Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Słowniczek

szukaj definicji słowa:
 

Czy znasz pojęcia:


  • Śiszja
    ŚISZJA  słowo w sanskrycie oznaczające „uczeń, sługa”.
    Adept wiernie uczący się od swojego mistrza. Status Śiszja wymaga pełnego zaufania, jakim zarówno uczeń obdarza mistrza jak i mistrz ucznia. Należy podkreślić, że śiszja oznacza dużo więcej niźli pojęcie ucznia w ezoteryce zachodniej. Śiszja to uczeń-służebnik zaangażowany trójpłaszczyznowo: poprzez naukę, praktykę duchową oraz służbę oddania dla guru i jego aśramu. Tradycyjnie powiada się, że mistrzowie jogi czy tantry miewają wielu zwolenników czy sympatyków, ale uczniami w sensie śiszja bywają tylko nieliczni.
    Gdy potencjalny uczeń lub uczennica przedstawią się swojemu mistrzowi, ten stosuje pewne osobiste i tradycyjne kryteria względem kandydata, by ocenić, czy nadaje się on do odbycia duchowej praktyki.
    Nauczyciel może przyjąć ucznia nieprzygotowanego, jeśli uzna, że ma on potencjał.
    Uczeń wchłania stan bycia nauczyciela zarówno w sferze intencji, jak i bliskość fizyczną aż do chwili, gdy taki sam stan, jaki ma nauczyciel. Powszechnie uważa się, ze tylko wyzwolony nauczyciel doprowadzi ucznia do urzeczywistnienia Jaźni.

    Śiwasanhita wyróżnia cztery rodzaje uczniów w zależności od ich zaangażowania w życie duchowe:
    1) słaby uczeń (mrdu), który nie wykazuje entuzjazmu, jest zmienny, nieśmiały, chory, niegrzeczny, źle wychowany, brak mu energii. Może on praktykować tylko mantra-jogę.
    2) mierny uczeń (madhya) uczeń bezstronny, cierpliwy, umiarkowany w swoich pragnieniach i przedsięwzięciach. Powinien praktykować laja-jogę.
    3) Wyjątkowy uczeń (adhimatra) wykazuje zrozumienie, umiejętność medytacyjnego skupienia, samodzielność, tolerancję, odwagę, wierność, chęć wielbienia lotosowych stóp nauczyciela (dosłownie i symbolicznie),. Zachwyca się praktykowaniem jogi. Powinien praktykować hatha-jogę.
    4) Wybitny uczeń (adhimatratama) cechuje się energią, entuzjazmem, urokiem, heroizmem, znajomością ksiąg, uwielbieniem praktyki, zamiłowaniem do porządku, umiarkowaniem w jedzeniu, panowaniem nad zmysłami przestrzeganiem duchowych i moralnych praw,  - może praktykować wszystkie rodzaje jogi.

    Bibliografia:
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
  • Patala
    Patala  - świat podziemny , w którym było 7 krain o neutralnym charakterze. Mieszkały tam Nagowie (węże) istoty demoniczne itp.
    Pod Patalą miały znajdować się właściwe piekła (naraka), będące właściwym miejscem kary za grzechy. Nazywane są też „najniższymi światami". Ich liczba bywa różna: 4, 7,21 (3 x 7). Młodsze purany mówią nawet o tysiącach.

    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )
     
  • Papa
    PAPA  - zły, wadliwy.
    Począwszy od Mahabharaty służy jako pojęcie „grzechu".
    W Rygwedzie głównym strażnikiem prawa i moralności jest Waruna. Grzesznik wyznaje mu swoje przewinienia i wzywa, aby uwolnił go z więzów grzechu. Najczęstszą karą, jaką Waruna nakłada na winowajcę, jest puchlina wodna. Charakter tej choroby jest ściśle związany z również wodną naturą tego boga. Dlatego on to właśnie ma moc zmywania grzechów. Najgorszym występkiem jest wykroczenie przeciw zasadom Ładu kosmicznego i majestatowi Waruny.
    Późniejsze teksty wedyjskie, obok zmazy moralnej w postaci pęt, zaczynają traktować grzech jako swego rodzaju „zabrudzenie", które da się usunąć w sposób fizyczny, za pomocą ablucji (woda) lub ofiar dla boga Agniego.
    Skalanie dosięga człowieka nie tylko poprzez własne czyny, myśli lub słowa, ale można je także odziedziczyć po rodzicach lub innych krewnych. Można je również przekazać zupełnie obcym ludziom.
    Grzech przenosi również woda zużyta do rytualnych ablucji. Występki mają swoją gradację: od stosunkowo błahych, jak np. niedokonanie o wschodzie słońca odpowiedniego rytu, poprzez poślubienie żony przed starszym bratem, zabójstwo człowieka, bramina, aż po najcięższą zbrodnię, jaką jest zabójstwo płodu po 4 miesiącu ciąży.
    Traktaty normatywne nie rozróżniają wykroczeń przeciw rytuałowi (obowiązkom sakralnym) i moralności (etyce).
    Każdy czyn rodzi, owoc, ale i każdy grzeszny owoc można oczyścić za pomocą odpowiednich zabiegów.
    Według Upaniszad poznanie pomaga zrównoważyć każdą zbrodnię, bowiem uświadomienie
    sobie jedności i ułudy całego świata postrzegalnego powoduje, że jakiekolwiek działanie w tym świecie nie ma istotnego wpływu na taką wiedze.
    Bhagawadgita twierdzi, że łaska Pana, jaką obdarza on swoich oddanych i miłujących czcicieli (bhakti), jest w stanie zmyć grzechy nawet z poprzednich wcieleń.
    Literatura puraniczna prześciga się w wyliczaniu najrozmaitszych grzechów, podając jednocześnie tyle samo sposobów na skuteczne oczyszczenie się z nich. Propagowane są zwłaszcza pielgrzymki oraz kult świętych miejsc, najczęściej o czysto formalnym
    charakterze. Święta rzeka Ganga wybija się tutaj na pierwsze miejsce.
    Recytowanie, a nawet samo tylko słuchanie puran jest także bardzo dobrym antidotum na wszelki grzech.

    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
     
     
  • Pudźa
    PUDŹA — jeden z 2 podstawowych obrzędów hinduizmu, służących do nawiązania kontaktu z bóstwem:
    1) jadźńa, znana epoce wedyjskiej i wczesnym fazom hinduizmu, była obrzędem ofiarnym, w którym ofiary mające zjednać bogów powierzano ogniu, który przekazywał je nieobecnemu przy obrzędzie bogu;
    2) pudźa, znana epoce powedyjskiej i późniejszym fazom hinduizmu, była obrzędem ofiarnym, w którym ofiary składano bezpośrednio  przy obrzędzie Bogu (osobowemu).
    Ceremonie można podzielić
    1) domowe,
    2) świątynne,
    3) przeprowadzane podczas świąt
    4) wioskowe.
    1) Pudźa domowa odbywa się w specjalnym pomieszczeniu (kaplicy), w którym znajdują się wizerunki i posążki bogów. Pudźa jest poprzedzona inwokacją (wezwaniem Boga) polega między innymi na obmyciu stóp Boga (padja), ofiarowaniu mu wody z miodem do picia (madhuparka), kąpieli (snana), namaszczeniu wizerunku Boga, ofiarowaniu mu kwiatów (puszpa), wymachiwaniu zapaloną lampą (arati), ofiarowaniu po armu — ryżu, owoców, masła, cukru, betelu (prasada), oddaniu mu hołdu przez pokłon (namaskara).
    2) Pudźa świątynna odbywa się 3 do 6 razy dziennie na terenie świątyni i zawiera te same elementy co pudźa domowa.
    3) Pudźa świąteczna najczęściej organizowana jest z okazji święta zwanego ratha-jatra (święto wozu), w czasie którego przenośny wizerunek Boga obwożony jest po mieście na wielopiętrowym wozie.
    Wyznawcy rzucają kwiaty, rozbijają orzechy kokosowe, spryskują wodą wyobrażenie Boga; niegdyś fanatyczni bhaktowie (wyznawcy) rzucali się pod koła ogromnego wozu i ginęli, składając Bogu ofiarę ze swojego życia.
    4) Pudźa wioskowa związana jest z kultem lokalnego bóstwa wioskowego  i często jej zasadniczym elementem jest krwawa ofiara ze zwierząt składana bóstwu.
     
     



Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Życie zgodne z filozofią minimalizmu.

Żyjąc zgodnie z filozofią minimalistyczną uzyskasz więcej wolności, będziesz mieć więcej czasu, znajdziesz miejsce na to, co ważne w twoim życiu, będziesz mieć mniej zmartwień, a więcej przyjemności. Czy to wystarczy, aby cię przekonać, że warto? ...

Na stres ajurweda. Bartosz Bobkowski

Żyjemy dziś w niezwykle stresujących czasach. Wciąż zmagamy się o nasze społeczne i ekonomiczne przetrwanie. Ambicja, presja społeczna, aby być "kimś", aby podkreślać nasz status, aby zdobywać, aby zwyciężać wykańcza nas każdego dnia. Ciało, umysł, serce i duch zostały wystawione na działanie stresu...

Co da mi medytacja, czego asana dać nie może…?

Wszyscy czasami doświadczamy cierpienia. Może być ono dosłowne, kiedy doznajesz bólu fizycznego, albo wewnętrzne, kiedy nie radzisz sobie z emocjami, brakiem koncentracji, brakiem życiowej skuteczności, niespełnieniem czy brakiem harmonii w relacjach z innymi. Cierpimy też tęskniąc za czymś co już b...

Dlaczego pozycje, których unikasz, są tymi, których najbardziej potrzebujesz?

Mówi się, że joga jest podróżą w głąb siebie. Praktyki takie jak medytacja, pranajamy i asany są lustrami odbijającymi nasze relacje z samym sobą. I jak wszystko to, co warto w życiu robić, tak i joga może czasem podnosić nas na duchu, a innym razem rzucać nam trudne wyzwania. Oto kilka wskazówek, k...

Kalarippajat – ścieżka wojownika, źródło zdrowia i równowagi

Kalarippaajat nazywane bywa skarbem Wschodu, darem z przeszłości, z którego ludzie znowu uczą się korzystać. Dzieje tej pradawnej sztuki walki, a właściwie całego systemu dbania o ciało i ducha, ćwiczeń, masaży i odpowiedniego sposobu odżywiania się, nikną w mrokach dziejów....

Pyszne, wegetariańskie pasty do chleba

Wielbicieli domowych past i smarowideł nie trzeba przekonywać , że takie zrobione w domu smakują najlepiej. Zachęcamy do wypróbowania przepisów i życzymy smacznego! ...

5 pozycji jogi pomocnych przy Zespole Jelita Drażliwego

Kiedy zaczyna dziać się coś nie tak jak trzeba w twoich jelitach, oznacza to, że dzieje się coś nie tak jak trzeba również w twoim życiu. Jelita mogą bowiem wysyłać sygnały tak samo do mózgu jak i do brzucha....

Joga w Chorwacji! Zaplanuj wyjątkowe wakacje!

Wyobraźcie sobie krystalicznie czyste morze, dziewicze krajobrazy i praktykę jogi na plaży na ciepłym piasku :) Do tego niepowtarzalny bałkański klimat, doskonała kuchnia i szkolenie nurkowe. ...

Asana tygodnia: Supta Padangusthasana II – wariant z paskiem do jogi - zobacz nagranie

Pomoże optymalnie rozciągnąć tyły nóg, złagodzi rwę kulszową, a jej regularne wykonywanie otworzy biodra i miednicę. Użycie paska, umożliwi stopniowe i bezpieczne poszerzanie zakresu ruchu. Asana doskonała dla miłośników biegania – aktywizuje i wzmacnia mięśnie nóg, pozwalając utrzymać je w do...

Joga a nerwica

Szacuje się, że na nerwicę (zaburzenia lękowe) może cierpieć nawet osiem milionów Polaków! Oznacza to, że każdy może się z nią w swym życiu zetknąć. Przyczyna nerwic jest złożona i niełatwa do zdefiniowania, składa się na nią najczęściej kilka traumatycznych czynników. Jedno jest pewne. Nerwica bard...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Luty 2017
Następne
PWŚCPSN
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji