Słowniczek
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Słowniczek

szukaj definicji słowa:
 
  • Wać
    WAĆ ( „mowa, język"), indyjski odpowiednik koncepcji logosu.
    Począwszy od Rygwedy idea kreacyjnej Mowy, funkcjonowanie języka, a w następnej kolejności — fonetyka i gramatyka, stanowiły bardzo ważny element indyjskiej  filozofii i nauki.
    W Indiach język był rozpatrywany najczęściej w kontekście rytualnym. Samo pochodzenie języka wynika z rytuału poprzez recytowanie  mantr konstruuje się językowe Universum. Zasadniczą koncepcją kosmogonii wedyjskiej jest ofiara, która kreuje Wszechświat i utrzymuje go w stanie dynamicznej równowagi, a Mowa sakralna uruchamia ofiarę i kieruje nią. Ten fakt nasuwa już wniosek o kreacji Kosmosu przez Mowę.
    Mowa (język) jest nazywaniem, a jej główną cechą jest znaczenie.
    Pod względem ontologicznym mowa stoi wyżej niż rzeczywistość empiryczna, a imię boga jest ważniejsze niż sam bóg.
    Pochodzenie Wać (mowy) jest niejasne — istniała ona po prostu wiecznie, niezależnie od istnienia świata, bogów i ludzi.
    Początek wać wiąże się jednak zwykle z nadawaniem imion.
    Od samego początku wyraźnie rozróżnia się mowę ludzką (język) i Mowę kreacyjną. Mowa kreacyjna, źródłowa, jest tylko jedna (Jedna Rzeczywistość, Jeden Byt), choć różnorodnie kształtowana i rozdzielana, na różne języki. Dokonują tego wieszczowie lub bogowie. Źródłowa Wać dzieli się na 4 części, które znają tylko natchnieni wieszczowie i kapłani-bramini, ale zwykłym ludziom dostępna jest tylko jedna, używana jako język ludzki.
    Zwykły śmiertelnik, nawet jeśli styka się z Wać w jej widzialnych i słyszalnych przejawach, to i tak nie zna jej prawdziwej natury.
    Koncepcja wać jest ściśle związana z funkcjonowaniem umysłu, towarzyszy bowiem wszystkim myślom i mistycznym wizjom. Zakłada się więc myślenie werbalne, nigdy obrazowe
    Późniejsze teksty wedyjskie traktują boską Mowę gł. w dwóch aspektach:
    1) jako ideę najwyższego Bytu
    2) personifikowaną, piękną boginię Wać.
    W swym pierwszym aspekcie Wać jest utożsamiania z brahmanem, najwyższą Prawdą i sylabą OM. W aspekcie drugim, mitologicznym, Wać jest żeńską formą energii boga, jego małżonką Saraswati, boginią nauki, elokwencji i erudycji.
    Bogini Wać jest wszechobecna i obejmuje wszystkie 3 sfery hinduskiego Wszechświata, ma więc trojaką (trójdzielną) naturę: ziemską, pośrednią i niebiańską.
     
  • Walluwar
    Walluwar (Tiruwalluwar) – autor świętej księgi południowych Indii - Tirukkural.
    Niewiele wiemy o autorze. Nie wiadomo nawet dokładnie, kiedy żył.  Rzekomo należał do jednej z najniższych kast (tkaczów), ale jego wybitna uczoność i wielki rozum pozwoliły mu zająć poczesne miejsce w sangamskim kolegium mędrców.
    Był żonaty. Na starość został mnichem - buddyjskim? dżainickim? siwa-ickim? - nie wiadomo, bo każda z indyjskich wspólnot religijnych skwapliwie przyznaje się do niego i przytacza wiele dowodów, że był właśnie jej wyznawcą. Nawet chrześcijanie nie stanowią tu wyjątku.
    W rzeczywistości nie był zdaje się zwolennikiem żadnej określonej doktryny religijnej, lecz równocześnie brahmanistą, dżainistą i buddystą. Żył w okresie największego liberalizmu religijnego, co było zresztą zawsze cechą światłych Hindusów i żarliwie czerpał ze wszystkich religii indyjskich, które wówczas doskonale współżyły ze sobą.
    Wyznawał własną eklektyczną wiarę, łączącą teizm buddyjskiej mahajany z etyką dżainizmu i tradycją wedyjską. Stąd połączenie takich pozornie sprzecznych elementów jak kult Indry, (który jednak u Walluwara jest raczej archaniołem niż bóstwem), z wybitnie mahajanistyczną wizją Boga i dżainistyczną nauką o ahinsie.
    Przy tym dla człowieka o tak praktycznym umyśle jak Walluwar ten ostatni element był chyba najistotniejszy.
    G. U. Pope, jeden z pierwszych tłumaczów Tirukkural na język angielski, uważał Walluwara za ucznia św. Tomasza, apostoła.
    Tirukkural w tłumaczeniu Pope był drukowany w odcinkach przez wiele lat poczynając od 1820 r.
    Bibliografia
    Tiruwalluwar Tirukkural Święta księga południowych Indii, Ossolineum, 1977
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej, Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
     
     
  • Warna
    WARNA (barwa, rodzaj, rasa, klasa).
    Klasa - stan społeczny - podstawowa warstwa struktury socjalnej dawnych Indii.
    Rozróżniano 4 warstwy, do których przynależność uzyskiwało się wyłącznie z racji urodzenia:
    1) bramini (brahmana - stan najwyższy, obejmujący elitę kulturową i zarazem intelektualną tzn. depozytariuszy i nauczycieli wiedzy, zwłaszcza kultury słownej, tekstów  Wedy oraz innych, usankcjonowanych przez tradycję sakralną;
    2) kszatrijowie (kszatrija: stan skupiający elitę polityczną i militarną — warstwa wojowników i administratorów, z której wywodził się król;
    3) wajśjowie (umjśja) klasa producentów: rolników, hodowców, rzemieślników i kupców.
    Członkowie tych 3 warstw społecznych  byli „czyści" rytualnie i mieli przywilej dostępowania sakramentu inicjacji przez co się stawali „podwójnie (dwakroć) urodzonymi "dwidźa”). Przydomkiem tym obdarzano przede wszystkim braminów.
    4) Stan czwarty tworzyli śudrowie (śudra): warstwa pozbawiona przywilejów, obowiązana do służenia pozostałym
    Poza obrębem 4 klasy pozostawali ludzie skalani rytualnie, m.in. z racji przynależności do grup wykonujących zawody uważane za nieczyste, zwłaszcza wiążące się ze śmiercią (myśliwi, rzeźnicy, oprawcy, garbarze) oraz brudem (czyściciele, sprzątacze).
     Przez Europejczyków zostali nazwani „niedotykalnymi" lub „pariasami", a przez M. K. Gandhiego obdarzeni przydomkiem „ludu bożego" — hańdźana.
    W znaczeniu koloru warna odnosi się do częstotliwości światła, które określają karmę danej osoby.
    Mahabharata wymienia 6 kolorów:
    czarny, szary, niebieski, czerwony, żółty, biały, gdzie czarny jest najmniej korzystny.
     
  • Wedy
    Wedy (wiedza sakralna) – nazwa ogólna używana na oznaczenie wielkiego zbioru tekstów sakralnych.
    Najstarsze teksty wedyjskie tworzą cztery zbiory (sanhity):
    Rygweda
    Hymny są duszą Wed. Każdy hymn wychwala jakieś bóstwo, każdy jest szczególny przez to, że danego boga umieszcza na szczycie panteonu. Każdy z 33 bogów wymienionych w dziele jest kolejno oceniany jako :najwyższy zwierzchnik bogów, gdyż każdy z nich reprezentuje z coś istotnego, jakiś ważny składnik wszechświata.
    Hymny są napisane w jednakowym stylu: po pierwszej zwrotce, która może zaciekawić, następuje opis waleczności boga, całość kończy się modlitwą. W ramach tego schematu dozwolone są wszelkie oryginalne ujęcia: symbole, dwuznaczności, hiperbole i paradoksy.
    Jadźurweda
    W Indiach są bardzo ważne obrzędy składania ofiary. Tekst jest ułożony w taki sposób, że towarzyszy przebiegowi ceremonii. Podaje bardzo drobiazgowe wskazówki dotyczące zabiegów rytualnych oraz recytowania mantr z uzasadnieniem mitycznym i teologicznym.
    Samaweda
    Ten zbiór pieśni przeznaczony jest dla kantora, który odgrywa bardzo ważną rolę w obrzędach. Powtarza on hymny z Rygwedy, przeznaczone do śpiewu liturgicznego.
    Atharwaweda
    Ten zbiór jest jedną siódmą całości, jest przeznaczony dla domowego kapłana. Są tam zmieszane w sposób bardzo dowolny proza i poezja. Nie wszystkie szkoły przyjęły ten zbiór jako czwartą Wedę.
    Są tam hymny, czasem krótkie, czasem dłuższe, formuły magiczne mające zapewnić zdrowie, długie życie, wypędzenie złego ducha. Wiele dotyczy zapewnienie sobie opieki króla albo bramina.
    Wedy dla wielu Hindusów mają wielki autorytet: inspirują ceremonie małżeńskie, kremacyjne. Są fundamentem pism hinduistycznych: trochę tak, jak Stary Testament dla Nowego testamentu.
     
  • Wibhuti
    WIBHUTI  - wszechprzenikający, objawienie, moc, potęga lub niezwykła, nadludzka moc, zdolność dokonywania rzeczy cudownych.
    Wg klasycznego tekstu jogi (Jogasutra IV,1) owe cudowne moce uzyskuje się przez „urodzenie, zioła, mantry, ascezę, i skupienie”
    W jodze klasycznej Wibhuti jest synonimem  SIDDHI - osiągnięcie celu, powodzenie, doskonałość, sukces.
    Słowo to oznacza również popiół, którym śiwaiccy asceci nacierają swe ciała, by określić swój stan wyrzeczenia się świata.
    Swego czasu popiół wibhuti był materializowany przez Satya Sai Baba, który rozdawał go pielgrzymom.
    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
     
  • Wiweka
    Wiweka (rozróżnienie).
    Umiejętność rozróżnienia rzeczywistego i nierzeczywistego, prawdy i fikcji, transcendentnej Jaźni i niejaźni.
    Jest to pojęcie z jogi klasycznej, które opiera się na podziale na Ducha (porusza) i naturę (prakrtti)

    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )



Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Slow life w rodzinie

Czy mając dzieci można w ogóle żyć slow? Jaki kierunek obrać, aby wychować szczęśliwe dziecko i mieć slow life"ową rodzinę?...

Nasz Patronat! Historia Jacquesa Mayola znów na ekranach kin! „Człowiek delfin”już od 17 sierpnia

Mija 30 lat od premiery kultowego filmu Luca Bessona "Wielki Błękit" inspirowanego życiem jednego z największych nurków w historii. Teraz Jacques’a Mayola można poznać jeszcze lepiej. 17 sierpnia do kin wchodzi dokument Lefterisa Charitosa "Człowiek delfin". ...

W jaki sposób joga pomaga niwelować niepokój?

Większą część czasu spędzamy na rozpamiętywaniu tego co się wydarzyło lub planowaniu tego co nadejdzie, a tylko chwilami jesteśmy w pełni obecni i skupieni na tym co dzieje się teraz. Powoduje to, że mózg pracuje cały czas na pełnych obrotach ale nie jest wykorzystywany produktywnie. ...

Yogattractive – naturalny sposób na piękno i pogodę ducha

Od 12 lat pracuję nad systemem anty-ageingu dla twarzy i szyi. Ćwiczenia twarzy są elementem bardzo istotnym, ale nie jedynym. Najpierw podeszłam do sprawy estetycznie, czyli chciałam naturalnie zadbać o twarz. Zadziałała trochę moja próżność, ale także chęć pomagania innym. Yogattractive nie jest c...

Praktyka jogi na piasku i trawie

Urlop to idealny moment, żeby odważyć się na samodzielną praktykę bez wskazówek nauczyciela. Przyjemna sceneria, szum fal i morska bryza powodują, że łatwiej jest się zrelaksować i skupić na wykonywanym ćwiczeniu. Dodatkowo nierówna powierzchnia taka jak piasek przyczynia się do kształtowania mięśni...

KURS NAUCZYCIELSKI JOGI INTEGRALNEJ

Kurs nauczycielski przeznaczony jest dla osób, które pragną zdobyć praktyczne umiejętności i rzetelną wiedzę na temat różnych ścieżek i systemów jogi pod okiem najlepszych w Polsce specjalistów. Zdobyte kwalifikacje i umiejętności oraz końcowy certyfikat uprawniają do wykonywania zawodu nauczyciel...

Joga Festiwal i VI Górski Maraton Jogi w Wierchomli coraz bliżej

Już za miesiąc spotykamy się w Wierchomli, gdzie odbędzie się prawdziwa uczta dla miłośników jogi, doskonałej kuchni i świadomego, pełnego radości życia....

Happy Evolution, czyli jak dać sobie „coś więcej” niż szczęście?

O alergiach, diecie, sportach i miłości do siebie, a także o szczęściu, zero waste oraz mądrym życiu rozmawiają: pasjonatka kuchni roślinnej i event menedżer Helena Chmielewska oraz Żaneta Geltz – redaktor naczelna Magazynu Hipoalergiczni i założycielka Stowarzyszenia Happy Evolution Global As...

Joga, bieganie i medytacja - triatlon inny niż wszystkie !

Joga i triatlon? Z pozoru to niedobrana para, ale tak naprawdę doskonale do siebie pasują. Dosłownie i na wyższym poziomie. Po pierwsze, pomaga triatlonistom odzyskać balans po wyczerpującym treningu. Po drugie może być częścią składową niezwykłego dość, ale dającego zdaniem jego uczestników fa...

Joga Na Trawie - otwarte zajęcia jogi w Warszawie, w każdą sobotę przez całe lato!

Szkoła Joga Żoliborz, portal Joga-Joga.pl oraz Prochownia zapraszają przez całe lato na darmowe zajęcia Joga Na Trawie. Już kolejny rok nauczyciele ze szkoły Joga Żoliborz z Marceliną Sankowską na czele, poprowadzą dla Was zajęcia w przepięknym otoczeniu Parku Żeromskiego na Warszawskim Żoliborzu. ...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Sierpnia 2018
Następne
PWŚCPSN
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
likesoft