ścieżka do tekstu:

Mandala

  • czwartek, 28 sierpnia 2008
  • opracował: Justyna Moćko
Aby uporządkować pojęcia i popularyzować wiedzę na temat jogi, co tydzień zamieszczamy hasło z zakresu filozofii i praktyki jogi. Dziś: MANDALA
MANDALA („okrąg, dysk") jest dwuwymiarową, złożoną konstrukcją geometryczną, dynamicznym symbolem uporządkowanego Wszechświata (Kosmosu).
W jej centrum znajduje się i emanuje istota boskości; używana do celów rytualnych, praktyk jogicznych, w astrologii, przy budowie świątyń, w magii i medycynie; noszona jako amulet lub talizman. Mandala traktowana jest jako składnica boskiej mocy, do której można się w każdej chwili odwołać.
Kształt poszczególnych mandali zależy od celu, jakiemu ma służyć, liczba wariantów jest niezliczona.
W centrum znajduje się „nasienie” (bindu) przedstawiające potencjał zarówno kosmosu jak i umysłu. Otaczające go koła reprezentują różne poziomy egzystencji. One z kolei otoczone są kwadratem z otwartymi bramami.
Boki kwadratu zorientowane są na 4 strony świata. Po wewnętrznej stronie okręgu układają się zazwyczaj stylizowane płatki lotosu.
Mandale rysuje się najczęściej na ziemi, ścianach domów, świątyń, papierze itp.
Symbolika mandali jest symboliką labiryntu, który ma chronić wędrującego przezeń adepta przed złymi wpływami, pochodzącymi z zewnątrz. Jednocześnie prowadzi do centrum, do znajdującego się w nim źródła boskiej mocy.
W praktykach jogicznych mandala służy koncentracji umysłu i ochrony jogina przed niespodziewanymi i nieświadomymi impulsami, które mogą doprowadzić do oderwania uwagi. Mandala prowadzi myśl (umysł) krok po kroku przez meandry schematycznie przedstawionego Kosmosu, aż do punktu centralnego, osi świata i źródła integrującej świętości.
W buddyzmie tybetańskim mandale są skomplikowanymi wzorami dla określonych wizualizacji. Niezależnie od tego, jak złożona jest mandala, zawsze przedstawia uświęconą przestrzeń i uważana jest za ciało jakiegoś uświęconego bóstwa. Służy do wielbienia tego bóstwa. Poprzez skomplikowane praktyki wizualizacji człowiek staje się jednością z bóstwem.
Podczas rytów ofiarnych mandala jest źródłem boskiej siły i miejscem, które zamieszkuje bóstwo w czasie trwania ceremonii.
Mandale używane są głównie podczas większych uroczystości.  Zawsze są używane w połączeniu z towarzyszącymi im mantrami, które służą do energetyzowania utajonej mocy tkwiącej w mandali.
Bez użycia odpowiednich mantr diagram nie pracuje, nie żyje. Jest tylko pustym rysunkiem.
Bibliografia
Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
zobacz również:
Opublikuj na:

data wydruku: czwartek, 13 maja 2021 roku 05:24:49
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=120&art_ID=255