ścieżka do tekstu:

Śiszja

ŚISZJA  słowo w sanskrycie oznaczające „uczeń, sługa”.
Adept wiernie uczący się od swojego mistrza. Status Śiszja wymaga pełnego zaufania, jakim zarówno uczeń obdarza mistrza jak i mistrz ucznia. Należy podkreślić, że śiszja oznacza dużo więcej niźli pojęcie ucznia w ezoteryce zachodniej. Śiszja to uczeń-służebnik zaangażowany trójpłaszczyznowo: poprzez naukę, praktykę duchową oraz służbę oddania dla guru i jego aśramu. Tradycyjnie powiada się, że mistrzowie jogi czy tantry miewają wielu zwolenników czy sympatyków, ale uczniami w sensie śiszja bywają tylko nieliczni.
Gdy potencjalny uczeń lub uczennica przedstawią się swojemu mistrzowi, ten stosuje pewne osobiste i tradycyjne kryteria względem kandydata, by ocenić, czy nadaje się on do odbycia duchowej praktyki.
Nauczyciel może przyjąć ucznia nieprzygotowanego, jeśli uzna, że ma on potencjał.
Uczeń wchłania stan bycia nauczyciela zarówno w sferze intencji, jak i bliskość fizyczną aż do chwili, gdy taki sam stan, jaki ma nauczyciel. Powszechnie uważa się, ze tylko wyzwolony nauczyciel doprowadzi ucznia do urzeczywistnienia Jaźni.

Śiwasanhita wyróżnia cztery rodzaje uczniów w zależności od ich zaangażowania w życie duchowe:
1) słaby uczeń (mrdu), który nie wykazuje entuzjazmu, jest zmienny, nieśmiały, chory, niegrzeczny, źle wychowany, brak mu energii. Może on praktykować tylko mantra-jogę.
2) mierny uczeń (madhya) uczeń bezstronny, cierpliwy, umiarkowany w swoich pragnieniach i przedsięwzięciach. Powinien praktykować laja-jogę.
3) Wyjątkowy uczeń (adhimatra) wykazuje zrozumienie, umiejętność medytacyjnego skupienia, samodzielność, tolerancję, odwagę, wierność, chęć wielbienia lotosowych stóp nauczyciela (dosłownie i symbolicznie),. Zachwyca się praktykowaniem jogi. Powinien praktykować hatha-jogę.
4) Wybitny uczeń (adhimatratama) cechuje się energią, entuzjazmem, urokiem, heroizmem, znajomością ksiąg, uwielbieniem praktyki, zamiłowaniem do porządku, umiarkowaniem w jedzeniu, panowaniem nad zmysłami przestrzeganiem duchowych i moralnych praw,  - może praktykować wszystkie rodzaje jogi.

Bibliografia:
Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
Wikipedia - portal internetowy

data wydruku: wtorek, 22 czerwca 2021 roku 16:02:39
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=98&art_ID=154