Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Słowniczek

szukaj definicji słowa:
 
  • Kala
    KALA  - „czas; ciemny, czarny".
    Podstawowym powodem tego, że uwarunkowanego bytu doświadcza się jako wypełnionego cierpieniem, jest jego tymczasowość. Czas postrzegany jest jako potężny wróg wszystkich istot.
    Autor Jogavasitszthy porównuje czas do garncarza, który stale poruszając swe koło, wytwarza niezliczona ilość garnków, po to, aby je rozbić, kiedy mu przyjdzie na to ochota.
    Transcendencja czasu jest celem wszystkich duchowych tradycji. Jogin robi wszystko, aby „oszukać: czas i śmierć poprzez urzeczywistnienie transcendentnej Rzeczywistości, która jest poza czasem i nieśmiertelna.
    Według jogi klasycznej czas składa się z serii momentów (kszana). Pogląd, że czas ma naturę nieciągłą odpowiada współczesnym pojęciom z fizyki kwantowej.
    W Aiharwawedzie pojawia się koncepcja Czasu absolutnego, jako mocy kosmicznej, będącej podstawą i źródłem wszelkiej rzeczywistości. Czas istnieje sam z siebie i nawet ofiara jest jemu podporządkowana.
    W Mahabharacie i w puranach czas jest personifikowany jako bóg Kala, bardzo bliski pojęciu niepokonanego losu, fatum, który wiąże wszystkich swymi pętami. Będąc nieskończonym, powoduje koniec. Zaczyna dominować aspekt niszczycielski. To zbliża Kala do boga zmarłych.
    Słowo Kala w dziełach dotyczących jogi oznacza również czas odpowiedni na jej praktykowanie. W Rygwedzie nie istnieje czas jako pojęcie abstrakcyjne. To człowiek będący centrum Kosmosu, stwarza czas poprzez akty rytualne. Czas rodzi się wraz z ofiarą.
    Według Śatapatha-Brahmana „Gdyby kapłan nie odprawił codziennie rano agnihotry - słońce by nie wzeszło", nie istniałoby więc życie na ziemi.
    Każdy rytuał ofiarny ma swoją ściśle określoną porę i miejsce. Odpowiednimi porami są „łącza czasowe" spajające pewne zjawiska astronomiczne. Podstawową jednostką czasu jest dzień (doba), w którym największe znaczenie rytualne odgrywają: świt (jutrzenka) i zmierzch — dwa najbardziej krytyczne momenty łączące dzień z nocą.
    Inne wyobrażenie czasu to koło (ćakra), symbol cyklu solarnego.
     
  • Kalpa
    Kalpa (użycie, reguła)
    W hinduskiej kosmologii mamy bardzo dlugie okresy kosmiczna.
    Kalpa przedstawia jeden dzień życia stwórcy, Brahmy. Przekłada się na 4 miliardy 320 milionów naszych lat, czyli 12 milionów boskich lat lyub 1000 „wielkich wieków” (maha-juga). Jest to czas zadziwiająco zbieżny ze współczesnymi obliczeniami dotyczącymi naszego układu słonecznego.
    Uważa się, ze Brahma żyje już 36 000 kalp.
    Kazda kalpa ma „dzień” i „noc”.
  • KAPALA
    Kapala  - dosłownie czaszka.
    W niektórych tradycjach jogicznych (kapalików) czaszka ludzka była używana jako naczynie do jedzenia.
    Puchar z czaszki symbolizował świat, który został opanowany przez jogina.
    W znaczeniu mistycznym czaszka symbolizowała związek Śiwy z Śakti.

    Bibliografia

    Georg Feuerstein, Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )
     
  • Kapala – Bhati
    Kapala – bhati – W Gherandasanhita kapala-bhati jest praktyką mającą usunąć śluz, natomiast wg Hathajogapradipika jest to szybkie oddychanie, przypominające miechy, które poleca się jako sposób leczenia min otyłości (która wynika z nadmiarów śluzu)
    B.K.S Iyengar spopularyzował kapala –bhati jako technikę pranajamy. We wszystkich pranajamach wdech ustala tempo, wzór i rytm dla wydechu. W tej jest odwrotnie – wydech ustala siłę i tempo. Wdech jest powolny, wydech energiczny, ale pomiędzy nimi występuje jeszcze trwające ułamek sekundy zatrzymanie oddechu po każdym wydechu.
    Dźwięk towarzyszący oddechom przypomina odgłos kowalskich miechów.
    Kapala-bhati nie powinna być praktykowana przez:

        * Osoby o słabej budowie ciała lub niewielkiej pojemności płuc, ponieważ mogą sobie uszkodzić naczynia krwionośne lub mózg

        * Osoby cierpiące na dolegliwości uszu lub oczu

        * Osoby z wysokim ciśnieniem krwi



    Bibliografia
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    B.K.S Iyengar Pranajama sztuka oddychania w jodze. Virya 1981
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )
     
  • Karma
    KARMA (działanie, czynność) określa sumę wszelkich działań jednostkowych w obecnych i w poprzednich wcieleniach, co warunkuje byt istoty ludzkiej w kolejnych reinkarnacjach.
    Dokładniej karma odnosi się do moralnej siły naszych intencji, myśli i zachowań. W tym znaczeniu często odpowiada losowi, który zdeterminowany jest przez nasze uczynki w przeszłych życiach i w życiu obecnym. Doktryna karmy jest nieodłącznie związana z ideą cyklicznych narodzin.
    Pierwotnie pojęcie karmy odnosiło się tylko do czynności rytualnych. Z czasem jego znaczenie objęło całą aktywność ludzką. Natura działania jest ściśle związana z pragnieniem osiągnięcia jego rezultatów. Właśnie to pragnienie jest głównym powodem „zanieczyszczenia" duszy ludzkiej skutkami działań.
    W Bhagawadgicie wyróżnia się trzy rodzaje czynności w zależności od wewnętrznych predyspozycji tego, kto je wykonuje:
    1. karma sattwiczna, czyli czynność zalecana przez tradycję, wykonywana przez osobę, która nie przywiązuje się do owoców swego działania;
    2. karma radżasowa, czyli czynność wykonywana dla zaspokojenia własnego ego i dla własnej przyjemności;
    3. karma tamasowa, czyli czynność wykonywana przez osobę tkwiącą w złudzeniach lub zaślepioną, która nie zważa na moralne i duchowego konsekwencje swego działania.
    Bhagawadgita naucza, że wszelka aktywność społeczna wynika z boskiego prawa, dlatego też każdy powinien wypełniać wyłącznie obowiązki przepisane dla jego stanu. Taka działalność nie prowadzi do ponownych narodzin, jeśli jest wykonywana poprawnie i bez pragnienia osiągnięcia jej rezultatów. Pragnienie efektów, a nie działanie jako takie, uruchamia mechanizm karmy. Z więzów karmy można uwolnić się można nie przez zaniechanie działań, ale poprzez działanie, pozbawione pragnienia osiągnięcia jego owoców, dokonywane nie dla siebie, ale dla Boga.
    Kriszna zalecał drogę „transcendencji działania". Tylko czyny dokonane poza subiektywnym centrum - „ja" - nie tworzą wiązań. Rozwijając takie podejście do działania, w którym nie bierze udziału ego, można zatrzymać błędne koło karmicznej egzystencji. W ten sposób zapobiega się powstaniu przyszłej karmy, a przeszła karma powoli się spełnia i wyczerpuje. Duchowa praktyka może rozproszyć karmę, która w innym wypadku byłaby dotkliwa. Przykładowo karma, która mogłaby spowodować wypadek samochodowy, może zostać zneutralizowana w doświadczeniu sennym tego przepowiadanego wypadku itd
    Wymienia się trzy rodzaje karmy:
    1. san-cita-karma, wszystkie zebrane złoża karmiczne (aśaja) czekające na owocowanie;
    2. prdrabhda-karma, która zaowocowała w obecnym życiu (tzn. naszym ciałem fizycznym);
    3. vartamana  lub dgami-karma zebrana w obecnym życiu, która zaowocuje w przyszłości.
     
    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
     
     
  • Kathakali
    Kathakali  - taniec pochodzi z południowej Indii – Kerali. Kathakali ma ponad 400 letnią tradycję, a nauka tej techniki trwa kilkanaście lat. Jego nazwa pochodzi od słów katha - historia i kali- gra.
    Spektakle przedstawiają historie bogów i herosów zaczerpnięte z hinduskich eposów: Mahabharaty i Ramajany. Gesty kathakali noszą nazwę mudra. Na ten swoisty język migowy składają się 24 gesty, traktowane jak sylaby. Wraz z ruchami brwi, wytrzeszczaniem oczu, charakteryzacją i krokami tworzą odrębny, fascynujący język indyjskiego teatru tańca.
    W tym teatrze tańca występują tylko mężczyźni. Od kandydatów wymaga się przede wszystkim ogólnej sprawności fizycznej, prawidłowej postawy, poczucia rytmu oraz .... dużych, ładnych oczu
    Tancerz kathakali jest najpiękniejszym z mężczyzn. Ponieważ jego ciało jest duszą. Jego jedynym narzędziem. Odkąd ukończył trzy lata, jego ciało było ociosywane, heblowane i wygładzane, całe zaprzęgnięte do dzieła opowiadania historii. Ma w sobie magię, ten mężczyzna okryty malowaną maską i wirującymi spódnicami.
    "Bóg rzeczy małych" , Arundathi Roy.
    Charakterystyczne są bogate kostiumy i tworzące „maskę” grube warstwy szminki. Sztuka makijażu rządzi się swoimi prawami – wykonuje ją sam aktor oraz wyszkolony w tej dziedzinie charakteryzator. Najpierw za pomocą żyłek z liści palmy kokosowej powstaje zarys charakteryzacji, następnie wypełnia się go naturalnymi barwnikami wymieszanymi z żywicą, olejem kokosowym i pastą ryżową. Barwnik ma działanie tonizujące i chroni przed nadwerężeniem mięśni podczas gry.
    Szkoły kathakali nie narzekają na brak kandydatów, gotowych związać życie z kapryśnym, niedochodowym zawodem. Dawniej uczniowie trafiali pod opiekę mistrza, który przekazywał im nie tylko swoją spuściznę artystyczną, lecz również cały światopogląd i sposób życia. Obecnie tradycyjny system ustąpił miejsca studiom i szkołom teatralnym, w których po prostu zatrudnia się nauczycieli i przyjmuje uczniów. Więzi między dwiema stronami stały się znacznie słabsze. Uczniowie mieszkają w skromnie urządzonych pokojach, których jedynym wyposażeniem bywają maty rozłożone na podłodze i przepastne żelazne kufry. Wyczerpujące treningi rozpoczynają się już o świcie. Mozolnie rzeźbione ciało koi codziennie specjalny masaż olejkiem sezamowym. Zapewnia on uczniom i aktorom kathakali elastyczność ciała i chroni przed kontuzjami. Masaż wykonuje mistrz, ugniatając stopami ciała podopiecznych. Ostatnim etapem zajęć są ćwiczenia rozluźniające ciało oraz kąpiel. Dawniej odbywała się w rzece, teraz naturę zastępuje zwykła ... pompa.
    Obejmujący ćwiczenia wszystkich partii ciała trening nie pomija gałek ocznych, policzków i warg. Adepci kathakali muszą opanować dziesiątki ćwiczeń niezbędnych do sprawnego posługiwania się ekspresją własnej twarzy. Po latach ćwiczeń, gałki oczu wydają się wyzwolone z anatomicznych ograniczeń – w niewykonalnym dla zwykłego śmiertelnika tempie krążą od lewego do prawego kącika oka, po skosie i zygzakiem. To właśnie sprawia, iż oczy tancerza nabierają niebywałej sprawności. Według zasad kathakali, oko aktora ma za zadanie podążać za ruchem jego ręki. I tak się dzieje nawet podczas gwałtownych scen walki! Końcowy etap edukacji adeptów kathakali przewiduje specjalizację w graniu ról, które najbardziej odpowiadają ich warunkom fizycznym. I tak delikatni, o łagodnej urodzie młodzieńcy przypisywani są do repertuaru ról kobiecych, podczas gdy ich postawni, silni koledzy wybierają role królów, wojowników lub demonów
    Najbardziej charakterystyczną postacią jest Bhima w gniewnym transie. Jego makijaż wyróżnia się czarnymi i czerwonymi elementami wplecionymi w papierowe części. W klasycznym makijażu kathakali dominuje zieleń, w obliczu Bhimy zaś przeważają żółty i czerwony, które obrazują złość Bhimy natchnionego przez Krisznę do pokonania demona. Postać, która nosi czerwono-czarny makijaż nazywa się Dussassana i reprezentuje charaktery demoniczne. Jego twarz ozdabiają powiększone elementy, a nos zwieńczony białym punktem wskazuje szlachetne pochodzenie.
    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
    http://taniecindyjski.wordpress.com/2008/05/31/jak-ogladac-bharatanatyam-i-przezyc/
    http://www.twierdzapoznan.pl/index.php?word=Bharatanatiam
    http://www.bollywoodmovies.pl/viewtopic.php?p=3184
    http://pejzaze.onet.pl/43866,g,1,27,,indie_kathakali,galeria.html
    http://saigon.blox.pl/2006/02/Taniec-bogow-kathakali-czesc-II.html
     
  • Kleśa
    Kleśa - uciążliwość,bolesność. W Mahabharacie, gdzie pojawiło się po raz pierwszy oznaczało „harówkę” lub „walkę”.
    Patanjali wyróżnia 5 kleśrozumianych jako przyczyn uciążliwości w praktyce jogi.
    1) Awidja – niewiedza
    2) Asmita  - ego, duma
    3) Raga – pragnienie, przywiązanie do przyjemności,
    4) Dwesza – awersja
    5) Abhiniwesza lęk przed śmiercią, przywiązanie do życia
    Według Jogasutr uciążliwości, czyli kleśa istnieją w różnym stanie. Mogą być
    1) uśpione (prasupta) tzn. istnieją w formie podprogowych „aktywatorów” gotowych przejawić się w postaci aktywności psychiczno-umysłowej
    2) osłabione (tanu) przez koncentrację lub inne techniki jogiczne
    3) wyłączone (vicchinna), kiedy jeden rodzaj uciążliwości blokuje działanie innego
    4) czynne (udara) – w pełni aktywne
    Ostatecznie kleśa zostaną całkowicie usunięte przez osiągnięcie skupienia dharma-megha-samadhi (spłukiwacz cech)

    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
     
  • Kośa
    KOŚA – (osłona, powłoka)
    Większość duchowych systemów wyraża przekonanie, że ciało fizyczne nie jest jedynym miejscem, przez które może przejawić się Jaźń lub Duch.
    Większość szkół jogi przyjmuje doktrynę pięciu powłok, które okrywają Jaźń.
    1) Annamaya–kośa: ciało anatomiczne- skóra, mięśnie, kości, czyli powłoka  zewnętrzna
    2) Pranamaya-kośa: ciało fizjologiczne- układy: krwionośny, oddechowy, wydalniczy, trawienny, nerwowy, endokrynologiczny, rozrodczy.
    3) Mannomaya-kośa: ciało mentalne lub psychiczne - umysł, emocje
    4) Vijnanamaya-kośa: ciało intelektualne – rozum
    5) Anandamaya-kośa: ciało duchowe – najbardziej wewnętrzna powłoka okrywająca duszę
    Takiego modelu nie uznaje joga klasyczna, (w Jogasutrach nic takiego Inie występuje) choć uznaje fakt, że istniej ponadfiyczne ciało, które składa się z bardziej subtelnej materii-energii niż ciało fizyczne.
     
     
  • Kuchnia według Pięciu Przemian
    Licząca ponad trzy tysiące lat tradycyjna medycyna chińska, oparta jest między innymi na zasadzie Pięciu Przemian, leczy i zapobiega chorobom.
    Medycyna chińska to wiedza ogromna, której mądrość i doświadczenie holistyczne sięga tysięcy lat wstecz. Nie sposób zgłębić ją w krótkim czasie. Kuchnia chińska, prowadzona wg Teorii Pięciu Przemian to tylko fragment wiedzy, jedno z jej codziennych, potężnych narzędzi.
    Chińska filozofia taoistyczna czerpie wiedzę z obserwacji przyrody, zgłębiając zachodzące w naturze związki i zależności. Rozumie porządek istnienia jako dynamiczną równowagę przeciwieństw jin i jang. Jest to, najogólniej mówiąc, równowaga materii i energii. Rozwój jest możliwy tylko wtedy, gdy dbamy o jakość tych dwu elementów jednocześnie. Zaburzenie jednego z nich to zaburzenie harmonii.
    Dla głębszego zobrazowania natury otaczającej nas rzeczywistości, rządzącego nią systemu współzależności, procesów, przekształceń posłużono się cyklami zachodzącymi w przyrodzie, opisując je jako koło Pięciu Przemian. Wszystkie umysłowe, emocjonalne, energetyczne i materialne zjawiska można przyporządkować Pięciu Przemianom – systemowi analogii, w którym każda rzecz i abstrakcja znajduje miejsce zgodnie ze swym charakterem i właściwościami.
    Medycyna chińska obrazuje obieg energii według Pięciu Przemian następująco:
    I Drzewo spalając się daje Ogień
    II Ogień tworzy popiół – daje początek Ziemi
    III Ziemia zawiera Metal
    IV Metal daje początek Wodzie
    V Woda karmi Drzewo
    Po wiośnie (Drzewo) następuje lato (Ogień), potem późne lato (Ziemia), jesień (Metal) i zima (Woda).
    Każdej fazie tego cyklu odpowiada inna energia, inne potrzeby i możliwości kosmosu, wszechświata, a także naszego ciała. Fazom tego cyklu przyporządkowany jest nasz zegar biologiczny, a także nasze najważniejsze narządy. Wsparcie danego narządu może odbywać się poprzez wzmocnienie jego Żywiołu, także przez przyrządzanie potraw w tym właśnie elemencie.
    Żołądek, śledziona i trzustka ulokowane są w Żywiole Ziemi. Potrawy przygotowywane w tym Żywiole będą je wzmacniać i równoważyć.
    Pięciu Elementom odpowiada pięć podstawowych smaków: Drzewo to kwaśny, Ogień – gorzki, Ziemia – słodki, Metal – ostry, Woda – słony. Każdy produkt spożywczy jest ekspresją jednego z tych elementów, jednego ze smaków.
    W przyrządzaniu potraw istotna jest kolejność, w jakiej dodajemy do nich poszczególne składniki (zgodnie z kołem Pięciu Elementów), ważne jest również łączenie ich w odpowiednich proporcjach. Najważniejsze jest jednak to, co dodamy na końcu. Np. gdy zupę doprawimy na zakończenie kurkumą, pozostanie ona w Żywiole Ognia. Ogień zaś zbawiennie wpływa na nasze wychłodzone i zakwaszone organizmy. Zresztą wszystko, co gotowane rozgrzewa, uzupełnia brak energii, łagodzi wychłodzenie spowodowane niewłaściwą dietą. Jesteś tym, co jesz.
    W naszym klimacie, zgodnie z teorią Pięciu Przemian, niezbędne jest wzmacnianie energii jang przez stosowanie potraw gotowanych, neutralnych i rozgrzewających.

    Bibliografia

    Ewa Dobek, Tomek Guliński Kuchnia kreatywna
    Anna Ciesielska „Filozofia życia”
    Anna Ciesielska „Filozofia zdrowia”
    Barbara Temelie „Odżywianie według Pięciu Przemian”
    Marta Rudzińska : Chiński sposób na zdrowie - Gotowanie wg Pięciu Elementów
     

     



Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Peak States - zrozumieć szczytowe stany świadomości

Czy kiedykolwiek doświadczyłeś chwili, gdy czułeś się zupełnie inaczej niż zwykle i naprawdę wspaniale? Kiedy wszystko wydawało się być wyjątkowe i idealne. Czas zwolnił, jakbyś był znów dzieckiem lub pojawiły się jakieś inne niezwykłe aspekty? Czyż nie byłoby wspaniale żyć w takim stanie każdego dn...

Joga Festiwal i V Górski Maraton Jogi - zobacz co przygotowaliśmy w tegorocznej edycji !

Trwają zapisy na Joga Festiwal oraz V Górski Maraton Jogi. Impreza odbędzie się 25 – 27 sierpnia 2017 r w Wierchomli. Ze względu na otwarty charakter to największe w Polsce wydarzenie tego rodzaju. Festiwal jest przeznaczony dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z jogą, ale także dla osób ...

Wybrane zabiegi lecznicze jogi

Jednym z celów jogi jest zapewnienie pełni zdrowia na całe życie. Główne zasady lecznicze jogi to: zachowanie odpowiedniej postawy psychicznej, przestrzeganie właściwej diety i uzyskanie większej odporności na działanie stresorów (czynników powodujących napięcie) a także pobudzanie naturalnych proce...

Mantry i ich znaczenie

Wszystkie dźwięki, które nas otaczają, można ocenić pod kątem mantralnym. Są to na ogół chaotyczne drgania, częstokroć szkodliwe dla nas. Jednakże słyszymy także dźwięki, które wpływają na nas kojąco. Tak działają właśnie mantry....

Nowość -Książka Joga dla początkujących cz.1

Książka Joga dla początkujących cz.1 jest adaptacją kursu wydanego na płycie DVD. Jest początkiem kilkuczęściowej serii wydawniczej KOLEKCJA JOGI. ...

Jak być slow na co dzień? Czy to w ogóle możliwe?

W dzisiejszym świecie chyba nie ma osoby, która nie chciałby choć trochę zwolnić, żyć bardziej slow, w zgodzie ze sobą i naturą. Codzienne obowiązki związane z zajmowaniem się domem, pracą, opieką nad dziećmi i czworonogami, gdzieś pomiędzy tym szukanie czasu na hobby i spotkania z przyjaciółmi - to...

Joga Festiwal. V Górski Maraton Jogi- wywiad z Ambasadorką wydarzenia Katarzyną Enerlich

Prowincja pełna jogi, życie zgodne z porami roku, minimalizm i książki. Tymi słowami można określić autorkę kilkunastu poczytnych powieści z historią Warmii i Mazur w tle, jak również publikacji o zdrowym odżywianiu i naturalnych kosmetykach. Zaraża pasją do jogi i uczy życia w harmonii z Naturą. Je...

Praktyka jogi – wielość rodzajów, jeden duch. Czyli co na nas czeka w szkołach jogi?

Większość ludzi kojarzy jogę z ćwiczeniami fizycznymi, czyli taki "indyjski fitness". Tymczasem jogę możemy rozpatrywać w co najmniej trzech kontekstach....

Yin Joga czyli odmrażanie ciała i reorganizacja energii życiowej

Yin joga to zestaw kilkunastu asan, w których pozostaje się od pięciu do dziesięciu, a nawet dwudziestu minut. Po tym czasie ciało i umysł doznają odmrażania, lekkości i miękkości. ...

Przewlekły ból? Lekarstwem joga!

Przewlekły ból może powodować niekorzystne zmiany w strukturze mózgu. Teraz okazało się, że praktykowanie jogi może łagodzić, zapobiegać, a nawet odwracać skutki tych zmian. ...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Sierpnia 2017
Następne
PWŚCPSN
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji