Słowniczek
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Słowniczek

szukaj definicji słowa:
 

Czy znasz pojęcia:


  • Sekwencje cyklu powitania słońca - Surya-namaskar
    Informacje tu umieszczone mają wyłącznie charakter edukacyjny i są przeznaczone dla osób ćwiczących Jogę Iyengara i potrafiących prawidłowo wykonać niżej wymienione asany. Nie ponosimy odpowiedzialności za sposób ich wykorzystania przez osoby niepowołane lub bez konsultacji z doświadczonym nauczycielem jogi.
    Dynamiczna praktyka asan jest bardzo ważną częścią Jogi Iyengara. Stanowi bardzo dobre przygotowanie do głębszej, bardziej precyzyjnej i dłuższej praktyki poszczególnych asan. Rozgrzewa ciało, pogłębia i wydłuża oddech, wyrabia siłę i wytrzymałość. Najważniejszą dynamiczną sekwencją jest cykl powitania słońca - Surya namaskar. Poniżej przedstawiam różne jego warianty, sposób włączenia do cyklu pozycji stojących oraz opis praktyki cyklu u Faeqa Birii latem 2005.
    Jedną z możliwości tworzenia własnej sesji asan jest podział jej na 3 części:
    1. praktykę dynamiczną np powitanie słońca
    2. praktykę jednej z grup asan (pozycje stojące, pozycje siedzące, skłony w przód, skręty, wygięcia w tył, pozycje balansowe...) oraz
    3. pozycje odwrócone: stanie na głowie i warianty, świeca i warianty oraz pług.
    Gomukhasana to pozycja krowiego pyska.
    Powitanie słońca uproszczone                             
    Tadasana (góra)
    joga

     
    Urdhva-hastasana (wyciągnij ręce ponad głowę)
    joga

     
    Uttanasana (połóż ręce obok stóp na podłodze)
    joga

     
    Adho-mukha-śvanasana (pies z głową w dół)
    joga

     
    Urdhva-mukha-śvanasana (pies z głową do  góry)
    joga

     
    Caturanga-dandasana (kij)
    joga

     
    Urdhva-mukha-śvanasana
    joga 

     
    Adho-mukha-śvanasana
    joga

     
    Uttanasana
    joga

     
    Urdhva-hastasana
    joga

     
    Tadasana
    joga
     

    Powitanie słońca rozwinięte
    Tadasana
    Urdhva-hastasana - wdech
    Uttanasana z głową w dół - wydech (połóż dłonie obok stóp i sięgnij głową do nóg)
    Uttanasana z głową do góry - wdech (głowa uniesiona, proste plecy)
    Adho-mukha-śvanasana - wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana - wdech
    Caturanga-dandasana - wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana - wdech
    Adho-mukha-śvanasana - wydech
    Uttanasana z głową do góry - wdech
    Uttanasana z głową w dół - wydech
    Urdhva-hastasana – wdech
    Tadasana - wydech
    Powitanie słońca nr 1
    Tadasana
    Namaskarasana w tadasanie (złóż dłonie na mostku)
    Urdhva-hastasana
    Uttanasana
    Adho-mukha-śvanasana
    Caturanga-dandasana
    Urdhva-mukha-śvanasana
    Caturanga-dandasana
    Adho-mukha-śvanasana
    Uttanasana 
    Urdhva-hastasana
    Namaskarasana w tadasanie
    Tadasana
    Powtarzając tą i inne sekwencje możesz wracać tylko do Urdhva-hastasany i z niej zaczynać nowy cykl przechodząc do Uttanasany
    Powitanie słońca nr 2
    Tadasana
    Namaskarasana w tadasanie
    Urdhva-hastasana
    Uttanasana
    Caturanga-dandasana
    Urdhva-mukha-śvanasana
    Adho-mukha-śvanasana
    Uttanasana
    Urdhva-hastasana
    Namaskarasana w tadasanie
    Tadasana
    Powitanie słońca nr 3
    Tadasana - wdech
    Namaskarasana w tadasanie - wydech
    Urdhva-hastasana - wdech
    Uttanasana z głową w dół - wydech
    Uttanasana z głową do góry - wdech
    Caturanga-dandasana - wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana - wdech
    Adho-mukha-śvanasana - wydech
    Virabhadrasana I, prawa noga z przodu – wdech – możesz pozostać na kilka oddechów
    Caturanga-dandasana - wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana - wdech     
    Adho-mukha-śvanasana - wydech
    Virabhadrasana I, lewa noga z przodu - wdech
    Caturanga-dandasana - wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana - wdech
    Adho-mukha-śvanasana – wydech – możesz pozostać na 5 oddechów
    Uttanasana z głową do góry - wdech
    Uttanasana z głową w dół - wydech
    Urdhva-hastasana - wdech
    Namaskarasana w tadasanie - wydech
    Tadasana – wdech
    Pozycje stojące w cyklu powitania słońca.
    Chcąc w czasie cyklu powitania słońca przepracować pozycje stojące, przy kolejnych powtórzeniach w miejsce virabhadrasany I wykonuj po kolei pozycje stojące: utthita-trikonasanę, utthita-parsakonasanę, virabhadrasanę I, virabhadrasanę II, ardha-candrasanę, virabhadrasanę III, parivritta-trikonasanę, parivritta-ardha-candrasanę, parivritta-parśvakonasanę, parśvottanasanę i prasarita-padottanasanę
    Powitanie słońca nr 4
    Tadasana - wdech
    Namaskarasana w tadasanie - wydech
    Urdhva-hastasana - wdech
    Utkatasana - wydech
    Uttanasana z głową do góry - wdech
    Caturanga-dandasana - wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana - wdech
    Adho-mukha-śvanasana - wydech
    Virabhadrasana I, prawa noga z przodu – wdech – możesz pozostać na kilka oddechów
    Caturanga-dandasana - wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana - wdech
    Adho-mukha-śvanasana - wydech
    Virabhadrasana I, lewa noga z przodu - wdech
    Caturanga-dandasana - wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana - wdech
    Adho-mukha-śvanasana – wydech – możesz pozostać na 5 oddechów
    Uttanasana z głową do góry - wdech
    Utkatasana - wydech
    Urdhva-hastasana - wdech
    Namaskarasana w tadasanie – wydech
    Tadasana – wdech
    Powitanie słońca nr 5
    Tadasana - wdech
    Namaskarasana w tadasanie - wydech
    Urdhva-hastasana - wdech
    Uttanasana z głową w dół - wydech
    Utkatasana - wdech
    Caturanga-dandasana - wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana - wdech
    Adho-mukha-śvanasana – wydech
    Virabhadrasana I, prawa noga z przodu – wdech – możesz pozostać na kilka oddechów
    Caturanga-dandasana - wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana - wdech
    Adho-mukha-śvanasana - wydech
    Virabhadrasana I, lewa noga z przodu - wdech
    Caturanga-dandasana - wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana - wdech
    Adho-mukha-śvanasana – wydech – możesz pozostać na 5 oddechów
    Utkatasana - wdech
    Uttanasana z głową w dół - wydech
    Urdhva-hastasana - wdech
    Namaskarasana w tadasanie – wydech
    Tadasana – wdech
    Powitanie słońca nr 6
    Tadasana - wdech
    Namaskarasana w tadasanie - wydech
    Urdhva-hastasana - wdech
    Uttanasana z głową w dół - wydech
    Utkatasana - wdech
    Caturanga-dandasana - wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana - wdech
    Adho-mukha-śvanasana – wydech
    Urdhva-prasarita-ekapadasana w Adho-mukha-śvanasanie, prawa noga - wdech (W psie z głową w dół podnieś jedną nogę do góry, górna noga na przedłużeniu tułowia i rąk, biodra na tej samej wysokości)
    Caturanga-dandasana - wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana - wdech
    Adho-mukha-śvanasana - wydech
    Urdhva-prasarita-ekapadasana w Adho-mukha-śvanasanie, lewa noga - wdech
    Caturanga-dandasana - wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana – wdech
    Adho-mukha-śvanasana – wydech
    Virabhadrasana I, prawa noga z przodu - wdech
    Caturanga-dandasana – wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana – wdech
    Adho-mukha-śvanasana - wydech
    Virabhadrasana I, lewa noga z przodu – wdech
    Caturanga-dandasana – wydech
    Urdhva-mukha-śvanasana – wdech
    Adho-mukha-śvanasana – wydech – możesz pozostać na 5 oddechów
    Utkatasana – wdech
    Uttanasana z głową w dół – wydech
    Urdhva-hastasana – wdech
    Namaskarasana w tadasanie – wydech
    Tadasana - wdech
    Faeq Biria w czasie letnich warsztatów w Blacon 2005 (4 tydzień - dla osób ćwiczących 3-5 lat) zalecał praktykę powitań słońca codziennie przez 40 dni w następującej kolejności:
    Powitanie słońca nr 1 – 4 razy
    Uttanasana z łokciami splecionymi
    Powitanie słońca nr 2 – 4 razy
    Uttanasana
    Powitanie słońca nr 3 – 2 razy
    Uttanasana
    Powitanie słońca nr 4 – 2 razy
    Uttanasana
    Powitanie słońca nr 5 – 2 razy
    Uttanasana
    Powitanie słońca nr 6 – 2 razy
    Cały cykl zajmuje około 30 minut.
    Po jego wykonaniu kontynuuj praktykę pozostałych asan.
     
    Tekst ze strony Joga! Centrum Adama Bielewicza www.joga.net.pl
     
  • Karma
    KARMA (działanie, czynność) określa sumę wszelkich działań jednostkowych w obecnych i w poprzednich wcieleniach, co warunkuje byt istoty ludzkiej w kolejnych reinkarnacjach.
    Dokładniej karma odnosi się do moralnej siły naszych intencji, myśli i zachowań. W tym znaczeniu często odpowiada losowi, który zdeterminowany jest przez nasze uczynki w przeszłych życiach i w życiu obecnym. Doktryna karmy jest nieodłącznie związana z ideą cyklicznych narodzin.
    Pierwotnie pojęcie karmy odnosiło się tylko do czynności rytualnych. Z czasem jego znaczenie objęło całą aktywność ludzką. Natura działania jest ściśle związana z pragnieniem osiągnięcia jego rezultatów. Właśnie to pragnienie jest głównym powodem „zanieczyszczenia" duszy ludzkiej skutkami działań.
    W Bhagawadgicie wyróżnia się trzy rodzaje czynności w zależności od wewnętrznych predyspozycji tego, kto je wykonuje:
    1. karma sattwiczna, czyli czynność zalecana przez tradycję, wykonywana przez osobę, która nie przywiązuje się do owoców swego działania;
    2. karma radżasowa, czyli czynność wykonywana dla zaspokojenia własnego ego i dla własnej przyjemności;
    3. karma tamasowa, czyli czynność wykonywana przez osobę tkwiącą w złudzeniach lub zaślepioną, która nie zważa na moralne i duchowego konsekwencje swego działania.
    Bhagawadgita naucza, że wszelka aktywność społeczna wynika z boskiego prawa, dlatego też każdy powinien wypełniać wyłącznie obowiązki przepisane dla jego stanu. Taka działalność nie prowadzi do ponownych narodzin, jeśli jest wykonywana poprawnie i bez pragnienia osiągnięcia jej rezultatów. Pragnienie efektów, a nie działanie jako takie, uruchamia mechanizm karmy. Z więzów karmy można uwolnić się można nie przez zaniechanie działań, ale poprzez działanie, pozbawione pragnienia osiągnięcia jego owoców, dokonywane nie dla siebie, ale dla Boga.
    Kriszna zalecał drogę „transcendencji działania". Tylko czyny dokonane poza subiektywnym centrum - „ja" - nie tworzą wiązań. Rozwijając takie podejście do działania, w którym nie bierze udziału ego, można zatrzymać błędne koło karmicznej egzystencji. W ten sposób zapobiega się powstaniu przyszłej karmy, a przeszła karma powoli się spełnia i wyczerpuje. Duchowa praktyka może rozproszyć karmę, która w innym wypadku byłaby dotkliwa. Przykładowo karma, która mogłaby spowodować wypadek samochodowy, może zostać zneutralizowana w doświadczeniu sennym tego przepowiadanego wypadku itd
    Wymienia się trzy rodzaje karmy:
    1. san-cita-karma, wszystkie zebrane złoża karmiczne (aśaja) czekające na owocowanie;
    2. prdrabhda-karma, która zaowocowała w obecnym życiu (tzn. naszym ciałem fizycznym);
    3. vartamana  lub dgami-karma zebrana w obecnym życiu, która zaowocuje w przyszłości.
     
    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
     
     
  • Taniec indyjski
    Tańce indyjskie - tańce religijne pochodzące z terytorium Indii, dzielą się na 7 podstawowych stylów, z których 4 pochodzą z południa kraju:
    Bharatanatiam
    Kathakali
    Kuchipudi
    Mohini Attam
    a trzy z północy:
    Katak
    Manipuri
    Odissi
    Każdy z wymienionych stylów jest niepowtarzalny, wypracował sobie odrębne formy ekspresji i szczegółowe techniki studiowane w zawodowych szkołach, wszystkie one jednak opierają się na dwóch wspólnych elementach: tańcu (nritta) i wyrazie (abhinaya).
    Specyficzną formą są gesty kathakali, które noszą nazwę mudra. Na ten swoisty język migowy składają się 24 gesty, traktowane jak sylaby. Wraz z ruchami brwi, wytrzeszczaniem oczu, charakteryzacją i krokami tworzą odrębny, fascynujący język indyjskiego teatru tańca.
    Spektakle przedstawiają historie bogów i herosów zaczerpnięte z hinduskich eposów: Mahabharaty i Ramajany..
    Jedna z hinduskich legend opowiada, że świat został stworzony przez tańczącego Śiwę. Występował on wtedy pod postacią Nataraja (Pan tańca), a sekrety tańca sam Brahma zawierzył Bharacie, który opisał je w traktacie zatytułowanym Natjaśastra, i to on jest do dziś podstawowym podręcznikiem wszystkich form hinduskiego tańca klasycznego.
    Początkowo były tańczone wyłącznie w świątyniach przez specjalnie wyszkolone do tego celu kapłanki-tancerki zwane dewadasi. Celem tańca było uwolnienie duszy od świata materialnej ułudy i połączenie jej z boskością.
    Klasyczne tańce indyjskie to sztuka bardzo trudna w odbiorze dla niewtajemniczonych. Muzyka jest zupełnie inna niż europejska i przez to może być odbierana jako mało przyjemna do słuchania.
    Oglądanie tańca indyjskiego przez europejczyków może być bardzo trudne, gdyż niezrozumiałe. Opowieść przekazywana przez tancerkę za pomocą mudr, mimiki, nie zawsze jest jasna.
    Tancerka za pomocą mimiki próbuje przekazać całe spektrum emocji: radość, zawstydzenie, przerażenie, smutek.
    Taniec jest bardzo geometryczny. Ręce i nogi układają się w liniach ustawionych do siebie pod pewnymi ustalonymi kątami.
    W tańcach indyjskich nic nie jest przypadkowe. Każdy ruch jest wykonany z najwyższą dostępną danej tancerce precyzją. Nawet strój ma znaczenie. Fascynujące są powiązania pomiędzy różnymi częściami ciała przy ich jednoczesnej niezależności. Ręce współgrają z nogami, wzrok wędruje za ręką itd. A całe ciało tancerki jest jak mandala.
    www.sklep.joga-joga.pl
  • Ganga
    GANGA („szybko idąca"), rzeka Ganges, wypływająca z Gangotri w Himalajach i wpadająca do Zatoki Bengalskiej. Jest najświętszą rzeką Indii.
    Życiodajne wody Gangesu identyfikowane są z mlekiem Matki-Krowy, symbolem czystości i oczyszczającej mocy. Oczyszczają wszystkich, którzy wykąpią się w nich, napiją, dotkną lub nawet tylko na nie popatrzą.
    Dla swych wyznawców Ganges jest rzeką matką, obietnicą zbawienia. Gdy wyznawcy ją obrażą, rzeka wyzwala swe siły i wylewa z brzegów czyniąc wielkie zniszczenia. Wszystkie miasta zbudowane na brzegach Gangesu są święte ze względu na swoje położenie.
    Brzegi Gangesu są głównym miejscem pielgrzymek wszystkich pobożnych Hindusów, zwłaszcza takie miejscowości jak: Gangotri (źródła G.), Hardwar (zw. też Gangadwara „brama G."; miejsce gdzie G. spływa z gór na nizinę), Prayaga (obecnie. Allahabad, gdzie łączy swe wody z również świętą Jamuną [Jamuna lub Dźamna] oraz z mityczną, podziemną rzeką Saraswati), Kasi (Benares, najświętsze miasto Hindusów) oraz Gangasagar (ujście do morza).
    Pragnieniem każdego hindusa jest spędzić ostatnie dni życia nad brzegami świętej rzeki. Śmierć w tym miejscu gwarantuje dostanie się do nieba.
    Największe znaczenie ma Benares. Starzy ludzie przybywają tam, aby dokonać żywota, a krewni przywożą spalone prochy swoich bliskich, wrzucają je w nurty Gangesu i odprawiają ofiary dla zmarłych przodków.
    Śmierć nad brzegami Gangi złożenie prochów w jej wodach jest dla przeciętnego hindusa najprostszym i najskuteczniejszym sposobem osiągnięcia niebiańskich rozkoszy. Wody Gangesu zmazują wszelkie grzechy — nie tylko te popełnione w czasie obecnego życia, ale i we wszystkich poprzednich.
    Woda z Gangesu roznoszona jest przez pielgrzymów w zalakowanych garnkach po całych Indiach. Podaje się ją gościom weselnym, chorym i umierającym.
    Według mitologii Ganga stanowiła ucieleśnieniem bogini Gangi. W odpowiedzi na prośbę króla Bhagirathy, popartą surową ascezą, zgodziła się zstąpić na ziemię, aby obmyć i oczyścić prochy 60 tys. synów jego przodka Sagary, spalonych przez gniewne spojrzenie wieszcza. Aby jednak ustrzec ziemię przed miażdżącym naporem jej spadających w dół wód, Siwa zgodził się przyjąć ich impet na własną głowę. Z jego spadających włosów Ganga spłynęła łagodnie na ziemię i podążyła w kierunku morza.
    Zlewając się z oceanem, spłynęła do świata podziemnego, aby wypełnić swoją misję.
    W ikonografii Ganga przedstawiana jest jako piękna i łaskawa bogini jadąca na krokodylu gangesowym (makara), trzymając w dłoniach lotos i naczynie z wodą.
     



Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Wystartował Kurs Nauczycielski Jogi Integralnej

Dnia 8 września odbył się w szkole Joga Żoliborz w Warszawie ponad trzy godzinny egzamin wstępny oceniający kompetencje osób chcących uczestniczyć w Kursie Nauczycielskim Jogi Integralnej. Miał on na celu sprawdzenie umiejętności i przydzielenie do właściwej grupy w zależności od poziomu zaa...

Slow beauty - mniej znaczy więcej.

Slow to skrót, streszczający całą filozofię slow life: S od sustainable, czyli zrównoważony, L od local, czyli lokalny, O – organic, czyli organiczny, nieprodukowany masowo, W – whole, czyli nieprzetworzony. I właściwie można by na tym poprzestać, jeśli chodzi o przekazanie całej idei. J...

Nasz Patronat! Konferencja Joga i relaksacja w terapii. 22.09.18 AWF Warszawa

Wydział Rehabilitacji Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie i Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach oraz Fundacja Life Change zapraszają na: I KONFERENCJĘ NAUKOWO-SZKOLENIOWĄ "JOGA I RELAKSACJA W TERAPII" Warszawa, 22 września 2018 r. ...

Uzdrawiająca moc tańca i jogi stopionych w jedno

Joga i taniec stopione w jedno. Płynny ruch, harmonia oddechu, asan, mudr i mantr, które rozwijają się w rytm muzyki. To shakti joga, czyli joga tańca, system stworzony przez pochodzącą z Wielkiej Brytanii Sarę Avtar Olivier. ...

Samodyscyplina w jodze.

Czy potrafisz robić to co powinieneś, wtedy, kiedy powinieneś? Czy jesteś w stanie teraz dokonać poświęceń, które doprowadzą Cię do celu? Poświęcenie jest jedną ze składowych samodyscypliny. Poświęcenie - czyli twoja zdolność do dyscyplinowania samego siebie. Jesteś wtedy w stanie na krótką metę odr...

Slow life w rodzinie

Czy mając dzieci można w ogóle żyć slow? Jaki kierunek obrać, aby wychować szczęśliwe dziecko i mieć slow life"ową rodzinę?...

Ambasadorka Joga Festiwalu (23-26.08) w Wierchomli - Agnieszka Majewska

Tajna agentka, dilerka kiszonego brokatu, performerka spożywcza. Prowadzi i rozwija autorski projekt "Agnieszka Majewska gotuje nie truje", w ramach którego od 2014 roku prowadzi warsztaty, pokazy kuchni naturalnej. Promuje odżywcze, przeciwzapalne jedzenie, w tym kiszonki na co dzień. Organiczne ro...

Historia Jacquesa Mayola znów na ekranach kin! „Człowiek delfin”już od 17 sierpnia

Mija 30 lat od premiery kultowego filmu Luca Bessona "Wielki Błękit" inspirowanego życiem jednego z największych nurków w historii. Teraz Jacques’a Mayola można poznać jeszcze lepiej. 17 sierpnia do kin wchodzi dokument Lefterisa Charitosa "Człowiek delfin". ...

W jaki sposób joga pomaga niwelować niepokój?

Większą część czasu spędzamy na rozpamiętywaniu tego co się wydarzyło lub planowaniu tego co nadejdzie, a tylko chwilami jesteśmy w pełni obecni i skupieni na tym co dzieje się teraz. Powoduje to, że mózg pracuje cały czas na pełnych obrotach ale nie jest wykorzystywany produktywnie. ...

Yogattractive – naturalny sposób na piękno i pogodę ducha

Od 12 lat pracuję nad systemem anty-ageingu dla twarzy i szyi. Ćwiczenia twarzy są elementem bardzo istotnym, ale nie jedynym. Najpierw podeszłam do sprawy estetycznie, czyli chciałam naturalnie zadbać o twarz. Zadziałała trochę moja próżność, ale także chęć pomagania innym. Yogattractive nie jest c...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Września 2018
Następne
PWŚCPSN
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
likesoft