Słowniczek
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Słowniczek

szukaj definicji słowa:
 

Czy znasz pojęcia:


  • Asany podstawowe pozycje jogi
    Asany- to gimnastyczne pozycje wzmacniające, rozciągające i oczyszczające ciało na fizjologicznym poziomie. Właściwa praktyka prowadzi do wewnętrznej równowagi: osoby nerwowe uspokajają się, osoby depresyjne energetyzuje i pobudza. Jogę może ćwiczyć każdy - ćwiczenia są bardzo zróżnicowane.

    Vrksasana - pozycja drzewa
    Praktyka jogi ożywia ciało, otwiera serce i uspokaja umysł.


    Ciało. Precyzyjnie wykonywane pozycje (asany) energetyzują całe ciało,
    wzmacniają i rozluźniają mięśnie, uruchamiają stawy, utrzymują w zdrowiu narządy
    wewnętrzne.

    Serce. Uważna praktyka odblokowuje zamrożone w ciele
    emocje. Otwiera serce na radość i miłość. Daje wrażliwość która z czasem przeradza
    się w intuicję.

    Umysł. Świadoma praca z ciałem i oddechem uspokaja
    umysł. Pozwala w pełni doświadczyć chwili obecnej, zachować wewnętrzny spokój,
    nawet podczas aktywnego działania w świecie.

    Harmonia. Zdrowie ciała, integracja serca i umysłu
    prowadzą do harmonii w codziennym życiu. Pozwala żyć w głębokim kontakcie ze
    sobą i ze światem.

        * Wykonaj pozycję góry - stań prosto ze stopami razem, wyprostuj kolana
          podciągając rzepki kolanowe, opuść kość ogonową i wyciągnij od niej cały kręgosłup
          aż do tyłu głowy, unieś i rozszerz klatkę piersiową, cofnij i opuść barki, trzymaj
          głowę w centrum, wyciągnij szyję. Rozłóż ciężar równo na podeszwach stóp,
          nie stój bardziej ani na piętach ani na nasadach palców, ani też na lewej lub
          prawej stopie. Naucz się utrzymywać pionową wyciągniętą pozycję stojąc równo
          na obu stopach zanim przejdziesz do wykonywania pozycji drzewa.
        * Zegnij prawe kolano i pomagając sobie ręką umieść stopę jak najwyżej na wewnętrznej
          stronie lewego uda. Palce stopy skieruj pionowo do podłogi i dociśnij stopę
          do uda, aby się nie zsuwała. Odciągnij prawe kolano w tył, aby znalazło się
          w linii z lewym biodrem. Oprzyj ręce na biodrach i utrzymuj równowagę na wyprostowanej
          lewej nodze. Skup uwagę na nasadzie palucha lewej stopy i dociśnij ją mocno
          do podłogi, jest to korzeń pozycji drzewa. Nie pozwól aby tracił on kontakt
          z podłogą, bo stracisz równowagę.
        * Wyciągnij ręce na boki, skieruj wnętrza dłoni do sufitu i unieś ręce ponad
          głowę. Tak wyciągnij ramiona aby poczuć otwieranie całego tułowia, szczególnie
          boków brzucha i okolicy barków. Wyprostuj łokcie, nie napinaj szyi. Złącz dłonie
          i dociśnij do siebie z taką samą siłą wszystkie punkty na dłoniach - palce,
          nasady palców i nadgarstki. Tułów jest pniem a ręce gałęziami pozycji drzewa.
          Im bardziej wyciągniesz całe ciało, tym pozycja będzie stabilniejsza.
        * Patrz przed siebie w punkt na wysokości oczu. Nie napinaj oczu ani twarzy.
          Zachowaj pełny, równomierny oddech. Pozostań w pozycji 30 sekund.
        * Prawidłowo wykonana pozycja angażuje ciało i umysł. Powinnaś czuć równomierne
          wyciąganie całego ciała od nasady palucha aż po końce palców rąk. Znajdź
          równowagę pomiędzy wyciąganiem się i rozluźnianiem, pozycja nie powinna tworzyć
          napięcia w ciele. Mimo że oczy są otwarte wycofaj uwagę do wnętrza ciała
          aby odczuć moment gdy tracisz równowagę i natychmiast ją przywrócić.
        * Na wydechu opuść ręce i nogę, stań w pozycji góry. Wykonaj pozycję tak
          samo długo na drugą stronę.
        * Przeciwwskazania. W przypadku problemów z sercem nie podnoś rąk ponad głowę
          lecz pozostań z rękami na biodrach lub z rękami wyciągniętymi po bokach tułowia.
          Jeżeli nie jesteś w stanie od razu zachować równowagi na jednej nodze oprzyj
          się plecami o ścianę lub stań blisko ściany. Po kilku próbach ćwicz pozycję
          niezależnie.

    Drzewo jest to doskonałą pozycją wyrabiającą fizyczną i emocjonalną równowagę oraz wyciszającą
    poruszenia umysłu.

    Ciało. Pozycja drzewa wzmacnia stawy skokowe i mięśnie
    nóg, wyciąga kręgosłup, otwiera klatkę piersiową i uelastycznia barki. Zauważ,
    że na jedną ze stron jest łatwiej wykonać tą pozycję. Noga, którą w codziennym
    życiu bardziej obciążamy jest silniejsza i będzie na niej łatwiej stać. Nierównomierne
    obciążanie nóg prowadzi do deformacji kręgosłupa. Prawidłowo wykonywana pozycja
    drzewa uświadamia nam i koryguje tą nierównowagę, a równe wyciąganie obu ramion
    i obu stron tułowia ma zbawienny wpływ na kręgosłup.

    Serce. Jeżeli jesteś emocjonalnie wzburzona pozycja
    będzie bardzo chwiejna. Emocje wpływają na nasze ciało, ale zależność ta działa
    też w drugą stronę: pracując z ciałem jesteśmy w stanie wpływać na emocje. Systematyczne
    wykonywanie pozycji drzewa wzmacnia układ nerwowy i daje emocjonalną stabilność.

    Umysł.
    Ćwiczenie to uczy koncentracji umysłu. Aby zachować
    stabilność powinnaś być cały czas skupiona na swoim ciele i utrzymać wyciszony
    umysł. W momencie, gdy uwaga traci kontakt z ciałem, gdy zaczynamy myśleć o czymkolwiek
    i tracimy kontakt z chwilą obecną, spadamy. Na początku zatrzymuj uwagę na poszczególnych
    częściach ciała i dokładnie je ustawiaj, każdy szczegół jest ważny - jest to
    koncentracja. W momencie gdy będziesz w stanie w niezachwiany sposób odczuwać
    jednocześnie wszystko: wyciąganie, pracę każdej części ciała, rozluźnienie twarzy,
    pełny oddech, poruszenia umysłu i równowagę emocjonalną osiągniesz stan kontemplacji.

    Trikonasana - pozycja trójkąta.
    Joga oznacza harmonię na wszystkich poziomach naszego życia.
    Dbamy o to aby lewa i prawa strona ciała pracowały tak samo, sztywne obszary
    rozluźniamy, a słabe wzmacniamy. Jedne pozycje wykonujemy dynamicznie, w innych
    pozostajemy pasywni. Obie skrajności są potrzebne. Dopiero gdy je poznamy możemy
    znaleźć równowagę między pracą i odpoczynkiem, byciem z ludźmi i byciem ze sobą,
    fizycznością i duchowością. Wszystkie te elementy są ważne i wzajemnie się uzupełniają.

        * Stań ze stopami razem. Wykonaj głęboki wdech i skocz wyrzucając ręce i nogi
          na boki. Dystans między stopami powinien wynosić około1,20 metra. Skręć lewą
          stopę 20 stopni do wewnątrz, a prawą stopę i udo 90 stopni w bok. Całkowicie
          wyprostuj kolana zaciskając mięśnie z przodu ud i podciągając rzepki kolanowe.
        * Na wdechu wyciągnij kręgosłup do góry, a na wydechu pochyl się w prawo opierając
          prawą dłoń na kostce. Oprzyj lewą rękę na biodrze i cofając lewy bark, skręć
          tułów na zewnątrz, tak aby stopy, plecy i barki znalazły się w jednej pionowej
          płaszczyźnie. Wyciągnij lewą rękę do góry.
        * Pozostań w asanie 30 sekund utrzymując pełny oddech. Na wdechu unieś tułów.
          Skręć stopy w lewo i wykonaj pozycję tyle samo czasu na drugą stronę.
        * Aby nauczyć się ustawiać ciało w jednej płaszczyźnie wykonaj pozycję opierając
          się plecami o ścianę. Utrzymanie płaszczyzny jest ważniejsze niż schodzenie
          prawą ręką do kostki. Jeżeli masz sztywne nogi być może na początku położysz
          dłoń tylko pod kolanem. Poprzez systematyczna praktykę nogi rozciągną się.

    Trójkąt to jedna z ważniejszych pozycji stojących. Wzmacnia
    nogi, uelastycznia biodra, rozwija klatkę piersiową. Nogi są fundamentem, od
    nich zależy utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Wady nóg, ich sztywność lub
    asymetria są jedną z przyczyn problemów z kręgosłupem. Pozycja trójkąta uśmierza
    bóle pleców i koryguje lekkie skrzywienia kręgosłupa. Na poziomie psychologicznym
    pozycja ta uczy stać na własnych nogach. Daje poczucie stabilności, ugruntowania,
    oparcia w sobie. Wyrabia wytrwałość i siłę woli.

    Uttanasana - intensywne rozciąganie
    Szukanie spełnienia w świecie zewnętrznym wymaga ciągłego
    działania. Nadmierna aktywność prowadzi do wyczerpania, odkładanie szczęścia
    na potem do frustracji. Sukcesem w jodze jest odnalezienie stałego źródła szczęścia
    w sobie, w prostym doświadczeniu istnienia, trwania. Zatrzymaj się, wróć do siebie,
    rozluźnij się i doceń to co jest. To czego szukasz jest zawsze tutaj, zawsze
    teraz, zawsze w Tobie. Doświadcz swojej pełni i z tym poczuciem działaj w świecie.

        * Stań z lekko rozsuniętymi stopami i całkowicie wyprostuj kolana. Unieś ręce
          ponad głowę i spleć przedramiona, chwytając łokciami za łokcie. Na wdechu wyciągnij
          łokcie do góry rozciągając brzuch, klatkę piersiową i okolice pach.
        * Na wydechu, utrzymując długi przód tyłowa i proste nogi pochyl się do podłogi.
          Skup się na wyciąganiu kręgosłupa i rozciąganiu tylnych części nóg, a nie na
          sięganiu w dół. Przenieś ciężar ciała na przednią część stóp, skręć uda do wewnątrz
          i unieś pośladki.
        * Całkowicie rozluźnij głowę i pozwól by swobodnie zwisała. Poczuj wrażenia
          dopływające z ciała: rozciąganie nóg, wyciąganie kręgosłupa, dopływ krwi do
          głowy, rozluźnienie twarzy i wydłużenie oddechu. Poczuj jedność ze swoim ciałem.
          Pozostań w pozycji 2 minuty. Wychodząc z niej unieś najpierw dół pleców, następnie
          mostek, a na samym końcu głowę (nadal w stanie rozluźnienia).
        * W przypadku dyskopatii i bólów lędźwi wykonuj pozycję opierając dłonie na
          ścianie na wysokosci bioder, tak aby tułów był równoległy do podłogi, a nogi
          pionowo. Pracuj z wydłużaniem kregosłupa i prostowaniem pleców. Poprzez unoszenie
          pośladków rozciagaj tyły ud.

    Uttanasana jest bardzo regenerującą pozycją. Wycisza umysł,
    kieruje uwagę do wnętrza i odpręża .W wyniku odwrócenia siły grawitacji w tułowiu
    krew obficie dopływa do głowy i dotlenia mózg, akcja serca zostaje spowolniona,
    a oddech wydłużony. Rozluźnia tył ciała, który poprzez to, że jest nieświadomy,
    jest siedliskiem napięć psychicznych. Jest to świetna pozycja dla osób nadpobudliwych,
    zestresowanych i zmęczonych. Regularna praktyka łagodzi depresję i reguluje ciśnienie
    krwi. Jest to świetne przygotowanie do pozycji odwróconych np. stania na głowie.

    Paścimottanasana - skłon w przód
    Człowiekiem, który w innowacyjny sposób rozwinął oraz rozpropagował
    na całym świecie sztukę jogi jest B.K.S. Iyengar,
    84 letni dziś mistrz. Pierwszym jego zachodnim uczniem był skrzypek i dyrygent
    Yehudi Menuhin, któremu Iyengar wyleczył ramię. Ćwicząc po 12 godzin dziennie,
    �w laboratorium swojego ciała� odkrył i z naukową precyzją opisał techniki wykonywania
    pozycji i ich wpływ na nasze ciało i umysł. Stworzył zestawy asan używane w terapii
    wielu schorzeń. Jako pierwszy zaczął stosować pomoce dzięki którym każdy, niezależnie
    od wieku i sprawności może czerpać korzyści z praktyki jogi.

        * Usiądź na podłodze z wyprostowanymi nogami. Złącz stopy i wyciągnij pośladki
          do tyłu. Usiądź na guzach kulszowych z miednicą pionowo i prostymi lędźwiami.
        * Na wdechu unieś ręce do góry i rozciągnij kręgosłup oraz przód tułowia. Na
          wydechu, trzymając wyciągnięte, proste plecy i proste kolana pochyl się do przodu
          i chwyć rękoma nasady małych palców (jeżeli nie sięgasz, trzymaj pasek założony
          na stopy)
        * Pracuj nad dalszym wyciąganiem się od samego dołu pleców. Zbliżaj tułów do
          nóg, najpierw sięgnij dolnymi żebrami do ud, a następnie staraj się oprzeć czoło
          na kolanach. W pełnej pozycji brodę opieramy za kolanami.
        * Rozluźnij brzuch i głowę. Nie pozwól aby kolana się zginały. Osoba z dyskopatią
          powinna pochylać sie tylko do momentu, w którym może utrzymać plecy proste.
          Pozostań w pozycji 1-2 minuty.

    Paścimottanasana intensywne rozciąga cały tył ciała,
    od pięt przez łydki, uda, plecy, aż do tyłu głowy. Rozciąganie chronicznie napiętych
    (sztywnych) mięśni uwalnia zablokowaną w nich energię. Pozycja uspokaja pracę
    serca, tonizuje nerki i wątrobę oraz stymuluje układ rozrodczy. Uczy kierowania
    uwagi do środka, rozluźnia ciało i obniża aktywność układu nerwowego. Na początku
    możesz mieś trudności z pochyleniem się nóg. W wyniku stałej praktyki osiągniesz
    nieruchomą i wygodną pozycję w której umysł pozostaje wyciszony i uważny.

    Supta baddha konasana - pozycja spętanego kąta
    Przypomnij sobie w jaki sposób i gdzie w ciele odczuwasz miłość,
    przyjemność, pożądanie, strach, złość, smutek... Częste przeżywanie tych samych
    stanów zostawia w nim ślad w postaci pobudzenia lub zablokowania energii. Wykonując
    asany - pozycje jogi wpływasz nie tylko na mięśnie i organy wewnętrzne. Koncentrując
    się na doznaniach płynących z różnych obszarów ciała, docierasz do ich energii
    i ograniczających ją emocji, poglądów. Dlatego joga rozciąga nie tylko ciało,
    ale i umysł.

        * Połóż się na podłodze, zegnij kolana i odsuń od siebie uda.
          Złącz podeszwy stóp i zbliż stopy do pośladków. Opuść kolana do podłogi nie napinając
          i nie unosząc lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Jeżeli stopy odsuwają się od ciała,
          palce oprzyj o ścianę.
        * Utrzymuj otwartą klatkę piersiową i pełny, spokojny oddech.
          Zamknij oczy. Skup się na rozciąganiu wewnętrznych stron ud i pachwin. Całkowicie
          rozluźnij brzuch. Pozwól, aby falował on miękko z oddechami. Poczuj napięcia
          fizyczne i psychiczne związane z obszarem miednicy i brzucha i staraj się je
          puścić. Pozostań w pozycji 5-10 minut. Rękami unieś kolana i wyprostuj nogi.

    Supta baddha konasana jest doskonałą pozycja relaksową.
    Obfity dopływ krwi do brzucha i miednicy pomaga utrzymywać w zdrowiu pęcherz
    moczowy, u mężczyzny prostatę, a u kobiety jajniki. Przynosi ulgę w przypadku
    rwy kulszowej i zapobiega przepuklinie. Pozycja ta jest dobrodziejstwem dla kobiet.
    Sprawia, że miesiączki występują regularnie. Systematycznie wykonywana przed
    porodem zmniejsza bóle porodowe i przeciwdziała powstawaniu żylaków. Pozwala
    odczuć i rozluźnić nasze napięcia związane z żywotnością i seksualnością. Uczy
    ukierunkowania i przekształcenia ich w inne formy siły życiowej: moc, miłość,
    inteligencję...

    Bharadvajasana I - skręt
    Silny tułów i elastyczny kręgosłup zapewniają prawidłową,
    wyprostowaną postawę ciała. Niestety, mało aktywny i siedzący tryb życia sprawia,
    że garbimy się i zapadamy. Powoduje to spłycenie oddechu i spadek żywotności.
    Sprawdź jak czujesz się gdy pochylisz barki i klatka piersiowa się zapadnie.
    A teraz wyprostuj plecy, unieś klatkę i wyciągnij szyję do góry. Mistrzowie jogi
    twierdzą, że wzdłuż kręgosłupa biegną energetyczne kanały nadi ,a wyprostowane
    plecy zapewniają lepszy przepływ energii. Utrzymywanie otwartej postawy wymaga
    przytomności i sprawia że rośnie nasza samoświadomość, pozwala działać nie tracąc
    kontaktu ze sobą. Twoja praktyka uważności - wyprostuj się!

        * Usiądź na podłodze, podwiń nogi i umieść je po lewej stronie bioder. Stopy
          powinny się krzyżować - lewą połóż na prawej. Trzymaj kolana blisko siebie,
          opuść lewe biodro. Skręć tułów w prawo, oprzyj lewą dłoń na prawym kolanie,
          a prawą dłoń na podłodze za plecami.
        * Trzymaj kręgosłup pionowo, nie pochylaj się na boki lub w tył. Opuść barki,
          wyciągnij szyję, ściągnij łopatki. W czasie wdechów wyciągaj kręgosłup pionowo
          do góry, z wydechami odpychaj się rękami i pogłębiaj skręt. Pracę rozpocznij
          od dołu brzucha, następnie skręcaj okolicę dolnych żeber, mostka, barki i na
          samym końcu głowę - najpierw w prawo, a ostatecznie w lewo.
        * Jeżeli trudno ci utrzymać proste plecy włóż złożony koc pod prawy pośladek,
          a prawą dłoń oprzyj na ścianie. Pozostań w pozycji minutę. Następnie powtórz
          ją na drugą stronę. Zawsze wykonuj tą pozycję o pustym żołądku.

    Bharadvajasana jest jedną z prostszych pozycji
    ze skrętem tułowia. Siedzenie na podłodze zwiększa ruchomość stawów biodrowych,
    a skręt wzmacnia mięśnie grzbietu oraz uelastycznia barki i kręgosłup. Ma to
    podstawowe znaczenie dla zdrowia kręgosłupa i pomaga w przypadku bólów szyi i
    pleców oraz artretyzmu. Masowane i tonizowane są narządy brzucha. Podczas wykonywania
    skrętu są one ściskane, a obfity dopływ krwi po wyjściu z pozycji oczyszcza je
    i stymuluje. W wyniku ćwiczenia pogłębia się oddech, wzrasta poziom energii,
    pojawia się poczucie lekkości i świeżości. Bharadvadja to imię legendarnego jogina.

    Adhomukha Śvanasana - pies z głową w dół

    Ciało ma swoją inteligencję -
    bardziej pierwotną od naszego racjonalnego umysłu. Samo wie, czego
    potrzebuje, kiedy mobilizować się, a kiedy wypoczywać. Cały czas wysyła
    do nas sygnały w postaci poczucia lekkości i energii lub przeciwnie:
    bólu, ciężkości, wyczerpania. Jakże często ignorujemy te informacje i
    nadwerężamy organizm poddając go naszej woli, nałogom, zewnętrznym
    wymaganiom. Dopiero choroba uświadamia nam, że mamy ciało, o które
    trzeba dbać, by móc cieszyć się tym, co nam oferuje życie. Joga uczy
    głębszego odczuwania ciała, słuchania go i korzystania z jego mądrości.
    Wiele pozycji jogi powstało z obserwacji świata przyrody i
    spontanicznie wykonywanych przez zwierzęta ruchów. Sprawdź sama, jak
    ożywiająca jest pozycja, w której zwierzęta przeciągają się po
    przebudzeniu.

        * Połóż się na brzuchu. Rozsuń
          stopy na 30 cm i oprzyj palce na podłodze. Połóż dłonie blisko tułowia,
          na linii dolnych żeber. Rozszerz palce dłoni, skieruj palce środkowe do
          przodu.
        * Na wydechu unieś
          tułów i oprzyj się na dłoniach i kolanach. Unieś wysoko pośladki i zrób
          wklęsły dół pleców. Na kolejnym wydechu oderwij kolana od podłogi i
          oprzyj się na palcach stóp. Wyprostuj kolana i unieś jak najwyżej
          biodra, a opuść tułów i rozluźnioną głowę w stronę podłogi.
        * Cały czas
          prostuj kolana i łokcie, unoś pośladki i "wciskaj" łopatki w stronę
          mostka. Odpychając się rękami od podłogi wyciągnij całe ciało poprzez
          barki aż do bioder - jakbyś się przeciągała. Pozostań w pozycji minutę
          utrzymując pełny oddech i opuszczoną głowę. Jeżeli dłonie ślizgają się
          po podłodze, oprzyj je o ścianę.

    Pozycja psa z głową w dół
    pobudza ciało i wycisza umysł. Powoduje dotlenienie mózgu, uspokaja
    układ nerwowy i zwalnia akcję serca. Usuwa zmęczenie i odświeża ciało.
    Rozciąga nogi i kręgosłup, dzięki czemu zmniejszają się bóle w dole
    pleców. Wzmacnia ręce i mięśnie grzbietu. Uczy nas, jak utrzymywać
    równowagę między aktywnością i pasywnością, jak łączyć intensywną pracę
    ze stanem wewnętrznego rozluźnienia.

    Dhanurasana - łuk
    To pozycja, która wzmacnia i odświeża. W codziennym życiu
    niestety rzadko mamy okazję wykonywać wygięcie w tył. W języku ciała odgięcie
    się w tył, choćby na oparciu krzesła, gdy siedzimy, oznacza poczucie pewności
    siebie, własnej mocy i płynącego z tego odprężenia. Pracując z ciałem możemy
    wpływać na stan naszego umysłu i emocji. Wygięcie w tył "otwiera",
    pozytywnie nastawia do świata i zwiększa energię.

        * Połóż się na brzuchu na
          podłodze. Zegnij kolana i przysuń pięty do pośladków. Złap rękami
          kostki u stóp, wyprostuj łokcie. Odciągnij barki w tył i rozszerz
          klatkę piersiową. Kolana i stopy powinny być rozsunięte na szerokość
          bioder.
        * Wykonaj pełny
          wdech, następnie wydech i jednocześnie unieś do góry tułów oraz nogi.
          Wyciągnij jak najwyżej grzbiety stóp, nie rozszerzaj kolan. Ciężar
          ciała powinien opierać się na dole brzucha. Skręć ramiona na zewnątrz i
          ściągnij łopatki w stronę kręgosłupa. Wypchnij nogi do tyłu, aby unieść
          wyżej tułów. Rękami ciągnij stopy i kolana w górę. Wyciągnij głowę i
          odchyl ją w tył bez napinania mięśni twarzy. Wygnij się tak jakbyś była
          naciąganym łukiem. Wykonuj pełne oddechy.
        * Pozostań w
          pozycji 20-30 sekund, po czym połóż się, puść stopy i rozluźnij się.
          Powtórz asanę trzy razy. Będąc w tej pozycji za drugim razem złącz
          stopy, a za trzecim spróbuj złączyć stopy i kolana. Jeżeli zaboli cię
          dół pleców, nie forsuj ciała i pozostań w mniejszym wygięciu. Nie
          wykonuj asany w czasie miesiączki i ciąży.

    Trwanie w dhanurasanie
    daje siłę i wytrzymałość, wzmacnia mięśnie pleców, pośladki i uda.
    Mocniejsze wyginanie się uelastycznia kręgosłup i barki oraz rozszerza
    klatkę piersiową. Pomaga utrzymać wyprostowaną, "pozytywną" postawę
    ciała w codziennym życiu i działa antydepresyjnie. Opieranie się na
    brzuchu masuje wewnętrzne organy, poprawiając ich ukrwienie.

    Urdhva Dhanurasana - mostek

    Jeśli myślisz o systematycznej praktyce jogi, ważną rzeczą
    jest znalezienie doświadczonego nauczyciela. Gdy ćwiczymy samodzielnie, nie
    jesteśmy świadomi popełnianych błędów. Nauczyciel powinien pokazać i wyjaśnić,
    jak wykonywać asany, korygować błędy, a w przypadku trudności lub kłopotów zdrowotnych
    - wskazać inne sposoby pracy w danej pozycji. Dobry nauczyciel to taki, który
    ma wieloletnią praktykę oraz wiedzę z zakresu anatomii, psychologii i filozoficznych
    podstaw jogi. Kontakt do dyplomowanego nauczyciela jogi w swoim mieście znajdziesz
    na stronie www.yoga.republika.pl

        * Połóż się na plecach. Podkurcz
          nogi i ustaw stopy przy pośladkach. Zegnij łokcie i oprzyj dłonie na
          podłodze przy barkach. Ręce rozsuń na szerokość barków, a palce skieruj
          w stronę stóp. Na wydechu unieś biodra nad podłogę wyciągając kość
          ogonową w stronę kolan. Następnie unieś tułów i oprzyj czubek głowy na
          podłodze. Zrób dwa pełne oddechy. Pozostając z głową na podłodze, unieś
          jak najwyżej plecy i pośladki. Rozłóż ciężar ciała równo na rękach i
          stopach. Na ostrym wydechu dociśnij dłonie i stopy do podłogi, unieś
          głowę i wyprostuj całkowicie łokcie.
        * Pozwól, żeby
          głowa zwisała swobodnie, nie napinaj gardła. Aby bardziej się wygiąć,
          unieś pięty, miednicę i klatkę piersiową. Następnie utrzymując
          osiągniętą wysokość, dociśnij znowu pięty do podłogi. Trzymaj kolana i
          stopy na szerokość bioder. Nie pozwól, aby odsuwały się od siebie.
        * Pozostań w
          pozycji 20 sekund lub dłużej i rób pełne oddechy. Kończąc ćwiczenie, na
          wydechu zegnij łokcie i oprzyj czubek głowy na podłodze, a następnie
          zbliż brodę do klatki piersiowej i połóż się na plecach.

    Urdhva dhanurasana
    wzmacnia mięśnie pleców, pośladków i ud. Wykonywanie tej pozycji
    rozciąga cały przód ciała, dzięki czemu zostaje pobudzona praca serca i
    krążenie krwi oraz rozkurczają się narządy wewnętrzne brzucha. Zwiększa
    się dopływ krwi do mózgu, pobudza gruczoły nadnerczy. Wzmacnia, otwiera
    i dodaje lekkości. Ożywia, wyrabia silną wolę i odporność na stres.

    Salamba-sarvangasana - świeca
    Stanie na głowie i świeca są
    ukoronowaniem praktyki asan. Porównuje się je do ojca i matki, którzy
    dbają o harmonię w rodzinie. Pierwsza pobudza, druga wycisza. Obie,
    poprzez odwrócenie siły grawitacji w ciele i obfity dopływ krwi do
    głowy i klatki piersiowej, głęboko regenerują. Mistrz jogi B.K.S.
    Iyengar twierdzi, że wystarczy spędzić w tych pozycjach 15 minut
    dziennie, aby odczuwać stały przypływ sił i energii.

        * Ułóż trzy koce złożone w
          prostokąty o wymiarach 50 cm na 75 cm. Połóż się tak, żeby plecy i
          barki leżały na kocach, a głowa na podłodze. Połóż ręce przy biodrach,
          odciągnij barki od głowy.
        * Zegnij nogi i
          odpychając się rękami od podłogi unieś zgięte nogi i tułów do góry.
          Podeprzyj plecy rękami. Podnoś się wyżej zbliżając klatkę piersiową do
          brody. Ręce opieraj coraz niżej na plecach, aż ustawisz tułów pionowo.
          Wyprostuj nogi i wyciągnij całe ciało w górę. Mięśnie twarzy i gardła
          powinny być rozluźnione. Nie pozwól też, aby plecy się zapadały, a nogi
          pochylały nad twarz. Trzymaj łokcie blisko siebie. Głowa, dłonie, tułów
          i nogi powinny być ustawione symetrycznie.
        * Początkowo
          "stój" w tej pozycji 3 minuty, stopniowo wydłużając czas do 5-7 minut.
          Nie wykonuj jej w czasie menstruacji. Tak jak wszystkie pozycje, ćwicz
          świecę tylko o pustym żołądku. Przerwij, jeżeli odczuwasz napięcie w
          gardle, głowie lub oczach. Po opanowaniu świecy możesz pod kierunkiem
          nauczyciela rozpocząć praktykę stania na głowie.

    Salamba-sarvangasana
    wzmacnia mięśnie pleców i rozluźnia spięte pod wpływem stresu mięśnie
    karku. Reguluje pracę gruczołów dokrewnych: przysadki, szyszynki,
    tarczycy i dotlenia mózg. Zapobiega przeziębieniom i bólom głowy.
    Pomaga w przypadku astmy, zapalenia zatok i oskrzeli. Wycisza, usuwa
    napięcie i chroniczne zmęczenie. Przywraca energię po długotrwałej
    chorobie lub wyczerpaniu. Wzmacnia układ odpornościowy. Pogłębia
    oddech, korzystnie wpływa na trawienie.

    Śavasana - relaks
    Pozycje jogi oczyszczają, całkowicie rozluźniają ciało i wyciszają umysł. Kto
    raz doświadczy stanu głębokiego relaksu, będzie umiał w kilka sekund
    osiągnąć go w każdej chwili swojego życia.

        * Usiądź na podłodze ze zgiętymi
          nogami i udami przyciągniętymi do tułowia. Odchyl się w tył, oprzyj na
          łokciach i powoli, kręg po kręgu połóż się na podłodze.
        * Wyprostuj po
          kolei obie nogi. Wyciągnij tył szyi, twarz skieruj w stronę tułowia,
          zamknij delikatnie oczy i rozluźnij gardło. Ręce ułóż wewnętrzną stroną
          do góry po bokach ciała, rozluźnij dłonie i palce rąk.
        * "Puść" napięcie
          pośladków i ud, tak aby nogi swobodnie opadły na boki. Sprawdź, czy
          leżysz symetrycznie i wygodnie. Jeżeli trzeba, popraw pozycję i od tej
          chwili nie wykonuj już żadnych ruchów.
        * Rozluźnij po
          kolei każdą część ciała, począwszy od nóg, poprzez brzuch, tułów, ręce
          aż do głowy, następnie czoło, policzki, wargi i szczęki. Rozluźnij
          oczy, język i uszy, skieruj całą ich uwagę do wnętrza ciała, jak
          najdokładniej je poczuj. Skup się na wrażeniach dopływających z ciała,
          zachowaj równomierny oddech.
        * Bądź w pełni
          świadoma, nie zasypiaj, nie podążaj za myślami, jedynie zauważaj ich
          pojawianie się i przemijanie. Pozostań rozluźniona, pasywna i
          jednocześnie przytomna. Doświadcz przestrzeni wewnętrznego spokoju i
          ciszy. Zaznaj prostego stanu bycia, istnienia, poczucia "ja". Choć jest
          to naturalny i wszechprzenikający stan, na codzień najczęściej go nie
          doświadczamy, bo podążamy za intensywnymi zewnętrznymi wrażeniami. W
          jodze określa się ten stan jako Sat, Cit, Ananda czyli Byt, Świadomość,
          Szczęśliwość lub duchowa powłoka szczęśliwości.
        * Pozostań w
          pozycji 10-15 minut. Aby nauczyć się relaksu znajdź takie miejsce, w
          którym nikt i nic nie będzie ci przeszkadzało. Ucz się zachowywać ten
          stan w codziennym życiu. Połącz zewnętrzną aktywność ze stałym
          poczuciem wewnętrznej równowagi.

    Śavasana
    wycisza układ nerwowy, usuwa migreny i chroniczne zmęczenie, pomaga
    skumulować energię. Jest pierwszym krokiem w praktyce medytacji. Uczy
    skupienia, introspekcji, wzmacnia świadomość. Może dać pierwsze
    przebłyski doświadczeń duchowych.

    Dhyana - medytacja

    Istnieje wiele technik medytacji, jednak ich cel jest ten sam - doświadczenie
    wewnętrznej przestrzeni i pełni oraz jedności ze światem. Dotrzemy do
    duszy wyciszając umysł. Żeby to osiągnąć, należy skupić się na jednej
    rzeczy. Możemy w tym celu wykorzystać zmysł wzroku (jantra), słuchu
    (mantra), pracę z ruchem (tańce sufickie), relacjami (tantra) lub
    odczucia płynące z ciała (hatha-joga). Każda prawidłowo wykonana asana
    jogi jest medytacją. Angażuje ciało, które przyjmuje określoną pozycję,
    umysł, który obserwuje i analizuje akcję każdej części ciała oraz
    świadomość, która jest świadkiem całej pracy.

        * Pozycja. Usiądź w wygodnej,
          wyprostowanej pozycji np. w siddhasanie przedstawionej na zdjęciu. Nogi
          powinny być rozluźnione i stabilnie oparte na podłodze - stanowią
          podstawę całej asany. Ustaw miednicę i kręgosłup pionowo. Skup się na
          linii biegnącej od dołu miednicy aż do wierzchołka głowy. Wyciągnij się
          w górę wzdłuż tej linii. Unieś mostek, rozszerz klatkę piersiową. Opuść
          i cofnij barki, wydłuż tył szyi i delikatnie opuść brodę w stronę
          mostka. Cały czas utrzymuj aktywne plecy i wyciągnięty kręgosłup. Mocna
          postawa i pełne, równomierne oddechy pomogą ci utrzymać świadomość
          bycia tu i teraz oraz obserwować zmienność umysłu. Zamknij oczy,
          rozluźnij twarz.
        * Rozluźnienie. Wejdź w kontakt z wewnętrzną przestrzenią i
          świadomością. Obserwuj zmiany w ciele, pojawiające się myśli i uczucia.
          Nic z nimi nie rób - nie reaguj, nie dyskutuj z myślami, nie oceniaj.
          Nie porównuj, nie nazywaj, nie wyznaczaj celów do osiągnięcia, nie
          unikaj ani nie lgnij do wrażeń. Nie próbuj zatrzymywać ani wytwarzać
          żadnych doświadczeń. Niczego nie osiągaj. Jedynie zauważaj.
        * Obserwacja. Pozostań w pozycji świadka, widza. Przyjmij
          wszystko co się pojawia z pełną akceptacją. Pozostawaj świadoma całej
          gry umysłu, zachowaj przytomną, czujną uważność. Po pewnym czasie umysł
          się uspokoi i będziesz mogła doświadczyć stabilnej świadomości, w
          której istnieją wszystkie doświadczenia. Myśli będą takimi samymi
          peryferyjnymi wrażeniami jak dźwięki dopływające z zewnątrz i odczucia
          z ciała. Zauważ całe spektrum swojego doświadczenia: to co słyszysz,
          widzisz, czujesz. Osiądź w chwili obecnej, skup się na źródle
          świadomości - centrum w okolicy serca. Trwaj w tym doświadczeniu. Cechą
          duszy jest bycie, istnienie, cechą umysłu jest aktywność. Jeżeli
          zasypiasz lub �wpadasz� w różne stany lub myśli, wróć do obserwacji
          ciała i oddechu.

    Praktyka
    medytacji wymaga przygotowania w postaci asan i ćwiczeń oddechowych,
    które wzmacniają świadomość i czynią ją stabilną. Samo pojawienie się
    stanu medytacji jest formą łaski, która może przyjść gdy będziemy
    ugruntowani w praktyce. Zacznij od 10 minut, stopniowo przedłużając
    czas do pół godziny. Lepiej jest medytować krócej ale regularnie niż od
    czasu do czasu. Początkowe trudności są normalna rzeczą - stała
    praktyka pozwoli je pokonać. Nie ćwicz w czasie depresji lub załamania
    nerwowego.

    Medytacja
    uspokaja układ nerwowy, wycisza i pomaga w regeneracji organizmu.
    Sprowadza nas do kontaktu ze sobą, daje zdrowy dystans do
    rzeczywistości, poczucie wewnętrznej stabilności i oparcia w sobie.
    Uniezależnia od zewnętrznych zawirowań życiowych i pozwala traktować je
    jako wyzwania do wewnętrznego rozwoju. Kieruje nasze poszukiwania
    szczęścia w stronę najgłębszego "ja".

     
  • Saptariszi
    Saptariszi (siedmiu mędrców). Starożytna koncepcja wywądząca się z epoki wedyjskiej, zamieszczona w Rygwedzie.
    W Indiach, siedmiu mędrców znanych jest pod imionami Atri, Gotama, Wasisztha, Wiszwami-lia, Dżamadagni, Kanwa i Bharadwadża.
    Początkowo utożsamiano ich z siedmioma gwiazdami Wielkiej Niedźwiedzicy, co miało szczególne znaczenie w niektórych rytuałach wedyjskich, jak i źródłami wpływającymi na ludzki los.
    W jodze prorocy wyobrażani są jako zamieszkujący ludzkie ciało.
     
     
  • Purusza
    PURUSZA  (człowiek, osoba, mąż, mężczyzna)
    1) Jedno z ważniejszych określeń absolutu. Według tradycyjnej etymologii tego wyrazu purusza to ten, którym „wszystko jest wypełnione” albo „ten, który spoczywa w ciele” W rygwedyjskim hymnie odwieczny porusza – Absolut „cząstkę” siebie przekształca w kosmiczną poruszę –Człowieka, którego organy poznawcze i elementy ciała utożsamiają się w akcie ofiarnym z elementami postrzegalnymi świata, w tym także z istotą ludzką.
    2) Termin „porusza” określa niekiedy uosobienie twórczej mocy Absolutu, porządkujące postrzegalny wszechświat; w tym znaczeniu termin ten jest tożsamy z Brahmanem.
    3) W systemie sankhji klasycznej porusza jest określeniem świadomej zasady rzeczywistości.
    Człowiek, istota świadoma ma strukturę, która jest tożsama ze strukturą postrzegalnego uniwersum. Wyposażony jest we władzę rozumowo-intelektualną (buddhi) , władze umysłową (manas), zmysły oraz ciało (śarira). Zmysłów jest 10, ciało zbudowane jest z 5 wielkich żywiołów. Człowiek ma poczucie indywidualności (ahankara), obdarzony jest nieśmiertelną duszą ((atman)
    W hierarchii bytów zależnych człowiek zajmuje najwyższą pozycję. Decyduje o tym zdolność do poznania duszy (buddhi) , wolność wyboru (manas), własna kondycja – wyzwolenie (moksza) lub uwięzienie  w kręgu wcieleń (sansara)

    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
     
  • Co warto wiedzieć o jodze zanim zaczniesz ją ćwiczyć?
    Czym jest Joga
    Joga jest jedną z najstarszych tradycji samodoskonalenia i wewnętrznego rozwoju kultywowaną przez człowieka. Słowo joga ma wiele znaczeń. Z trzech najważniejszych - pierwszym jest ujarzmienie, rozumiane jako opanowanie własnego ciała i umysłu. Polega ono na uświadomieniu sobie pragnień i popędów będących częścią naszej egzystencji oraz opanowaniu ich w taki sposób, aby nie stanowiły przeszkody w rozwoju osobistym, a nawet przyczyniały się do jego pogłębienia.
    Drugie znaczenie to droga. Joga jest zatem podjęciem pewnych działań, nałożeniem samodyscypliny w podążaniu do celu. Joga oferuje nam system codziennej praktyki dający bardzo szybko wymierne efekty. Metoda ta obejmuje sposoby pracy ze wszystkimi aspektami naszej egzystencji: z ciałem, psychiką i duchem. Jednak, aby je utrwalić konieczna jest stałość i systematyczność w praktyce. Owo ujarzmienie nie jest bowiem jednorazowym aktem, ale ciągłym procesem, czyli kroczeniem określoną drogą.
    Trzecie ze znaczeń to zjednoczenie. Od zarania dziejów myśli i działania człowieka kierowały się ku osiągnięciu doskonałości, wewnętrznej spójności, poznaniu swej prawdziwej Natury, jedności z Najwyższym, połączenia z Bogiem. Joga oznacza tą właśnie jedność. Jest ona bardzo praktycznym systemem osobistego rozwoju, który poprzez pracę z ciałem prowadzi do poprawy jakości życia i utrzymania ciała w zdrowiu. Świadome wykonanie pozycji jogi pozwala poznać zarówno swoje ograniczenia, jak i mocne strony. Praktyka jogi prowadzi do pogłębienia zdolności koncentracji i wyciszenia rozbieganego umysłu. Dzięki temu możemy żyć wewnętrznie zintegrowani pozostając jednocześnie w harmonii z otoczeniem. Oczyszczenie ciała i umysłu oraz wewnętrzna integracja otwierają na doświadczanie ducha. Joga to droga zjednoczenia ciała, umysłu i ducha.
    Skąd pochodzi Joga
    Joga jest ścieżką samorozwoju, której korzenie sięgają najstarszych dziejów człowieka. Wywodzi się z Indii i powstała w okresie formowania się cywilizacji. Najstarsze dowody obecności jogi w postaci figurek w asanach datowane są na 5 tyś lat p.n.e. System jogi wraz z jego filozofią w pełni ukształtował się około III w p.n.e. Mniej więcej w tym czasie powstał najważniejszy i najstarszy ze znanych traktatów jogi Jogasutry. Przypisywany jest wielkiemu mistrzowi nazywanemu Patanjali. W traktacie spisanym w tradycyjny sposób w postaci krótkich zwięzłych sentencji zwanych sutrami przedstawiony jest cały system filozofii i praktyki jogi. Tekst ten jest najbardziej znany na Zachodzie i wywiera obecnie największy wpływ na praktykujących. Przekaz jogi przetrwał do dziś w Indiach, co czyni ją jedną z najstarszych tradycji przekazywanych w historii człowieka. W początkach XX wieku rozpoczął się proces rozprzestrzeniania jogi z krajów Dalekiego Wschodu na Zachód. Obecnie jest bardzo popularna na całym świecie.
    Joga a religia
    Joga jest jednym z sześciu darsian, czyli najstarszych systemów filozoficznych powstałych w Indiach. Jej wymiar praktyczny, jak i uniwersalny przekaz sprawił, że szybko przeniknęła do wielu ogólnoindyjskich praktyk i wierzeń. Z czasem stała się główną osią hinduizmu (główna religia indyjska). Przeniknęła także do innych religii mających swe korzenie na subkontynencie indyjskim np. buddyzm. Często zatem możemy spotkać systemy jogi różniące się od klasycznego ujęcia przedstawionego w Jogasutrach włączające szereg praktyk religijnych. Warto zauważyć, że choć hinduizm czy buddyzm przesiąknięte są filozofią jogi to joga sama w sobie nie jest religią. Jest sposobem życia oferującym możliwość rozwoju wewnętrznego i przez to może być praktykowana przez wyznawców różnych religii nie stojąc z nimi w sprzeczności.
    Ścieżki Jogi
    W tradycji jogi przekazywane są cztery główne ścieżki jogi:
    • ścieżka dyscypliny i medytacji (Raja Joga)
    • ścieżka miłości i oddania Bogu (Bhakti Joga)
    • ścieżka poznania i wiedzy (Jynana Joga)
    • ścieżka bezinteresownego działania (Karma Joga)
    Raja Joga
    Dosłownie znaczy „joga królewska”. To ścieżka prowadząca do celu jogi poprzez medytację i dyscyplinę. Raja jogę zakreślił w swych Jogasutrach Patanjali. Praktyka ta składa się z ośmiu członów (stopni) i dlatego nazywana jest ośmiostopniową jogą (asthanga joga). Składają się na nią:
    • Jamy - zasady moralne,
    • Nijamy - zasady indywidualnej praktyki jogina,
    • Asany – kontrola ciała poprzez pozycje,
    • Pranayama - kontrola oddechu,
    • Pratyahara - powściągnięcie zmysłów,
    • Dharana - koncentracja,
    • Dhyana - medytacja,
    • Samadhi - stan kontemplacji duszy.
    Bhakti Joga
    Joga miłości i oddania lub joga pobożności. To jedna z dróg prowadzących do zjednoczenia z Bogiem. Bhakti jogę określa się jako naturalną drogę poznania Boga. Bhakta jogin wyrabia w sobie miłość ku Bogu w różnych jego aspektach obejmujących całość stworzenia. Bhakta oddaje cześć Bogu intensyfikując w sobie odczucie miłości, rozwijając szacunek do wszystkich stworzeń i otaczającego świata. W gruncie rzeczy większość wyznawców wszystkich religii światowych to bhakta jogini.
    Jynana Joga
    Joga poznania i wiedzy. Ścieżka Jynana jogi prowadzi do poznania prawdziwej natury wszystkiego poprzez analizę intelektualną i doświadczenie. Droga ta wymaga rozwinięcia bardzo precyzyjnego rozumu poprzez studiowanie traktatów i rozważania intelektualne. Wymaga również wyzbycia się wszelkich ograniczeń rozumu i oczyszczenia myśli. Dzięki sile i zdolności rozróżnienia cały świat zostaje uznany za przemijający i nierzeczywisty, zaś jedyną rzeczywistością niezmienną i nieprzemijającą pozostaje Bóg. Jest to droga, którą podążają uczeni i filozofowie.
    Karma Joga
    Karma joga polega na bezinteresownym działaniu, w którym jogin każdy swój czyn i jego skutki poświęca w ofierze Bogu i rezygnuje z korzyści, jakie one przynoszą. W ten sposób jogin osiąga Ostateczną Prawdę poprzez pracę, nie troszcząc się o jej owoce. Ścieżka ta odnosi się do uniwersalnego dla filozofii wschodniej prawa przyczyny i skutku (prawa karmy), które mówi, że nasza sytuacja obecna jest wynikiem wszystkich naszych wcześniejszych działań. Ofiarowanie działania Bogu oczyszcza naszą karmę zbliżając do Niego.
    Różnorodność metod praktyki Jogi
    W krajach zachodnich najbardziej popularna jest hatha-joga, jednak różni mistrzowie sięgając do olbrzymiej spuścizny jogi czerpią ze wszystkich głównych ścieżek. Wiele współczesnych metod jogi oferuje zatem połączenie praktyk różnych ścieżek, łącząc elementy z wymienionych czterech głównych dróg jogi.
    Źródłem zróżnicowania metod praktyki jogi jest sposób przekazu kultywowanego tradycyjnie niemal do tej pory. Joga przez setki lat nie wykształciła żadnego sformalizowanego ani zinstytucjonalizowanego sposobu przekazu praktyki. Podstawą nauczania jest nadal przekaz osobistego doświadczenia w relacji mistrz-uczeń, a mistrzowie dość swobodnie czerpali ze spuścizny, wzbogacając i modyfikując ją o własne doświadczenia. Niejednokrotnie też dobierali techniki praktyki do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów, w każdym przypadku kładąc nacisk na inne jej aspekty. Można zatem stwierdzić, iż każdy mistrz jogi wokół którego zbierają się uczniowie jest twórcą własnej specyficznej metody.
    Wybierając metodę jogi, którą chcesz praktykować warto zatem zasięgnąć informacji na temat form praktyki, jakie oferuje przekaz danego mistrza.
    Hatha - Joga
    Hatha oznacza „wbrew”, „na przekór” i odnosi się do dyscypliny, jaką podejmuje praktykujący wkraczając na ścieżkę jogi wbrew czy na przekór własnej słabości i ograniczeniom. Pierwotnie hatha-joga była częścią raja-jogi obejmującą techniki oczyszczania. Według jogi doświadczanie duchowe możliwe jest tylko po oczyszczeniu poziomów mniej subtelnych (ciała i umysłu). Podstawą praktyki hatha-jogi jest zatem oczyszczanie ciała poprzez żarliwą praktykę. Służą temu dwie główne techniki – asana i pranayama.
    Asany (pozycje jogiczne) – to ćwiczenia, w których ciało przyjmuje określone pozycje. Praktyka asan przywraca równowagę ciału na poziomie fizycznym i fizjologicznym. Świadoma praca w asanach powoduje uelastycznienie i wzmocnienie mięśni i ścięgien, odblokowanie i przywrócenie pełnej ruchomości stawom. Usprawnia to funkcjonowanie narządów wewnętrznych.
    Pranayama (kontrola oddechu) – to ćwiczenia oddechowe wspomagające i pogłębiające efekty praktyki asan. Przywrócenie prawidłowego oddechu poprawia zaopatrzenie ciała w energię i reguluje jej przepływ.
    Często stosuje się również inne techniki jak bandhy (zamki – regulujące ruch energii), kriye (procesy oczyszczające), mudry (pieczęcie, gesty), mantry (wibracje), i różne techniki medytacyjne.
    Świadoma praktyka hatha-jogi angażuje nie tylko ciało fizyczne ale i całą osobowość praktykującego poprzez utrzymanie umysłu w ciągłej koncentracji. Proces ten powoduje uświadomienie sobie, a następnie powściągnięcie sprzecznych emocji i pragnień targających naszą osobowością. W ten sposób hatha-joga przyczynia się do oczyszczenia również na poziomie mentalnym.
    Oddzielenie hatha-jogi od raja-jogi jest właściwie niemożliwe. Praktyka medytacji odbywa się w zaleconej przez nauczyciela pozycji czy pozycjach (asanach). Opanowanie asan w hatha-jodze łączy w sobie wszystkie elementy praktyki raja-jogi a więc: kontrolę oddechu (pranayama) i powściągnięcie zmysłów (pratyahara), prowadzące do całkowitej koncentracji (dharana), medytacji (dhyana), których owocem jest samadhi ostateczny cel jogi.
    Joga a Zdrowie
    Tradycyjnie joga jest ścieżką wiodącą ku wyzwoleniu i jedności z Absolutem. Praktyka hatha-jogi przynosi jednak również wiele dodatkowych efektów, a głównym z nich jest poprawa zdrowia fizycznego i kondycji psychicznej. Jeśli dziś na Zachodzie mówimy o jodze, to mamy na myśli przede wszystkim właśnie hatha-jogę, a głównym celem jej praktyki staje się zdrowie. Wydaje się to całkiem naturalne, gdyż w procesie przenikania jogi na Zachód nastąpiła pewna jej laicyzacja. Społeczeństwa zachodnie dysponujące z jednej strony własną tradycją duchowości, a z drugiej znacznie bardziej zlaicyzowane, ograniczają się do przyjmowania z kultur wschodnich elementów nie kolidujących z własną tożsamością kulturową.
    Tak więc większością osób, które rozpoczynają praktykę jogi kieruje chęć poprawy stanu ogólnego zdrowia albo jak inaczej to ujmując: ...chęć zadbania o siebie. Jogę można traktować jak swego rodzaju system gimnastyki dla ciała przynoszący dodatkowo uczucie zrelaksowania i odprężenia i wiele osób tak robi. Joga jako gimnastyka jest bardzo wszechstronna – uwzględnia wszystkie partie ciała oraz formy pracy z ciałem. Odkrywanie głębszego wymiaru praktyki zależy od osobistego zaangażowania. Jeśli podejmujesz praktykę jako drogę rozwoju osobistego warto wybrać nauczyciela z dużym doświadczeniem.
    Efekty Jogi
    Pierwszym efektem praktyki jogi, jaki można odczuć już po kilku zajęciach jest poprawa samopoczucia. Osoby ćwiczące jogę mają więcej energii, są pogodniejsze, bardziej zrelaksowane i odprężone, lepiej śpią.
    Wynika to z wpływu praktyki na wszystkie poziomy istnienia:
    • na poziomie fizycznym ciało staje się sprawniejsze, bardziej elastyczne, a jednocześnie mocniejsze. Wyrabia się koordynacja, stabilność i równowaga ciała. Znika wiele dokuczających nam bólów spowodowanych stylem życia np. bóle kręgosłupa związane z siedzącym trybem życia czy bóle głowy związane z chronicznym napięciem w ciele.
    • na poziomie fizjologicznym poprawia się funkcjonowanie wszystkich układów – oddechowego, krwionośnego, dokrewnego i innych
    • na poziomie psychiki poprawia się zdolność koncentracji. Osoby praktykujące lepiej rozpoznają i radzą sobie z pojawiającymi się emocjami. Dzięki poznaniu sztuki świadomego relaksu zwiększa się zdolność radzenia ze stresem.
    Z czasem następują głębsze zmiany. Osoby ćwiczące jogę zmieniają swój tryb życia włączając do niego elementy tzw. zdrowego stylu życiu - zdrowa dieta, rezygnacja z używek, aktywny wypoczynek itd. Praktykujący jogę odczuwają wewnętrzny spokój i stabilność, poprawiają się także relacje z innymi ludźmi. Dzięki wytrwałej praktyce odkrywamy w sobie to, co wychodzi poza ciało i poza proste funkcje umysłu. Odkrywamy wewnętrzna głębię. Głębię wypełniającego nas ducha.

    Yogamudra – Pracownia Jogi
    www.yogamudra.pl
     



Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
KURS NAUCZYCIELSKI JOGI INTEGRALNEJ

Rozpoczynamy zapisy na II Edycję ! Kurs nauczycielski przeznaczony jest dla osób, które pragną zdobyć praktyczne umiejętności i rzetelną wiedzę na temat różnych ścieżek i systemów jogi pod okiem najlepszych w Polsce specjalistów. Zdobyte kwalifikacje i umiejętności oraz końcowy certyfikat uprawnia...

„Pyt” – duński sposób na stres

Co to jest szczęście? To pytanie godne filozofów. Jogin odpowie, że trzeba przestrzegać jamów i nijamów; buddysta opowie o zaletach medytacji transcendentalnej. Czytelnicy poradników z kolei powołają się na duński sposób tworzenia przyjemnej atmosfery, czyli "hygge". Okazuje się jednak, że Duńczycy ...

Tajemnice „mięśnia duszy”

Psoas, czyli "mięsień duszy". Jego nazwa brzmi jak zaklęcie. Okazuje się, że ma niezwykłą, choć nie tajemną, bo zbadaną przez naukowców moc. Gdy się ją odkryje i zadba o psoas, łatwiej będzie zapanować nad zdrowiem ciała i emocji. O tym, jak ważny jest psoas, wiedzą jogini, psychoterapeuci i ci, któ...

Porządek w domu i w życiu

Posiadanie w domu tylko i wyłącznie rzeczy, które sprawiają nam radość. Fajnie brzmi, prawda? To jak to zrobić? Zen naucza, że minimalizm wnętrza i czystość miejsca, w którym żyjemy, wpływają na nasze samopoczucie fizyczne i psychiczne oraz znajdują odzwierciedlenie we wszystkich naszych działaniac...

Kurs nauczycielski jogi. Szkolenie przygotowawcze.

Czy myślała/eś kiedyś o tym, aby zostać w przyszłości nauczycielem jogi? Chciałbyś posiadać takie umiejętności jak Twój ulubiony nauczyciel i pracować w gronie inspirujących ludzi? Wydaje Ci się, że jest to ciekawe zajęcie i wspaniała ścieżka rozwoju, ale masz obawy, że Twoje umiejętności i wied...

Jaki Nett w Polsce - fotorelacja z Międzynarodowego Konwentu Jogi 2019

Za nami intensywny weekend jogowy ze wspaniałą nauczycielką z USA - Jaki Nett, wieloletnią uczennicą B.K.S. Iynegra, w stopniu nauczycielskim Senior I. Konwent zgromadził 250 entuzjastów jogi z całej Polski i z zagranicy. Dzięki wspaniałym, zaangażowanym uczestnikom Jaki Nett wyjechała zachwycona. S...

Bosą stopą przez zimę

Stopy zwracają naszą uwagę właściwie głównie latem, kiedy chcemy założyć sandałki lub klapki. Latem często też chodzimy boso po plażowym piasku, leśnej trawie czy ziemi. Dbamy o stopy w sensie estetycznym. Zimą wkładamy na nie grube skarpety i zapominamy o ich istnieniu. Tymczasem w medycynie Wschod...

Joga to nie wyścig ani zawody na najlepiej wyglądającą asanę.

Zwolenników jogi przybywa wprost proporcjonalnie do stereotypów powstających na jej temat. Mój ulubiony i zarazem najczęściej powtarzany, to poczucie, że zanim skorzysta się z zajęć jogi, trzeba już coś na ten temat wiedzieć, umieć, wcześniej się przygotować, rozciągnąć, iść najpierw na stretching i...

Joga na receptę

Rośnie popularność jogi w środowisku medycznym na świecie. Jej dobroczynny wpływ na pacjentów docenili m.in. brytyjscy medycy, którzy wzięli udział w poświęconej jodze konferencji zorganizowanej w Londynie w dniach 15-17 lutego. Lekarze, którzy poznali móc jogi, chcą ją przepisywać na receptę. ...

Joga na co dzień z premierem Indii

"Joga to podarek Indii dla całego świata. Niesie ze sobą zdrowie, dobrostan i pokój. Łączy w szczęściu odległe od siebie narody" – mówił Narendra Modi. "Mój dzień rozpoczyna się od jogi. Ma dobroczynne wpływ na mój umysł i ciało". Jeśli ktoś chce go naśladować, wystarczy poszukać w sieci klipó...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Kwietnia 2019
Następne
PWŚCPSN
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
LikeSoft