Znaczenie oddechu w jodze. Relacja z wykładu dr. Mukund Bhole. Tymoteusz Onyszkiewicz
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Znaczenie oddechu w jodze. Relacja z wykładu dr. Mukund Bhole. Tymoteusz Onyszkiewicz

  • środa, 31 lipca 2013
  • autor: Tymoteusz Onyszkiewicz
Pod koniec czerwca odwiedził Warszawę DR MUKUND VINAYAK BHOLE – pochodzący z Indii badacz, znawca i nauczyciel jogi. Dr Bhole, jako lekarz, autor wielu prac naukowych i wieloletni dyrektor badań w Instytucie Kaivalyadhama, został uznany za eksperta w dziedzinie pranajamy, czyli technik oddechowych w jodze i uhonorowany tytułem doktora honoris causa w ośrodku badawczym SVYASA Yoga University.
 
Poznaj, kto w tobie oddycha. M. V. Bhole
Jego wiedza na temat jogi, fizjologii człowieka i wpływu, jaki wywiera joga na ludzki organizm, oparta jest zarówno na klasycznym zgłębianiu i praktyce jogi, jak i na badaniach z wykorzystaniem najnowocześniejszego sprzętu medycznego.
Dr Mukund Bhole jest ostatnim żyjącym uczniem wielkiego znawcy i propagatora jogi Swamiego Kuvalayanandy. Z kolei uczniem dr. Bhole jest polski nauczyciel i ekspert w dziedzinie jogi Krzysztof Stec, na którego zaproszenie Mukunda Bhole przyjechał do Warszawy. W trakcie dwóch wykładów dr Bhole przedstawił zarys stworzonego przez siebie systemu jogi o nazwie Anubhava Yoga.
Jednym z podstawowych założeń systemu Anubhava Yoga jest ścisły, podkreślany bardziej niż choćby w popularnym w Polsce systemie Iyengara rozdział praktyki jogi na dwa poziomy: pierwszy z nich jest poziomem ciała, poziomem materii (prakriti), drugi – to poziom ducha (purusza).
Poziom pierwszy obejmuje praktyki skupiania uwagi na własnym organizmie, na jego fizjologii i ewentualnych patologiach. W obrębie zainteresowań poziomu pierwszego znajdują się także zagadnienia z dziedziny psychologii, czyli uwarunkowania, działania i anomalie ludzkiej psychiki. Jako że poziom ten dotyczy zjawisk, które można zamknąć w granicach biologii, czyli podlegających doświadczeniom empirycznym znalazł się od w dziedzinie nowoczesnych badań naukowych.
Poziom drugi systemu Anubhava Yoga, chociaż wiąże się z umysłem i intelektem jako podmiotami uświadamiającymi sobie doznania, jest poziomem transcendentnym. Praktyka jogi na poziomie ducha jest w dużej mierze praktyką filozoficzną, związana z samopoznaniem, wyzwoleniem i przygotowaniem do śmierci, czyli do przejścia wewnętrznej, duchowej istoty do innego ciała lub oderwania się jej od koła wcieleń.
 Idea symbolicznego rozdzielenia w jogicznej praktyce (lecz nie w jogicznej teorii) sfery ciała i sfery ducha związana jest z tą tradycją jogi klasycznej, która opiera się na hatha jodze i tantryzmie. Według nich uzyskanie kontroli nad ciałem i „ożywiającymi” je energiami oraz przywrócenie ciału właściwej mu równowagi energetycznej to wstęp do połączenia się z „odnalezionym” w umyśle duchowym, boskim aspektem. „Cielesna”, czy też praniczna energia żeńskiego pierwiastka Śakti, uśpiona w ludzkim ciele pod postacią wężowej energii Kundalini połączyć się musi w „boskich zaślubinach” z duchową energią pierwiastka męskiego reprezentowanego przez Boga Siwę.
 Terapia za pomocą jogi
Metoda jogi stworzona przez dr. Mukund V. Bhole jest zatem czymś w rodzaju narzędzia terapeutycznego, a na wyższym etapie rozwoju świadomości staje się ona drogą wiodącą do poznania tajemnicy jaźni. Pierwszy poziom jogi, ten, który związany jest z ciałem biologicznym ma na celu, jak już było wspomniane, pracę nad powrotem do psychofizycznej równowagi.
Praca na tym poziomie, a zatem w sferze materii (prakriti), opiera się na pięciu założeniach:
Pierwsze to praca bezpośrednio z ciałem i dotyczy ona głównie na mięśnie szkieletowe, mięśnie twarzy oraz te, ulokowane wewnątrz ciała.
Drugie to praca nad oddechem, czyli obserwacja i kontrola procesu oddychania
Trzecie to praca nad psychiką, głównie nad emocjami i nieświadomością
Czwarte założenie to praca nad rozwojem intelektualnym
Piąte polega na pracy nad jakością życia.
 Jednakże bez względu na to, czy praktyka jogi odbywała się na poziomie ciała, czy na poziomie ducha „miejscem” tej pracy, w pewnym sensie „tym, co pracuje” jest ludzka psychika. Podczas swego wykładu dr. Bhole pracę z „ciałem psychicznym” podzielił na dwa aspekty: zewnętrzny i wewnętrzny.
Aspekt zewnętrzny to odziaływanie umysłu na system motoryczny i mięśniowy, aspekt wewnętrzny to pogłębione wnikanie w sferę świadomości i nieświadomości oraz kontrola nad emocjami. Podczas wykładu dr. Bhole przed przedstawił podział ludzkiego mózgu na trzy części nawiązujące do jego ewolucji: pozbawiony świadomości opierający się wyłącznie na instynkcie „mózg gadzi”, który odpowiada za podstawowe procesy życiowe, „mózg ssaków” łączący instynkt z samoświadomością (ta część mózgu związana jest ze sferą emocjonalną człowieka) i „mózg ludzki”, który implikuje obecność intelektu. Praca nad oddechem wpływa bezpośrednio na najniższe poziomy mózgu czyli na „mózg gadzi” i „mózg ssaków” z pominięciem sfery intelektualnej. Oznacza to, że wpływ ćwiczeń jogi dotyczy podstawowych struktur biologicznej natury człowieka.
W jodze zatem następuje proces przywracania równowagi organizmu u samego źródła jego funkcjonowania.
 Obserwacja i doświadczanie oddechu
Najistotniejszą rzeczą w metodzie zaproponowanej przez dr. Bhole jest doświadczenie ruchu oddechowego i zrozumienie roli, jaka ruch ten pełni w organizmie. Doświadczenie oddechu jest wiedzą, którą może zdobyć każdy i to bez większego trudu, wystarczy bowiem przykładając dłonie do swojego ciała „wsłuchiwać się” w swój oddech i „odczuwać go” na poziomie zmysłów. Ważne jest, aby dłonie przykładać do tzw. „miejsc oddechowych”. Stymulowanie owych miejsc umożliwia stymulowanie odpowiednich obszarów mózgu.
Dr. Bhole wyróżnił dwanaście „miejsc oddechowych” znajdujących się na ludzkim ciele - cztery miejsca na trzech poziomach. Pierwsze „miejsce oddechowe” znajduje się na wysokości mostka, drugie na kręgosłupie na tej samej wysokości, dwa pozostałe po dwóch stronach tułowia, pod pachami, również na tej samej wysokości.
Pierwszy poziom to poziom czakry Anahata. Piąte „miejsce oddechowe” znajduje się nad pępkiem, szóste na kręgosłupie na tej samej wysokości i dwa pozostałe również na tej samej wysokości, po dwóch stronach ciała, nad biodrami.
Jest to poziom czakry Manipura. Dziewiąte „miejsce oddechowe” znajduje się poniżej pępka, dziesiąte – na plecach w okolicach krzyża i dwa pozostałe, analogicznie po dwóch stronach, na biodrach. Jest to poziom czakry Swadhiszthana.
Dłonie należy kłaść „symetrycznie” na każdym poziomie np. jedna dłoń z przodu, druga z tyłu lub obie dłonie pod pachami czy na biodrach – można wówczas dokładnie poczuć i śledzić ruch oddechu. W niektórych miejscach będzie on lepiej odczuwalny, tak, jak w okolicach przepony, w innych mniej, tak jak w okolicach kręgosłupa, jednakże intensywność odczuć związanych z oddechem jest kwestią doświadczenia.
Oddech wypełnia całe ciało fizyczne człowieka od jego centrum, od płuc i przepony po końce palców i całe ciało odczuwa jego wpływ. Metoda dr. Bhole różni się zdecydowanie od systemu Iyengara, który uważał, że w pranajamie mogą być wykorzystane tylko nozdrza, jamy i przegrody nosowe, tchawica, płuca i przepona, bo tylko one zdolne są w pełni odbierać i odczuwać pranę. Ruchy oddechowe są bezwysiłkowe i z zasady nie są wolicjonalne. Oznacza to, że wykonuje się je automatycznie, choć oczywiście oddech można stymulować i kontrolować przy pomocy woli.
Dr Bhole, opisując zachowanie się ciała podczas procesu oddychania posłużył się metaforą kwiatu – ciało ludzkie podczas wdechu otwiera się niczym płatki kwiatu oświetlanego przez promienie słońca, podczas wydechu zamyka się jak kwiat o zmroku. Proces „otwierania się” i „zamykania” ciała podczas wdechu i wydechu przenosi się do umysłu. Umysł również „otwiera się” i „zamyka” znajdując tym samym drogę do medytacyjnego skupienia i wewnętrznej równowagi.
Podczas praktyki pranajamy ciało staje się polem obserwacji tego, jak zachowuje się nasz oddech, jak reagują mięśnie czy są spięte, czy rozluźnione, jak reaguje umysł. Obserwację te można prowadzic nieznacznie zmieniając układ ciała np. unosząc jedna rękę do góry, przechylając się i rozciągając jeden bok razem z mięśniami karku i szyi lub wykonując powolne skręty tułowia. Można tez w trakcie obserwacji oddechu wykonywać bardziej skomplikowane asany, istotne jest tylko to, by ciało pozostawało w komfortowej pozycji.
Eliminowanie destrukcyjnego stresu
Głównym celem, jaki postawił przed sobą dr Mukund V. Bohle, tworząc system Anubhava Yoga jest walka ze stresem. Stres jest niezbędną częścią życia i człowiek odczuwa go już od chwili, gdy w lonie matki wykształci mu się system nerwowy. Stres jest ważnym elementem pozwalającym na lepszą adaptację do środowiska. Celem odczuwania stresu jest rozwój a także kontrola zagrożenia i unikanie negatywnych bodźców z otoczenia. Jednak zdarza się, że odczuwany stres zaczyna być zbyt silny, gdy powoduje ból, dezorganizację egzystencji i w końcu jej destrukcję. Jest to przejaw złej adaptacji organizmu oraz symptom zaburzeń w pracy mózgu i w całym systemie nerwowym - taki stres należy eliminować.
W sytuacjach stresowych właściwy przepływ oddechu (prana) jest zaburzony bądź zablokowany, należy zatem przywrócić mu odpowiedni rytm i intensywność. Emocje powodują przyspieszenie oddechu, regulacja oddechu emocje hamuje. Ćwiczenia oddechowe w połączeniu z asanami mają na celu odblokowanie miejsc, gdzie przepływ oddechu (prany) jest zatrzymany bądź zaburzony. W technikach jogi Iyengara ważne są skomplikowane, niemal gimnastyczne asany, dr. Bhole kładzie nacisk na codzienną, regularną praktykę ćwiczeń oddechowych, które można wykonywać w każdej wolnej chwili.
Praca nad eliminowaniem destrukcyjnej „odmiany” stresu to wykonywanie określonych ćwiczeń oddechowych i „medytacja nad oddechem” oraz „w rytm oddechu”. Śledzimy oddech już od momentu, gdy powietrze „ociera się’ o górną wargę i gdy „dotyka” naszych nozdrzy. Dr. Bhole przedstawiając ten aspekt nawiązywał do tradycji swara jogi i Swarodaya Vijnany, starożytnej nauki o przepowiadaniu zdrowia i innych wydarzeń z obserwacji przepływu swary – prany biegnącej trzema głównymi kanałami energetycznymi (nadi) idą, pingalą i suszumną. Uważnie śledzimy oddech, odczuwając i obserwując, jak rozchodzi się w ciele. Miejsca, na których szczególnie koncentruje się nasza uwaga poprzez połączenia nerwowe, pozytywnie stymulują odpowiednie miejsca w mózgu.
Z „obserwacji” oddechu umysł przechodzi w stan medytacji.
Metoda Anubhava Yoga dr. Mukundy V. Bhole to praca nad otwieraniem, a także oczyszczaniem zablokowanych obszarów ciała i poprzez ciało otwieraniem zamkniętych obszarów świadomości. Jej transcendentnym celem jest - co często podczas wykładów podkreślał dr. Bhole – odpowiedzenie sobie na pytanie dotyczące tożsamości i charakteru naszej jaźni, naszego ja, czyli: kto w nas oddycha? Rozwiązanie tej zagadki stanie się rozwiązaniem zagadki każdej indywidualnej podmiotowości.
Relacja z wykładów wygłoszonych w Warszawie, 28 czerwca 2013 r
 Tymoteusz Onyszkiewicz
 
Tekst ukazał się w czasopiśmie "Czwarty Wymiar" nr 8/2013.
Dziękujemy za wyrażenie zgody na przedruk.
 Znaczenie oddechu w jodze. Relacja z wykładu dr. Mukund Bhole. Tymoteusz Onyszkiewicz
 
 
 
 
Opublikuj na:
Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
„Idealny człowiek oddycha tak, jakby nie oddychał”.

Do życia niezbędne nam są trzy rzeczy: woda, jedzenie i powietrza. Która z nich jest najważniejsza? Możemy wytrzymać bez pokarmu przez kilka tygodni, a bez wody przez kilka dni. Jednak bez powietrza przeżyjemy tylko kilka minut. Jeśli porównamy istotność każdego z tych elementów dla naszego przetrwa...

Yin & Yang Bodymind Convention, 24-25.03 Bielsko - Biała

24-25 marca odbędzie się w Bielsku-Białej niecodzienne wydarzenie, Yin & Yang Bodymind Convention. W jednym miejscu będzie wyjątkowa możliwość spotkania z czołowymi przedstawicielami światowych szkół jogi i pilates, wspólnej praktyki oraz uczestnictwa w programie różnorodnych lekcji....

Hormony pod kontrolą z pomocą jogi !

Dobrze znane sformułowanie "huśtawka hormonów" doskonale oddaje znaczenie problemów związanych z hormonami. Tak jak na huśtawce, poziom niektórych hormonów w naszym organizmie raz rośnie a raz maleje pod wpływem określonych czynników. Joga jest pod tym względem pomocna, ponieważ bierze pod uwagę wsz...

OM, dźwięk początku i energii

Sala ćwiczeń jogi. Praktykujący w skupieniu, z zamkniętymi oczami, siedzą na matach. W ciszy rozchodzi się dźwięk OM. Tak wygląda początek zajęć w większości szkół. OM – najbardziej znana i najświętsza sylaba hinduizmu – jednoczy, oczyszcza, uspokaja, otwiera kanały energetyczne. Jest un...

Przełomowa metoda oddechowa i jej twórca K.P. Butejko

Biografią Prof. Konstantyna Pawłowicza Butejko/ Buteyko rozpoczynamy cykl artykułów na temat przełomowej metody oddechowej -metody Butejki. Był on cenionym, rosyjskim lekarzem. Opisał nową jednostkę chorobową, którą nazwał chorobą głębokiego oddychania. Odkrył , iż główną przyczyną wielu schorzeń j...

Kiedy moje barki będą w pełni elastyczne a klatka piersiowa otwarta?

Otwarta klatka piersiowa to podstawa! Do tego dążymy zawsze na samym początku rozpoczynając wprowadzanie w świat jogi początkującego jogina. Dlaczego? Dlatego, że otwarta klatka piersiowa to prostsza postawa całego ciała, nie opadające do przodu barki, możliwość nabrania solidnego oddechu oraz zdecy...

Dzięki ojcu joga trafiła do szkół. Anna Romanowska wspomina ojca, prof. Wiesława Romanowskiego

Praktyka jogi zaczęła rozwijać się w Polsce w latach siedemdziesiątych. Wśród jej pionierów był fizjolog prof. Wiesław Romanowski. Pod jego redakcją ukazała się w 1973 r. książka pt. "Teoria i metodyka ćwiczeń relaksowo-koncentrujących", która stała się dla wielu polskich nauczycieli jogi swego rod...

Joga wielkich dziewczyn, czyli koniec z wymówkami

Pójdę na jogę gdy schudnę, to wymówka, która "gra" gdzieś z tyłu głowy wielu osobom. Internetowe influencerki, zwłaszcza te amerykańskie, udowadniają, że nie ma na co czekać, bo jogę można z powodzeniem praktykować niezależnie od tego, jaki rozmiar ubrań nosimy. Są wśród nich m.in. Amerykanki Valeri...

Lagom, czyli szczęście po szwedzku

Świat, w którym dziś żyjemy nastawiony jest na "wyżej, dalej, więcej". Wpadając w nieustanny wir podkręcania tempa nie zauważamy, kiedy przestają nas cieszyć drobiazgi codzienności. Często jesteśmy przemęczeni, bez energii i motywacji do działania. Jednym z dobrych sposobów wyjścia z tej sytuacji je...

Joga receptą na zdrowe stopy

Wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że stopy mogą być odpowiedzialne za bóle kolan, bioder, pleców, karku i szyi oraz powstawanie skoliozy i innych deformacji kręgosłupa....

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Lutego 2018
Następne
PWŚCPSN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
likesoft