Dlaczego nie robię postępów w mojej praktyce jogi...
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Dlaczego nie robię postępów w mojej praktyce jogi...

  • czwartek, 18 października 2018
  • autor: Izabela Gorączko
Jogin wie, że w wyniku wykonywania asan przede wszystkim zdobywa zdrowie. Jest to cenny nabytek zdobywany ciężką pracą, stan zupełnej równowagi ciała, umysłu i ducha. Tak więc nie chodzi o akrobatyczne wykonanie asany, wykraczające poza granice swoich możliwości, lecz o stałą, żarliwą praktykę, połączoną z kontrolą nad umysłem, intelektem i samym sobą.  
Co nam przeszkadza w doskonaleniu się w praktyce jogi?
Można dopatrywać się dwóch głównych przyczyn, dlaczego nasza praktyka stoi w miejscu. Pierwsza z nich może być taka, że nie przykładamy się dostatecznie, nie jesteśmy odpowiednio dociekliwi i staranni, natomiast drugi powód, może wynikać z tego, że chcemy za bardzo (zbytnio skupiamy się na celu).
Patańdżali w Jogasutrach wymienia przeszkody i czynniki rozpraszające na drodze do osiągnięcia pełni w jodze (oświecenia), są to (citta-viksepy):
Vyadhi - choroba, która zakłóca równowagę fizyczną. To oczywiste. Dla jogina ciało jest głównym narzędziem osiągnięć. Zdrowie fizyczne jest również istotne dla psychicznego rozwoju, ponieważ umysł funkcjonuje za pośrednictwem układu nerwowego. Kiedy choroba wyniszczy ciało, niewiele da się osiągnąć.
Styana - otępienie lub brak psychicznej dyspozycji do pracy. Osoba ospała nie ma celu ani drogi, którą by szła, brak jej entuzjazmu. Jej umysł i intelekt stają się przytępione wskutek bezczynności, a zdolności się marnują. Człowiek apatyczny jest jak żywy trup, ponieważ na niczym nie może się skupić. Trwając w pozycji, ucieka myślami, jest nieobecny.
Samsaya - wahanie się, powątpiewanie, niezdecydowanie. Ludzie wątpiący, pozbawieni wiary i mądrości niszczą samych siebie. Wiara niszczy pożądanie, wrogość, lenistwo, wyniosłość i zwątpienie, w zamian dając spokój i równowagę.
Pramada - obojętność lub niewrażliwość. To nadmierne poczucie własnej wartości. Całkowity brak pokory. Taki człowiek wierzy, że tylko on jest mądry. Najlepiej wie, co jest dobre, a co złe, z uporem trwa w swej obojętności na dobro i wybiera przyjemność.
Alasya - lenistwo. Do usunięcia lenistwa potrzebny jest niesłabnący entuzjazm. Uczeń powinien z wiarą i zapałem przezwyciężyć bezwładność ciała i umysłu.
Avirati - zmysłowość, niepowściągliwość, wzbudzanie się pragnień, gdy obiekt zmysłowy zawładnie umysłem. To straszliwe pożądanie przedmiotów, gdy świadomie się ich już wyrzekło. Jest ono bardzo trudne do opanowania. Jogin, z czasem, nabywa zdolności nieprzywiązywania się do obiektów swych zmysłów i korzysta z nich w sposób całkowicie kontrolowany.
Bhranti-darsana - błędne poznanie, fałszywy pogląd, iluzja. Osoba błędnie poznająca, zmylona, cierpi z powodu żywionych złudzeń. Wierzy, że tylko ona widzi prawdziwie. Ma potężny intelekt, lecz brak jej pokory. Stwarza tylko pozory mądrości.
Alabdha-bhumikatwa - niemożność osiągnięcia całości w myśleniu lub koncentracji, tak, że rzeczywistość nie może być poznana. Człowiek bez zdolności do koncentracji nie będzie w stanie poznać rzeczywistości.
Anavasthitathva - nieumocnienie się w koncentracji po tym, jak już została ona osiągnięta w wyniku długiej praktyki. Człowiek, który uległ anavasthitatvie, wcześniej już poprzez ciężką pracę nad sobą doszedł do poznania rzeczywistości. Szczęśliwy i dumny ze swych osiągnięć, zaczyna zaniedbywać praktykę. Na tym ostatnim etapie również potrzebny jest stały wysiłek. Trzeba nieskończonej cierpliwości i stanowczej wytrwałości.
Siva-samhita (starożytny tekst sanskrycki na temat jogi „Kompendium Siwy”, autor nieznany) dzieli uczniów jogi na cztery kategorie:
mrdu (słabi) - słabi uczniowie to tacy, którym brakuje zapału, którzy krytykują swych nauczycieli, są chciwi, skłonni do złych czynów, za dużo jedzą, są niestali, tchórzliwi, chorzy, uzależnieni, opryskliwi i mają słaby charakter. Taki uczeń, z wielkim trudem, może w ciągu dwunastu lat osiągnąć pełnię w jodze.
madhyama (przeciętni) - uczeń przeciętny ma zrównoważony umysł, jest zdolny do znoszenia niewygód, pragnie ukończenia pracy, używa łagodnej mowy i jest we wszystkim umiarkowany.
⦁ adhimatra (dobrzy) - uczeń dobry to taki, który ma stały umysł, jest niezależny, szlachetny, miłosierny, wyrozumiały, szczery, odważny, młody, pełen szacunku, całkowicie oddany ćwiczeniom jogi. Może osiągnąć pełnię w jodze w ciągu sześciu lat.
adhimatratama (najlepsi) - Uczeń najlepszy jest męski, pełen zapału, przystojny, odważny, rozmiłowany w nauce, zdrowy psychicznie, pozbawiony melancholii, trzymający się młodo, przepisowo odżywiający się, kontrolujący swe zmysły, wolny od lęku, czysty, zręczny, hojny, wszystkim pomagający, twardy, inteligentny, niezależny, wyrozumiały, z dobrym charakterem i łagodną mową. Może osiągnąć pełnię w jodze w ciągu trzech lat.
Patańdżali podaje , że aby uzyskiwać postępy w praktyce i osiągnąć pełnię w jodze konieczna jest abhyasa (stała i stanowcza praktyka) i vairagya (wolność od pragnień), czyni to umysł chłodnym i spokojnym.Określa on abhyasę jako długotrwały wysiłek, wykonywany z poświęceniem, bez przerw, który tworzy mocną podstawę.
Warunkiem koniecznym do uzyskiwanie równomiernych i trwałych postępów w jodze jest tapas - czyli praca bez jakiejkolwiek egoistycznej pobudki lub nadziei na nagrodę, wykonywana z niezachwianą wiarą w to, że nawet źdźbło trawy nie porusza się bez woli Pana.
Jogin wie, że w wyniku wykonywania asan przede wszystkim zdobywa zdrowie. Jest to cenny nabytek zdobywany ciężką pracą, stan zupełnej równowagi ciała, umysłu i ducha. Tak więc nie chodzi o akrobatyczne wykonanie asany, wykraczające poza granice swoich możliwości, lecz o stałą, żarliwą praktykę, połączoną z kontrolą nad umysłem, intelektem i samym sobą. Chociaż jogin nie zaniedbuje ciała, to nie myśli jedynie o jego doskonaleniu, lecz także o swych zmysłach, intelekcie i duszy. Wie on również, że najwyższym kształtem jest bezkształtne. Znajduje on jedność w wielości, oraz że prawdziwą asaną jest taka, w której energia swobodnie przepływa przez całe ciało i umysł.
 
 
 
Opublikuj na:
Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Jaki Nett USA - Międzynarodowy Konwent Jogi 2020 ON - LINE.

Zapraszamy na Międzynarodowy Konwent Jogi 2020 ON - LINE 13-15 listopada. Gość specjalny - Jaki Nett USA, dyplomowana nauczycielka jogi w tradycji B.K.S. Iyengara z 40-letnim doświadczeniem, posiada stopień Senior I Jaki Nett poprowadzi zajęci jogi Iyengara oraz unikalny warsztat wg autorskiej meto...

Kurs Nauczycielski Jogi ON-LINE - Przygotowanie do egzaminu.

Zapraszamy do wzięcia udziału w kursie jogi ON-LINE przygotowującym do egzaminu kompetencyjnego na Kurs Nauczycielski Jogi Integralnej. Start 4 listopada! ...

KURS NAUCZYCIELSKI JOGI INTEGRALNEJ. START STYCZEŃ 2021!

Trwa rekrutacja na IV Edycję Kursu Nauczycielskiego Jogi Integralnej! Kurs nauczycielski przeznaczony jest dla osób, które pragną zdobyć praktyczne umiejętności i rzetelną wiedzę na temat różnych ścieżek i systemów jogi pod okiem najlepszych w Polsce specjalistów. Zdobyte kwalifikacje i umiejętno...

KIEŁKI. Naturalny Energetyk.- recenzja książki

"Wiosną, pełną wartości odżywczych i właściwości leczniczych pokrzywę dajemy świniom i kaczkom, a sami sięgamy po ogórek ze szklarni naszpikowany chemią" - to zdanie, które pojawia się już na samym początku książki bardzo zapada w pamięć i uświadamia, że łatwo zapominamy o naturalnych bogactwach na...

Jesteśmy zaprogramowani na 120 lat, mamy to zapisane w genach

Będzie dobrze, jeśli zmienimy styl odżywiania i zaczniemy jeść, jak trzeba. Wtedy wszystko wróci do normy. Człowiek do pewnego momentu jest cudownym, samo naprawiającym się organizmem – tłumaczy dr Danuta Myłek, specjalistka w zakresie alergologii i dermatologii. Dr Myłek jest jedy...

Medytacja Vipassana S.N. GOENKA: PRAKTYCZNE NAUKI BUDDY – cz.1

Poniższy tekst jest skróconym fragmentem wykładu, wygłoszonego przez S.N. Goenkę w 1991 r. w Birmie (po 20 latach oczekiwania na prawo wjazdu do tegoż kraju), w którym miał możliwość przedstawienia Dhammy jako nauki uniwersalnej, dostępnej dla każdego, wolnej od aspektu religijnego, przynoszącą szcz...

Wspaniały nauczyciel jogi Grzegorz Nieścier potrzebuje Waszej pomocy!

Ratowanie życia i projektu życia Grzegorza Nieściera! Uruchomiliśmy zrzutkę - każda kwota się liczy!!! Link do zrzutki: https://zrzutka.pl/5f9xha Zwracamy się z prośbą o pomoc w pokryciu kosztów związanych z chorobą Grzegorza i terapią. W chwili obecnej intensywna chemoterapia powoduje ogromne spus...

Zostań w domu z Joga-joga.tv

Joga-joga.tv to Twoje osobiste studio jogi. Ponad 250 sesji do ćwiczenia jogi w domu, zajęcia dla początkujących, odchudzających się oraz dbających o plecy i kręgosłup. Jesteśmy z Tobą wszędzie tam gdzie jest internet....

Książka Leczenie Żywieniem - bestseller z praktycznymi poradami

Takich książek nam własnie potrzeba! Wreszcie dochodzą do głosu lekarze praktycy, którzy promują leczenie chorób przewlekłych oraz profilaktykę zdrowotną w oparciu o właściwą, zrównoważoną dietę. Dietę opartą na prostych zasadach, łatwo dostępnych i nieprzetworzonych produktach. Czytelnik znajdzi...

Dlaczego warto jeść czosnek niedźwiedzi?

Czosnek niedźwiedzi jest rośliną leczniczą - na odporność, nadciśnienie, stany zapalne zatok i oskrzeli. ...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Października 2020
Następne
PWŚCPSN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
LikeSoft