Iyengar-joga jest dynamiczna - Sławomir Bubicz
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Iyengar-joga jest dynamiczna - Sławomir Bubicz

poniedziałek, 29 września 2008

Sławomir Bubicz

Komentarz Sławomira Bubicza do artykułu Radosława Rychlika pt. Astanga Joga - tradycja czy herezja. Radek Rychlik nazwał asztanga - winjasa - jogę metodą dynamiczną, a Iyengar-jogę metodą statyczną. Jestem zmuszony zaprotestować, bo to wielkie nieporozumienie.

Radek Rychlik nazwał asztanga-winjasa-jogę metodą dynamiczną, a Iyengar-jogę metodą statyczną. Jestem zmuszony zaprotestować, bo to wielkie nieporozumienie. Słowo "statyczny" w języku polskim ma jednoznacznie pejoratywne znaczenie. Nie chcę pozwolić na utrwalenie się tego stereotypu wśród uczniów jogi.

Radek użył terminologii rodem z AWF, według której (bardzo upraszczając) jak coś się dużo rusza (skoki, wymachy, biegi…), to jest dynamiczne, a jak nie widać spektakularnych ruchów, to jest statyczne. Taka ograniczona terminologia, niestety, redukuje rozumienie bogactwa procesu zachodzącego podczas praktyki jogi.
W potocznym języku "statyczne" kojarzy się z bezruchem, nudą, martwotą, nicnierobieniem. Iyengar-joga jest metodą w najwyższym stopniu dynamiczną, w której ćwiczący, trwając w asanie, nieustannie bada i koryguje siebie. Wykonuje niezliczoną ilość niewielkich precyzyjnych ruchów, trudno dostrzegalnych dla zupełnego laika. Angażuje maksymalnie uwagę i dociera do najgłębszych zakamarków ciała, do jakich nie ma dostępu ktoś ćwiczący dynamicznie w sensie sportowym. W tym rozumieniu - to właśnie asztanga-winjasa-joga byłaby metodą statyczną, pozbawioną dynamicznej penetracji w głąb, której uczy Iyengar.
Nie wiem, gdzie z Iyengar-jogą zetknął się Radek, ale ja wiem ze źródła (z lekcji prowadzonych osobiście przez Iyengara), że jest to metoda stawiająca nieprawdopodobne wyzwania co do intensywności i dynamizmu (wewnętrznego i zewnętrznego). Niestety, wiem też o tym, że obecnie bardzo wielu, nawet dyplomowanych, nauczycieli Iyengarowskich w Polsce i na świecie zagubiło te i inne cechy, które są jądrem metody. Coraz częściej zdarzają się sytuacje podobne do tej, gdy ktoś dzwoni do mojej Akademii pytając jaką metodą się w niej naucza; i słysząc, że Iyengara, rezygnuje z komentarzem: "aha, to nudne, byłem gdzieś na takich zajęciach i zmarzłem, nic się nie działo, to było mało inspirujące".

Oprócz opisanego przeze mnie rodzaju dynamizmu, w prawdziwej Iyengar-jodze jest też sporo dynamicznego ruchu w sensie sportowym, lecz jest to taka dawka, która pozwala zachować równowagę z potrzebą precyzji.
Mimo tych nieścisłości bardzo mi się podoba artykuł Radka Rychlika , ponieważ zawarł on w nim wiele ważnych informacji i starał się zachować obiektywizm i ekumenizm (dążenie do zgody i współpracy rożnych ścieżek jogi). W następnym artykule odniosę się do innych spraw zawartych w wypowiedzi autora.

Sławomir Bubicz
www.ahj.pl
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Filozofia Jogi
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
Filozofia Jogi
Inspiracje
Im słabsze ciało, tym silniej nami rządzi. - Jean-Jacques Rousseau
Słowniczek
Nidra

Nidra (nie mylić z joga nidra) - głęboki sen. Jest uważany za wroga praktyki jogi. Patandżali w Jogasutrach opisuje sen jako stan mentalny, który wyklucza występowanie innych stanów mentalnych. Innym słowy sen głęboki (nidra) jest rodzajem podstawowej świadomości. Poznanie pochodzące ze snu może być tematem...

Szukaj haseł na literę:
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
sklep
Wyszukiwarka Szkół Jogi

Partnerzy Portalu