Viparita Karani - pozycja nóg uniesionych na ¶cianie
Doł±cz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Viparita Karani

Viparita Karani (pozycja nóg uniesionych na ¶cianie)

Viparita- odwrócone, inwersja
Karani – akcja, robienie
Viparita Karani
 
Pozycja jest pasywn± wersj± stania na ramionach, wykonuje się j± przy użyciu pomocy. Do tej pozycji potrzebujemy wałka lub dwóch przylegaj±cych do maty klocków. Pozycja powinna być wykonywana przy ¶cianie lub drabinkach. Zanim rozpoczniesz przygotowania do pozycji, upewnij się, że wysoko¶ć ¶ciany i dystans od niej s± odpowiednie. Jeżeli twoje ciało jest słabo rozci±gnięte, wałek lub koc powinien być niżej i dalej od ¶ciany. Je¶li twoje ciało jest już dobrze rozci±gnięte, użyj wyższej pomocy i przysuń j± bliżej ¶ciany. Ułożenie w tej pozycji zależy również od wysoko¶ci ciała. Jeżeli należysz do osób niskich – przybliż się do ¶ciany, je¶li do wyższych – oddal się od niej. Eksperymentuj tak długo, aż znajdziesz odpowiedni± odległo¶ć i ułożenie ciała, pozycja ma być komfortowa.
Jak wykonać pozycję krok po kroku:
1. Na pocz±tku ułóż pomoc w odległo¶ci kliku cm od ¶ciany, możesz położyć kostkę pomiędzy ¶cian± a klockiem. Usi±dĽ z boku na końcu prawej krawędzi wałka/ koca, bok ciała powinien opierać się o ¶cianę. Na wydechu, gładkim ruchem, unie¶ ugięte nogi do góry i umie¶ć je na ¶cianie. Połóż po¶ladki na wałku, jednocze¶nie układaj±c delikatnie ramiona i głowę na podłodze. W trakcie kilku pierwszych razy, kiedy wykonujesz pozycję, możesz do pewnego stopnia zignorować poprawno¶ć wykonania pozycji, wysun±ć pomoc i położyć po¶ladki na podłodze. Jednak nie zniechęcaj się, próbuj obniżać pomoc, lub/i lekko oddalać j± od ¶ciany , aż osi±gniesz łatwo¶ć w wykonywaniu tej pozycji. Wtedy możesz przysun±ć się bliżej do ¶ciany.
2. Twoje ko¶ci po¶ladkowe nie musz± opierać się o ¶cianę, ale powinny opadać w przestrzeń pomiędzy pomoc± a ¶cian±. Upewnij się że przód twojego tułowia delikatnie wygina się w łuk od ko¶ci łonowej aż do szczytu ramion.
3. Ugnij kolana, dociskaj stopy do ¶ciany, następnie unie¶ć miednicę kilka cm ponad wałkiem, ułóż pomoc trochę wyżej, tak aby znajdowała się ponad miednic±. A wtedy połóż miednicę ponownie na wałku.
4. Unie¶ i oddal głowę od tyłu szyi, rozluĽnij gardło. Nie dociskaj podbródka do mostka, zamiast tego pozwól, żeby mostek unosił się w stronę brody. Jeżeli czujesz dyskomfort w kręgosłupie szyjnym, gdyż jest zbyt płasko ułożony, umie¶ć pod szyj± zwinięty ręcznik lub kocyk. Otwórz łopatki na zewn±trz kręgosłupa, rozłóż luĽno ręce, wnętrzami do góry, wnętrza dłoni powinny być otwarte do sufitu.
5. Wyprostuj nogi, trzymaj je równolegle, stosunkowo mocne, wnętrza stóp zwrócone do sufitu. Wci±gnij brzuch. Zamknij i zrelaksuj oczy, skieruj je w stronę serca.
6. Zostań w pozycji ok. 5 – 15 minut. Upewnij się, że pomoc nie przekręciła się, w razie czego możesz ponownie ugi±ć kolana, unie¶ć miednicę i jednocze¶nie poprawić ułożenie pomocy. Tę sam± czynno¶ć wykonaj przy wychodzeniu z pozycji, po uniesieniu miednicy, wysuń pomoc, ułóż miednicę na podłodze a następnie połóż się na boku. Pozostań w takiej pozycji przez kilka oddechów i z wydechem powróć do siadu.
 
Zastosowanie terapeutyczne:
- lęki
- artretyzm
- problemy z trawieniem
- ból głowy, migrena
- zbyt wysokie i zbyt niskie ci¶nienie krwi
- bezsenno¶ć
- lekka depresja
- dolegliwo¶ci oddechowe
- zaburzenia układu moczowego
- żylaki
- bolesne skurcze w trakcie menstruacji
- napięcie przedmenstrualne
- menopauza
 
Korzy¶ci:
- przynosi ulgę zmęczonym i skurczonym nogom i stopom
- delikatnie rozci±ga tyln± czę¶ć nóg, przód tułowia, tył szyi
- przynosi ulgę w bólu pleców
- wycisza umysł
 
Przeciwwskazania:
- jako że jest to w pewnym sensie pozycja odwrócona, nie jest polecana przez niektórych nauczycieli w trakcie menstruacji, inni jednak uważaj± że przynosi ona ulgę w trakcie bolesnych miesi±czek
- poważne problemy ze wzrokiem, jak np. jaskra
- przy uszkodzeniach szyi i pleców, najlepiej wykonywać tę pozycję pod okiem nauczyciela
 
Opracowanie:JK
 
 
Opublikuj na:
  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Czerwca 2021
Następne
PW¦CPSN
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, ksi±żki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ci±ży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jog± podróżowanie po Azji
LikeSoft