Medytacja Vipassana S.N. GOENKA: PRAKTYCZNE NAUKI BUDDY – cz.1
Doł±cz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Medytacja Vipassana S.N. GOENKA: PRAKTYCZNE NAUKI BUDDY – cz.1

  • czwartek, 20 sierpnia 2020
Poniższy tekst jest skróconym fragmentem wykładu, wygłoszonego przez S.N. Goenkę w 1991 r. w Birmie (po 20 latach oczekiwania na prawo wjazdu do tegoż kraju), w którym miał możliwo¶ć przedstawienia Dhammy jako nauki uniwersalnej, dostępnej dla każdego, wolnej od aspektu religijnego, przynosz±c± szczę¶cie i prowadz±c± do wyzwolenia od cierpienia.  
W pi±tek 6 wrze¶nia 1991 roku w zapełnionej do ostatniego miejsca auli Uniwersytetu w Rangunie zebrali się naukowcy, dygnitarze, intelektuali¶ci i zwykli ludzie, jak również duża grupa mnichów buddyjskich siedz±ca na podium. Setki ludzi, dla których brakło miejsca w sali, kłębiły się przed wej¶ciem z nadziej±, że usłysz± wykład.
W Birmie ludzie często zbieraj± się, aby posłuchać nauk Dhammy – nie ma w tym nic nadzwyczajnego. Jednak tym razem to zmierzaj±cy w stronę podium prelegent – S.N. Goenka – nie był zwyczajny. Po pierwsze, nie pochodził z Birmy. Chociaż urodził się w tym kraju, pochodził z rodziny hinduskich imigrantów i w młodo¶ci był głęboko zaangażowany w hindusk± tradycję duchow±. Nie był też członkiem bhikkhu-sanghi, zgromadzenia mnichów, których przywilejem jest nauczanie Dhammy. Powiadano nawet, iż twierdził, że nie uczy buddyzmu. Kiedy¶ był jednym z najbogatszych przemysłowców w Birmie, ale wyjechał z kraju w 1969 roku i wrócił do niego z krótk± wizyt± dopiero w roku 1990. A jednak wszyscy w audytorium z zapartym tchem czekali na jego słowa. Wiedzieli, że kimkolwiek był lub nie był, jest spadkobierc± tradycji pieczołowicie przechowywanej w Birmie od pokoleń – nauk, które s± esencj± nauczania Buddy. Wiedzieli, że dowiódł potęgi tych nauk, głosz±c je tysi±com ludzi w Indiach i na całym ¶wiecie. Teraz nareszcie przyniósł Dhammę do nich.
Dla S.N. Goenki to również był szczególny dzień. Przez dwadzie¶cia lat, kiedy odmawiano mu prawa wjazdu do Birmy, zawsze żywił nadzieję, że kiedy¶ będzie mógł tu powrócić. Wreszcie udało się i witano go z szacunkiem i honorami. A co najważniejsze, miał możliwo¶ć przedstawienia Dhammy w sposób, w jaki ukazał mu j± jego nauczyciel – jako naukę uniwersaln±, woln± od aspektu religijnego, przynosz±c± szczę¶cie i prowadz±c± do wyzwolenia od cierpienia.
 
 
Poniższy tekst jest skróconym fragmentem wygłoszonego w tym dniu wykładu, przeredagowanym dla potrzeb publikacji. Był to pierwszy z trzech wykładów, jakie wtedy wygłosił.
Oto jest piękno nauk Buddy – s± one tak kompletne, że nic nie trzeba do nich dodawać. Je¶li tylko praktykujecie sīla, samādhi i paññā, to w zupełno¶ci wystarczy. I s± tak czyste, że nic nie można z nich usun±ć. Nikt nie znajdzie czego¶ niewła¶ciwego w sīla. Nikt nie znajdzie czego¶ niewła¶ciwego w samādhi. Nikt nie znajdzie czego¶ niewła¶ciwego w paññā. Ludzie z cał± pewno¶ci± zaakceptuj± wszystkie trzy elementy. I rzeczywi¶cie je akceptuj±. Je¶li zmieniamy nauki Buddy w jak±¶ religię, ¶lep± wiarę, kult lub filozofię, wtedy pojawiaj± się trudno¶ci. Każda religia ma swoj± filozofię, odmienne przekonania, dogmaty, obrzędy, ceremonie i rytuały. S± one różne w różnych religiach. Ale kiedy przyjrzycie się esencji nauk Buddy – sīla, samādhi, paññā – z pewno¶ci± wszyscy j± zaakceptujecie, ponieważ jest tak naukowa. Każdy budda naucza Dhammy. Żaden budda nie zakłada religii i nie jest zainteresowany organizowaniem sobie grupy wyznawców.
Podczas jednego ze swoich wykładów, kiedy Budda obja¶niał Dhammę grupce słuchaczy, powiedział: „Nie chodzi mi o to, żeby zrobić z was swoich uczniów. Nie zależy mi na tym, żeby¶cie odeszli od waszych dotychczasowych guru. Waszym celem jest uwolnienie się od cierpienia. Nie chcę was odci±gać od tego celu. Wszyscy chc± uwolnić się od cierpienia i nikt nie chce wie¶ć nieszczę¶liwego życia. Jestem tu, aby pomóc wam osi±gn±ć wasz cel – wyzwolenie od cierpienia. Znam technikę, która to umożliwia. Spróbujcie jej”. Budda nauczał w taki wła¶nie sposób. Był całkowicie bezstronny i nieprzywi±zany do swoich nauk.
Gdyby mnóstwo ludzi na ¶wiecie zaczęło nazywać się buddystami, czy my¶licie, że to by Buddę uszczę¶liwiło? Absolutnie nie. Je¶li ludzie zaczn± praktykować sīla, samādhi, i paññā, wtedy nauki Buddy zaczn± przynosić owoce. Przypu¶ćmy, że kto¶ uważa się za buddystę, ale nie praktykuje sīla, samādhi, i paññā. Jak± korzy¶ć odniesie z nauk Buddy? Przypu¶ćmy, że kto¶ nie uważa się za buddystę, ale praktykuje sīla, samādhi, i paññā – taka osoba odniesie korzy¶ci, uwolni się od cierpienia. Nauki Buddy musz± być praktykowane – praktykowane na poziomie do¶wiadczalnym. Same gry intelektualne lub religijne uprawiane w imię Dhammy nie wystarcz±. To praktyczny aspekt Dhammy jest tym, co przynosi owoce.
Inni nauczyciele duchowi ci±gle powtarzali: „Żyjcie moralnie. Rozwijajcie panowanie nad umysłem. Oczyszczajcie swój umysł. B±dĽcie bezstronni. B±dĽcie wolni od pragnień, wolni od niechęci”. Ale żaden nie mówił: „Tu macie sposób, aby uwolnić się od pragnień i niechęci. Tu macie sposób na oczyszczanie umysłu na najgłębszym poziomie”. Największym wkładem Buddy było wyja¶nienie, jak to zrobić.
Nauki Buddy wydaj± się tak proste, ale rzeczywiste praktykowanie Dhammy jest trudne. Wymaga ciężkiej pracy. Dobrze jest słuchać wykładów, czytać słowa Buddy i o nich dyskutować, ale je¶li będziecie tylko nieustannie debatować i rozprawiać, a zaniedbacie praktykę, nic wam to nie pomoże. Musicie zacz±ć kroczyć ¶cieżk± Dhammy, gdyż inaczej nie doczekacie się owoców Dhammy.
Każdy budda naucza Dhammy, uniwersalnego prawa natury, które obejmuje wszystkich bez wyj±tku. Uczy posługuj±c się bardzo prostym językiem. A my wszystko komplikujemy. Zamiast praktykować Dhammę, zamieniamy j± w filozofię i zaczynamy walczyć: „Twoje przekonania s± złe, moje przekonania s± dobre”. I co przez to zyskamy? Nawet je¶li moje przekonania s± rzeczywi¶cie dobre, ale nie stosuję ich w praktyce, to jaki pożytek z tych przekonań?
Jestem wdzięczny i dumny z tego, że urodziłem się na ziemi Dhammy – w Birmie. 80% ludzi w tym kraju, a może nawet więcej, nie wierzy w istnienie duszy ani w istnienie Boga Wszechmog±cego, który stworzył ten ¶wiat. Od dwudziestu kilku lat mieszkam w Indiach i dużo podróżuję po innych krajach. Ponad 80% ludzi w tych krajach wierzy w istnienie duszy i w Boga Wszechmog±cego, którzy stworzył cały wszech¶wiat. A cóż to za różnica? Zanim spotkałem mojego nauczyciela, Sayagyi U Ba Khina, i zanim zetkn±łem się z praktyczn± Dhamm± nauczan± przez Buddę, sam uczestniczyłem w różnych filozoficznych sporach i debatach: „Jest dusza. – Nie, nie ma duszy”. Możecie mieć tysi±c argumentów na to, że nie ma duszy, a wasi przeciwnicy będ± mieli tysi±c i jeden argumentów na to, że dusza jest.
Możecie mieć tysi±c argumentów na to, że nie istnieje Bóg Stworzyciel, a oni będ± mieli tysi±c i jeden argumentów na to, że istnieje. Do czego prowadz± takie dyskusje i spory? One nie prowadz± do niczego. Kiedy praktykujecie Dhammę, sami do¶wiadczacie, że osoba to tylko i wył±cznie interakcja umysłu i materii. Na poziomie powierzchniowym człowiek wygl±da na zjawisko bardzo solidne i trwałe. Ale kiedy będziecie je obserwować tak, jak uczył tego Budda, jak instruuje Dhamma, jak wymaga tego prawo natury, zobaczycie, że ta trwało¶ć, solidno¶ć ulega rozpuszczeniu. Jest rozdzielana, rozkładana, dezintegrowana i widzicie, że jest to czysta wibracja.
Sabbo pajjalito loko, sabbo lokopakampito – cały wszech¶wiat jest tylko spalaniem i wibracj±.
 
 
 
 
Opublikuj na:
  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Czerwca 2021
Następne
PW¦CPSN
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, ksi±żki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ci±ży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jog± podróżowanie po Azji
LikeSoft