Słowniczek
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Słowniczek

szukaj definicji słowa:
 

Czy znasz pojęcia:


  • Upanajana
    Upanajana - obrzęd inicjacji, hinduski odpowiednik chrześcijańskiego bierzmowania. Ceremonia przyjęcia młodego człowieka do społeczności dorosłych
    Po inicjacji chłopiec przestawał jeść ze swoją matką i posiłki spożywał odtąd w towarzystwie mężczyzn, a kobiety mu usługują.
    Upajana była zarezerwowana tylko dla ludzi należących do 3 wyższych warn, (kast) braminów, kszatrijów i waiśjów. Początkowo prawdopodobnie inicjowano również dziewczynki, ale później zwyczaj ten ograniczono do chłopców.
    Bramini przechodzą ceremonię upanajana w wieku ośmiu, kszatrijowie mając 11, a waiśjowie w wieku 14 lat.
    Centralnym punktem inicjacji upanajana jest przekaz mantry Gajatri, którą otrzymuje się od przyszłego guru.
    Zewnętrzną oznaką ceremonii był święty sznur, jadźńopawita, opasujący tors od lewego ramienia do prawego boku, noszony przez całe życie
     
     
  • Trzy rodzaje cierpienia w hinduizmie i buddyzmie
    „Cierpienie — głosił Mistrz Eckhart, niemiecki mistyk z trzynastego wieku — to najszybszy rumak unoszący nas ku Bogu." Byron miał coś podobnego na myśli pisząc: „Smutek jest wiedzą", bo właśnie ciężkie doświadczenia i cierpienia przyspieszają nasze dojrzewanie.
    Życie dostarcza nam aż nazbyt wielu okazji do smutku. W istocie, „wszystko budzi smutek", jak zauważył Patandżali, mistrz, który skompilował Jogasutrę, powtarzając pogląd wygłoszony wieki przed nim przez Gautamę Buddę.
    W tradycji buddyjskiej cierpienie wymienia się jako jedną z trzech cech charakterystycznych uwarunkowanej egzystencji.
    Uznanie faktu, iż ludzkie życie jest z natury ograniczone i wiąże je nieuchronność śmierci — to punkt wyjścia wielu nauk duchowych, w tym jogi, Wedanty, sankhji, buddyzmu i dżinizmu. Jednak duchowe tradycje nie pozwalają nam ulec lękowi i strachowi, lecz zachęcają do przezwyciężenia wszelkiego smutku czy cierpienia.
    Według doktryny sankhji istnieje cierpienie trojakiego rodzaju: 1) wewnątrzpsychiczne (adhjatmika),
    2) zewnętrzne czyli wywołane wpływem otoczenia (adhibhautika)
    3) nadprzyrodzone (adhidaiwika).
    Cierpienie wewnątrzpsychiczne ma źródło w naszej własnej psychice: naszych podnietach i pragnieniach, obawach i nieporozumieniach.
    Cierpienie zewnętrzne, jak wskazuje sam termin, pochodzi z zewnętrznego świata, tak jak ból wywołany przez zranienie.
    Według metafizyków hinduskich jesteśmy przedmiotem wpływu gwiazd i oddziaływania wszelkiego rodzaju niewidzialnych istot, a najbardziej spektakularną formą wpływu jest władza demonów. To jest właśnie cierpienie nadprzyrodzone.
    Odkryliśmy (jako gatunek) najrozmaitsze sposoby radzenia sobie z cierpieniem. Odrzucenie to jeden sposób; szaleństwo to drugi. Jednak jedyną metodą, dzięki której możemy zapobiec przyszłemu cierpieniu jest prawdziwa mądrość, objawiająca nam naszą prawdziwą tożsamość. Owa tożsamość to Jaźń transcendentna (purusza), której nigdy nie skala ból, smutek, frustracja i cierpienie. Urzeczywistniając Jaźń, przekraczamy cierpienie.

    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Wikipedia - portal internetowy
    Georg Feuerstein Na początku była liczba, Limbus,: 1995,
     
  • Citta
    CITTA składa się z trzech elementów:
    umysłu (manas) charakteryzującym się zdolnością uwagi, wyboru rozumu (buddhi) czyli intelektu, zdolności rozstrzygania, stwierdzania różnic między rzeczami ego (ahamkara) - tworzące poczucie „ja”.
    Umysł jest pomostem łączącym poziom fizycznym z poziomem duchowym. Gdy człowiek kieruje się w stronę fizyczności, może zatracić się w pogoni za przyjemnościami. Gdy zwraca się ku duchowości – osiąga stan ostateczny.
    Umysł jest przeciągany w obie strony, w zależności od guny – cechy, która w nim przeważa. Są trzy jakości umysłu:
    satva - oświeca umysł, daje spokój, opanowanie, pogodę ducha
    rajas - sprawia, że człowiek staje się aktywny, energiczny, ma silną wolę, w nadmiarze powoduje nadmierną ambicję, surowość, dumę
    tamas - pogrąża człowieka w ospałości, bezwładzie, niewiedzy.
    W zależności od jakości umysłu powstają jego modyfikacje:
    pramana - wiedza jako rezultat doświadczeń 5 zmysłów, uzyskana przez:
    - pratyaksę - bezpośrednie postrzeganie
    - anumanę - wnioskowanie
    - agamę - świadectwo świętych pism
    viparyaya - błędny ogląd, fałszywa wiedza
    vikalpa - fantazja, wyobrażenie
    nidra - sen
    smrti - pamięć
    Umysł nie jest stabilny. Jest poruszany przez:
    avidya - niewiedzę, ignorancję
    asmita - indywidualizm
    raga - przywiązanie, namiętność
    dvesa - niechęć, odrzucenie
    aghnivesa - umiłowanie życia, przywiązanie do rzeczy doczesnych
    Dzięki jodze uczymy się powściągać poruszenia umysłu.
    Poziomy mentalne umysłu:
    Umysł świadomy (stan czuwanie)
    Umysł podświadomy ( stan uśpienia, głębokiego snu)
    Umysł nadświadomy (stan pełnego skupienia, czyli samadhi)
     
  • Śiszja
    ŚISZJA  słowo w sanskrycie oznaczające „uczeń, sługa”.
    Adept wiernie uczący się od swojego mistrza. Status Śiszja wymaga pełnego zaufania, jakim zarówno uczeń obdarza mistrza jak i mistrz ucznia. Należy podkreślić, że śiszja oznacza dużo więcej niźli pojęcie ucznia w ezoteryce zachodniej. Śiszja to uczeń-służebnik zaangażowany trójpłaszczyznowo: poprzez naukę, praktykę duchową oraz służbę oddania dla guru i jego aśramu. Tradycyjnie powiada się, że mistrzowie jogi czy tantry miewają wielu zwolenników czy sympatyków, ale uczniami w sensie śiszja bywają tylko nieliczni.
    Gdy potencjalny uczeń lub uczennica przedstawią się swojemu mistrzowi, ten stosuje pewne osobiste i tradycyjne kryteria względem kandydata, by ocenić, czy nadaje się on do odbycia duchowej praktyki.
    Nauczyciel może przyjąć ucznia nieprzygotowanego, jeśli uzna, że ma on potencjał.
    Uczeń wchłania stan bycia nauczyciela zarówno w sferze intencji, jak i bliskość fizyczną aż do chwili, gdy taki sam stan, jaki ma nauczyciel. Powszechnie uważa się, ze tylko wyzwolony nauczyciel doprowadzi ucznia do urzeczywistnienia Jaźni.

    Śiwasanhita wyróżnia cztery rodzaje uczniów w zależności od ich zaangażowania w życie duchowe:
    1) słaby uczeń (mrdu), który nie wykazuje entuzjazmu, jest zmienny, nieśmiały, chory, niegrzeczny, źle wychowany, brak mu energii. Może on praktykować tylko mantra-jogę.
    2) mierny uczeń (madhya) uczeń bezstronny, cierpliwy, umiarkowany w swoich pragnieniach i przedsięwzięciach. Powinien praktykować laja-jogę.
    3) Wyjątkowy uczeń (adhimatra) wykazuje zrozumienie, umiejętność medytacyjnego skupienia, samodzielność, tolerancję, odwagę, wierność, chęć wielbienia lotosowych stóp nauczyciela (dosłownie i symbolicznie),. Zachwyca się praktykowaniem jogi. Powinien praktykować hatha-jogę.
    4) Wybitny uczeń (adhimatratama) cechuje się energią, entuzjazmem, urokiem, heroizmem, znajomością ksiąg, uwielbieniem praktyki, zamiłowaniem do porządku, umiarkowaniem w jedzeniu, panowaniem nad zmysłami przestrzeganiem duchowych i moralnych praw,  - może praktykować wszystkie rodzaje jogi.

    Bibliografia:
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy



Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Joga Festiwal 2019 - Bo coś ta Wierchomla we mnie zostawiła....

108 Powitań Słońca podczas VII Górskiego Maratonu Jogi pamięci Makarego Sieradzkiego - to jedynie podsumowanie tygodnia, który stał się naszym udziałem w połowie lata na Joga Festiwalu w Wierchomli. Pogoda była łaskawa nie tylko do praktyki pod słońcem Beskidu, ale i do górskich wędrówek, więc czas ...

Rozgrzewka i zasady bezpieczeństwa podczas praktyki jogi

To, co najbardziej odróżnia jogę od innych form rekreacji ruchowych, jest to, że jest ona ściśle usystematyzowana, podzielona na stopnie zaawansowania, a pozycje przybierane podczas praktyki są szczegółowo opisane, wyznaczając wysokie standardy bezpieczeństwa oraz osiągania konkretnych efektów po sy...

KURS NAUCZYCIELSKI JOGI INTEGRALNEJ - Ostatnie miejsca!

Trwają zapisy na II Edycję ! Pozostały ostatnie miejsca! Kurs nauczycielski przeznaczony jest dla osób, które pragną zdobyć praktyczne umiejętności i rzetelną wiedzę na temat różnych ścieżek i systemów jogi pod okiem najlepszych w Polsce specjalistów. Zdobyte kwalifikacje i umiejętności oraz końco...

Mindfulness w brytyjskich szkołach. Sposób na emocje ucznia

370 szkół w Wielkiej Brytanii bierze udział w testowym programie wdrażania technik mindfulness do codziennych zajęć. To element szeroko zakrojonego projektu wspomagającego zapobieganie i leczenie psychicznych dolegliwości, na które coraz częściej cierpią młodzi ludzie. ...

Minimalizm w podróży

Aby urlop był prawdziwie minimalny potrzebne są dwie rzeczy: minimalny bagaż i minimalny umysł. Wtedy z całą pewnością odpoczniemy naprawdę.Czy zdarzyło Ci się pojechać na upragnione wakacje i wrócić tak naprawdę zmęczonym? Przeładowane bagaże, targanie ich po lotniskach, dworcach, upychanie w bagaż...

ADŹAPA JOGA - WIEDZA MĘDRCÓW STAROŻYTNYCH INDII. Cykl bezpłatnych wykładów o medytacji w 10 miastach Polski.

ADŹAPA JOGA - WIEDZA MĘDRCÓW STAROŻYTNYCH INDII Cykl bezpłatnych wykładów o medytacji w 10 miastach Polski. Wrzesień-Październik 2019 Adźapa Joga (z angielskiego: Ajapa Yoga), czyli joga nie-dźapa (joga nie-powtarzania), to najbardziej starożytna forma jogi, która była odkryta i nauczana tysiące la...

Bez regeneracji nie osiągniemy równowagi. Co robi z nami stres?

Joga w przeciwieństwie do np. treningu siłowego, aktywizuje przywspółczulną część układu nerwowego odpowiedzialną za rozluźnienie. Wspiera więc w balansowaniu układu nerwowego i jest korzystna dla osób zdrowych, a w wielu przypadkach również dla osób chorych – tłumaczy psycholog zdrowia Mateus...

Siła spokoju i uważności. Jak zapanować na umysłem ?

Umysł ludzki może wirować szybciej niż wiatr, poszukując rozrywki i ucieczki od kłopotów, jakie niosą za sobą dylematy dnia powszedniego. Szukając celu, bezpieczeństwa i radości żyjemy w pomieszaniu, zawzięcie szukając spełnienia, a rzeczywistość prawie nigdy nie odpowiada naszym oczekiwaniom. Te za...

Muzyka indyjska i nada joga

Ideałem, do którego winien dążyć indyjski artysta, jest wywołanie w słuchaczu i widzu doświadczenia estetycznego zwanego rasą. Przyrównuje się ją do ożywczego nektaru, którego skosztowawszy, człowiek zatraca poczucie ciała, a jego dusza rozszerza się i łączy we wspólnym doświadczeniu z innych uczest...

Joga przynosi ulgę. Badania nad chorobą Parkinsona

Techniki relaksacyjne, pranajama i mindfulness pomagają cierpiącym na chorobę Parkinsona w pokonaniu stanów lękowych i depresyjnych – wynika z najnowszych badań, przeprowadzonych na uniwersytecie w Hongkongu. ...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Września 2019
Następne
PWŚCPSN
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
LikeSoft