Słowniczek
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Słowniczek

szukaj definicji słowa:
 
  • NAMA RUPA
    NAMA-RUPA („nazwa i kształt") jest koncepcją zakładającą, że na Początku Wszechrzeczy, przed jej zróżnicowaniem w postaci świata fenomenalnego, wszystkie formy bytu były jednym Kształtem (rupa), wszystkie zaś późniejsze nazwy, odnoszące się do elementów tego świata, były jedną Nazwą (nama), jedną źródłową Mową (wać).
    W zróżnicowanym i uporządkowanym Kosmosie, Nama-rupa  jest przejawionym aspektem bytu absolutnego, gdyż określa każdą jednostkę bytu, każdy przedmiot i istotę żywą. Rozmiary bytu człowieka odpowiadają rozmiarom jego wiedzy. Znając wszystko, staje
    się wszechświatem, w ten sposób ziszcza w sobie byt uniwersalny.
    Innymi słowy nama-rupa jest konwencjonalną rzeczywistością. .


    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )
     
     
  • Naraka
    NARAKA  - „świat złych ludzi" określa pojęcie piekła.
    Pierwsza wzmianka o piekle jako miejsca kary za grzechy pojawia się w Rygwedzie, ale tam nie była jeszcze wyraźnie rozwinięta. Niejasno wspomina się o jakiejś otchłani, głębokim, pełnym ciszy i ciemności miejscu, przeznaczonym dla tych, co żyli w sprzeczności z rytą. Zupełnie brak jest śladów ognia piekielnego, straszliwych bestii itp.
    W Atharwawedzie już jednak wyraźnie odróżnia się niebiańskie królestwo Jamy od „świata złych ludzi". Dolny świat zamieszkany jest przez różne duchy, wiedźmy i czarowników. Pojawia się obraz przedstawiający nikczemnika, co splunął na bramina i siedzi teraz za karę w strumieniach krwi, jedząc włosy.
    Termin naraka na stałe określa piekło, którego idea jest już wyraźnie określona z szeregiem opisów tortur.
    Inną karą za złe praktyki ofiarne jest odejście na tamten świat przed naturalnym terminem zakończenia ziemskiego życia, czyli przed ukończeniem „stu jesieni".
    W Wedach brak jest także wyraźnie zarysowanej idei sądu pośmiertnego.
    Upaniszady mało uwagi poświęcają piekłu, bowiem podkreślają ideę ponownych narodzin jako skutek nieprawego życia. Za karę, w kolejnym życiu, można wcielić się nawet w zwierzę. Z czasem opisy piekieł (ich liczba bowiem rośnie) stają się coraz dramatyczniejsze.
    Grzeszników pożerają dzikie bestie i węże, pieczeni są w ogniu, cięci piłami, dręczeni głodem i pragnieniem, gotowani w oleju, miażdżeni w moździerzach itd. Lokalizacja piekła nigdy nie była precyzyjna, zawsze jednak było ono związane z podziemnymi regionami.
    Jogabhaszja opisuje 7 rejonów piekła.
    Są to kolejno w rosnącym porządku:
    1) avici – to, co jest statyczne
    2) maha-kala – wielka śmierć, ciemność
    3) ambarisa – patelnia
    4) raurava – to, co odnosi się do demona
    5) maharaurava – to, co odnosi się do wielkiego demona
    6) kala-sutra – nić śmierci, ciemności
    7) andhata-misra – „ślepy mrok”
    Nazwy te charakteryzują dominujący żywioł, który jest w piekielnym rejonie, lub stany bytu.
    W światach tych istoty cierpią, ponosząc konsekwencje swych złych uczynków w przeszłych życiach.
    Hinduskie piekło to raczej odpowiednik chrześcijańskiego czyśćca. Związane jest to z cyklicznym pojęciem istnienia Wszechświata. Najdłuższe męki piekielne nigdy nie są wieczne.
    W puranach, wśród mąk piekielnych dominują: rozszarpywanie grzeszników na kawałki, kąsanie przez różne bestie, kontakt z zimnem lub gorącem, głód, pragnienie, palenie ogniem, spadanie z góry, wpadanie w doły, mozolna wspinaczka, spadający grad itd. Szczególną męką jest kontakt z nieczystością.
    Władcą całego świata podziemnego jest Jama.

    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )
     
     
  • Nidra
    Nidra (nie mylić z joga nidra) - głęboki sen. Jest uważany za wroga praktyki jogi. Patandżali w Jogasutrach opisuje sen jako stan mentalny, który wyklucza występowanie innych stanów mentalnych. Innym słowy sen głęboki (nidra) jest rodzajem podstawowej świadomości. Poznanie pochodzące ze snu może być tematem medytacji.
    Joga-nidra natomiast to stan głębokiej relaksacji, której podstawowym celem jest uzyskanie stanu rozluźnienia, dobrego samopoczucia i integracji.



    Bibliografia
    Georg Feuerstein, Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Lesław Kulmatycki, Joga nidra. Sztuka relaksacji – Książka i wiedza, Warszawa, 2004
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )
     
  • Niyamy - Reguły samooczyszczania
    # II.29 yama niyama asana pranayama pratyahara dharana dhyana samadhayah astau angani
    Zasady moralne (yama), reguły samooczyszczania (niyama), pozycje (asana), kontrola energii poprzez oddech (pranayama), skierowanie zmysłów ku wnętrzu do ich źródła (pratyahara), koncentracja (dharana), kontemplacja (dhyana) i połączenie świadomości z duszą (samadhi) - są ośmioma członami jogi.
    Sutra ta określa ośmioczłonową ścieżkę jogi (astanga yoga)...
     
    # II.32 śauca santosa tapah svadhyaya Iśvarapranidhanani niyamah
    Czystość, zadowolenie, religijny zapał, samo-poznanie i oddanie duszy najwyższemu Duchowi jest niyamą.
    Podczas gdy yama oznacza uniwersalną praktykę społeczną, to niyama - indywidualne praktyki konieczne do wzmocnienia charakteru adepta.
    Pięć zasad niyamy odpowiada pięciu powłokom człowieka i pięciu elementom natury: anatomicznej (ziemi), fizjologicznej (wody), psychologicznej (ognia), intelektualnej (powietrza) i duchowej (eteru). Podczas gdy eter (mahat akaśa) postrzegany jest jako pusta przestrzeń na zewnątrz, tak dusza stanowi pustą przestrzeń wewnątrz i nosi nazwę cit-akaśa.
    Zasady niyamy zawarte w kriyayodze podkreślają znaczenie samodyscypliny. Nie można osiągnąć mistrzostwa w jodze bez przestrzegania etycznych zasad yamy i niyamy.
    Istnieją dwa niezbędne rodzaje oczyszczenia - zewnętrzne i wewnętrzne. Kąpiel jest oczyszczeniem zewnętrznym, a wykonywanie asan i pranayamy wewnętrznym. Przestrzeganie niyamy rozwija życzliwość, współczucie oraz zdystansowanie, i jest dodatkową pomocą w oczyszczaniu ciała, umysłu i rozumu. Svadhyaya jest sprawdzaniem samego siebie, aby się upewnić, czy przestrzega się zasad jogi. W celu przestrzegania tych zasad, każdy musi najpierw określić, czy jego własny sposób postępowania jest z nimi zgodny, czy też nie. Gdyby nie był zgodny, wówczas należy dostosować do nich swoje myśli i działania oraz usunąć błędy, które utrudniają jego praktykę (sadhanę).
     
    Sutry II.40-45 opisują efekty praktykowania pięciu niyam.
    # II.40 śaucat svangajugupsa paraih asamsargah
    Czystość ciała i umysłu rozwija niechęć do kontaktu z innymi dla własnej przyjemności.
    Czystość chroni ciało i czyni je odpowiednim domem dla duszy. Wskutek tego, ciało nie skłania się już dłużej ku przyjemnościom zmysłowym i dąży do powstrzymania się od kontaktów z innymi.
    Chociaż osoba praktykująca (sadhaka) zdaje sobie sprawę z nietrwałości swego ciała, to nie traktuje go ze wstrętem czy niechęcią. Przez szacunek dla duszy, utrzymuje ciało czyste i nieskazitelne i dba o nie jak o świątynię.
    Tak jak codziennie dba się o czystość świątyni lub kościoła, tak należy obmywać wewnętrzne ciało - świątynię duszy, obficie zaopatrując go w krew poprzez asany i pranayamę. Oczyszczają one ciało fizycznie, fizjologicznie i psychiczne. Ciało, posiadając własną inteligencję, rozwija własny potencjał w celu zmiany swych wzorców zachowań. Pomaga sadhace oderwać się od pragnień zmysłowych i prowadzi go do właściciela ciała - duszy. Tak więc czystość (śauca) czyni ciało odpowiednim instrumentem do poszukiwania duchowego poznania.
     
    # II.41 sattvaśuddhi saumanasya aikagrya indriyajaya atmadarśana yogyatvanica
    Gdy ciało jest zdrowe, umysł oczyszczony, a zmysły pod kontrolą, to pojawia się także pełna radości świadomość, potrzebna do urzeczywistnienia duszy.
    Dzięki czystości, ciało staje się świątynią duszy i odczuwa radość wypływającą ze świadomości swojego prawdziwego bytu.
    Kiedy świadomość jest pogodna i życzliwa, poszukujący staje się gotów do poznania i ujrzenia duszy.
     
    # II.42 santosat anuttamah sukhalabhah
    Z zadowolenia świadomości wypływa najwyższe szczęście.
    Dzięki czystości ciała, osiąga się zadowolenie. Razem rozpalają one płomień żarliwości (tapasu), popychając sadhakę w kierunku ognia poznania. Ta przemiana, która wskazuje, że adept jest na właściwej drodze koncentracji, umożliwia mu spojrzenie do wnętrza poprzez badanie siebie samego (svadhyaya), a następnie prowadzi ku Boskości.
     
    # II.43 kaya indriya siddhih aśuddhiksayat tapasah
    Tapas wypala nieczystości i roznieca iskry boskości.
    Tapas (samodyscyplina) niszczy wszelkie nieczystości, doskonaląc ciało, umysł i zmysły, tak że świadomość działa swobodnie i osiąga boskość.
    Nie można prawidłowo zrozumieć nie-krzywdzenia (ahimsa) bez odniesienia do tapasu. Tapas jest wewnętrzną przemocą (himsa), poprzez którą stwarzamy możliwość zewnętrznej ahimsy. Ahimsa nie może istnieć sama. Koniecznie musi istnieć siła dopełniająca. Mahatma Gandhi nigdy nie byłby zdolny do wezwania o zachowanie nieprzejednanego spokoju, które poruszyło całe Indie, bez bezwzględnej postawy wobec samego siebie. Przemoc jest być może zbyt silnym słowem dla tapasu, lecz jest to gorący wewnętrzny zapał i asceza, rodzaj niesłabnącej surowości w stosunku do siebie samego, która umożliwia odczuwanie współczucia i przebaczania innym.
     
    # II.44 svadhyayat istadevata samprayogah
    Zagłębienie się w duszy prowadzi do urzeczywistnienia Boga lub łączności duchowej z upragnionym bóstwem.
    Są dwie drogi zagłębiania się w duszy. Pierwsza - począwszy od skóry, poprzez wewnętrzne powłoki, aż do duszy; druga natomiast - od duszy do zewnętrznej powłoki jego siedziby. Ciało posiada własną świadomość. Należy ją jednak ukierunkować poprzez praktykę asany i pranayamy, w których rozum działa jako most łączący świadomość ciała z jego źródłem i odwrotnie. Właśnie ta łącząca świadomość wprowadza harmonię ciała, umysłu i duszy oraz zażyłość z Najwyższą Duszą (Istadevata).
    Tradycyjnie, svadhyayę wyjaśnia się jako studiowanie świętych pism i recytację mantry, którą poprzedza sylaba AUM. Dzięki tym praktykom adept może ujrzeć swe opiekuńcze lub wybrane bóstwo, które spełni wszystkie jego pragnienia.
     
    # II.45 samadhisiddhih Iśvarapranidhanat
    Poddanie się Bogu prowadzi do doskonałości w samadhi.
    Oświecenie (samadhi) osiąga się poprzez jasność rozumu i intensywność myśli o poddaniu się Bogu. Moc samadhi przychodzi do tego, kto przyjmuje schronienie w Bogu.
    Poddanie się Bogu uwalnia sadhakę z więzów ziemskich pożądań, prowadzi do wyrzeczenia się pragnień zmysłowych oraz wykształca w nim najintensywniejszą formę pilności.
    Tłumaczenie Konrad Kocot     
     
    Niyamy w praktyce asan
    Tak jak jamy polegają na powstrzymywaniu się od czynienia niewłaściwych rzeczy (krzywdzenia, kradzenia, kłamania, przywiązania, zachłanności), nijamy są kultywowaniem pozytywnych postaw i działań. Rozróżnienie między tym co należy czynić, a do czego należy się powstrzymywać ma kluczowe znaczenie dla naszego rozwoju.
    Śauca - czystość
    Czystość w praktyce asan oznacza świadome, uważne oczyszczenie ciała. Jeśli w jakiejś asanie istnieje łatwość w wykonaniu jej na jedną ze stron, lecz druga strona sprawia trudność oznacza to, że jest ona nieoczyszczona w porównaniu z pierwszą. Podobnie przód i tył ciała winny zostać jednakowo oczyszczone przez praktykę odpowiednich asan. Dążenie do harmonii oraz całkowitej symetrii ciała i świadomości w asanach jest praktyką czystości. Zasada ta odnosi się też do czystości w podejściu do praktyki, naszej motywacji, oczekiwań, sposobu radzenia sobie z trudnościami...
    Santosa - zadowolenie
    Santosa jest kultywowaniem wewnętrznego stanu zadowolenia niezależnego od zewnętrznych okoliczności. Jest to oczyszczanie naszego postrzegania rzeczywistości i tworzenie pozytywnego umysłu. Jak mówi sutra II 46 "Doskonałość w asanie osiąga się, gdy wykonanie jej staje się bezwysiłkowe". Przyjmowanie każdej z asan z radością i zadowoleniem budzi energię ukrytą w ciele. Wtedy w asanie pojawia się wewnętrzne światło i staje się ona bezwysiłkowa. Dzięki temu jogin osiąga jeszcze większe zadowolenie. To jest praktyka santosy w asanie.
    Tapas - zapał
    Tapas, czyli zapał, żarliwe pragnienie oznacza nieustanny wysiłek w celu oczyszczenia ciała i umysłu, uczynienia ich zdrowymi i odpornymi na choroby. Jest to kolejna praktyka psychiczna budująca konieczne do postępu zaangażowanie i wewnętrzną intensywność, pozwalająca przekroczyć lenistwo i niezdecydowanie.
    Svadhyaya - medytacje, samo-badanie
    Sva oznacza samego siebie, adhyaya studiowanie. Svadhyaya jest nieustanną obserwacją siebie w asanie. Świadome poznanie siebie od powierzchni skóry, od koniuszków palców i czubka głowy aż po najgłębsze warstwy ciała i jądro bytu jest praktyką svadhyayi w asanie. Praktyka ta rozwija naszą wrażliwość, umiejętność postrzegania i inteligencję. Odkrywa głębię asany, która angażuje nie tylko nasze ciało, lecz także zmysły, umysł i świadomość.

    Hatha-joga jest ścieżką siły woli. Używamy jej w sposób długotrwały i intensywny do badania i oczyszczania naszego ciała i umysłu - aż do czasu gdy doświadczymy jak ograniczone są nasze możliwości. Prowadzi to do pokory, rozluźnienia napuszonego ego i zaufania sile, która sprawia, że bez wysiłku z naszej strony powstaliśmy, żyjemy, działamy, że istnieje i funkcjonuje świat. Iśvara-pranidhana jest wykorzenieniem małego "ja", połączeniem się, współgraniem z kosmiczną inteligencją, siłą wyższą, Bogiem.
    W praktyce asan nijama ta przejawia się przez przyjęcie i akceptację własnych ograniczeń i możliwości, praktykę nieegoistyczną - bez współzawodnictwa, wykorzystywania praktyki do pompowania ego i dojście do momentu gdy "joga robi się sama", a my mamy możliwość uczestniczenia w tym i celebrowania danego nam życia.
     
     



Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Joga on-line jak wybrać ? Ranking

Zadajemy sobie wszyscy pytanie jak funkcjonować w tej nowej rzeczywistości ? Czy po prostu przeczekać, czy jak najszybciej dostosować się do nowej sytuacji? Co będzie dalej z naszą jogową branżą, która funkcjonuje głównie na bazie zajęć grupowych?...

Zostań w domu z Joga-joga.tv

Joga-joga.tv to Twoje osobiste studio jogi. Ponad 250 sesji do ćwiczenia jogi w domu, zajęcia dla początkujących, odchudzających się oraz dbających o plecy i kręgosłup. Jesteśmy z Tobą wszędzie tam gdzie jest internet....

Wywiad z Wiktorem Morgulec - Wybory jogina. Joga Magazyn Marzec

Czy osoby, które praktykują jogę, powinny mieć dystans do świata? Także do tego, co dzieje się w polityce? Czy wolno im mieć poglądy. A jeśli tak, to jakie? I dlaczego? Poniżej zamieszczamy wywiad z Wiktorem Morgulcem zaczerpnięty z magazynu Joga. ...

15 LAT PORTALU JOGA-JOGA.PL I SZKOŁY JOGA ŻOLIBORZ. SPOTKANIE WIRTUALNE!

Drodzy Czytelnicy! Zarezerwujcie sobie czas na spotkanie z nami w weekend 4-5 kwietnia 2020 w naszej nowej lokalizacji w Warszawie. Gwarantujemy moc atrakcji WIRTUALNIE! Podczas najbliższego weekendu będziecie mogli zobaczyć relację z naszej nowej pięknej szkoły w Warszawie na Żoliborzu i przez dwa...

Na wirusa nie ma leku! Rozwiązaniem jest wyłącznie nasz układ odpornościowy – jak go wzmocnić?

Wszystkie media na świecie mówią obecnie niemal wyłącznie o koronawirusie. Obserwujemy rosnące zjawisko paniki, gdyż telewizja i media społecznościowe nie szczędzą nam danych o wzrastających słupkach ofiar śmiertelnych zakażenia. Zamiast wpadać w rytm lęku i czekać "na swoją kolej" – przystąpm...

Zwiększ odporność dzięki Metodzie Wima Hofa

Wim Hof to człowiek lodu, który łamie wszelkie prawa natury. Wydaje się, że jest nadczłowiekiem, potrafi spędzić 2 godziny zanurzony w lodzie czy przebiec maraton na pustyni bez żadnego łyka wody. Naukowcy sądzili, że są to wyłącznie jego nadzwyczajne umiejętności, ale Wim udowodnił, że każdy może s...

Jak medytować i czym jest medytacja?

W ostatnim czasie naukowcy coraz chętniej badają wpływ medytacji na człowieka, dzięki czemu nie jest ona niezrozumiałą i ezoteryczną praktyką. Coraz więcej zwykłych ludzi zaczyna medytować, są to zarówno biznesmeni jak i młode mamy. Medytacja trafia zarówno do dużych firm (szczególnie z branży IT np...

Naturalne sposoby na odporność. Kuchenna apteka

W tym trudnym dla nasz wszystkich czasie warto sobie pomóc i wzmocnić organizm, również tymi najprostszymi sposobami. Najlepsze są stare, sprawdzone metody. Taka immunoterapia na domową skalę. Nie lekceważmy zalet tzw. leków naturalnych, czyli pochodzących bezpośrednio z roślin. Przez wieki był...

Zdrowie zaczyna się w brzuchu

Tradycyjna medycyna miewa problemy z dolegliwościami, z którymi coraz częściej zmagają się ludzie, czyli m.in. z zaburzeniami metabolicznymi i psychicznymi, chorobami autoimmunologicznymi. Okazuje się, że przez długi czas ignorowaliśmy zależność między układem pokarmowym i nerwowym. W dużym skrócie ...

Wege energia. Moc i siła z roślin. Nowa książka Katarzyny Gubały

Kolejna książka z serii po "Wege w kwadrans" i "Warzywa górą" autorstwa Katarzyny Gubały- znanej popularyzatorki diety wegetariańskiej w Polsce. Tym razem główne przesłanie książki to szereg dowodów na to, że właściwie skomponowana dieta wegetariańska daje wystarczającą siłę i moc nawet osobom bardz...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Kwietnia 2020
Następne
PWŚCPSN
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
LikeSoft