Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Słowniczek

szukaj definicji słowa:
 
  • Wać
    WAĆ ( „mowa, język"), indyjski odpowiednik koncepcji logosu.
    Począwszy od Rygwedy idea kreacyjnej Mowy, funkcjonowanie języka, a w następnej kolejności — fonetyka i gramatyka, stanowiły bardzo ważny element indyjskiej  filozofii i nauki.
    W Indiach język był rozpatrywany najczęściej w kontekście rytualnym. Samo pochodzenie języka wynika z rytuału poprzez recytowanie  mantr konstruuje się językowe Universum. Zasadniczą koncepcją kosmogonii wedyjskiej jest ofiara, która kreuje Wszechświat i utrzymuje go w stanie dynamicznej równowagi, a Mowa sakralna uruchamia ofiarę i kieruje nią. Ten fakt nasuwa już wniosek o kreacji Kosmosu przez Mowę.
    Mowa (język) jest nazywaniem, a jej główną cechą jest znaczenie.
    Pod względem ontologicznym mowa stoi wyżej niż rzeczywistość empiryczna, a imię boga jest ważniejsze niż sam bóg.
    Pochodzenie Wać (mowy) jest niejasne — istniała ona po prostu wiecznie, niezależnie od istnienia świata, bogów i ludzi.
    Początek wać wiąże się jednak zwykle z nadawaniem imion.
    Od samego początku wyraźnie rozróżnia się mowę ludzką (język) i Mowę kreacyjną. Mowa kreacyjna, źródłowa, jest tylko jedna (Jedna Rzeczywistość, Jeden Byt), choć różnorodnie kształtowana i rozdzielana, na różne języki. Dokonują tego wieszczowie lub bogowie. Źródłowa Wać dzieli się na 4 części, które znają tylko natchnieni wieszczowie i kapłani-bramini, ale zwykłym ludziom dostępna jest tylko jedna, używana jako język ludzki.
    Zwykły śmiertelnik, nawet jeśli styka się z Wać w jej widzialnych i słyszalnych przejawach, to i tak nie zna jej prawdziwej natury.
    Koncepcja wać jest ściśle związana z funkcjonowaniem umysłu, towarzyszy bowiem wszystkim myślom i mistycznym wizjom. Zakłada się więc myślenie werbalne, nigdy obrazowe
    Późniejsze teksty wedyjskie traktują boską Mowę gł. w dwóch aspektach:
    1) jako ideę najwyższego Bytu
    2) personifikowaną, piękną boginię Wać.
    W swym pierwszym aspekcie Wać jest utożsamiania z brahmanem, najwyższą Prawdą i sylabą OM. W aspekcie drugim, mitologicznym, Wać jest żeńską formą energii boga, jego małżonką Saraswati, boginią nauki, elokwencji i erudycji.
    Bogini Wać jest wszechobecna i obejmuje wszystkie 3 sfery hinduskiego Wszechświata, ma więc trojaką (trójdzielną) naturę: ziemską, pośrednią i niebiańską.
     
  • Walluwar
    Walluwar (Tiruwalluwar) – autor świętej księgi południowych Indii - Tirukkural.
    Niewiele wiemy o autorze. Nie wiadomo nawet dokładnie, kiedy żył.  Rzekomo należał do jednej z najniższych kast (tkaczów), ale jego wybitna uczoność i wielki rozum pozwoliły mu zająć poczesne miejsce w sangamskim kolegium mędrców.
    Był żonaty. Na starość został mnichem - buddyjskim? dżainickim? siwa-ickim? - nie wiadomo, bo każda z indyjskich wspólnot religijnych skwapliwie przyznaje się do niego i przytacza wiele dowodów, że był właśnie jej wyznawcą. Nawet chrześcijanie nie stanowią tu wyjątku.
    W rzeczywistości nie był zdaje się zwolennikiem żadnej określonej doktryny religijnej, lecz równocześnie brahmanistą, dżainistą i buddystą. Żył w okresie największego liberalizmu religijnego, co było zresztą zawsze cechą światłych Hindusów i żarliwie czerpał ze wszystkich religii indyjskich, które wówczas doskonale współżyły ze sobą.
    Wyznawał własną eklektyczną wiarę, łączącą teizm buddyjskiej mahajany z etyką dżainizmu i tradycją wedyjską. Stąd połączenie takich pozornie sprzecznych elementów jak kult Indry, (który jednak u Walluwara jest raczej archaniołem niż bóstwem), z wybitnie mahajanistyczną wizją Boga i dżainistyczną nauką o ahinsie.
    Przy tym dla człowieka o tak praktycznym umyśle jak Walluwar ten ostatni element był chyba najistotniejszy.
    G. U. Pope, jeden z pierwszych tłumaczów Tirukkural na język angielski, uważał Walluwara za ucznia św. Tomasza, apostoła.
    Tirukkural w tłumaczeniu Pope był drukowany w odcinkach przez wiele lat poczynając od 1820 r.
    Bibliografia
    Tiruwalluwar Tirukkural Święta księga południowych Indii, Ossolineum, 1977
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej, Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
     
     
  • Warna
    WARNA (barwa, rodzaj, rasa, klasa).
    Klasa - stan społeczny - podstawowa warstwa struktury socjalnej dawnych Indii.
    Rozróżniano 4 warstwy, do których przynależność uzyskiwało się wyłącznie z racji urodzenia:
    1) bramini (brahmana - stan najwyższy, obejmujący elitę kulturową i zarazem intelektualną tzn. depozytariuszy i nauczycieli wiedzy, zwłaszcza kultury słownej, tekstów  Wedy oraz innych, usankcjonowanych przez tradycję sakralną;
    2) kszatrijowie (kszatrija: stan skupiający elitę polityczną i militarną — warstwa wojowników i administratorów, z której wywodził się król;
    3) wajśjowie (umjśja) klasa producentów: rolników, hodowców, rzemieślników i kupców.
    Członkowie tych 3 warstw społecznych  byli „czyści" rytualnie i mieli przywilej dostępowania sakramentu inicjacji przez co się stawali „podwójnie (dwakroć) urodzonymi "dwidźa”). Przydomkiem tym obdarzano przede wszystkim braminów.
    4) Stan czwarty tworzyli śudrowie (śudra): warstwa pozbawiona przywilejów, obowiązana do służenia pozostałym
    Poza obrębem 4 klasy pozostawali ludzie skalani rytualnie, m.in. z racji przynależności do grup wykonujących zawody uważane za nieczyste, zwłaszcza wiążące się ze śmiercią (myśliwi, rzeźnicy, oprawcy, garbarze) oraz brudem (czyściciele, sprzątacze).
     Przez Europejczyków zostali nazwani „niedotykalnymi" lub „pariasami", a przez M. K. Gandhiego obdarzeni przydomkiem „ludu bożego" — hańdźana.
    W znaczeniu koloru warna odnosi się do częstotliwości światła, które określają karmę danej osoby.
    Mahabharata wymienia 6 kolorów:
    czarny, szary, niebieski, czerwony, żółty, biały, gdzie czarny jest najmniej korzystny.
     
  • Wedy
    Wedy (wiedza sakralna) – nazwa ogólna używana na oznaczenie wielkiego zbioru tekstów sakralnych.
    Najstarsze teksty wedyjskie tworzą cztery zbiory (sanhity):
    Rygweda
    Hymny są duszą Wed. Każdy hymn wychwala jakieś bóstwo, każdy jest szczególny przez to, że danego boga umieszcza na szczycie panteonu. Każdy z 33 bogów wymienionych w dziele jest kolejno oceniany jako :najwyższy zwierzchnik bogów, gdyż każdy z nich reprezentuje z coś istotnego, jakiś ważny składnik wszechświata.
    Hymny są napisane w jednakowym stylu: po pierwszej zwrotce, która może zaciekawić, następuje opis waleczności boga, całość kończy się modlitwą. W ramach tego schematu dozwolone są wszelkie oryginalne ujęcia: symbole, dwuznaczności, hiperbole i paradoksy.
    Jadźurweda
    W Indiach są bardzo ważne obrzędy składania ofiary. Tekst jest ułożony w taki sposób, że towarzyszy przebiegowi ceremonii. Podaje bardzo drobiazgowe wskazówki dotyczące zabiegów rytualnych oraz recytowania mantr z uzasadnieniem mitycznym i teologicznym.
    Samaweda
    Ten zbiór pieśni przeznaczony jest dla kantora, który odgrywa bardzo ważną rolę w obrzędach. Powtarza on hymny z Rygwedy, przeznaczone do śpiewu liturgicznego.
    Atharwaweda
    Ten zbiór jest jedną siódmą całości, jest przeznaczony dla domowego kapłana. Są tam zmieszane w sposób bardzo dowolny proza i poezja. Nie wszystkie szkoły przyjęły ten zbiór jako czwartą Wedę.
    Są tam hymny, czasem krótkie, czasem dłuższe, formuły magiczne mające zapewnić zdrowie, długie życie, wypędzenie złego ducha. Wiele dotyczy zapewnienie sobie opieki króla albo bramina.
    Wedy dla wielu Hindusów mają wielki autorytet: inspirują ceremonie małżeńskie, kremacyjne. Są fundamentem pism hinduistycznych: trochę tak, jak Stary Testament dla Nowego testamentu.
     
  • Wibhuti
    WIBHUTI  - wszechprzenikający, objawienie, moc, potęga lub niezwykła, nadludzka moc, zdolność dokonywania rzeczy cudownych.
    Wg klasycznego tekstu jogi (Jogasutra IV,1) owe cudowne moce uzyskuje się przez „urodzenie, zioła, mantry, ascezę, i skupienie”
    W jodze klasycznej Wibhuti jest synonimem  SIDDHI - osiągnięcie celu, powodzenie, doskonałość, sukces.
    Słowo to oznacza również popiół, którym śiwaiccy asceci nacierają swe ciała, by określić swój stan wyrzeczenia się świata.
    Swego czasu popiół wibhuti był materializowany przez Satya Sai Baba, który rozdawał go pielgrzymom.
    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
     
  • Wiweka
    Wiweka (rozróżnienie).
    Umiejętność rozróżnienia rzeczywistego i nierzeczywistego, prawdy i fikcji, transcendentnej Jaźni i niejaźni.
    Jest to pojęcie z jogi klasycznej, które opiera się na podziale na Ducha (porusza) i naturę (prakrtti)

    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )



Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Peak States - zrozumieć szczytowe stany świadomości

Czy kiedykolwiek doświadczyłeś chwili, gdy czułeś się zupełnie inaczej niż zwykle i naprawdę wspaniale? Kiedy wszystko wydawało się być wyjątkowe i idealne. Czas zwolnił, jakbyś był znów dzieckiem lub pojawiły się jakieś inne niezwykłe aspekty? Czyż nie byłoby wspaniale żyć w takim stanie każdego dn...

Joga Festiwal i V Górski Maraton Jogi - zobacz co przygotowaliśmy w tegorocznej edycji !

Trwają zapisy na Joga Festiwal oraz V Górski Maraton Jogi. Impreza odbędzie się 25 – 27 sierpnia 2017 r w Wierchomli. Ze względu na otwarty charakter to największe w Polsce wydarzenie tego rodzaju. Festiwal jest przeznaczony dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z jogą, ale także dla osób ...

Wybrane zabiegi lecznicze jogi

Jednym z celów jogi jest zapewnienie pełni zdrowia na całe życie. Główne zasady lecznicze jogi to: zachowanie odpowiedniej postawy psychicznej, przestrzeganie właściwej diety i uzyskanie większej odporności na działanie stresorów (czynników powodujących napięcie) a także pobudzanie naturalnych proce...

Mantry i ich znaczenie

Wszystkie dźwięki, które nas otaczają, można ocenić pod kątem mantralnym. Są to na ogół chaotyczne drgania, częstokroć szkodliwe dla nas. Jednakże słyszymy także dźwięki, które wpływają na nas kojąco. Tak działają właśnie mantry....

Nowość -Książka Joga dla początkujących cz.1

Książka Joga dla początkujących cz.1 jest adaptacją kursu wydanego na płycie DVD. Jest początkiem kilkuczęściowej serii wydawniczej KOLEKCJA JOGI. ...

Jak być slow na co dzień? Czy to w ogóle możliwe?

W dzisiejszym świecie chyba nie ma osoby, która nie chciałby choć trochę zwolnić, żyć bardziej slow, w zgodzie ze sobą i naturą. Codzienne obowiązki związane z zajmowaniem się domem, pracą, opieką nad dziećmi i czworonogami, gdzieś pomiędzy tym szukanie czasu na hobby i spotkania z przyjaciółmi - to...

Joga Festiwal. V Górski Maraton Jogi- wywiad z Ambasadorką wydarzenia Katarzyną Enerlich

Prowincja pełna jogi, życie zgodne z porami roku, minimalizm i książki. Tymi słowami można określić autorkę kilkunastu poczytnych powieści z historią Warmii i Mazur w tle, jak również publikacji o zdrowym odżywianiu i naturalnych kosmetykach. Zaraża pasją do jogi i uczy życia w harmonii z Naturą. Je...

Praktyka jogi – wielość rodzajów, jeden duch. Czyli co na nas czeka w szkołach jogi?

Większość ludzi kojarzy jogę z ćwiczeniami fizycznymi, czyli taki "indyjski fitness". Tymczasem jogę możemy rozpatrywać w co najmniej trzech kontekstach....

Yin Joga czyli odmrażanie ciała i reorganizacja energii życiowej

Yin joga to zestaw kilkunastu asan, w których pozostaje się od pięciu do dziesięciu, a nawet dwudziestu minut. Po tym czasie ciało i umysł doznają odmrażania, lekkości i miękkości. ...

Przewlekły ból? Lekarstwem joga!

Przewlekły ból może powodować niekorzystne zmiany w strukturze mózgu. Teraz okazało się, że praktykowanie jogi może łagodzić, zapobiegać, a nawet odwracać skutki tych zmian. ...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Sierpnia 2017
Następne
PWŚCPSN
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji