przytomności i sprawia że rośnie nasza samoświadomość, pozwala działać nie tracąc
    kontaktu ze sobą. Twoja praktyka uważności - wyprostuj się!

        * Usiądź na podłodze, podwiń nogi i umieść je po lewej stronie bioder. Stopy
          powinny się krzyżować - lewą połóż na prawej. Trzymaj kolana blisko siebie,
          opuść lewe biodro. Skręć tułów w prawo, oprzyj lewą dłoń na prawym kolanie,
          a prawą dłoń na podłodze za plecami.
        * Trzymaj kręgosłup pionowo, nie pochylaj się na boki lub w tył. Opuść barki,
          wyciągnij szyję, ściągnij łopatki. W czasie wdechów wyciągaj kręgosłup pionowo
          do góry, z wydechami odpychaj się rękami i pogłębiaj skręt. Pracę rozpocznij
          od dołu brzucha, następnie skręcaj okolicę dolnych żeber, mostka, barki i na
          samym końcu głowę - najpierw w prawo, a ostatecznie w lewo.
        * Jeżeli trudno ci utrzymać proste plecy włóż złożony koc pod prawy pośladek,
          a prawą dłoń oprzyj na ścianie. Pozostań w pozycji minutę. Następnie powtórz
          ją na drugą stronę. Zawsze wykonuj tą pozycję o pustym żołądku.

    Bharadvajasana jest jedną z prostszych pozycji
    ze skrętem tułowia. Siedzenie na podłodze zwiększa ruchomość stawów biodrowych,
    a skręt wzmacnia mięśnie grzbietu oraz uelastycznia barki i kręgosłup. Ma to
    podstawowe znaczenie dla zdrowia kręgosłupa i pomaga w przypadku bólów szyi i
    pleców oraz artretyzmu. Masowane i tonizowane są narządy brzucha. Podczas wykonywania
    skrętu są one ściskane, a obfity dopływ krwi po wyjściu z pozycji oczyszcza je
    i stymuluje. W wyniku ćwiczenia pogłębia się oddech, wzrasta poziom energii,
    pojawia się poczucie lekkości i świeżości. Bharadvadja to imię legendarnego jogina.

    Adhomukha Śvanasana - pies z głową w dół

    Ciało ma swoją inteligencję -
    bardziej pierwotną od naszego racjonalnego umysłu. Samo wie, czego
    potrzebuje, kiedy mobilizować się, a kiedy wypoczywać. Cały czas wysyła
    do nas sygnały w postaci poczucia lekkości i energii lub przeciwnie:
    bólu, ciężkości, wyczerpania. Jakże często ignorujemy te informacje i
    nadwerężamy organizm poddając go naszej woli, nałogom, zewnętrznym
    wymaganiom. Dopiero choroba uświadamia nam, że mamy ciało, o które
    trzeba dbać, by móc cieszyć się tym, co nam oferuje życie. Joga uczy
    głębszego odczuwania ciała, słuchania go i korzystania z jego mądrości.
    Wiele pozycji jogi powstało z obserwacji świata przyrody i
    spontanicznie wykonywanych przez zwierzęta ruchów. Sprawdź sama, jak
    ożywiająca jest pozycja, w której zwierzęta przeciągają się po
    przebudzeniu.

        * Połóż się na brzuchu. Rozsuń
          stopy na 30 cm i oprzyj palce na podłodze. Połóż dłonie blisko tułowia,
          na linii dolnych żeber. Rozszerz palce dłoni, skieruj palce środkowe do
          przodu.
        * Na wydechu unieś
          tułów i oprzyj się na dłoniach i kolanach. Unieś wysoko pośladki i zrób
          wklęsły dół pleców. Na kolejnym wydechu oderwij kolana od podłogi i
          oprzyj się na palcach stóp. Wyprostuj kolana i unieś jak najwyżej
          biodra, a opuść tułów i rozluźnioną głowę w stronę podłogi.
        * Cały czas
          prostuj kolana i łokcie, unoś pośladki i "wciskaj" łopatki w stronę
          mostka. Odpychając się rękami od podłogi wyciągnij całe ciało poprzez
          barki aż do bioder - jakbyś się przeciągała. Pozostań w pozycji minutę
          utrzymując pełny oddech i opuszczoną głowę. Jeżeli dłonie ślizgają się
          po podłodze, oprzyj je o ścianę.

    Pozycja psa z głową w dół
    pobudza ciało i wycisza umysł. Powoduje dotlenienie mózgu, uspokaja
    układ nerwowy i zwalnia akcję serca. Usuwa zmęczenie i odświeża ciało.
    Rozciąga nogi i kręgosłup, dzięki czemu zmniejszają się bóle w dole
    pleców. Wzmacnia ręce i mięśnie grzbietu. Uczy nas, jak utrzymywać
    równowagę między aktywnością i pasywnością, jak łączyć intensywną pracę
    ze stanem wewnętrznego rozluźnienia.

    Dhanurasana - łuk
    To pozycja, która wzmacnia i odświeża. W codziennym życiu
    niestety rzadko mamy okazję wykonywać wygięcie w tył. W języku ciała odgięcie
    się w tył, choćby na oparciu krzesła, gdy siedzimy, oznacza poczucie pewności
    siebie, własnej mocy i płynącego z tego odprężenia. Pracując z ciałem możemy
    wpływać na stan naszego umysłu i emocji. Wygięcie w tył "otwiera",
    pozytywnie nastawia do świata i zwiększa energię.

        * Połóż się na brzuchu na
          podłodze. Zegnij kolana i przysuń pięty do pośladków. Złap rękami
          kostki u stóp, wyprostuj łokcie. Odciągnij barki w tył i rozszerz
          klatkę piersiową. Kolana i stopy powinny być rozsunięte na szerokość
          bioder.
        * Wykonaj pełny
          wdech, następnie wydech i jednocześnie unieś do góry tułów oraz nogi.
          Wyciągnij jak najwyżej grzbiety stóp, nie rozszerzaj kolan. Ciężar
          ciała powinien opierać się na dole brzucha. Skręć ramiona na zewnątrz i
          ściągnij łopatki w stronę kręgosłupa. Wypchnij nogi do tyłu, aby unieść
          wyżej tułów. Rękami ciągnij stopy i kolana w górę. Wyciągnij głowę i
          odchyl ją w tył bez napinania mięśni twarzy. Wygnij się tak jakbyś była
          naciąganym łukiem. Wykonuj pełne oddechy.
        * Pozostań w
          pozycji 20-30 sekund, po czym połóż się, puść stopy i rozluźnij się.
          Powtórz asanę trzy razy. Będąc w tej pozycji za drugim razem złącz
          stopy, a za trzecim spróbuj złączyć stopy i kolana. Jeżeli zaboli cię
          dół pleców, nie forsuj ciała i pozostań w mniejszym wygięciu. Nie
          wykonuj asany w czasie miesiączki i ciąży.

    Trwanie w dhanurasanie
    daje siłę i wytrzymałość, wzmacnia mięśnie pleców, pośladki i uda.
    Mocniejsze wyginanie się uelastycznia kręgosłup i barki oraz rozszerza
    klatkę piersiową. Pomaga utrzymać wyprostowaną, "pozytywną" postawę
    ciała w codziennym życiu i działa antydepresyjnie. Opieranie się na
    brzuchu masuje wewnętrzne organy, poprawiając ich ukrwienie.

    Urdhva Dhanurasana - mostek

    Jeśli myślisz o systematycznej praktyce jogi, ważną rzeczą
    jest znalezienie doświadczonego nauczyciela. Gdy ćwiczymy samodzielnie, nie
    jesteśmy świadomi popełnianych błędów. Nauczyciel powinien pokazać i wyjaśnić,
    jak wykonywać asany, korygować błędy, a w przypadku trudności lub kłopotów zdrowotnych
    - wskazać inne sposoby pracy w danej pozycji. Dobry nauczyciel to taki, który
    ma wieloletnią praktykę oraz wiedzę z zakresu anatomii, psychologii i filozoficznych
    podstaw jogi. Kontakt do dyplomowanego nauczyciela jogi w swoim mieście znajdziesz
    na stronie www.yoga.republika.pl

        * Połóż się na plecach. Podkurcz
          nogi i ustaw stopy przy pośladkach. Zegnij łokcie i oprzyj dłonie na
          podłodze przy barkach. Ręce rozsuń na szerokość barków, a palce skieruj
          w stronę stóp. Na wydechu unieś biodra nad podłogę wyciągając kość
          ogonową w stronę kolan. Następnie unieś tułów i oprzyj czubek głowy na
          podłodze. Zrób dwa pełne oddechy. Pozostając z głową na podłodze, unieś
          jak najwyżej plecy i pośladki. Rozłóż ciężar ciała równo na rękach i
          stopach. Na ostrym wydechu dociśnij dłonie i stopy do podłogi, unieś
          głowę i wyprostuj całkowicie łokcie.
        * Pozwól, żeby
          głowa zwisała swobodnie, nie napinaj gardła. Aby bardziej się wygiąć,
          unieś pięty, miednicę i klatkę piersiową. Następnie utrzymując
          osiągniętą wysokość, dociśnij znowu pięty do podłogi. Trzymaj kolana i
          stopy na szerokość bioder. Nie pozwól, aby odsuwały się od siebie.
        * Pozostań w
          pozycji 20 sekund lub dłużej i rób pełne oddechy. Kończąc ćwiczenie, na
          wydechu zegnij łokcie i oprzyj czubek głowy na podłodze, a następnie
          zbliż brodę do klatki piersiowej i połóż się na plecach.

    Urdhva dhanurasana
    wzmacnia mięśnie pleców, pośladków i ud. Wykonywanie tej pozycji
    rozciąga cały przód ciała, dzięki czemu zostaje pobudzona praca serca i
    krążenie krwi oraz rozkurczają się narządy wewnętrzne brzucha. Zwiększa
    się dopływ krwi do mózgu, pobudza gruczoły nadnerczy. Wzmacnia, otwiera
    i dodaje lekkości. Ożywia, wyrabia silną wolę i odporność na stres.

    Salamba-sarvangasana - świeca
    Stanie na głowie i świeca są
    ukoronowaniem praktyki asan. Porównuje się je do ojca i matki, którzy
    dbają o harmonię w rodzinie. Pierwsza pobudza, druga wycisza. Obie,
    poprzez odwrócenie siły grawitacji w ciele i obfity dopływ krwi do
    głowy i klatki piersiowej, głęboko regenerują. Mistrz jogi B.K.S.
    Iyengar twierdzi, że wystarczy spędzić w tych pozycjach 15 minut
    dziennie, aby odczuwać stały przypływ sił i energii.

        * Ułóż trzy koce złożone w
          prostokąty o wymiarach 50 cm na 75 cm. Połóż się tak, żeby plecy i
          barki leżały na kocach, a głowa na podłodze. Połóż ręce przy biodrach,
          odciągnij barki od głowy.
        * Zegnij nogi i
          odpychając się rękami od podłogi unieś zgięte nogi i tułów do góry.
          Podeprzyj plecy rękami. Podnoś się wyżej zbliżając klatkę piersiową do
          brody. Ręce opieraj coraz niżej na plecach, aż ustawisz tułów pionowo.
          Wyprostuj nogi i wyciągnij całe ciało w górę. Mięśnie twarzy i gardła
          powinny być rozluźnione. Nie pozwól też, aby plecy się zapadały, a nogi
          pochylały nad twarz. Trzymaj łokcie blisko siebie. Głowa, dłonie, tułów
          i nogi powinny być ustawione symetrycznie.
        * Początkowo
          "stój" w tej pozycji 3 minuty, stopniowo wydłużając czas do 5-7 minut.
          Nie wykonuj jej w czasie menstruacji. Tak jak wszystkie pozycje, ćwicz
          świecę tylko o pustym żołądku. Przerwij, jeżeli odczuwasz napięcie w
          gardle, głowie lub oczach. Po opanowaniu świecy możesz pod kierunkiem
          nauczyciela rozpocząć praktykę stania na głowie.

    Salamba-sarvangasana
    wzmacnia mięśnie pleców i rozluźnia spięte pod wpływem stresu mięśnie
    karku. Reguluje pracę gruczołów dokrewnych: przysadki, szyszynki,
    tarczycy i dotlenia mózg. Zapobiega przeziębieniom i bólom głowy.
    Pomaga w przypadku astmy, zapalenia zatok i oskrzeli. Wycisza, usuwa
    napięcie i chroniczne zmęczenie. Przywraca energię po długotrwałej
    chorobie lub wyczerpaniu. Wzmacnia układ odpornościowy. Pogłębia
    oddech, korzystnie wpływa na trawienie.

    Śavasana - relaks
    Pozycje jogi oczyszczają, całkowicie rozluźniają ciało i wyciszają umysł. Kto
    raz doświadczy stanu głębokiego relaksu, będzie umiał w kilka sekund
    osiągnąć go w każdej chwili swojego życia.

        * Usiądź na podłodze ze zgiętymi
          nogami i udami przyciągniętymi do tułowia. Odchyl się w tył, oprzyj na
          łokciach i powoli, kręg po kręgu połóż się na podłodze.
        * Wyprostuj po
          kolei obie nogi. Wyciągnij tył szyi, twarz skieruj w stronę tułowia,
          zamknij delikatnie oczy i rozluźnij gardło. Ręce ułóż wewnętrzną stroną
          do góry po bokach ciała, rozluźnij dłonie i palce rąk.
        * "Puść" napięcie
          pośladków i ud, tak aby nogi swobodnie opadły na boki. Sprawdź, czy
          leżysz symetrycznie i wygodnie. Jeżeli trzeba, popraw pozycję i od tej
          chwili nie wykonuj już żadnych ruchów.
        * Rozluźnij po
          kolei każdą część ciała, począwszy od nóg, poprzez brzuch, tułów, ręce
          aż do głowy, następnie czoło, policzki, wargi i szczęki. Rozluźnij
          oczy, język i uszy, skieruj całą ich uwagę do wnętrza ciała, jak
          najdokładniej je poczuj. Skup się na wrażeniach dopływających z ciała,
          zachowaj równomierny oddech.
        * Bądź w pełni
          świadoma, nie zasypiaj, nie podążaj za myślami, jedynie zauważaj ich
          pojawianie się i przemijanie. Pozostań rozluźniona, pasywna i
          jednocześnie przytomna. Doświadcz przestrzeni wewnętrznego spokoju i
          ciszy. Zaznaj prostego stanu bycia, istnienia, poczucia "ja". Choć jest
          to naturalny i wszechprzenikający stan, na codzień najczęściej go nie
          doświadczamy, bo podążamy za intensywnymi zewnętrznymi wrażeniami. W
          jodze określa się ten stan jako Sat, Cit, Ananda czyli Byt, Świadomość,
          Szczęśliwość lub duchowa powłoka szczęśliwości.
        * Pozostań w
          pozycji 10-15 minut. Aby nauczyć się relaksu znajdź takie miejsce, w
          którym nikt i nic nie będzie ci przeszkadzało. Ucz się zachowywać ten
          stan w codziennym życiu. Połącz zewnętrzną aktywność ze stałym
          poczuciem wewnętrznej równowagi.

    Śavasana
    wycisza układ nerwowy, usuwa migreny i chroniczne zmęczenie, pomaga
    skumulować energię. Jest pierwszym krokiem w praktyce medytacji. Uczy
    skupienia, introspekcji, wzmacnia świadomość. Może dać pierwsze
    przebłyski doświadczeń duchowych.

    Dhyana - medytacja

    Istnieje wiele technik medytacji, jednak ich cel jest ten sam - doświadczenie
    wewnętrznej przestrzeni i pełni oraz jedności ze światem. Dotrzemy do
    duszy wyciszając umysł. Żeby to osiągnąć, należy skupić się na jednej
    rzeczy. Możemy w tym celu wykorzystać zmysł wzroku (jantra), słuchu
    (mantra), pracę z ruchem (tańce sufickie), relacjami (tantra) lub
    odczucia płynące z ciała (hatha-joga). Każda prawidłowo wykonana asana
    jogi jest medytacją. Angażuje ciało, które przyjmuje określoną pozycję,
    umysł, który obserwuje i analizuje akcję każdej części ciała oraz
    świadomość, która jest świadkiem całej pracy.

        * Pozycja. Usiądź w wygodnej,
          wyprostowanej pozycji np. w siddhasanie przedstawionej na zdjęciu. Nogi
          powinny być rozluźnione i stabilnie oparte na podłodze - stanowią
          podstawę całej asany. Ustaw miednicę i kręgosłup pionowo. Skup się na
          linii biegnącej od dołu miednicy aż do wierzchołka głowy. Wyciągnij się
          w górę wzdłuż tej linii. Unieś mostek, rozszerz klatkę piersiową. Opuść
          i cofnij barki, wydłuż tył szyi i delikatnie opuść brodę w stronę
          mostka. Cały czas utrzymuj aktywne plecy i wyciągnięty kręgosłup. Mocna
          postawa i pełne, równomierne oddechy pomogą ci utrzymać świadomość
          bycia tu i teraz oraz obserwować zmienność umysłu. Zamknij oczy,
          rozluźnij twarz.
        * Rozluźnienie. Wejdź w kontakt z wewnętrzną przestrzenią i
          świadomością. Obserwuj zmiany w ciele, pojawiające się myśli i uczucia.
          Nic z nimi nie rób - nie reaguj, nie dyskutuj z myślami, nie oceniaj.
          Nie porównuj, nie nazywaj, nie wyznaczaj celów do osiągnięcia, nie
          unikaj ani nie lgnij do wrażeń. Nie próbuj zatrzymywać ani wytwarzać
          żadnych doświadczeń. Niczego nie osiągaj. Jedynie zauważaj.
        * Obserwacja. Pozostań w pozycji świadka, widza. Przyjmij
          wszystko co się pojawia z pełną akceptacją. Pozostawaj świadoma całej
          gry umysłu, zachowaj przytomną, czujną uważność. Po pewnym czasie umysł
          się uspokoi i będziesz mogła doświadczyć stabilnej świadomości, w
          której istnieją wszystkie doświadczenia. Myśli będą takimi samymi
          peryferyjnymi wrażeniami jak dźwięki dopływające z zewnątrz i odczucia
          z ciała. Zauważ całe spektrum swojego doświadczenia: to co słyszysz,
          widzisz, czujesz. Osiądź w chwili obecnej, skup się na źródle
          świadomości - centrum w okolicy serca. Trwaj w tym doświadczeniu. Cechą
          duszy jest bycie, istnienie, cechą umysłu jest aktywność. Jeżeli
          zasypiasz lub �wpadasz� w różne stany lub myśli, wróć do obserwacji
          ciała i oddechu.

    Praktyka
    medytacji wymaga przygotowania w postaci asan i ćwiczeń oddechowych,
    które wzmacniają świadomość i czynią ją stabilną. Samo pojawienie się
    stanu medytacji jest formą łaski, która może przyjść gdy będziemy
    ugruntowani w praktyce. Zacznij od 10 minut, stopniowo przedłużając
    czas do pół godziny. Lepiej jest medytować krócej ale regularnie niż od
    czasu do czasu. Początkowe trudności są normalna rzeczą - stała
    praktyka pozwoli je pokonać. Nie ćwicz w czasie depresji lub załamania
    nerwowego.

    Medytacja
    uspokaja układ nerwowy, wycisza i pomaga w regeneracji organizmu.
    Sprowadza nas do kontaktu ze sobą, daje zdrowy dystans do
    rzeczywistości, poczucie wewnętrznej stabilności i oparcia w sobie.
    Uniezależnia od zewnętrznych zawirowań życiowych i pozwala traktować je
    jako wyzwania do wewnętrznego rozwoju. Kieruje nasze poszukiwania
    szczęścia w stronę najgłębszego "ja".

     



Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
KURS NAUCZYCIELSKI JOGI INTEGRALNEJ

Kurs nauczycielski przeznaczony jest dla osób, które pragną zdobyć praktyczne umiejętności i rzetelną wiedzę na temat różnych ścieżek i systemów jogi pod okiem najlepszych w Polsce specjalistów. Zdobyte kwalifikacje i umiejętności oraz końcowy certyfikat uprawniają do wykonywania zawodu nauczyciel...

Joga z Prezesem cz IV. Jak w 4 min rozluźnić szyję i barki ? Video

Napięcie kumulujące się w rejonie barków, potrafi często w dotkliwy sposób uprzykrzać życie powodując dyskomfort i obniżając samopoczucie. Na sztywność w tym obszarze ciała narażone są zarówno osoby wykonujące pracę siedzącą przy komputerze jak i fizyczną – obciążającą bezpośrednio tę grupę m...

Sposób na hormony, czyli joga młodości

Joga hormonalna to technika, która pozwala regulować poziom hormonów. Dla kobiet, które cierpią z powodu PMS, dla tych, które nie mogą zajść w ciążę, dla zmagających się z menopauzą – tak o jodze hormonalnej opowiada jej twórczyni Dinah Rodrigues. Daje nadzieję i przykład. Ma teraz 91 lat i &...

Co robić, by nie marnować jedzenia? - rozmowa z Bankami Żywności, Patronem Joga Festiwalu w Wierchomli

Globalnym problemem zachodniego świata okazuje się nadmiar żywności i jej masowe wyrzucanie. W lutym ubiegłego roku UNICEF alarmował: 7,5 mln dzieci z 48 krajów świata stoi w obliczu ciężkiego ostrego niedożywienia. Według FAO, w tym samym czasie na świecie marnuje się ok. 1,3 mld ton żywności roczn...

Nadgarstki jogina

Podczas praktyki jogi często układamy dłonie, a co za tym idzie nadgarstki w dosyć nienaturalny sposób. W taki, do którego nadgarstki nie są przyzwyczajone. Dlatego bardzo często osoby rozpoczynające swoją przygodę z jogą miewają problemy z bólem w obrębie nadgarstków podczas wykonywania podstawowyc...

Joga z Prezesem cz. II Nadgarstki (video)

Ból nadgarstków to powszechna przypadłość, którą powodują niektóre aktywności sportowe, ale też zwykłe, codzienne czynności czy praca przy komputerze. Jest nie tylko poważną przeszkodą w normalnym funkcjonowaniu, ale i sygnałem, by lepiej zadbać o kondycję rąk. Wypróbuj ćwiczenia wzmacniające słabe ...

Joga z Prezesem - cz. I Haluksy (video)

Stopy mogą wiele powiedzieć o człowieku, jego zdrowiu, dolegliwościach i stylu życia. Jeśli są zaniedbane i zniekształcone, nie tylko wyglądają nieestetycznie, ale też bolą. Jak uniknąć problemu haluksów i jak radzić sobie, kiedy już się pojawią? Poniżej prezentujemy krótki film z doskonałymi i pros...

Słodkie życie bez cukru - wywiad z Małgorzatą Sobczyk prowadzącą warsztaty kulinarne na Joga Festiwalu w Wierchomli

Słodycze budzą skojarzenie uczucia przyjemności dla większości z Nas - nie tylko dlatego, że są po prostu smaczne, ale również ze względów kulturowych. Któż z nas nie poprawił sobie humoru odrobiną czegoś słodkiego? Czym rozpieszczamy najbliższych? Co najczęściej dostajemy na prezent? Czy istnieje B...

Joga Festiwal. VI Górski Maraton Jogi w Wierchomli

Ruszyły zapisy na Joga Festiwal. VI Górski Maraton Jogi, który odbędzie się od 23 do 26 sierpnia. Impreza ma charakter otwarty i jest skierowana do wszystkich, którzy chcą zdrowo żyć, zadbać o swój umysł i ciało. W malowniczym miejscu z przepięknym widokiem na góry spotkają się osoby z całej Polski ...

Barwna moc mandali

Kolorowe, o skomplikowanych wzorach. Przyciągają wzrok i czarują. Mandale, bo o nich mowa, mają moc terapeutyczną, co potwierdzają wschodni i zachodni specjaliści. Są prastarym symbolem, cenionym przede wszystkim w buddyzmie tantrycznym i hinduizmie. Wyrażają jedność ze światem. ...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Maja 2018
Następne
PWŚCPSN
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
likesoft