Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Słowniczek

szukaj definicji słowa:
 

Czy znasz pojęcia:


  • Citta
    CITTA składa się z trzech elementów:
    umysłu (manas) charakteryzującym się zdolnością uwagi, wyboru rozumu (buddhi) czyli intelektu, zdolności rozstrzygania, stwierdzania różnic między rzeczami ego (ahamkara) - tworzące poczucie „ja”.
    Umysł jest pomostem łączącym poziom fizycznym z poziomem duchowym. Gdy człowiek kieruje się w stronę fizyczności, może zatracić się w pogoni za przyjemnościami. Gdy zwraca się ku duchowości – osiąga stan ostateczny.
    Umysł jest przeciągany w obie strony, w zależności od guny – cechy, która w nim przeważa. Są trzy jakości umysłu:
    satva - oświeca umysł, daje spokój, opanowanie, pogodę ducha
    rajas - sprawia, że człowiek staje się aktywny, energiczny, ma silną wolę, w nadmiarze powoduje nadmierną ambicję, surowość, dumę
    tamas - pogrąża człowieka w ospałości, bezwładzie, niewiedzy.
    W zależności od jakości umysłu powstają jego modyfikacje:
    pramana - wiedza jako rezultat doświadczeń 5 zmysłów, uzyskana przez:
    - pratyaksę - bezpośrednie postrzeganie
    - anumanę - wnioskowanie
    - agamę - świadectwo świętych pism
    viparyaya - błędny ogląd, fałszywa wiedza
    vikalpa - fantazja, wyobrażenie
    nidra - sen
    smrti - pamięć
    Umysł nie jest stabilny. Jest poruszany przez:
    avidya - niewiedzę, ignorancję
    asmita - indywidualizm
    raga - przywiązanie, namiętność
    dvesa - niechęć, odrzucenie
    aghnivesa - umiłowanie życia, przywiązanie do rzeczy doczesnych
    Dzięki jodze uczymy się powściągać poruszenia umysłu.
    Poziomy mentalne umysłu:
    Umysł świadomy (stan czuwanie)
    Umysł podświadomy ( stan uśpienia, głębokiego snu)
    Umysł nadświadomy (stan pełnego skupienia, czyli samadhi)
     
  • Swarga
    SWARGA (dosł. „wiodący do blasku"), sanskryckie określenie nieba. W jego królestwie zamieszkują Ojcowie (pitaras) i szlachetni zmarli ludzie.
    Usytuowane jest ono pośrodku nieba, najczęściej jednak mówi się o tym miejscu jako o najwyższym niebie. Jest to trzecie niebo w najodleglejszym zakątku firmamentu, gdzie świeci wieczny blask.
    Niebo jest nagrodą dla dzielnych wojowników za ich wysiłek w walce i za bogate dary ofiarne składane za życia na ziemi. Zmarły pędzi tam słodkie życie w towarzystwie bogów, zwłaszcza Jamy i Waruny. Spełniają się jego wszystkie życzenia. Spotyka tam także swoich krewnych i bliskich. Jego życie wolne jest od ziemskich niedoskonałości, a uciechy są setki razy większe od największych nawet rozkoszy na ziemi.
    W późniejszych tekstach wedyjskich mówi się, że zmarli pozbawieni są wszelkich kalectw, jakie dotknęły ich za życia na ziemi. W niebie znajdują się jeziora wypełnione topionym masłem (ghi), płyną strumienie mleka, miodu i alkoholu. Są tam krowy spełniające wszystkie życzenia, nie ma biednych, ni bogatych, potężnych ani słabych.
    W Rygwedzie zmarli związani są z ziemią i korzystają z ofiar i darów złożonych, jeszcze za życia.
    W Upaniszadach takiemu niebiańskiemu życiu odpowiada niższe i przejściowe szczęście nieba bogów, po którym następuje ponowne wcielenie. Tylko ci, co poznają najwyższą prawdę, osiągają nieśmiertelność i nieprzemijające szczęście połączenia z Absolutem.
    W późniejszych tekstach świat niebiański dzieli się na 7 sfer (lub więcej), będących domenami poszczególnych bogów, ich awatar lub innych bogów. Płynie tam rzeka Ganga. Do nieba Indry trafiają wojownicy, którzy polegli w walce.
    Opisy niebios w ortodoksyjnej literaturze bramińskiej są mniej liczne, bowiem głównym celem hindusa jest moksza, wyzwolenie z pęt sansary, a nie pragnienie przejściowego szczęścia w niebie w towarzystwie również przemijających bogów oraz pięknych i pełnych temperamentu nimf niebiańskich.
    Jedynie bardzo późne teksty poszczególnych sekt tworzą z nieba miejsce ostatecznego i nieprzemijającego szczęścia, tworząc namiastkę wyzwolenia dla niższych warstw społecznych, dla których wyrwanie się z kołowrotu sansary poprzez poznanie jest niemożliwe do zrealizowania.
     
  • Dewa
    DEWA - „niebiański, boski, bóg".
    Nazwa najważniejszej klasy istot nadludzkich, związanych z kreacją, porządkowaniem świata i utrzymywaniem w nim ładu.
    Według niektórych wersji mitów kosmogonicznych bogowie są produktem procesu stwarzania kosmosu. Wyraźnie określony jest ich stosunek do ładu kosmicznego, mechanizmu funkcjonowania wszechświata. Są oni zrodzeni z ładu, przestrzegają go, strzegą i pomnażają.
    Interes bogów zbiega się tu z interesem człowieka; on też może egzystować jedynie w ładzie i dzięki ładowi — rozumianemu zresztą bardzo szeroko jako harmonia uniwersalna, realizująca się spójnie, w sposób skorelowany na różnych poziomach.
    Bogów i ludzi łączy więc wspólna troska o zachowanie porządku, któremu zagrażają próby restytucji stanu poprzedzającego, stale podejmowane przez złe moce. Obrona status quo, walka z potęgami demonicznymi, jest podstawową funkcją i zadaniem dewów.
    Bogowie są życzliwi śmiertelnikom i dobrzy dla nich, ale tylko dla tych, którzy z nimi współpracują, a więc dla ludzi zacnych, odprawiających ofiary, przestrzegających powinności, praw i zwyczajów, wolnych od fałszu i oszustwa, nie dybiących na życie innych istot czystych i prawych. Ci, którzy postępują przeciwnie, są traktowani jako demony w ludzkiej postaci.
    Bogowie różnią się od ziemian nieśmiertelnością (życiem wiecznym), wielką potęgą, głęboką mądrością, niezmiennym zdrowiem, niewyczerpanym bogactwem.
    Podobnie jak ludzie, dzielą się w zależności od wykonywanych funkcji: są bogowie-kapłani (Agni, Waruna, dysponenci mocy ofiarnych), wojownicy (Indra) oraz boscy „wajśjowie": rzemieślnicy (Twasztar — grecki Hefajstos), opiekunowie stad i handlu (Puszan).
    W okresie późniejszym dewy przechodzą różne metamorfozy, choć ich podstawowa cecha, czyli związek z ładem, opieka nad ludźmi, którzy ich czczą nie ulegają zmianie. Dochodzi natomiast do głosu tendencja do wyraźniejszej hierarchizacji bóstw, wyodrębnienia istoty wyższej, zwanej Panem ( Iśwara) i zdegradowania większości niebian do roli bogów niższych, podrzędnych.
    Ostatecznie wyłaniają się największe postacie boskie Siwa i Wisznu.
    Bibliografia:
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
     
     
  • Itihasa

    ITIHASA (dosłownie - „w ten sposób właśnie było"). Epopeja, wielowątkowa opowieść heroiczna, której treścią są wydarzenia mityczne. W starożytnych Indiach powstały dwie epopeje: Mahabharata i Ramajana, odgrywające do dziś dnia ogromną kulturotwórczą rolę.Obie epopeje stanowią niewyczerpane źródło wiedzy o ind. tradycyjnych wierzeniach i obyczajach. Przyjmuje się, że Mahabharata — opisując konflikt zachodzący pomiędzy kulturami starszą (Kaurawowie) i młodszą (Pandawowie) — przedstawia najprawdopodobniej proces formowania się cywilizacji doliny środkowego Gangesu; Ramajana zaś w języku mitologii prezentuje kolejną fazę migracji Ariów na południe subkontynetu indyjskiego - siedzibą Rawany jest Sri Lanka. Podstawowym metrum obu epopei jest anusztubh, tworzący:  śioki (32-sylabowe zwrotki zapisane w 4 wersach po 8 sylab lub w 2 wersach po 16 sylab)
    i trisztubh (44-zgłoskowiec zapisany w 4 wersach po 11 sylab).
     

    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy

     




Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Matka Dalajlamy, przyjaciółka Gandhiego, pomocnica Piłsudskiego. Niezwykłe życie Wandy Dynowskiej.Cz. I

Nazywaliśmy ją "matka" – wspomina obecny Dalajlama w filmie "Oświecona dusza. Trzy imiona Umadevi". Z taką samą promienną czułością mówią o niej inni jej wychowankowie, Tybetańczycy, którymi się zajęła, gdy byli dziećmi wygnańcami. Dla Mahatmy Ghandiego była "nasza". ...

Nie jesteśmy Iyengarami i samo bycie w drodze jest osiągnięciem celu

Jestem pewna, że joga zmienia na lepsze. Daje szansę, by stać się uważniejszym, łagodniejszym i bardziej tolerancyjnym. Podstawową zasadą jogi jest zasada niekrzywdzenia. Trzeba więc zacząć od siebie i zastanowić się, co jeść, pić i jak ćwiczyć, by nie zrobić sobie nic złego - mówi aktorka Małgorzat...

Przepisy ze zdrowej misy: Zielone szparagi w sosie czosnkowo-szpinakowym

Zdrowe, niskokaloryczne, wykwintne i odżywcze. Szparagi są cennym źródłem białka, witaminy C i K, witamin z grupy B, selenu, potasu, magnezu, żelaza oraz fosforu. W zielonej odmianie szparagów, znajdziemy ponadto sporą dawkę witaminy A. Ich delikatny smak doskonale współgra z bardziej wyrazistymi do...

"Sekrety Urody Babuszki" czyli Słowiański elementarz pielegnacji

Sekret nieprzemijającego piękna tkwi w naturze. Raz na zawsze pozbądź się kompleksów i preparatów pełnych chemii. Naucz się przygotowywać naturalne kosmetyki na bazie jajek, mleka, miodu, drożdży i owoców. ...

Vrścikasana (Skorpion)

Pozycja ta zaliczana jest do pozycji zaawansowanych. Asana swą postawą przypomina atakującego skorpiona, stąd jej nazwa. ...

MINIMALIŚCI czyi jak znaleźć czas i wolność

Wiele pisze i mówi się o minimalizmie. Co stoi za tym słowem? "Słownik Języka Polskiego" podpowiada: "ograniczenie do minimum potrzeb, wymagań, dążeń itp". Czy ludzie, którzy uczynili z minimalizmu swój styl życia, zgodziliby się z taką definicją? Sądzę, że nie. Przekonany minimalista nie skupia się...

Anna Świrszczyńska o jodze, czyli poetka i jej ciało

W sensualnej poezji Anny Świrszczyńskiej (1909-1984) jej ciało i ciała tego kobiecość zajmowało miejsce poczesne. ...

Produkt Tygodnia JOGA PAS UNIWERSALNY - do wiszenia 5cm x 340cm -

Pas do jogi umożliwia stosowanie grawitacyjnych pozycji idealnych do: relaksu, rozluźnienia, wyregulowania oddechu oraz odpoczynku dla kręgosłupa. Idealny do pozycji: sirsasana wisząca- adho mukha svanasana wisząca- uttanasana wisząca. ...

Międzynarodowy Dzień Jogi w Trójmieście.

Intensywne przygotowania do Święta Jogi w Trójmieście trwają. W tym roku główne obchody odbędą się 25 czerwca w Akademii Wychowania Fizycznego w Gdańsku. Dzień Jogi otwierać będzie rektor prof. nadzw. dr hab. Waldemar Moska. ...

Jak i po co zabezpieczać kolana podczas praktyki jogi?

Przy niezliczonych pozycjach jogi, z których wszystkie mają pozytywny wpływ na organizm człowieka, wyłaniają się te bardziej skomplikowane, które stają się większym wyzwaniem. Czasami pochłonięci dążeniem do wykonania pewnej pozycji, bądź doskonalenia jej, zapominamy o fundamentalnym przesłaniu jogi...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Maja 2017
Następne
PWŚCPSN
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji