Słowniczek
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Słowniczek

szukaj definicji słowa:
 

Czy znasz pojęcia:


  • HARI
    HARI

    W hinduizmie:
    Słowo to oznacza - „Ten, który jest śniady”, „Ten, który niszczy samsarę” czyli wyzwala z cyklu reinkarnacji i rozprasza ignorancję.
    Jest to również 650 imię Boga Wisznu.

    W wisznuizmie:
    Imię Hari uznawane jest za obdarzone ogromną mocą duchową. Wzbudza wibracje transcendentalne, gdy powtarzane jest w modlitwach, mantrach,
    Wielu mistrzów duchowych miało zwyczaj śpiewać: "Hari bol, Hari bol!"… ("Proszę, powiedz: Hari"), ponieważ powtarzanie tego imienia ma natychmiast usuwać efekty złych działań, a więc złą karmę, a także zły wpływ np. astrologii na życie ludzkie. Innym działaniem ma być również rozpraszanie ignorancji i iluzji, które oddalają wieczną duszę od Boga

    W sikhizmie:
    Jedno ze świętych imion Boga. Najważniejsza świątynia sikhijska- Złota Świątynia w Amritsarze nazywana jest Harimandir- "świątynia Boga".

    Bibliografia
    Georg Feuerstein, Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )
  • ŚARIRA
    ŚARIRA „ciało ludzkie"

    Według hinduizmu, żywy człowiek ma 2 ciała:
    Zewnętrzne - widzialne, grube
    Wewnętrzne  - niewidoczne, subtelne.
    Ciało subtelne jest czymś pośrednim między ciałem materialnym a pierwiastkiem duchowym, znajdującym się w każdym człowieku. Okrywa ono tego „ducha" subtelną powłoką w trakcie całego procesu transmigracji, umożliwiając mu przechodzenie z jednego bytu materialnego (wcielenia) w inny. Ciało subtelne, w przeciwieństwie do grubego, nie jest zrodzone z rodziców, bowiem powstało na początku  Stworzenia.
    Ciało subtelne składa się z 17 elementów, tzn. z 11 organów zmysłowych (indrija), 5 elementów subtelnych (tanmatra) i twórczego intelektu (buddhi); „ego" (ahankara) jest włączone do buddhi.
    Do 11 organów zmysłowych należy: 5 organów zmysłowych poznania (bud-dhindrija), 5 organów działania (karmendrija) oraz organ wewnętrzny, czyli umysł (manas).
    W sumie tworzy to agregat złożony z 18 elementów.
    Ciało subtelne nie może się jednak utrzymywać samodzielnie, o własnych siłach i bez żadnej podpory. W trakcie życia ziemskiego taką podporę stanowi ciało materialne, grube (sthulaśarira). Jest ono jednak nietrwałe i rozpada się po śmierci, a przecież ciało subtelne, wraz z zawartą w nim cząstką duszy, musi istnieć nadal, aż do następnego wcielenia. Dlatego, po opuszczeniu ciała grubego, ciało subtelne przyjmuje inne ciało, służące za podporę po to, aby dostać się na „tamten świat" i tam cierpieć oczyszczające piekielne męki lub zażywać niebiańskich rozkoszy.
     Tę tymczasową powłokę pośmiertną komentarz do Sankhja-sutry nazywa „ciałem podtrzymującym". Zbudowane jest ono z 5 cząstek elementów grubych (pańćabhuta). Byłby to więc organizm „grubszy" niż lingaśarira, ale „subtelniejszy" niż sthulaśarira, bowiem utworzony tylko z subtelnych cząstek elementów grubych. Ciało podtrzymujące nazywane jest także „ciałem odeszłego" lub „ciałem pręty" (pretaśarira). Inne określenia to „ciało przejściowe" lub „przenoszące" (atiwahikaśarira), bowiem przenosi ono ciało subtelne, z cząstką duszy, z tego świata na tamten.
    Eposy nazywają je często jako „ciało udręki" (jatanadeha) lub „ciało doświadczeń" (bhogadeha). Jest ono tymczasowe i służy jako okrycie ducha ludzkiego tylko w czasie jego egzystencji pomiędzy kolejnymi wcieleniami. Bez ciała podtrzymującego duch, tj. dusza obleczona w ciało subtelne, nie mógłby doznawać rozkoszy w niebie, ani cierpień w piekle.
    Tak więc jednostka ludzka w czasie całego kołowrotu wcieleń przywdziewa w sumie 3 rodzaje ciał. To tymczasowe ciało przejściowe powstaje natychmiast po śmierci, dzięki gomółkom ryżowym (pinda), składanym w ofierze dla zmarłych przez pozostałych na ziemi krewnych. Nazywane bywa dlatego „ciałem zrodzonym z gomółek ryżowych" (pindadźaśarira). Mitologia hind. określa je „długim na łokieć człowieczkiem" (hastamatrah puman).
    Pozaziemski byt ludzki jest więc, w subtelniejszej formie, ścisłym odpowiednikiem bytu ziemskiego. Jest jego kontynuacją i uzupełnieniem, w procesie transmigracji, pozwalając przejść do następnego wcielenia, zapewniając ciągłość istnienia, aż do momentu wyzwolenia, czyli całkowitego uwolnienia się z wszelkich ciał i otoczek krępujących pierwiastek duchowy człowieka.
    W wypadku grzeszników ciało przejściowe przyjmuje w piekle (naraka), wszystkie przewidziane na taką sytuację męki, aby oczyścić się z grzechów i w kolejnym wcieleniu uzyskać wyższą pozycję w hierarchii bytów.

    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )
     
     
    www.sklep.joga-joga.pl
  • Liczba 108
    W Indiach liczba 108 jest liczbą świętą, kojarzącą się z pełnią czy też całością.
    Jest: 08 pasterek (gopi poświęconych Bogu Krysznie), 108 paciorków hinduskiego i buddyjskiego różańca i (podobno) 108 Upaniszad, chociaż aktualna liczba tych ezoterycznych tekstów przekracza 200.
    Buddyści znają 108 arhatów, czyli „godnych".
    Ta obciążona symboliką liczba wywodzi się z astronomii.
    108 to średnia odległość księżyca od Ziemi mierzona średnicą księżyca. Ten sam współczynnik ma zastosowanie w odniesieniu do słońca. Jednak w symbolice, liczba 108 wyraźniej wiąże się z zasadą lunarną - co ciekawe, srebro, które tradycyjnie wyobraża księżyc, ma ciężar atomowy 108.
    Nic dziwnego, że liczba ta odgrywała też ważną rolę w Kabale i w całej tradycji hermetycznej Zachodu.
    Zgodnie ze spuścizną tantryzmu, 108 miejsc pielgrzymki (pitha) poświęconych jest zasadzie żeńskiej, lunarnej, czyli Szakti. Ich powstanie objaśnia niezwykły mit:
    Kiedy przeminął wiek złoty (zwany w sanskrycie krita-juga) i następował wiek degradacji, Bóg Sziwa, boski wzór ascetów i joginów, nadal pochłonięty był najgłębszą medytacją. Jej rygory spowodowały taki upał, że ludzkości groziła zagłada. Brahma, Stwórca, martwił się.
    Ubłagał Wielką Boginię, aby oderwała uwagę Sziwy od jogistycznych wyczynów i wciągnęła go w grę miłosną, by natura mogła się nadal rozwijać, a nie być zniszczona przez suszę.
    Matka Wszechświata zgodziła się przybrać ludzką postać, aby zachwycić Sziwę, swego ukochanego. Weszła do łona Wirini, żony Dakszy, aby urodzić się jako Sati („Ta, która jest").
    Sati była pierwszą z sześćdziesięciu córek Dakszy. Dzięki boskiej mocy udało się jej wzniecić zainteresowanie Sziwy nie tylko swą wspaniałą urodą, ale także ascetyzmem. Poprosił ją o rękę, a nawet przyjął dla niej ludzką postać. Gdy jej ojciec, Daksza, obraził na uczcie Sziwę, oddała się głębokiej medytacji i złożyła siebie w ofierze.
    Pogrążony w żalu Sziwa ocalił z płomieni jej ciało, częściowo strawione przez ogień ofiarny i uniósł je do nieba. Fragmenty ciała Sati spadły na ziemię w 108 różnych miejscach subkontynentu indyjskiego, każde z nich wypełniając jej świętą obecnością. Z czasem, miejsca te stały się ośrodkami kultu Bogini (dewi-pitha).
    Trzy najbardziej znane miejsca to pitha niedaleko Kalkuty, Kamakhya w Assamie i Dżalandhara, w których to jakoby znajdują się, odpowiednio, duży palec nogi, macica i pierś Sati.
     
  • Tattwa
    TATTWA  - rzeczownik nieprzetłumaczalny na język polski, dosłownie. „owość, oność". Prosty pierwiastek bytu, rozumiany równocześnie jako jego zasada. W filozofii Tradycji i w sankhji klasycznej wymienia się 25 tattw:
    1) zasada rozumowa (buddhi)
    2) zasada umysłowa (manas)
    3) zasada poczucia indywidualności ( ahankara)
    4 - 14) zasady poznania zmysłowego – umysł i 10 narządów zmysłów (słuch, dotyk, wzrok, smak, węch) realizujące się w odpowiednich organach ciała (ucho, skóra, oko, język, nos);
    15 – 24) zmysły działania czyli moce warunkujące aktywność (mówienie, chwytanie, chodzenie, wydalanie i prokreacja), którym odpowiadają organy działania (organ mowy, ręce, nogi, odbytnica, przyrodzenie);
    25) przymioty żywiołów czyli tzw. żywioły subtelne (dźwięk, dotyk, kształt, smak i zapach), cechujące żywioły zwane wielkimi lub grubymi (przestwór, wiatr, ogień, woda, ziemia); Oddzielona i nad tymi kategoriami jest zasada czystej świadomości - Purusza.
    Wszystkie tatowa manifestują się także w człowieku (4-14) którego struktura w mikroskali odzwierciedla strukturę bytu.

    W filozofii Tradycji pierwsze tatowa nie stanowią wiecznych i niestworzonych pierwiastków bytu, są one przekształceniami jedynej, odwiecznej tattwa — Absolutu, który w procesie kreacji dokonuje kolejnych transformacji siebie samego, przechodząc od stanu subtelnego, poznawalnego przez organy wewnętrzne (buddhi, manas, ahankara), do stanu grubego, manifestującego się w żywiołach postrzegalnych przez zmysły. Takie pojmowanie procesu twórczego oznacza to, że istotą aktu kreacji są, epistemologiczne w swej naturze, przekształcenia samopoznającego się Absolutu.
    W systemie sankhji klasycznej pierwotna natura (prakryti) uważana jest, na równi z Absolutem, za tattwę odwieczną, której przemijającymi przekształceniami są pozostałe 24 tattwy przy czym epistemologiczna natura procesu twórczego zostaje zachowana, jako że jego przyczyną celową jest samopoznanie puruszy.


    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )



Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Jaki Nett USA - Międzynarodowy Konwent Jogi 2019

Zapraszamy na Międzynarodowy Konwent Jogi 2019. Gość specjalny - Jaki Nett USA, dyplomowana nauczycielka jogi w tradycji B.K.S. Iyengara z 40-letnim doświadczeniem, posiada stopień Senior I. Do udziału w Konwencie zapraszamy zarówno osoby początkujące, jak i zaawansowane - do wyboru przygotowaliśmy...

Mistrz jogi z Puny. Gdyby żył, miałby sto lat

14 grudnia 2018 r.mija setna rocznica urodzin B.K..S. Iyengara. "Ludzie nazwali moją praktykę jogą Iyengara. Ja po prostu dążę do tego, by osiągnąć równowagę między fizycznością, duchowością i intelektem. Każda asana ma swoje optimum – od głowy po stopy, od przodu w tył – bez odchyleń i ...

UZIEMIENIE ciała i umysłu

Co tworzy Twoje silne korzenie- co jest dla Ciebie naprawdę ważne? Co jest Twoją mocną stroną czy umiejętnością? Czego najbardziej potrzebujesz? Czy jest taki obszar w życiu, który od pewnego czasu woła o ZMIANĘ, a Tobie ciężko jest ją podjąć? Zdanie "nigdy tego nie zrobię" zamień na "do tej pory te...

KURS NAUCZYCIELSKI JOGI INTEGRALNEJ

Kurs nauczycielski przeznaczony jest dla osób, które pragną zdobyć praktyczne umiejętności i rzetelną wiedzę na temat różnych ścieżek i systemów jogi pod okiem najlepszych w Polsce specjalistów. Zdobyte kwalifikacje i umiejętności oraz końcowy certyfikat uprawniają do wykonywania zawodu nauczyciel...

Produkt tygodnia: ZESTAW KRZESŁO DO JOGI + KSIĄŻKA ''JOGA Z KRZESŁEM''

Praktyka z użyciem krzesła jest bardzo efektywna z trzech powodów. Krzesło może być naszym: nauczycielem, pomocnikiem, bądź stymulatorem. Krzesło do jogi i książka ''Joga z krzesłem'' to świetny zestaw, dzięki któremu możemy z dokładnością i precyzją pogłębiać praktykę! ...

Jak joga uratowała chińską wioskę

Dziarscy sześćdziesięciolatkowie z niewielkiej wioski na północy Chin z zapałem ćwiczą jogę. Jeszcze dwa lata temu o niewielkim siole nikt nie słyszał, a mieszkańcy byli pogrążeni w apatii. Inicjatywa Lu Wenzhena, nowego sekretarza komunistycznej partii, który przybył tam w 2016 r., by rozruszać lu...

Sztuka życia. Medytacja Vipassana -wg. nauk S.N. Goenki

To nieistotne kim jesteś, czym się zajmujesz, w co wierzysz, a komu nie ufasz. W każdym z nas jest spokój i harmonia pozwalająca na szczęśliwe życie w zgodzie ze sobą i z innymi ludźmi. Furtka do ogrodu wyzwolenia opatrzona jest jedynie mentalną tabliczką – UWAGA! ŚWIADOMOŚĆ – której pra...

Slow life w pracy? To jest możliwe!

Stos spraw do załatwienia, stale kontrolujący szef, nieustanne zebrania i plotkujące koleżanki. Praca potrafi być naprawdę stresująca. Na szczęście są metody, które pozwolą ci nawet w najbardziej stresogennej pracy odzyskać slow. ...

Jałowiec. Na jesienne chłody - rozgrzewające szyszkojagody. :)

Niegdyś, drewno jałowcowe, ze względu na swą wyjątkową elastyczność i wytrzymałość, używano najczęściej do wyrobu łuków. Choć rośnie powoli, żyje długo nawet w niesprzyjających warunkach (nie straszna mu ani słaba gleba, ani nadmierne zacienienie). W zielarstwie, cenione są przede wszystkim szyszkoj...

Joga z krzesłem. Cenna lektura dla każdego jogina.

Książki do jogi dzielą się na dwa rodzaje. Takie, które ładnie wyglądają na półce i takie, z których można w praktyce korzystać. Książki na półkę, to albo zawiłe próby tłumaczenia teoretycznego, czym jest joga, albo kolorowe nie do końca udane podręczniki do nauki asan, z których nie sposób się czeg...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Grudnia 2018
Następne
PWŚCPSN
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
LikeSoft