Innowacyjne techniki pracy z ciałem - szkolenie prowadzone przez Justynę Wojciechowską. Relacja.
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Innowacyjne techniki pracy z ciałem - szkolenie prowadzone przez Justynę Wojciechowską. Relacja.

środa, 17 czerwca 2009

Justyna Moćko

Uczestnicząc w dwudniowym szkoleniu Innowacyjne techniki pracy z ciałem organizowanym przez Mazowiecką Grupę Szkoleniowo-Doradczą prowadzonym przez nauczycielkę jogi w stopniu Junior I, Justynę Wojciechowską miałam miłe poczucie pewnego deja vu.

W swoim "poprzednim życiu" zawodowym pracowałam w HR, zajmowałam się szkoleniami, rekrutacją, uczestniczyłam w mnóstwie szkoleń, a także szkoliłam się na trenera biznesu w Akademii Trenerów Grupy Trop. Grupę Trop założył charyzmatyczny psycholog, Jacek Jakubowski, jeden z pierwszych polskich hipisów, twórca i założyciel pierwszego i kiedyś jedynego Szkolnego Ośrodka Socjoterapii Kąt, który skończyło wiele osób tworzących obecnie organizacje pozarządowe a także kulturę i sztukę. Jac ma swoją koncepcję na edukację, której istotą jest stworzenie przez nauczyciela sytuacji edukacyjnej, w której uczymy się od siebie nawzajem. Cytaty z artykułu Jacka "O edukacji" - (..) "Istotą pracy dobrego nauczyciela jest tworzenie sytuacji, w której uczniowie przeżywają dobre, rozwojowe doświadczenia. Jeżeli człowiekowi (a dziecko też jest człowiekiem) proponuje się dialog, pozwala się mu na współtworzenie procesu pracy, traktuje z szacunkiem i szacunku dla innych się wymaga, proponuje się wiarygodną, przemyślaną, dobrze opracowaną wiedzę, to odpowiada on aktywnością, zainteresowaniem, sensownym działaniem. (..)(..) Proces uczenia się jest zjawiskiem naturalnym, jednym z efektów procesu doświadczania. Edukacja polega więc na takim organizowaniu procesu doświadczania, żeby jego uczestnicy mogli się uczyć. (..) (..) W codziennej praktyce szkolnej przyzwyczailiśmy się do postrzegania nauczyciela jako dydaktyka - specjalisty od jakiejś określonej gałęzi wiedzy. Ma on też pełnić funkcje wychowawcze, w większości sprowadzające się do umiejętności utrzymania spokoju (czytaj - bezwładu) i dyscypliny (czytaj - biernego oporu). Rozbicie aktywności nauczyciela na dydaktykę i wychowanie jest wyrazem bezradności wobec tego, co dzieje się naprawdę. Człowiek występujący w roli nauczyciela cały czas uczy i wychowuje. Jego wpływ na uczniów dokonuje się nie tylko przez to, co mówi, ale i w jaki sposób. Jak reaguje na ich trudności, wątpliwości, jak rozwiązuje konflikty. Nauczyciel swoim zachowaniem (werbalnie i niewerbalnie) komunikuje się z uczniami, strukturalizuje sytuację. Jego umiejętności kontaktu, rozumienia zjawisk społecznych i procesów grupowych, a przede wszystkim postawy, wartości (te realizowane a nie głoszone) warunkują "narodziny" procesu edukacyjnego. Prawdziwy nauczyciel nie jest dydaktykiem, czy wychowawcą. Powinien być "specjalistą od edukacji" (facilitatorem ). Stosunkowo drugorzędnym jest to, czy prowadzi ją w oparciu o poezję Mickiewicza, czy naukę Newtona.(..)
Jak to się ma do zajęć prowadzonych przez Justynę? Ano tak, że Justyna stworzyła sytuację, w której dzieliła się swoimi odkryciami z praktyki jogi nawiązując z nami niewymuszony, swobodny kontakt. Nie występowała w roli guru mówiącego - róbcie tak i tak, bo to jest dobre, nie głosiła prawd objawionych, nie przemawiała ex cathedra. Po prostu - bezpretensjonalnie, z wdziękiem, klasą, ogromną wiedzą na temat ruchu, fizjologii dzieliła się swoim doświadczeniem z praktyki jogi Iyengara. Trzeba przypomnieć, że Justyna jest mgr rehabilitacji, a praktykę jogi zaczęła po ukończeniu studiów. Inna sprawa, że my, nauczyciele i osoby z długą praktyką asan zaproszeni na szkolenie byliśmy bardzo wdzięczną, otwartą i wspierającą grupą ;-) Wykłady, przewidziane w programie były również okazją do podzielenia się swoimi doświadczeniami, czy to pracy z seniorami, czy z osobami mającymi skoliozę. Justyna przygotowała również kilka tematów, które wzbudziły żywiołową dyskusję i skłoniły nas do myślenia. Kilka słów o organizacji szkolenia: Mazowiecka Grupa Szkoleniowo-Doradcza dostała dofinansowanie tego projektu z Europejskiego Funduszu Społecznego. Dzięki temu udział był bezpłatny. Dwie grupy (zaawansowana i początkująca) po około 30 osób w różnych terminach miały niewątpliwą przyjemność przebywać w bardzo przyjemnym ośrodku Promenada w Ryni. Pogoda, jak to w tym roku, nie dopisała, ale nie przeszkodziło nam to w spacerach brzegiem Zalewu Zegrzyńskiego. Spotkanie było też okazją, aby prowadzić nocne nauczycieli rozmowy;-) Dostaliśmy maty, paski, dvd "Joga dla początkujących, solidnie opracowane materiały szkoleniowe zawierające ciekawe informacje, jedzenie było dobre, zajęcia bardzo fajne - jednym słowem było świetnie. Dziękuję za zaproszenie;-) Czekamy na więcej takich szkoleń;-)

Szkolenia odbywały się w terminach:
23-24.05.2009
30-31.05.2009 Justyna Moćko
justyna@joga-joga.pl

Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

ABC Jogi
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
ABC Jogi
ABC Jogi
Wyszukiwarka Szkół Jogi

JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
n
Asany - Pozycje jogi
Zapytaj eksperta
Wiktor Morgulec
joga dla początkujących

Nauczyciel jogi wg. metody B.K.S Iyegara w Centrum Joga Żoliborz w Warszawie, w którym odbywają się codzienne zajęcia oraz weekendowe warsztaty jogi.

Partnerzy Portalu