Joga kundalini - przebudzenie i opanowanie energii
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Joga kundalini - przebudzenie i opanowanie energii

wtorek, 17 października 2017

Beata Zatońska

Mnogość zajęć, które określane są jako różne rodzaje jogi, może już przyprawić o zawrót głowy. Wśród nich pojawia się kundalini. Samo słowo brzmi magicznie, a jogę kundalini otacza aura tajemnicy. Jest to jednak, wg jej zwolenników i adeptów, esencja jogi, emanacja życiowej energii, która przepływa przez ciało i łączy to co duchowe z cielesnością.

Kundalini przedstawia się jako owijającego się wokół kręgosłupa węża. Łączy się z tantryzmem. Tu oczywiście u wielu osób na ustach pojawi się delikatny uśmiech, bo tantra kojarzy się współcześnie wyłącznie z seksem. Tymczasem tantra to starożytny hinduski system filozoficzny, który określa istotę świata i przemian energii.

Kundalini i psychoanaliza

Kundalini jogą i filozofią indyjską interesował się wybitny naukowiec Carl Gustaw Jung, twórca psychologii głębi - tej, która pracuje z obszarami podświadomości i nieświadomości. Jung podróżował do Indii, uprawiał jogę i czytał filozoficzne teksty hinduskie, które w pierwszej połowie XX wieku coraz liczniej się pojawiały w tłumaczeniach na języki europejskie.

Jak twierdził Jung, "joga tantryczna daje nam wyobrażenie stanów i etapów rozwoju owego nieosobniczego pierwiastka — stanów i etapów powstających na drodze do światła wyższej, ponadosobniczej świadomości". Naukowca zainteresował system czakr, które wg jogi kundalini, są skupiskami energii, usytuowanymi wzdłuż kręgosłupa człowieka i połączonymi kanałem nadi. "W systemie ćakr na górze znajduje się ocean z potworem morskim, ale w rzeczywistości widzimy, że z psychologicznego punktu widzenia jest on na dole — zstępujemy w nieświadomość" - tłumaczył Jung.

Indyjski system był dla niego zespołem narzędzi. Jak mówił, "ludzie Wschodu nie rozpoznają nieświadomości, tak samo jak nie wiedzą nic o tym, co my określamy mianem »świadomości«. Ich obraz świata całkowicie różni się od naszego, toteż możemy zrozumieć wszystkie te problemy jedynie o tyle, o ile pozwalają nam je ująć nasze pojęcia. To właśnie dlatego podjąłem próbę podejścia do tego ze stanowiska psychologicznego". Jung uważał, że dzięki symbolice kundalini łatwiej zrozumieć dziwne zachowanie jego pacjentów, dotrzeć do istoty ich problemów i przywrócić im równowagę psychiczną, czyli zdrowie.

Jogi Bahajan i jego nauka

Znowu przesuwamy się w czasie. Jesteśmy w latach sześćdziesiątych naszego wieku, gdy na Zachodzie pojawił się Jogi Bahajan. Jak chce tradycja, złamał obowiązujące od wieków prawo, wg którego joga kundalini była zarezerwowana dla nielicznych - tych, którzy pochodzili z wyższych kast. Ci wybrańcy podczas sesji z mistrzami uczyli się, jak wykorzystać energię, ukryty duchowy potencjał, do rozwoju świadomości, by wznieść ją poprzez czakry do czubka głowy i osiągnąć oświecenie, czyli shamadi. Jak tłumaczą autorzy książki pt. "Kundalini. Esencja jogi", "zakończeniem podróży Kundalini, o którym mniej się mówi, jest przeniesienie tej świadomości z powrotem w dół i użycie jej w świecie doczesnym, aby uczynić go lepszym".

Jogi Bahajan wywodził się z sikhijskiej rodziny. Był wykształconym ekonomistą, psychologiem, a przede wszystkim mistrzem kundalini jogi, której zaczął się uczyć, gdy miał zaledwie siedem lat. W roku 1968, wyjechał z Indii do Kanady, żeby nauczać jogi w Toronto, skąd po dwóch miesiącach wyjechał do Los Angeles.

W roku 1969 założył w Kalifornii Fundację 3HO - (Healthy, Happy, Holy Organization, która propaguje ideę kundalini i kształci nauczycieli. Zwolennicy Jogiego Bahajana uważają go za jasnowidza, mędrca i uzdrowiciela. A do tego trzeba dodać jego niezwykłą wprost charyzmę i talent do robienia interesów.

Przez cały czas pobytu na Zachodzie Bahajan kierował tamtejszym ruchem sikhijskim. Był również zwolennikiem dialogu międzyreligijnego. Wydawał książki, jeździł po świecie, prowadził wykłady. Nawoływał ludzi, by zanim zatoną w dbałości o dobra materialne, zagłębili się w sobie, wzmocnili swój potencjał i siebie - wieloaspektowo - uzdrowili. Jak piszą jego uczniowie, "opuścił swoje ciało 6 października 2004 r., pozostawiając tysiące studentów, którzy jako sieć nauczycieli Kundalini Jogi, kontynuują nauczanie jogi i rozpowszechniają jogiczny styl życia, będący w zgodzie z Ziemią i jej prawami".

Krótki instrukcja obsługi jogi kundalini

Joga kundalini łączy praktykę asan z medytacją, mantrami, pranajamą i mudrami. Wszystko to, by pracować nad odblokowaniem i aktywizacją czakr. Adepci zyskują wgląd w siebie, uczą się przezwyciężać ograniczenia, odkrywać swój potencjał, a co za tym idzie - polepszać życie. Nauczyciele kundalini podkreślają, że regularna praktyka przynosi szybkie i trwałe efekty - zdrowotne, m.in. oczyszcza organizm i normalizuje pracę organów oraz psychiczne, bo m.in. buduje pewność siebie, przynosi spokój i daje odwagę.

Praktykę rozpocząć może każdy, niezależnie do wieku i kondycji fizycznej. Bowiem wg nauczycieli, nie należy "robić zbyt wiele jednocześnie i zbyt szybko". "Staraj się z wszystkich swoich sił. Nikt nie może zrobić nic więcej. Inni mogą wykonywać ćwiczenia dłużej lub szybciej, ale ty możesz tylko dokładać wszelkich starań. Zdarza się jednak często, że nie jesteśmy w stanie czegoś zrobić. Możesz zrobić to, co twój umysł przedstawia jako niemożliwe. (…) To, co dostaniesz, jest proporcjonalne do tego, co włożysz" ("Kudalini. Esencja jogi", Oficyna Wydawnicza ABA, 2002).

Sesja jogi kundalini składa się z kilku etapów: rozgrzewki, kirji - czyli zestawów asan, mudr (ułożenie rąk) i oddechów, które maja przynieść określone efekty, relaksacji oraz medytacji. Mantrą, która rozpoczyna zajęcia, brzmi: "Ong Namo Guru Dev Namo" - to ukłon w stronę nauczyciela, także tego, który znajduje się wewnątrz nas. Podstawowy oddech to oddech ognia, który oczyszcza i wzmacnia - głębokie wdechy i mocne wydechy połączone z pracą mięśni brzucha.

Wielu nauczycieli zaleca, by podczas sesji ubierać się na biało, ponieważ biel wzmacnia nasze pole magnetyczne. A turban na głowie pomaga zatrzymać energię, bo zakrywa siódmą, najwyższą czakrę.

Czakry

Czakr, wirujących skupisk energii, jest siedem. "Istnieje niezwykła zgodność między lokalizacją siedmiu czakr i gruczołów dokrewnych. Układ hormonalny jest podstawą naszego dobrego samopoczucia. Proces, dzięki któremu ten układ sam się reguluje, nie został jak dotąd w pełni wyjaśniony" - napisali Guru Daraham Singh Khalsa i Daryl O’Keeffe w "Kudnalini. Esenncja jogi". Każda czakra ma swoją wibrację i kolor. To, jak działamy, ma mieć związek z tym, która czakra w danym czasie pracowała najsilniej, lub która była najmocniej zaburzona.

Pierwsza czakra to muldahara (korzeń lub podstawa). Jest położona najniżej, u podstawy kręgosłupa. Na niej spoczywa uśpiona kundalini. Ma kolor czerwony i odpowiada za podstawowe potrzeby, byt fizyczny. Jej zaburzenia powodują silny lęk, brak pewności siebie, lenistwo. Zrównoważona daje poczucie bezpieczeństwa, energię i odwagę. U Junga była odpowiednikiem jawy.

Druga czakra to svadhisthana (splot krzyżowy). Jej kolor to pomarańcz. Usytuowana jest między pępkiem i kością łonową. Odpowiada m.in. za związki emocjonalne i seksualność, jest ośrodkiem twórczości i wolności. U Junga była to "wewnętrzna kobieta", wszechobecny pierwiastek żeński.

Trzecia czakra - manipura to czakra pępka (splot słoneczny). Jej kolor to żółć. Odpowiada za silę, wolną wolę i ambicje.

Czwarta czakra - anahata to czakra serca i ma kolor zielony. Odpowiada za uczucia, miłość, harmonijne związki i relacje ze światem, duchowym i fizycznym. Wg Junga to tu zaczyna budzić się świadomość.

Piąta czakra - viszuddha to czakra komunikacji. Ma kolor jasnoniebieski i jest umiejscowiona w okolicy grdyki. Odpowiada m.in. za komunikację i odwagę. U Junga odpowiadała pełnemu, subiektywnemu doświadczeniu rzeczywistości, świata materialnego.

Szósta czakra - adźina to tzw. trzecie oko, intuicja. Położona jest nad brwiami, pośrodku czoła. Odpowiada za postrzeganie i doświadczanie. U Junga to stan , w którym świadomość stoi wobec swego ostatecznego przedmiotu, psychicznego nie-ja, które nazywał Bogiem. Jest to stan pełnej świadomości.

Siódma czakra - sahasrara, czyli nieskończoność. Jest czakrą wiedzy, łączy elementy, występujące we wszystkich poniższych. Umiejscowiona jest na czubku głowy i ma kolor biały (lub fioletowy). To aspekt absolutu, Brahman..



Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

ABC Jogi
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi