Menu
bądź na bieżąco !


Joga dla seniorów w szkołach jogi w Polsce

  • środa, 15 października 2008
  • opracował: Justyna Moćko
Stereotyp seniora funkcjonujący w społeczeństwie, to osoba starsza, schorowana, mało aktywna. Na szczęście to się zmienia. Ludzie odchodzący na emeryturę, mający dużo wolnego czasu to nierzadko osoby pełne energii i pomysłów jak wykorzystać ten czas. Niebywała popularność Uniwersytetów Trzeciego Wieku czy Klubów Seniora pokazuje, ze seniorzy nie chcą już siedzieć z wnukami lub przed telewizorem.
joga seniorów8Zajęcia ruchowe dla seniorów są w ofercie większych fitnessów, Klubów Seniora, ośrodków sportowych. Joga jest idealną formą ruchu dla seniorów. Statyczne asany rozciągające mięśnie i stawy, uważność na oddech pozwalają doświadczyć dobroczynnego ruchu i zmierzyć się ze swoimi ograniczeniami. Niektóre asany (tadasana, dandasana) świetnie korygują nawyk garbienia się. Ćwiczenia dla seniorów mają bardzo praktyczny wymiar: zawiązanie butów już nie jest takim problemem, chód robi się lżejszy, sen spokojniejszy. Niestety, w Polsce joga dla seniorów nie jest popularyzowana. Oprócz fantastycznej inicjatywy Janusza Szopy, który „wprowadził” jogę na Uniwersytety Trzeciego wieku (artykuł na ten temat na portalu joga-joga.pl), tylko w 4 szkołach jogi w Polsce są prowadzone tego typu zajęcia.
Oto wypowiedzi osób prowadzących zajęcia:

joga seniorów5Joanna Jedynak, Joga na Foksal
Zajęcia dla seniorów prowadzimy od początku istnienia szkoły Joga na Foksal, czyli od 2005 roku. Tworząc grupę trafiliśmy w oczekiwania osób, które z uwagi na swój wiek i ograniczenia w ciele nie miały odwagi dołączyć do grup początkujących. Jednakże wiek nie jest jedynym kryterium dla uczestników grup seniorów, można spotkać tam również osoby młode. Spokojna, zrównoważona praktyka pozwala utrzymać ciało i psychikę w doskonałej kondycji. Joga jako alternatywa - niedołężność lub choroba, czy dobre samopoczucie, świadomość nowych możliwości i  dostrzeżenie potencjału w każdym z nas niezależnie od wieku. Dni, w które odbywają się zajęcia ( poniedziałek i piątek w godz. 10.30 – 12.00) są dniami ładowania akumulatorów na cały tydzień. Z wielką radością patrzymy na niezwykłe zaangażowanie uczestników tych zajęć, a także na zmiany w Nich zachodzące.
www.jogafoksal.pl

joga seniorów6Ewa i Rafał Lichtarowicz, Joga Klasyczna, Szczecin
Nasza współpraca z seniorami zaczęła się na dobre w 2002 roku odkąd nawiązaliśmy współpracę z Uniwersytetem Trzeciego Wieku w Szczecinie i w naszym programie wprowadziliśmy specjalne zajęcia dla tej grupy wiekowej.  Na początku było trudno obudzić entuzjazm w ludziach mocno osadzonych w realiach zeszłej epoki i podejrzanie ustosunkowanych do jogi. Zaczęliśmy od wykładów, pokazów, bardzo uproszczonych asan i krótkich czasów.  Najwięcej kontrowersji i oporu było przy przechodzeniu przez ból w pozycjach. Ale to wszystko się szybko zmieniło. Do dnia dzisiejszego to najbardziej zdyscyplinowana, wdzięczna i najbardziej regularnie chodząca grupa osób. Świadomość że można zdążyć do odjeżdżającego tramwaju czy autobusu wyprzedzając po drodze nawet młode osoby, bez problemu wwędrować na 3 czy czwarte piętro, w wieku 75 lat jeździć doskonale na nartach, daje tym ludziom zapał i samozaparcie by joga seniorów7regularnie ćwiczyć jogę. Naszym zdaniem najbardziej w nich zmieniło się podejście do życia. Optymizm, stabilność emocjonalno-mentalna,  akceptacja siebie w złotym wieku i dystans do rzeczywistości to najcenniejsze owoce praktyki. Zajęcia senior jogi prowadzimy dostosowując program do możliwości ćwiczących. Używamy wiele pomocy i wariantów uproszczonych pozycji, a w wyjaśnieniach odnosimy się przede wszystkim do wyobraźni uczestników. W toku praktyki wykształciły się też grupy które ćwiczą solidnie na poziomie grupy ogólnej bez żadnych ulg dla seniorów. Pomysł na senior jogę powstał w wyniku uświadomienia sobie przez nas faktu, że wiele dobra w społeczeństwie może przynieść joga  uprawiana przez najstarszych. Życie pokazuje że był to strzał w dziesiątkę a długofalowe efekty naszej pracy z seniorami zaczynają  powoli docierać do najmłodszych.
www.jogaklasyczna.pl
Wypowiedź jednej z uczestniczek zajęć w Szczecinie:

joga seniorów10Boli Cię głowa, kręgosłup, stawy? -Nie możesz zasnąć wieczorem i po przebudzeniu w nocy? -Trudno ci wstać z fotela? -Masz latające myśli? Czy uważasz, że są to atrybuty starości i trzeba się z tym pogodzić? Jeżeli tak myślisz to jesteś w błędzie, bo na te dolegliwości jest recepta: uprawiać jogę. Chodzę od niedawna na jogę do Rafała Lichtarowicza. Pierwsze miesiące są trudne (ale nikt nie mówi, że później będzie lżej). Konfrontacja ze słabością własnego ciała-szokująca. Okazuje się, że nie umiem prawidłowo oddychać (chociaż oddycham już blisko 70 lat), nie umiem stać na jednej nodze, nie umiem nawet prosto siedzieć na podłodze. Ćwiczymy asany o dziwacznych nazwach: „drzewo”, „pies”, „krowa”, „małpa”. W moim wykonaniu „drzewo” się zawala, „pies” zbyt szybko się przewraca, „krowa” jakaś pokraczna, a do „małpy” jeszcze daleka droga. Bolą mięśnie i stawy, kręci się w głowie. Rafał wyciska wszystkie soki, delikatnie ale stanowczo egzekwuje dokładność układów, w perfidny sposób za każdym razem przedłuża trwanie poszczególnych pozycji. Nie chcę być gorsza od innych (nieporadna ale ambitna), więc się męczę na potęgę, pocę i sapię, cała czerwona i połamana.
I po co to wszystko? Po co te męki, za które trzeba jeszcze płacić (promocyjną ceną co prawda, ale jednak), które zabierają czas i sprowadzają do parteru moje wyobrażenie o własnej sprawności? A no po to, że wprawdzie same ćwiczenia są trudne, ale za to później stwierdzam ,że... -zaczynam „czuć” swoje ciało, przejmuję nad nim kontrolę. Już nogi nie wloką się za mną, lecz mnie wyprzedzają (niedługo zacznę tańczyć na ulicy) -siedząc za biurkiem lub przy komputerze nagle zauważam, że bez udziału joga seniorów9świadomości moje plecy same się prostują -ale to co może najistotniejsze, zmienia się u mnie perspektywa postrzegania rzeczywistości. Nabieram dystansu do otoczenia, do przykrych wydarzeń, które robią się mniejsze i przez to mniej bolą. Krótko mówiąc: joga pomaga mi żyć (w wymiarze fizycznym i psychicznym). A to dopiero początki (3 miesiące) , a co będzie za trzy lata? Może będę lewitować?, a przykre wydarzenia nie będą mnie pozbawiały snu, lecz jedynie wywoływały uśmiech politowania. Nie jestem do końca pewna, czy z tym lewitowaniem mi wyjdzie, bo jednak jem mięso, więc jestem trochę za ciężka i za bardzo przyziemna, ale na pewno nie będę się już przewracała na ulicy, łamiąc sobie kości (co w ciągu ostatnich 4 lat przydarzyło mi się 3 razy). Tą radosną perspektywą chcę się podzielić z tymi wszystkimi, którzy jeszcze się wahają w wyborze najlepszego dla siebie sposobu osiągania sprawności. Tymi uwagami (jak najbardziej subiektywnymi) dzieliła się świeżo upieczona adeptka jogi
Anna Ogrodowicz
Prezes Stowarzyszenia Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Szczecinie
 Tekst ukazał się w lokalnej gazecie SUTW Prana czyli „Siła witalna” nr 16
rok akademicki 2005/2006
Zajęcia dla seniorów prowadzone są:

Joga na Foksal, Warszawa
www.Jogafoksal.pl
Zajęcia prowadzą: Joanna Jedynak i Adam Ramotowski
Joga klasyczna. Szkoła Ewy i Rafała Lichtarowiczów
www.jogaklasyczna.pl
Zajęcia prowadzą: Ewa i Rafał Lichtarowicz
Centrum Yogi, Łódź
www.yoga.net.pl
Zajęcia prowadzi: Jolanta Paczyńska-Piasecka
Joga! Centrum Adama Bielewicza, Warszawa
www.joga.net.pl
Zajęcia prowadzi: Marek Migała
Opracowała Justyna Moćko
Justyna@joga-joga.pl

Zdjęcia pochodzą z zajęć w szkole jogi Ewy i Rafała Lichtarowiczów
 
 
Opublikuj na:
Polecamy:    1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Taśma przepony …czyli skąd poczucie przecięcia w pół? Marzena Barszcz

Kiedy po raz pierwszy zobaczyłam przeponę, zareagowałam spontanicznym: "jest naprawdę duża". Żadne opisy anatomiczne do tego momentu nie oddały tego, co ukazało się moim oczom. I bynajmniej nie była to wąska tasiemka...

Praktyka Mindfulness redukuje ból i niweluje uprzedzenia rasowe - raport z badań z 2015 r.

Przedstawiam skrót dwóch, moim zdaniem, najbardziej interesujących badań z 2015 roku, stanowiących solidne podwaliny dla praktykowania uważności i rozszerzania pól działania Mindfulness. Badania wykazują, że praktyka mindfulness redukujące ból a medytacja miłującej dobroci zmniejsza uprzedzenia rasowe.

Rozwiązanie konkursu „Najtrudniejsza asana, którą udało mi się wykonać”

Bardzo dziękujemy za nadesłane zdjęcia i opisy. Nie było ich wiele, ale za to wysyłaliście kilka zdjęć i opisy kilku asan, które udało się wykonać. Gratulujemy sukcesów i życzymy dalszej udanej praktyki;-)

Książka „ Słuchaj, medytacja jest…z o. Janem Berezą rozmowa post mortem” Polecamy!

Ojca Jana Berezy nie trzeba nikomu, kto praktykuje medytację, przedstawiać. Benedyktyn, propagator medytacji chrześcijańskiej, założyciel w 1988 r Ośrodka Medytacji Chrześcijańskiej w Lubiniu. (Obecnie wyszła książka post mortem "Słuchaj, medytacja jest..." Bardzo polecamy!

Domowa chałwa sezamowa

Chałwa sezamowa to wspaniała, zdrowa słodycz! Ja bardzo lubię chałwę, choć widząc, jak wiele niepotrzebnych dodatków posiada ta ze sklepu, pokusiłam się o zrobienie tego smakołyku samodzielnie.

Asana tygodnia: Utkatasana - wariant klasyczny. Rozwiń równomiernie mięśnie nóg!

Utkatasana to jedna z podstawowych pozycji stojących, w której uczymy się kształtować poczucie równowagi. Dzięki świadomej i regularnej pracy w tej asanie, możemy równomiernie rozwinąć mięśnie nóg, wzmocnić kostki, piszczele i uda. W pozycji szeroko otwieramy klatkę piersiową i tonizujemy narządy wewnętrzne. Warto o niej pamiętać w codziennej praktyce. :-)

Mata do jogi SURIA 185 cm - IDEALNA NA START

Idealna mata antypoślizgowa na start, w świetnej cenie. Zapewnia komfort i stabilizację w trakcie wykonywania asan. Posiada certyfikat Oko-Tex Standard 100. Zwarty ale miękki materiał z jakiego została wykonana zapewnia doskonałą amortyzację i sprawia że mata Surja jest dobrym wyborem dla użytkowników mających problemy ze stawami. Gwarantuje wygodę i komfort także w pozycjach leżących. Doskonale sprawdza się w bardziej dynamicznych odmianach jogi jak Asthanga Joga, zwłaszcza dla osób początkujących.

Uratować wyjątkowość asany, czyli ile tradycji jest we współczesnej jodze.

W lutym do Polski przyjedzie już po raz trzeci dr Norman Sjoman, pochodzący z Kanady sanskrytolog, badacz indyjskich tekstów, autor wielu książek na temat jogi i kultury Indii. Poprowadzi w Poznaniu warsztaty jogi wzbogacone o praktykę pranajamy oraz wykłady dotyczące interpretacji "Jogasutr". Poniższy tekst został opracowany na podstawie wykładu wygłoszonego przez Dr Sjomana w Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie 20.02.2015 r.

Historia wewnętrzna. Jelita - najbardziej fascynujący organ naszego ciała. Recenzja Kasi Baron

Bardzo gorąco polecam tę mądrą, zabawną i genialnie napisaną książkę o funkcjonowaniu układu trawiennego.

Konkurs KOKOworld „Najtrudniejsza asana, którą udało mi się wykonać"

Początek roku - początkiem nowych postanowień? Może jednym z nich jest rozpoczęcie praktyki jogi? Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym joginem czy zaawansowaną joginką zapewne chciałbyś /chciałabyś powitać nowy rok praktyki w nowych ciuchach do jogi. Nic prostszego, wystarczy wziąć udział w naszym konkursie!

  
Facebook
kalendarium wydarzeń
Luty 2016
PWŚCPSN
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Szukaj w portalu
 
Partnerzy portalu
bądź na bieżąco !

dodaj    usuń adres
  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji