Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Płeć Bhagavadgity. Relacja z wykładu Anny Duszak. 26.05.2007. Justyna Moćko

  • czwartek, 7 czerwca 2007
  • autor: Justyna Moćko
Na dyskusję o Bhagavadgitcie - kto, kiedy i w jakim celu napisał epos tej treści, jak i na tematy związane z kulturą, historią Indii i praktyką jogi zapraszała Anna Duszak. Spotkanie odbywało się w siedzibie Polskiego Stowarzyszenia Feministycznego - Centrum Kobiet, gdzie z uwagi na zapis w regulaminie zaproszone były tylko kobiety.
Kilka słów o autorce: Anna Duszak jest joginką, prawniczką, gender-ką.  Dzięki ukończeniu Podyplomowych Studiów Gender Studies na wiele zagadnień patrzy z punktu widzenia tożsamości płci.W PSF Centrum Kobiet prowadzi bibliotekę. Działa na rzecz organizacji społecznych zajmujących się wsparciem psychicznym. Praktykuje jogę, uczestniczy w kursie nauczycielskim prowadzonym przez Jurka Jaguckiego. Ma za sobą pierwszy egzamin Introdactory I Jest matką dwóch dorosłych synów.
Na spotkaniu nie było nas wiele. Zapewne przyczyniła się do tego upalna sobota i środek dnia. Z uwagą wysłuchałyśmy wykładu Ani.
Jestem zachwycona jej przygotowaniem do tematu. O ogromnej wiedzy jeszcze wspomnę, dodatkowo ujęła mnie tym, ze przygotowała slajdy, które przybliżyły treść wykładu. Początkowo Ania wyjaśniła nam, czemu zajęła się akurat Bhagavadgitą. Przeczytanie tego tekstu jest obowiązkowe na kursie nauczycielskim organizowanym przez Polskie Stowarzyszenia Jogi Iyengara. Podczas lektury przychodziły jej do głowy różne pytania, komentarze, związane z zainteresowaniami zagadnieniami płci kulturowej.
Czym zajmuje się gender?
Jest to dziedzina wiedzy humanistycznej o charakterze inderdyscyplinarnym zajmująca się całokształtem zjawisk funkcjonujących w kulturze, wpływających na społeczne postrzeganie płci. Jej przejawem są np. istniejące w postrzeganiu tak indywidualnym jak i zbiorowym liczne stereotypy dotyczące roli kobiet i mężczyzn, wykraczające poza funkcje biologiczne tak kobiet jak i mężczyzn. Po ustaleniu definicji jogi, gender-u, prelegentka opowiedziała nam jak i kiedy powstała Bhagavadgita.  Pytania, które zadała Ania to: Czy Bhagawadgitę można traktować jako podręcznik dla konkretnego człowieka? Do kogo miały trafić zawarte w utworze wskazówki? Kto jest ich adresatem? Jakie uczucia miały poruszyć? Jakie wywołać reakcje u czytelnika czy słuchacza? Kto jest autorem/autorami przekazu? Aby odpowiedzieć na te pytania należało poznać tło historyczne, społeczne, obyczajowe ówczesnych Indii. I tu pozostaję pod wrażeniem pracy, jaką wykonała Ania: nie dość, że czytając i dokładnie analizując tekst eposu to jeszcze poznając wszystkie ważniejsze komentarze do Bhagavadgity. Kultura, obyczajowość, historia zostały nam przybliżone w jasny, klarowny sposób. Posługując się danymi z odkryć archeologicznych ukazała, że na terenach, gdzie dzieje się akcja eposu istniał matriarchat a właściwie matryfokalizm, czyli porządek społeczny, w którym centralne miejsce zajmuje kobieta. Jej władza wynika z funkcji dawania życia. Całość życia społecznego podporządkowana jest odtwarzaniu natury i ścisłemu z nim związkowi. Przedmiotem kultu jest Bogini Matka a jej siłą jest kreacja życia.

bha1
Mitologia indyjska - Jakimowicz-Stah M., Jakimowicz A  

bha2
Indie: od początku dziejów do podboju muzułmańskiego - Basham A.L
To się zmieniło, matka, kobieta nie była już ważna, ważny stał się mężczyzna. Teorie feministyczne podają różne przyczyny, dla których tak się stało. Ania sprawnie pokrótce jes streściła. Mężczyzna by zagwarantować sobie potomstwo własnej krwi ograniczył w prawach kobiety, by zdobywać kolejne obszary wzmocnił swą siłę i uzbroił się w wojowników. Aby zdobyć kolejne zastępy wojowników i by utwierdzać ich w przekonaniu, że walka jest czynem zgodnym ze świętą, bo prowadzącą do poznania najwyższego jogą - tworzył opowieści chwalące jogę czynu - udział w walce i zabijanie. Kto zatem jest w świetle wyżej przedstawionych przypuszczeń autorem poematu? To zbiór osób o podobnych poglądach, wizjonerów nowego heteropatriarchalnego społeczeństwa, dla których głównym narzędziem sprawowania władzy jest przemoc a celem dominacja.
Do kogo była skierowana Bhagavadgita?
„Do tych wszystkich, którzy przedkładali wewnętrzną pracę nad sobą samym – w ciszy i kontemplacji, miast wdawać się w walki rodowe. Tych, którzy poświęcali czas by poznać siebie samego w takim stopniu by być gotowym do poznawania drugiego człowieka. Poznawaniu „Siebie takim jakim jestem” i poznawaniu tego drugiego „Takim jakim jest”, poznawaniu pozbawionym ograniczającego postrzeganie, kontekstu kulturowego. Patrzenia ponad granicami. To poemat skierowany do wojowników by utwierdzić ich w dokonanym wyborze drogi życiowej Dla wszystkich matek, sióstr, żon i kochanek tych wyżej wymienionych by oddawały tych co urodziły lub tych, którzy towarzyszyli im w życiu. By w pełnym oddaniu rodziły następnych kandydatów na wojowników.” Przytoczyłam tylko główną tezę z wykładu Ani. Było ich więcej. Widać było, że Ania poznała temat od podszewki, przytaczała nam coraz to nowe zagadnienia, które się jej kojarzyły z głównym tematem wykładu. To cecha pasjonatów, którą Ania odkryła w sobie i ujarzmiła poprzez narzucenie sobie dyscypliny czasowej.
Jestem pod ogromnym wrażeniem przygotowania prelegentki, tak głębokiego wniknięcia w temat i oryginalnej analizy tekstu. Obecnie mało kiedy jesteśmy zainteresowani głęboką analizą tekstów – przyjmujemy jako „dobro objawione”. Ania chciała poznać całość zagadnienia, nie tylko „zadany” tekst. Przekazała nam dużo informacji, zaprezentowała nowatorską interpretację, pokazała nowe spojrzenie na literaturę. Poszczególne wątki były na tyle interesujące, że po prezentacji Ani wywiązała się dyskusja. Poszczególne tezy z wykładu były rozpatrywane przez dyskutantki. Niektóre były podważane, z niektórymi się zgadzałyśmy. To była bardzo inspirująca rozmowa.
Jeśli chcecie podyskutować, zapraszamy na forum.
Kontakt do Ani Duszak  anmaduku@gmail.com
Justyna  Moćko
Justyna@joga-joga.pl
 
Opublikuj na:
Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Matka Dalajlamy, przyjaciółka Gandhiego, pomocnica Piłsudskiego. Niezwykłe życie Wandy Dynowskiej.Cz. I

Nazywaliśmy ją "matka" – wspomina obecny Dalajlama w filmie "Oświecona dusza. Trzy imiona Umadevi". Z taką samą promienną czułością mówią o niej inni jej wychowankowie, Tybetańczycy, którymi się zajęła, gdy byli dziećmi wygnańcami. Dla Mahatmy Ghandiego była "nasza". ...

Nie jesteśmy Iyengarami i samo bycie w drodze jest osiągnięciem celu

Jestem pewna, że joga zmienia na lepsze. Daje szansę, by stać się uważniejszym, łagodniejszym i bardziej tolerancyjnym. Podstawową zasadą jogi jest zasada niekrzywdzenia. Trzeba więc zacząć od siebie i zastanowić się, co jeść, pić i jak ćwiczyć, by nie zrobić sobie nic złego - mówi aktorka Małgorzat...

Przepisy ze zdrowej misy: Zielone szparagi w sosie czosnkowo-szpinakowym

Zdrowe, niskokaloryczne, wykwintne i odżywcze. Szparagi są cennym źródłem białka, witaminy C i K, witamin z grupy B, selenu, potasu, magnezu, żelaza oraz fosforu. W zielonej odmianie szparagów, znajdziemy ponadto sporą dawkę witaminy A. Ich delikatny smak doskonale współgra z bardziej wyrazistymi do...

"Sekrety Urody Babuszki" czyli Słowiański elementarz pielegnacji

Sekret nieprzemijającego piękna tkwi w naturze. Raz na zawsze pozbądź się kompleksów i preparatów pełnych chemii. Naucz się przygotowywać naturalne kosmetyki na bazie jajek, mleka, miodu, drożdży i owoców. ...

Vrścikasana (Skorpion)

Pozycja ta zaliczana jest do pozycji zaawansowanych. Asana swą postawą przypomina atakującego skorpiona, stąd jej nazwa. ...

MINIMALIŚCI czyi jak znaleźć czas i wolność

Wiele pisze i mówi się o minimalizmie. Co stoi za tym słowem? "Słownik Języka Polskiego" podpowiada: "ograniczenie do minimum potrzeb, wymagań, dążeń itp". Czy ludzie, którzy uczynili z minimalizmu swój styl życia, zgodziliby się z taką definicją? Sądzę, że nie. Przekonany minimalista nie skupia się...

Anna Świrszczyńska o jodze, czyli poetka i jej ciało

W sensualnej poezji Anny Świrszczyńskiej (1909-1984) jej ciało i ciała tego kobiecość zajmowało miejsce poczesne. ...

Produkt Tygodnia JOGA PAS UNIWERSALNY - do wiszenia 5cm x 340cm -

Pas do jogi umożliwia stosowanie grawitacyjnych pozycji idealnych do: relaksu, rozluźnienia, wyregulowania oddechu oraz odpoczynku dla kręgosłupa. Idealny do pozycji: sirsasana wisząca- adho mukha svanasana wisząca- uttanasana wisząca. ...

Międzynarodowy Dzień Jogi w Trójmieście.

Intensywne przygotowania do Święta Jogi w Trójmieście trwają. W tym roku główne obchody odbędą się 25 czerwca w Akademii Wychowania Fizycznego w Gdańsku. Dzień Jogi otwierać będzie rektor prof. nadzw. dr hab. Waldemar Moska. ...

Jak i po co zabezpieczać kolana podczas praktyki jogi?

Przy niezliczonych pozycjach jogi, z których wszystkie mają pozytywny wpływ na organizm człowieka, wyłaniają się te bardziej skomplikowane, które stają się większym wyzwaniem. Czasami pochłonięci dążeniem do wykonania pewnej pozycji, bądź doskonalenia jej, zapominamy o fundamentalnym przesłaniu jogi...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Maja 2017
Następne
PWŚCPSN
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji