ścieżka do tekstu:

Joga I Ayurveda – Droga Do Harmonii Ciała.

  • wtorek, 23 wrzeďż˝nia 2008
JOGA I AYURVEDA – DROGA DO HARMONII CIAŁA. Wstęp W kulturze zachodniej joga zyskuje coraz większą popularność jako praktyka zapewniająca zdrowie i harmonię życia. Pozwala również otworzyć się na duchowy wymiar naszej egzystencji.

 
Wstęp

W  kulturze zachodniej joga zyskuje coraz większą popularność jako praktyka zapewniająca zdrowie i harmonię życia. Pozwala również otworzyć się na  duchowy wymiar naszej egzystencji. Wielu z nas rozpoczynając praktykę jogi kieruje się początkowo właśnie zdrowotnymi jej aspektami, dotyczącymi  ogólnej kondycji fizycznej.
Jest to jak najbardziej uprawnione, gdyż według jogi, aby osiągnąć sukces na ścieżce duchowego rozwoju konieczne jest zapewnienie ciału zdrowia, siły i zrównoważonego funkcjonowania. W wymiarze praktycznym pozycje jogi działają oczyszczająco i uzdrawiająco na całe ciało fizyczne, czego doświadczyć można w krótkim czasie po rozpoczęciu ćwiczeń. Wyraźnie obecny aspekt zdrowotny czy wręcz medyczny (choć nie jest głównym celem praktyki, co należy podkreślić) sprawił, że przez setki lat joga ulegała silnym wpływom ze strony tradycyjnej medycyny indyjskiej przejmując wiele jej koncepcji i technik. Widoczny jest też wpływ odwrotny, tak iż obie dziedziny jawią się jako w pełni kompatybilne systemy służące ogólnemu rozwojowi człowieka.
W artykule tym mam zamiar przedstawić pewne aspekty łączące tradycyjną medycynę indyjską – Ayurvedę z Jogą.
Inspiracją do jego napisania, oprócz osobistej wewnętrznej pasji pogłębienia wiedzy i zrozumienia praktyki jogi, była lektura książki Miry Mehta „Health Through Yoga” i koncepcje w niej zawarte, za co jestem autorce niewypowiedzianie wdzięczny.
Ayurveda – tradycyjna medycyna indyjska
Ayurveda jest holistycznym, czyli całościowym systemem medycyny pochodzącym z Indii i szeroko tam praktykowanym. Słowo ayur oznacza: życie, życie codzienne; veda to: wiedza, święta nauka. Ayurveda jest to zatem - wiedza o życiu. System ten stosowany jest w Indiach od setek lat. Teksty wchodzące w skład Ayurvedy (Ćakra-samhita i Suśruta-samhita) wedle naukowców anglosaskich powstały w pierwszych dwóch wiekach po Chrystusie. W kulturze indyjskiej stanowią one część Ved, czyli kanonu nauk hinduskich obejmującego najstarsze teksty literatury Indyjskiej. Powstawały one w okresie od 2000 tysięcy lat przed Chrystusem. Wedle hindusów są to nauki święte będące objawieniem boskiej wiedzy. Przed spisaniem były one przekazywane ustnie.
Ayurveda uczy, że człowiek jest mikrokosmosem, zawiera w sobie cały wszechświat i jest nierozerwalnie związany z otaczającym go makrokosmosem. W systemie tym poglądy na pojęcia zdrowia i choroby biorą pod uwagę związek zachodzący między indywidualnością a duchem zarówno w znaczeniu osobowym, jak i uniwersalnym. To związek między materią a energią. Jest to medyczno-metafizyczna wiedza życiowa o uzdrawianiu, a jej praktykę przeznaczono do pobudzania ludzkiego szczęścia, zdrowia i twórczego rozwoju. Ayurveda skupia się na tym, jak postępować w życiu codziennym, aby ciało człowieka było zdrowe i w pełni zharmonizowane.
Wielcy nauczyciele, w tym i Iyengar, mówią, że jest ona podstawą praktyki jogi. Stosując wiedzę i techniki ayurvedy jogin utrzymuje ciało w należytym zdrowiu i kondycji, aby przez praktykę jogi skierować się ku duszy i zjednoczyć z nią.
Ayurveda oferuje wiele technik służących przywracaniu harmonii ciała, czyli technik leczniczych, jak i praktyk dnia codziennego mających utrzymać zdrowie. Jest wśród nich również praktyka pozycji jogi.
Podstawy systemu Ayurwedy
Wszystkie ciała fizyczne we wszechświecie, w tym i ciało ludzkie, składają się z pięciu elementów: ziemi, wody, ognia, wiatru (powietrza) oraz eteru (przestrzeni). Jest to pięć tzw. grubych elementów. W ciele ludzkim tych pięć elementów przejawia się w postaci tridosza czyli trzech humorów, temperamentów, zasad czy też energii czynnościowych. Każda dosza jest przejawem dwóch elementów.
Vata dosza - jest przejawem wiatru i przestrzeni.
Pitta dosza - składa się z ognia i wody.
Kapha dosza - z wody i ziemi.
Ciało fizyczne składa się z siedmiu tkanek (dathus): osocza, krwi, mięśni, tłuszczu, kości, szpiku i tkanki regenerującej oraz z trzech produktów ubocznych (odpadów– malas): moczu, fekaliów i potu. Dosas – czyli łącznie tkanki i odpady są podstawowymi składnikami ciała, obecnymi od jego uformowania do rozpadu. Ich rola podobna jest do tej, jaką spełniają korzenie drzewa, odpowiedzialne za  jego rozwój, podtrzymanie funkcjonowania i obumieranie. W równowadze utrzymują zdrowie w ciele, niezrównoważone prowadzą do choroby. Tridosza rządzą wszystkimi biologicznymi, fizjologicznymi i psychologicznymi funkcjami ciała, umysłu i świadomości.
Podstawowa konstytucja każdego człowieka wyznaczona jest przy poczęciu i  wynika z połączenia kombinacji pięciu elementów  posiadanych przez każdego z rodziców. Podstawowa konstytucja indywidualna warunkująca strukturę ciała pozostaje niezmieniona przez całe życie, jednak możliwa jest częściowa zmiana kombinacji w odpowiedzi na zmiany warunków środowiska. Oczywiście mowa jest tutaj o warunkach zewnętrznych i wewnętrznych, na które człowiek może również samodzielnie wpływać.
Vata jest zasadą ruchu. To energia odpowiedzialna za ruch biologiczny. Dzięki niej dokonują się wszystkie zmiany w ciele. Rządzi ona oddechem, przetwarzaniem tkanek, wydzielaniem, wydalaniem, funkcjami motorycznymi, czuciowymi, popędami naturalnymi, a także uczuciami lęku, pustki i niepokoju. Z vata związane są cechy: suchy, lekki, zimny, szorstki, delikatny, ruchliwy, jasny, rozpraszający.
Osoba z konstytucją vata :
-         lekkiej , szczupłej budowy
-         szybka w działaniu
-         nieregularne występowanie głodu, nieuregulowane trawienie
 
Opublikuj na:

data wydruku: piątek, 14 maja 2021 roku 13:26:10
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=145&art_ID=486