Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Słowniczek

szukaj definicji słowa:
 
  • Jadźna
    JADŹŃA - cześć, święta czynność, ofiara.
    Najstarsza i najważniejsza postać kultu religijnego w dawnych Indiach.
    Obrzęd ofiarny w epoce Wed był ceremonią skupiającą całe życie rytualne, socjalne, intelektualne, gospodarcze i polityczne, stanowił więc centrum kultury.
    Rytuał ofiary, znany z tekstów owej epoki, był niezwykle skomplikowany i rozbudowany. Do podstawowych elementów j. należał ogień, przy którym odprawiano wszystkie obrzędy, dary ofiarne — krwawe lub (częściej), bezkrwawe.
    Do bezkrwawych należały przede wszystkim mleko w różnych postaciach (gotowane, zsiadłe) i produkty mleczne, zwłaszcza ghi, czyli masło topione.
    O wiele ważniejszą częścią składową ofiary było słowo sakralne (mantra).
    Obiektami czci byli bogowie. Wykonawcami byli kapłani, którzy stanowili grupę wyspecjalizowanych osób w technikach sakralnych.
    Ofiary, których rodzajów i odmian było bardzo wiele, dzieliły się na publiczne i domowe. Te ostatnie zachowały się aż do dziś.
    Największe i najuroczystsze ceremonie publiczne odprawiali czterej główni kapłani (w asyście wielu kapłanów pomocniczych).
    Pierwszy wylewał płyny lub przywoływał bogów na ucztę ofiarną. Był wykonawcą liturgii słowa, recytował mantry Rygwedy;
    Główny kapłan wykonywał wszystkie czynności manualne (przygotowywał miejsce ofiarne – „ołtarz" układał z drewienek ognisko, rozniecał, święty ogień, przygotowywał potrawy ofiarne itd.);
    Kantor – śpiewał mantry.
    Brahman - swoisty „dyrygent" całego obrzędu, który, obserwując uważnie wszystko, co się działo na scenie ofiarnej, odmawiał w myśli mantry, które zapobiegały groźnym następstwom ewentualnych pomyłek w odprawianiu poszczególnych obrzędów oraz niweczyć skutki pomyłek już popełnionych.
    Ofiara była wielkim generatorem mocy. Aby ją odprawiać trzeba było się urodzić braminem Ofiara miała znaczenie kosmiczne, gdyż stanowiła fundament ładu uniwersalnego.
    Powstał z niej świat i dzięki niej uzyskał organizację i trwałość. Jeśli ład jest mechanizmem wszechświata, to ofiara stanowi jego motor czy siłę napędową.
    Dzięki ofierze wschodzi i zachodzi słońce i księżyc, dokonuje się zmiana pór roku, pojawia się wegetacja, spada deszcz itd.
    Poza czysto mechanicznym, formalnym utrzymaniem ładu, ofiara nadaje mu treść, wytwarzając i umacniając harmonię społeczną między ludźmi - zgromadzenia ofiarne były okazją do spotkań i kontaktów towarzyskich, rodzinnych i politycznych — a także między ludźmi i bogami; ten drugi rodzaj więzi opiera się na wymianie usług: człowiek krzepi boga ofiarą i słowem ofiarnym, otrzymując w zamian upragnione dary (opiekę, pomoc, długowieczność, zdrowie, bogactwo itd.).
    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
      www.sklep.joga-joga.pl
     
  • Jama
    Jama – (dosłownie  „bliźnię") jest władcą całego świata podziemnego, hinduistyczny bóg śmierci.
    Począwszy od Upaniszad jest on utożsamiany z dharmą i nazywany Panem Dharmy (Dharma-radźa).
    Identyfikowany także z Czasem, jako powszechnym niszczycielem. Ze statecznego, życzliwego i łagodnego wedyjskiego władcy zaświatów, dbającego o dobro zmarłego, staje się w literaturze stopniowo budzącym grozę bogiem śmierci. Wygląd Jamy staje się przerażający. Na obrazach, rzeźbach trzyma zazwyczaj w dłoni kij i pęta. Kij służy do wymierzania sprawiedliwości, zaś pęta do krępowania grzeszników.
    W Rygwedzie drogi do jego królestwa strzegą 2 posłańcy, obserwatorzy ludzi — pstrokate, czterookie psy. W późniejszych tekstach Jama również ma do dyspozycji 2 posłańców, ale są to postacie demoniczne o strasznym wyglądzie, zbliżonym do ludzkiego. Do nich należy wydobycie duszy z ciała umierającego człowieka i skrępowanie jej pętami. Zaufanym sekretarzem i przyjacielem Jamy jest Ćitragupta („wieloraka tajemnica"), postać post-epiczna. Spisuje on na liściu palmowym grzechy i cnoty ludzkie. Obaj są wszechwiedzący, ale mimo to korzystają z pomocy doradców i szpiegów. Należą do nich Śrawanowie (Śrawana „ucho, narząd słuchu"). Wyroki Jamy są pewne, sprawiedliwe i nieomylne, sąd kończy się wyrokiem i wymierzeniem odpowiedniej kary.


    Bibliografia

    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )
     
     
  • Jantra
    Termin jantra pochodzi od Ayam „powściągać" z sufiksem -tra-, określającym instrument lub miejsce, w którym dany proces się odbywa. Oznacza więc „instrument do powściągania" umysłu (myśli), narzędzie do unieruchomienia rozbieganej świadomości. Jest abstrakcyjnym obrazem czczonego bóstwa.
    Geometryczne przedstawienie poziomów i energii kosmosu i ludzkiego ciała. Rysuje się je na papierze, drewnie lub suknie, a nawet buduje w trzech wymiarach z gliny. Zazwyczaj jest to kwadrat, w którym znajdują się koła, płatki lotosu, trójkąty i punkt centralny.
    Jantry były powszechnie stosowane w modłach tantrycznych. Najbardziej znaną jantrą jest Śri-jantra.
    Jantry i mandale są zawsze używane w połączeniu z towarzyszącymi im mantrami, które służą do energetyzowania utajonej mocy tkwiącej w diagramach. Bez użycia odpowiednich mantr diagram nie pracuje, nie żyje. Jest tylko pustym rysunkiem.
     
  • Joga - podstawowe informacje
    Joga znaczy łączyć, integrować, scalać. Jest to starożytny, wywodzący się z Indii system indywidualnej praktyki prowadzącej do integracji osobowości na płaszczyźnie psychicznej, emocjonalnej i fizycznej. Poprzez bezpośrednie doświadczenie odkrywa się stopniowo złożoność rzeczywistości, uczy się jak własną pracą można korzystnie wpływać na swój stan psychofizyczny, zdrowie, relacje z otoczeniem.
    Przestrzeganie uniwersalnych zasad moralnych i indywidualnej samodyscypliny oraz ćwiczenie Asan (pozycji jogi) daje poczucie wewnętrznej równowagi i spokoju. Oparta na stabilnym fundamencie (niekrzywdzenie innych istot) praktyka Asan działa tonizująco, uspokaja i energetyzuje.
    Asany- to gimnastyczne pozycje wzmacniające, rozciągające i oczyszczające ciało na fizjologicznym poziomie. Właściwa praktyka prowadzi do wewnętrznej równowagi: osoby nerwowe uspokajają się, osoby depresyjne energetyzuje i pobudza.
    Jogę może ćwiczyć każdy - ćwiczenia są bardzo zróżnicowane.
    Od prostych, wstępnie otwierających ciało do bardziej skomplikowanych pozycji.
    Oczywiście zaczyna się od podstaw.
    Ćwiczą osoby w różnym wieku- dzieci w przedszkolach i emeryci.
     
    Ważne jest by praktykować pod okiem wykwalifikowanych nauczycieli.
    W programie zajęć wykonuje się ćwiczenia:
    •  wzmacniające i rozciągające ciało
    •  polepszające koncentrację
    •  regenerujące
    •  relaksujące
     
    Wiktor Morgulec
    www.joga.edu.pl
  • Juga
    JUGA (dosł. „połączenie, łącznik"), słowo najczęściej tłumaczone jako „wiek".
    W przeciwieństwie do współczesnych koncepcji czasu jako wektora skierowanego w przyszłość, Hindusi od czasów starożytnych operują pojęciem czasu cyklicznego. Epoki świata następują jedna po drugiej z wyraźną tendencją do postępującej, moralnej i duchowej degeneracji, aż wreszcie cały cykl rozpoczyna się od nowa.
    Poszczególne części tego cyklu noszą nazwy rzutów w grze w kości — od najlepszego do najgorszego. Oto cztery wieki świata:
    1. Satja-juga (kryta-juga) „doskonały wiek" trwający 4000 boskich lat, w trakcie których ludzkość żyła w idealnym pokoju i harmonii z Naturą. To czas, kiedy szanowano mędrców i mistyków i kiedy każdy miał dostęp do wyższych wymiarów rzeczywistości. Ludzie cieszyli się zdrowiem i żyli długo. Byli piękni, silni, niezwykle witalni i ogromni. Dharma stoi pewnie i niezachwianie „na czterech nogach", praktykowana jest bowiem w pełni, bez uchybień i samoistnie przez wszystkie istoty. Nie znane były wtedy podziały na zło i dobro, na kobiety i mężczyzn itd. W grze w kości oznacza najlepszy rzut ukazujący 4 oczka.
    2. Treta-juga („wiek potrójnego szczęścia") trwający 3000 boskich lat. W tej epoce czystość moralna ludzkości zmniejszyła się o jedną czwartą, podobnie jak siła człowieka, jego witalność, wielkość oraz długość jego życia. Powoli świat zaczyna się pogarszać. Praca, cierpienie i śmierć zaczynają być udziałem ludzi, którzy dzielą się na kobiety i mężczyzn. Dharma trzyma się „na trzech nogach". W grze oznacza rzut dający 3 oczka.
    3. Dwapara-juga („wiek podwójnego szczęścia") trwający 2000 boskich lat. W tej epoce duchowość i moralność człowieka miała jedynie połowę tej mocy, którą posiadała w wieku złotym, co prowadziło do analogicznych ubytków w zdrowiu, witalności, itd. Życie ludzkie skraca się, wzrasta zło zaczynają się wojny i pomieszanie kast. Dharma zaczyna się chwiać, stoi bowiem tylko „na dwóch nogach" praktykowana jest połowicznie. W grze daje 2 oczka
    4. Kali-juga („wiek ciemny") trwający 1000 boskich lat. W tej epoce duchowość i moralność osiągają poziom najniższy ze wszystkich. Cechuje ją powszechność grzechu, smutku i kiepskiego zdrowia. Nad światem panuje fałsz, podstęp, wojny i zdrada. Materialny dobrobyt jest podstawowym motywem działań ludzkich. Życie staje się krótkie. Dharma jest zupełnie rozchwiana — stoi tylko „na jedne nodze", praktykowana jest w niewielkim stopniu. W grze oznacza zawsze przegrywające jedno oczko, tzw.  oko węża.
    Pomiędzy tymi czterema wiekami (juga) występują okresy „świtów" i „zmierzchów" trwające odpowiednio 800, 600, 400 i 200 boskich lat. Stąd, cztery wieki oraz odpowiadające im okresy wstępne i kończące dają w sumie 12000 lat boskich, które odpowiadają 4 320 000 lat w ludzkich obliczeniach czasu.
    Zespół czterech wieków zwany jest „wielkim wiekiem" (maha-juga). Tysiąc takich wielkich wieków to kalpa, która stanowi jeden dzień w życiu stwórcy (Brahmy). Hindusi myślą w kategoriach wielkich cyklów czasu, w trakcie których świat materialny jest bez końca niszczony i ponownie stwarzany.
    Według chronologii hinduskiej, ludzkość znajduje się dzisiaj w wieku ciemności. Rzekomo nastał on wraz ze śmiercią boskiego Kryszny, po wielkiej wojnie opisanej w eposie Mahabharata. Jego wstąpienie do niebios datuje się na 18 lutego 3102 roku przed Chrystusem, a oznacza to, że trudy kali-juga dopiero się zaczęły.

    Bibliografia

    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
      www.sklep.joga-joga.pl
     



Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Peak States - zrozumieć szczytowe stany świadomości

Czy kiedykolwiek doświadczyłeś chwili, gdy czułeś się zupełnie inaczej niż zwykle i naprawdę wspaniale? Kiedy wszystko wydawało się być wyjątkowe i idealne. Czas zwolnił, jakbyś był znów dzieckiem lub pojawiły się jakieś inne niezwykłe aspekty? Czyż nie byłoby wspaniale żyć w takim stanie każdego dn...

Joga Festiwal i V Górski Maraton Jogi - zobacz co przygotowaliśmy w tegorocznej edycji !

Trwają zapisy na Joga Festiwal oraz V Górski Maraton Jogi. Impreza odbędzie się 25 – 27 sierpnia 2017 r w Wierchomli. Ze względu na otwarty charakter to największe w Polsce wydarzenie tego rodzaju. Festiwal jest przeznaczony dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z jogą, ale także dla osób ...

Wybrane zabiegi lecznicze jogi

Jednym z celów jogi jest zapewnienie pełni zdrowia na całe życie. Główne zasady lecznicze jogi to: zachowanie odpowiedniej postawy psychicznej, przestrzeganie właściwej diety i uzyskanie większej odporności na działanie stresorów (czynników powodujących napięcie) a także pobudzanie naturalnych proce...

Mantry i ich znaczenie

Wszystkie dźwięki, które nas otaczają, można ocenić pod kątem mantralnym. Są to na ogół chaotyczne drgania, częstokroć szkodliwe dla nas. Jednakże słyszymy także dźwięki, które wpływają na nas kojąco. Tak działają właśnie mantry....

Nowość -Książka Joga dla początkujących cz.1

Książka Joga dla początkujących cz.1 jest adaptacją kursu wydanego na płycie DVD. Jest początkiem kilkuczęściowej serii wydawniczej KOLEKCJA JOGI. ...

Jak być slow na co dzień? Czy to w ogóle możliwe?

W dzisiejszym świecie chyba nie ma osoby, która nie chciałby choć trochę zwolnić, żyć bardziej slow, w zgodzie ze sobą i naturą. Codzienne obowiązki związane z zajmowaniem się domem, pracą, opieką nad dziećmi i czworonogami, gdzieś pomiędzy tym szukanie czasu na hobby i spotkania z przyjaciółmi - to...

Joga Festiwal. V Górski Maraton Jogi- wywiad z Ambasadorką wydarzenia Katarzyną Enerlich

Prowincja pełna jogi, życie zgodne z porami roku, minimalizm i książki. Tymi słowami można określić autorkę kilkunastu poczytnych powieści z historią Warmii i Mazur w tle, jak również publikacji o zdrowym odżywianiu i naturalnych kosmetykach. Zaraża pasją do jogi i uczy życia w harmonii z Naturą. Je...

Praktyka jogi – wielość rodzajów, jeden duch. Czyli co na nas czeka w szkołach jogi?

Większość ludzi kojarzy jogę z ćwiczeniami fizycznymi, czyli taki "indyjski fitness". Tymczasem jogę możemy rozpatrywać w co najmniej trzech kontekstach....

Yin Joga czyli odmrażanie ciała i reorganizacja energii życiowej

Yin joga to zestaw kilkunastu asan, w których pozostaje się od pięciu do dziesięciu, a nawet dwudziestu minut. Po tym czasie ciało i umysł doznają odmrażania, lekkości i miękkości. ...

Przewlekły ból? Lekarstwem joga!

Przewlekły ból może powodować niekorzystne zmiany w strukturze mózgu. Teraz okazało się, że praktykowanie jogi może łagodzić, zapobiegać, a nawet odwracać skutki tych zmian. ...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Sierpnia 2017
Następne
PWŚCPSN
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji