Pietyzm w praktyce jogi
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Pietyzm w praktyce jogi

  • czwartek, 7 września 2017
  • autor: Izabela Gorączko
Dużo pisze się o jodze. Pisze się o jej dobroczynnym wpływie na organizm (ciało, sylwetkę, narządy wewnętrzne, kręgosłup) i psychikę. Warto jednak podkreślić jeszcze jeden rzadziej omawiany element, a mianowicie wpływ jogi na postawę życiową - na podejście do samego siebie, do innych ludzi oraz nastawienie w stosunku do wykonywanych czynności.
Życie nowo narodzonego dziecka w pełni zależne jest od drugiego człowieka. Wszystko zależy od jego zaangażowania, miłości, oddania i poświęcenia - im więcej tym podobnych cech tym większa szansa, że dziecko będzie rozwijało się prawidłowo, będzie zdrowe i szczęśliwe. 
Między pierwszym a drugim rokiem życia dziecko wchodzi w tak zwany okres romansu ze światem. Jest to stan, w którym biochemia mózgu jest gotowa, żeby z zachwytem doznawać tego co jest tu i teraz. Dziecko w tym wieku w każdą poszczególną czynność jest naturalnie w pełni zaangażowane. Wszystko jest dla niego nowe i interesujące, dlatego szybko się uczy i z łatwością zapamiętuje. Chodzi o to by tak jak to dziecko być w pełni zaangażowanym, podchodzić z pełną uwagą do każdej poszczególnej czynności, do każdego człowieka. Jednak kiedy u dziecka zaczynają rozwijać się bardziej zaawansowane struktury mózgu mija okres pełnego zachwytu i zaangażowania. Na ich miejsce pojawia się świadomość swojego ja (ego) oraz zaczyna pojawiać się niepokój.
Gdybyśmy w stanie romansu ze światem potrafili pozostać przez całe życie cywilizacja zapewne byłaby już lata świetlne do przodu, ale w pewnym momencie naszego życia włącza się analityczne myślenie, krytycyzm, porównywanie, obawy, które coraz częściej wyrywają nas ze stanu obecności i naturalności. Dbale i staranie zaczynamy podchodzić jedynie do czynności i ludzi co do których wiemy, że będzie to dla nas opłacalne i mniej dbale, kiedy inte-res nie jest zgodny z naszym. W życie wkraczają powtarzalne schematy. Wszystko jest takie oczywiste - dokładnie wiemy jak zachować się w określonej sytuacji, potrafimy prze-widzieć skutki naszych działań, co powoduje, że stajemy się leniwi, nieuważni i nieobecni. Wszystko szybko się nudzi ponieważ często przykładamy starania jedynie, żeby po-znać „wierzchnią warstwę” danej czynności, aktywności, czy też drugiego człowieka. Zazwyczaj kiedy robimy coś pierwszy raz, albo kiedy coś przytrafia się nagle potrafimy zaangażować się w pełni, bo tylko wtedy jest to ciekawe. Jest to pułapka nieustannego pędu za nowymi doznaniami i wrażeniami, które bez naszego zaangażowania i uważności za każdym razem przyniosą rozczarowanie, frustrację i kolejną pogoń. 
Stop! Zatrzymaj się! Wyrwij się z tego błędnego koła. Zacznij doceniać. Bądź wdzięczny
 
Wszystko co wydarza się w twoim życiu i każdy kto się w nim pojawia jest twoim absolutnym wyborem i tak powinieneś to traktować. Nie zrzucaj odpowiedzialności za swoje szczęście i dobre samopoczucie na okoliczności i innych ludzi. Doceniaj co przynosi chwila obecna. Chodzi o to by do rzeczy i ludzi podchodzić z dbałością, wynikającą z szacunku do nich. O tym mówi pietyzm. 
Pietyzm w praktyce jogi może mieć wiele wymiarów. Najważniejszy jednak jest pietyzm podczas samej praktyki, który można podzielić na kilka zasad mających swe odzwierciedlenie w jamach i nijamach Patańdżalego: 
Patańdżali wymienia następujące jamy: 
• ahimsa (niekrzywdzenie) - oznacza to, abyś szanował swoje ciało, nie zmuszał się do aktywności, na które nie jesteś jeszcze gotowy, pracował w swoich naturalnych zakresach. To też podejmowanie działań na rzecz zniesienia cierpienia - bolą cię plecy, czujesz, że nie panujesz nad twoim ciałem? - zajęcia jogi są idealnym miej-scem na pozbycie się takich dolegliwości
• satya (prawda) - satya oznacza należyte działanie umysłu i właściwe użycie słów dla dobra swojego i innych. Chodzi głównie o to, abyśmy byli szczerzy wobec sie-bie i innych - co to oznacza? Oznacza to, że nie jest wstydem praktykować jogę używając pomocy typu kostka i pasek, nawet jeśli nikt w twojej grupie tego nie robi. Nie jest wstydem odpowiedzieć, że to już max twoich możliwości, kiedy nauczyciel wymaga od ciebie więcej. Chodzi tutaj jednak również o jasny i zrozumiały przekaz nauczyciela podchodzącego z empatią do swoich uczniów. Joga = precyzja. Weź pod uwagę to, że wszystkie precyzyjne komendy padające od nauczyciela mają znaczenie. Wykonywanie asan nieuważnie nie przyniesie oczekiwanych rezulta-tów oraz nie wykształci w tobie wrażliwości na dogłębne czucie swojego ciała, co jest niezbędne w rozwijaniu się w jodze. Nauczyciel niejednokrotnie będzie zwra-cał uwagę na szczegóły, które wydają Ci się nieistotne, należy uznać wtedy autory-tet nauczyciela.
• asteya (niekradzenie), niekoniecznie chodzi tu o rzeczy materialne. Może to być okradanie kogoś z czasu, związków międzyludzkich. Możemy okradać kogoś z uwagi i zainteresowania nam poświęcanych kosztem innych. Jeśli mamy natar-czywą naturę to każdy swój sukces czy porażkę musimy głośno i jasno zakomuni-kować nie zważając na to czy jest to właściwy do tego moment, przeszkadzając tym samym nauczycielowi w prowadzeniu zajęć i obejmowaniu należytą uwagą wszystkich swoich uczniów. Wstrzymaj się ze swoimi emocjami do końca zajęć. Jeśli jest to możliwe bądź na sali zawsze 5 minut wcześniej - żeby zająć sobie od-powiednie miejsce, ale też z szacunku do prowadzącego i innych uczestników - aby nie przerywać rozpoczętych zajęć. Jeśli już się spóźnisz nie biegaj po sali kompletując wszystkie akcesoria tylko delikatnie rozłóż matę włącz się do ćwiczeń. Jak wskazuje Patańdżali w sutrze II.37: „Gdy praktykujący ugruntuje się w niekra-dzeniu, wszelkie bogactwa są w jego zasięgu”.
• brahmacarya (wstrzemięźliwość, oddanie Bogu), jest praktyką nietrwonienia swojej energii, nierozpraszania swojej koncentracji. Warunki panujące w sali do praktyki jogi nie zawsze są idealne, nie każdy uczestnik zajęć zna zasady współuczestnic-twa w grupie. Na zajęciach jogi powinieneś być obecny, ale skoncentrowany na sobie, nie powinny wytrącać cię z równowagi czynniki zewnętrzne takie jak hałas za oknem, czy spóźnieni uczestnicy zajęć. Powinieneś być obecny, ale niejako poza tym wszystkim. Jak zauważa Patańdżali, gdy przychodzi ugruntowanie w brahmacaryi, praktykujący nabywa siłę, moc (virya).
• aparigraha (nieposiadanie, wolność od chciwości). Kontekstem aparigraha sadhany jest również praktyka bezinteresownego dzielenia się tym, co mamy: pieniędz-mi, wiedzą, doświadczeniami. Być może więc jesteś bardziej doświadczonym jogi-nem niż kolega z sąsiedniej maty, nie wykazuj się zatem obojętnością i służ dobrą radą jeśli istnieje taka potrzeba, bądź zaangażowany, pomagaj. Pomaganie spra-wia radość i ugruntowuje cię w twojej własnej praktyce. 
Nijamy – dotyczą naszej relacji z samym sobą, z naszymi sposobami reagowania, z naszymi emocjami. Patańdżali opisuje następujące praktyki niyamy:
• czystość (śauca) - to czystość fizyczna oraz czystość umysłowa. Czystość fizyczna będzie obejmowała wszelkie zasady higieny osobistej związane z myciem się, używaniem czystego ubrania, utrzymywaniem swojego otoczenia w czystości, jak również odpowiednie odżywanie i utrzymywanie ciała w sprawności. Pamiętaj więc o odpowiednim stroju - musi być wygodny, nieograniczający ruchów, najlepiej przylegający do ciała, żebyś sam, a przede wszystkim, żeby nauczyciel był w stanie stwierdzić czy wykonywana przez ciebie asana jest wykonana poprawnie. Zachowaj swoje piękne ciało dla siebie - nie zakładaj zbyt krótkich spodenek, ani zbyt głębokich dekoltów. Staraj się ograniczać elementy rozpraszające innych.
• zadowolenie (santosa) - to praktyka zadowolenia i pełnej akceptacji aktualnej sytu-acji. Tylko pełna akceptacja stanu teraźniejszego umożliwia nam przekroczenie swoich uwarunkowań. Brak zadowolenia niewątpliwie działa dezintegrująco, za-równo na umysł, jak i na ciało. Bądź świadomy swojego wyboru - trafiając pierwszy raz na zajęcia jogi bądź uważny i z pokorą oraz zaangażowaniem wykonuj polece-nia nauczyciela stosując się do komend skierowanych tylko do ciebie.
• umiar (tapas)- obserwuj swój umysł w relacji ze zmysłami i narządami działania. Nie dąż do ciągłego zaspokajania swoich potrzeb, co odbiera żywotność, ale też zachowuj uważność, by nie upajać się wrażeniami zmysłowymi, gdyż to zaciemnia kontakt z rzeczywistością. Poprzez równowagę pomiędzy zmysłami i narządami działania oczyszczaj umysł. Bądź dla siebie wyrozumiały - nie musisz wszystkiego umieć od razu, co nie znaczy, że nie powinieneś się starać. Staranie powinno polegać na najlepszym wykonaniu pozycji (czytaj poprawnie technicznie) jakie jest w tym momencie dla ciebie możliwe. Pietyzm w praktyce jogi będzie wiązał się również z umiejętnością odpuszczania. Akceptacją swoich słabości i nie próbowaniu udowadniania na siłę sobie i innym, że mogę pomimo, że boli albo oddech jest skrajnie spłycony a nawet zatrzymany.
Istnieją jeszcze dwie nijamy, które opisuje Patańdżali, które są niejako nagrodą uważne-go, dobrego życia, wypełnionego pietyzmem w stosunku do siebie i innych oraz do rzeczy, które cię otaczają, to: 
• samopoznanie (svadhyaya), samopoznanie, studiowanie siebie. Patańdżali w su-trze II.44 sugeruje, że przez doświadczenie swojej relacji z umysłem w ramach praktyki svadhjaji, prowadzi ona do poczucia łączności z Bogiem, z Absolutem.
• poddanie się Bogu (iśvarapranidhana) - to sztuka porzucenia życia polegającego na spełnianiu naszych zachcianek i urzeczywistnianiu urojeń wynikających z na-szych frustracji. Jest porzuceniem walki ze sobą. Jest sztuką podporządkowania się ładowi świata, odnalezienia swojego naturalnego sposobu funkcjonowania i naturalnego miejsca w świecie co prowadzi nas do samadhi (skupienia). 
Pietyzm - szanowanie siebie i innych oraz obdarowywanie siebie i innych należytą uwagą i zaangażowaniem. Każdy zrozumie pietyzm po swojemu. Najważniejsze, aby w trak-cie zdobywania życiowych doświadczeń być obecnym i przyjmować chwilę obecną taką jaka ona jest bez nadawania jej etykiet czy naginania rzeczywistości, do takiej jaką chcielibyśmy aby była. Szanuj siebie i innych, obdarz prawdą siebie i innych.
 
 
Opublikuj na:
Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Wystartował Kurs Nauczycielski Jogi Integralnej

Dnia 8 września odbył się w szkole Joga Żoliborz w Warszawie ponad trzy godzinny egzamin wstępny oceniający kompetencje osób chcących uczestniczyć w Kursie Nauczycielskim Jogi Integralnej. Miał on na celu sprawdzenie umiejętności i przydzielenie do właściwej grupy w zależności od poziomu zaa...

Slow beauty - mniej znaczy więcej.

Slow to skrót, streszczający całą filozofię slow life: S od sustainable, czyli zrównoważony, L od local, czyli lokalny, O – organic, czyli organiczny, nieprodukowany masowo, W – whole, czyli nieprzetworzony. I właściwie można by na tym poprzestać, jeśli chodzi o przekazanie całej idei. J...

Nasz Patronat! Konferencja Joga i relaksacja w terapii. 22.09.18 AWF Warszawa

Wydział Rehabilitacji Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie i Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach oraz Fundacja Life Change zapraszają na: I KONFERENCJĘ NAUKOWO-SZKOLENIOWĄ "JOGA I RELAKSACJA W TERAPII" Warszawa, 22 września 2018 r. ...

Uzdrawiająca moc tańca i jogi stopionych w jedno

Joga i taniec stopione w jedno. Płynny ruch, harmonia oddechu, asan, mudr i mantr, które rozwijają się w rytm muzyki. To shakti joga, czyli joga tańca, system stworzony przez pochodzącą z Wielkiej Brytanii Sarę Avtar Olivier. ...

Samodyscyplina w jodze.

Czy potrafisz robić to co powinieneś, wtedy, kiedy powinieneś? Czy jesteś w stanie teraz dokonać poświęceń, które doprowadzą Cię do celu? Poświęcenie jest jedną ze składowych samodyscypliny. Poświęcenie - czyli twoja zdolność do dyscyplinowania samego siebie. Jesteś wtedy w stanie na krótką metę odr...

Slow life w rodzinie

Czy mając dzieci można w ogóle żyć slow? Jaki kierunek obrać, aby wychować szczęśliwe dziecko i mieć slow life"ową rodzinę?...

Ambasadorka Joga Festiwalu (23-26.08) w Wierchomli - Agnieszka Majewska

Tajna agentka, dilerka kiszonego brokatu, performerka spożywcza. Prowadzi i rozwija autorski projekt "Agnieszka Majewska gotuje nie truje", w ramach którego od 2014 roku prowadzi warsztaty, pokazy kuchni naturalnej. Promuje odżywcze, przeciwzapalne jedzenie, w tym kiszonki na co dzień. Organiczne ro...

Historia Jacquesa Mayola znów na ekranach kin! „Człowiek delfin”już od 17 sierpnia

Mija 30 lat od premiery kultowego filmu Luca Bessona "Wielki Błękit" inspirowanego życiem jednego z największych nurków w historii. Teraz Jacques’a Mayola można poznać jeszcze lepiej. 17 sierpnia do kin wchodzi dokument Lefterisa Charitosa "Człowiek delfin". ...

W jaki sposób joga pomaga niwelować niepokój?

Większą część czasu spędzamy na rozpamiętywaniu tego co się wydarzyło lub planowaniu tego co nadejdzie, a tylko chwilami jesteśmy w pełni obecni i skupieni na tym co dzieje się teraz. Powoduje to, że mózg pracuje cały czas na pełnych obrotach ale nie jest wykorzystywany produktywnie. ...

Yogattractive – naturalny sposób na piękno i pogodę ducha

Od 12 lat pracuję nad systemem anty-ageingu dla twarzy i szyi. Ćwiczenia twarzy są elementem bardzo istotnym, ale nie jedynym. Najpierw podeszłam do sprawy estetycznie, czyli chciałam naturalnie zadbać o twarz. Zadziałała trochę moja próżność, ale także chęć pomagania innym. Yogattractive nie jest c...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Września 2018
Następne
PWŚCPSN
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
likesoft