Słowniczek
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Słowniczek

szukaj definicji słowa:
 

Czy znasz pojęcia:


  • Bharatanatiam
    Bharatanatiam, bharatnatjam - antyczny styl klasycznego tańca hinduskiego, istniejący od około 3000 lat, początkowo tańczony przez kapłanki - tancerki (dewadasi) w świątyni w Tandżore i Malaba.
    Pochodzi z Indii południowych i utożsamiany jest z kulturą Tamilów.
    Między XVIII i XIX w. styl ten przyjął formy podobne do tych, w jakich jest wykonywany do dziś. Po okresie kryzysu, który nastąpił w latach 20. i 30. XX w. został zreformowany i przyjął w 1930 nazwę "Bharatanatiam", opierającą się na trzech sylabach w słowie "Bharatha" - bhava (wyraz twarzy), raga (melodia) i tala (rytm).
    Taniec ten obecnie jest wykonywany przez jednego tancerza, najczęściej przez kobietę, lub przez całą grupę. Towarzyszy mu muzyka i śpiew komentujący taniec.
    Tradycyjnie dzieli się na dwa typy choreografii:
    NRTTA (nrytta – ruchy rytmiczne), czyli choreografie czysto techniczne, oparte na połączeniu różnych abstrakcyjnych elementów tanecznych zwanych adavu (adawu);
    NRTYA (nrytja - ruchy ekspresyjne) to rodzaj choreografii w których tancerka przy pomocy swojego ciała opowiada historie z indyjskiej mitologii, kładąc szczególny nacisk na emocje opisane w tekście utworu granego i śpiewanego przez akompaniujących muzyków. Przekazanie różnych treści związanych z mitologią jest możliwe dzięki wystylizowanej mimice twarzy oraz językowi gestów, tak zwanym mudrom.
    Indyjski taniec bharatanatiam posiada niezwykle bogatą estetykę ruchu, jest pełen wigoru i tajemniczego uroku; stanowi wyjątkową mieszankę kobiecej zmysłowości i subtelnej duchowości.
    Taniec jest stosunkowo mało znany w Polsce, natomiast podziwiany przez widownie na całym świecie. Jest on niezmiernie popularny w Indiach, Anglii, Niemczech, Francji, Finlandii, Szwecji, doskonale znany również w USA czy Kanadzie.
    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
    Taniec indyjski
    Twierdza Poznań
    Bollywood Movies
     
  • Dajwa
    DAJWA „boskie wyroki, zrządzenie". Forma przymiotnikowa od „dewa" („bóg").
    Jest sanskryckim terminem na określenie „losu" lub „fatum", które rządzą życiem i postępowaniem zarówno samych ludzi, jak i bogów.
    W hinduizmie traktowany jest jako siła wyższa, na którą nikt nie ma wpływu i nikt nie może się przed nią ustrzec. Najczęściej utożsamiana jest z działaniem karmana.
    Dajwa warunkuje ziemskie wcielenie człowieka. O karmanie i dajwie mówi się często, że razem współdziałają, lub nawet są tym samym.
    Wiele tekstów jednak wyraźnie rozgranicza oba pojęcia.
    Wszelkie działanie ludzi i bogów znajduje się pod władaniem dajwy, są jednak możliwości wyrwania się spod tego wpływu lub przynajmniej jego ograniczenia

    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
     
  • Śakti
    ŚAKTI (w sanskrycie - „siła, energia, moc, zdolność").
     
    Jeden z podstawowych terminów filozoficzno – religijnych w Indiach, który oznacza:
     
    1) energię lub aktywną moc jakiegokolwiek boga panteonu indyjskiego
     
    2) żeńską personifikację tej mocy, w postaci małżonki danego boga.
     
    Potocznie używane jest w znaczeniu natchnienia, inspiracji, charyzmy, intensywnej aktywności, witalności
     
    W pierwszym przypadku chodzi o pojęcie śakti; w drugim mamy do czynienia z ogólnym imieniem jakiejkolwiek bogini — Śakti.
     
    1) Śakti jako aktywny (dynamiczny) aspekt Boga oznacza Jego inteligencję, wolę oraz zdolność kreacji i przejawiania się w świecie. Oznacza również możliwość oddziaływania na dusze ludzkie.
     
    Śakti nie jest drugą naturą Boga (Absolut jako byt doskonały jest niepodzielny), lecz jedynie manifestacją Jego potencjalnej energii, która, jako siła kosmiczna jest obecna we wszystkim, co istnieje, sprawia, że z pramaterii wyłania się świat zjawiskowy. W takim przypadku śakti jest przyczyną instrumentalną tego świata, natomiast Bóg jego główną  przyczyną sprawczą.
     
    Czasem śakti uważana jest za przyczynę materialną świata - wówczas utożsamiana jest z pramaterią — jego budulcem.
     
    W tantryzmie śakti to energia pierwotna, której pulsowanie przejawia się jako materia, inteligencja i życie. Energia ta identyfikowana jest z Absolutem.
     
    W interpretacji teistycznej śakti to przede wszystkim łaska Boga i jej oddziaływanie.
     
    2) Bogini Śakti - imię Śakti pojawia się wyłącznie na płaszczyźnie filozoficznej jako uogólnienie sugestii, że esencją bytową każdej bogini (kobiety) jest szeroko rozumiana aktywność — żeński element Kosmosu — przeciwstawiana pasywności.
     
    Śakti występuje też jako imię własne w śaktyzmie, odłamie hinduizmu, w którym głównym obiektem kultu i doktryny jest Śakti – bogini.
     
    W całych Indiach i we wszystkich odgałęzieniach hinduizmu abstrakcyjna energia Boga przedstawiana jest jako uosobiona Bogini (Dewi), małżonka Śiwy.
     
    W mitologii występuje w wielu postaciach ikonograficznych, najczęściej jako
     
    (1) Parwati (małżonka Siwy), inne imię to właśnie Śakti
     
    (2) Lakszmi (małżonka Wisznu),
     
    (3) Saraswati (małżonka Brahmy).
     
    W kulturze religijnej Indii, boska para Śiwa i Śakti stanowią zasady nierozłączne i wzajemnie się równoważące, stanowiąc całość.

    Bibliografia
     
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
     
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
     
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
     
    Wikipedia - portal internetowy
     
    (Opr. JM )
     
  • Pitaras
    PITARAS („ojcowie") stanowią bardzo ważną kategorię mieszkańców zaświatów, głęboko tkwiącą w kulturze indoeuropejskiej. (np. polskie „dziady").
    Głównym źródłem wiedzy o nich jest literatura wedyjska i Mahabharata; późniejsze teksty wzbogacają, ale i jednocześnie rozmywają ich obraz.
    Terminem pitaras określa się głównie pierwszych mitycznych przodków i wieszczów, którzy przygotowali pradawne drogi dla zmarłych potomków i sami jako pierwsi nimi podążyli.
    Są kategorią istot różnych od ludzi i bogów, stworzoną oddzielnie.
    Ich panem i władcą jest Jama (dosł. „bliźnię"), określany później jako Pitrypati („Pan Ojców"), Pitryradźa („Król Ojców").
    Mówi się także o nich jako mieszkańcach „trzeciego nieba". W późniejszych tekstach ich częstym miejscem pobytu jest świat podziemny, nigdy jednak piekło. Wiodą podobne bogom życie, ucztują wraz z nimi, jeżdżą tymi samymi co bogowie rydwanami.
    Siedzą wspólnie na ściółce ofiarnej, ale zwróceni w kierunku południowym.
    Pitaras składa się, podobnie jak bogom, ofiary z jedzenia i picia, dokonywane z towarzyszącym im okrzykiem swadha (dla bogów — swaha).
    Droga pitaras (pitryjana), związana z księżycem, jest wyraźnie oddzielona od związanej ze słońcem drogi bogów (dewa-yana). Także świat niebiański (swarga-loka) jest przeciwstawiany światu pitaras (pitry-loka). Brama do tego pierwszego znajduje się na północnym-wschodzie, zaś do drugiego na południowym-wschodzie.
    Podobnie jak bogów, błaga się ich o bogactwo, męskie potomstwo, długie życie itp.
    Dla nich odprawia się specjalną ofiarę śraddha (dosł. „związany z wiarą, wiernością, czcią"). W najprostszej formie taką ofiarą mogła być tylko woda, mleko, trochę pożywienia, składane codziennie przez pana domu (gryhastha) przed posiłkiem. Powinny to być jednak gomółki z gotowanego ryżu zmieszanego z ziarnem sezamowym, mlekiem, masłem topionym i miodem. Główne rytuały odprawiane były przede wszystkim jesienią - (październik-listopad).
    Jej adresatami, poza mitycznymi pitaras, są zwykle 3 ostatnie pokolenia przodków z linii męskiej pana domu. Nie jest to jednak typowa ofiara dla zmarłych, bowiem godnym niej zostaje zmarły dopiero w rok po śmierci i po odprawieniu przez męskiego potomka ofiary sapindikarana (w wolnym przekładzie „przyjęcie w poczet pitaras.").
    Zaniechanie jej odprawienia powoduje, że zmarły staje się złośliwym duchem Pręta (dosł. „ten, który odszedł"). Mówi się nawet, że „syn wybawia człowieka z piekła".
    Pitaras czczeni są nie tylko przez ludzi, ale i przez bogów, demony, węże itd. Do ich zadań należy pilnowanie prawa i moralności, a ich byt uzależniony jest od działań rytualnych, spełnianych przez męskich potomków. W tych tzw. rytuałach domowych niezbędny jest udział żony pana domu.



     



Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Kurs nauczycielski jogi. Szkolenie przygotowawcze. II Edycja Start Styczeń 2020.

Czy myślała/eś kiedyś o tym, aby zostać w przyszłości nauczycielem jogi? Chciałbyś posiadać takie umiejętności jak Twój ulubiony nauczyciel i pracować w gronie inspirujących ludzi? Wydaje Ci się, że jest to ciekawe zajęcie i wspaniała ścieżka rozwoju, ale masz obawy, że Twoje umiejętności i wied...

Jaki Nett USA - Międzynarodowy Konwent Jogi 2020. Ceny Specjalne do 30 listopada

Zapraszamy na Międzynarodowy Konwent Jogi 2020. Gość specjalny - Jaki Nett USA, dyplomowana nauczycielka jogi w tradycji B.K.S. Iyengara z 40-letnim doświadczeniem, posiada stopień Senior I. Do udziału w Konwencie zapraszamy zarówno osoby początkujące, jak i zaawansowane - do wyboru przygotowaliśmy...

Mudita Pure. Michał Kiciński opowiada

Nowa polska idea - telefon bez internetu gier i aplikacji. " Każdego dnia jesteśmy przeładowani informacjami i coraz trudniej jest nam znaleźć wewnętrzny spokój. Jako zespół Mudity wierzymy, że wspaniałe rzeczy dzieją się, gdy jesteśmy w pełni obecni. Ponieważ duże firmy technologiczne dążą do pozys...

Jak wpływać na bieg swojego życia

Miłość jest siłą napędową życia. Sprawia, że jesteśmy szczęśliwi, że odnajdujemy jego sens. Z jej pomocą można dokonywać dosłownie cudów, ale z jakiegoś powodu o niej zapominamy. AlchemiaŻycia.com powstała by przypomnieć, jak miłością dokonywać tych cudów. Stworzyliśmy przestrzeń dla osób gotowych d...

Kiedy praktyka jogi wychodzi poza matę

Zazwyczaj praktykę jogi zaczynamy od asan. Okazuje się wtedy, że praktyka mniej lub bardziej skomplikowanych pozycji, sprawia, że ciało czuje się stabilnie, pewnie i dobrze. Pozbywamy się dolegliwości bólowych, ograniczeń spiętych mięśni, czy dysfunkcji stawów i możemy naszego ciała używać w bardzie...

Co mi daje dieta wegetariańska?

Dieta wegetariańska ma swoich zagorzałych zwolenników i oponentów. Część z nas wciąż pozostaje przy diecie mięsnej głównie z przyzwyczajenia, tradycji oraz braku wiedzy. Twierdzenia typu "Ludzie od zawsze jedli mięso" do mnie nie przemawiają. ...

Medytacja. Od relaksu do oświecenia

Medytacja mówiąc najprościej to stan wyciszenia umysłu. Można medytować na zajęciach jogi, a nawet spacerując w parku. Wystarczy wyciszyć myśli – podstawowy przejaw aktywności umysłu. ...

Piękno w jodze zaklęte

W świecie człowieka Zachodu wygląd jest niezwykle ważny. Nie chodzi o próżność. To komunikat, który niesie wiele informacji – o zdrowiu, samopoczuciu, pozycji społecznej, itp. Pędzący z jednej imprezy na drugą celebryci uciekają się do pomocy inwazyjnej medycyny estetycznej. Jogini i miłośnicy...

Jogini nie tyją. Asany i pranajama na zdrowie

Coraz więcej ludzi walczy z otyłością. Media są pełne cudownych recept na pozbycie się niechcianego tłuszczu. Trwa walka o zdrowie. Względy estetyczne oczywiście się liczą, ale najważniejsze jest to, by uniknąć chorób, które otyłość ze sobą niesie, np. cukrzycy i nadciśnienia. Badania, prowadzone w...

Książka Antybiotyki z apteki Pana Boga Zbigniew T. Nowak

Wielki lekarz minionych epok Paracelsus, zwany twórcą medycyny nowożytnej, głosił kiedyś teorię, że skoro choroba wywodzi się z przyrody, to i w przyrodzie należy poszukiwać na nią remedium. ...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Listopada 2019
Następne
PWŚCPSN
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
LikeSoft