Słowniczek
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Słowniczek

szukaj definicji słowa:
 
  • Jadźna
    JADŹŃA - cześć, święta czynność, ofiara.
    Najstarsza i najważniejsza postać kultu religijnego w dawnych Indiach.
    Obrzęd ofiarny w epoce Wed był ceremonią skupiającą całe życie rytualne, socjalne, intelektualne, gospodarcze i polityczne, stanowił więc centrum kultury.
    Rytuał ofiary, znany z tekstów owej epoki, był niezwykle skomplikowany i rozbudowany. Do podstawowych elementów j. należał ogień, przy którym odprawiano wszystkie obrzędy, dary ofiarne — krwawe lub (częściej), bezkrwawe.
    Do bezkrwawych należały przede wszystkim mleko w różnych postaciach (gotowane, zsiadłe) i produkty mleczne, zwłaszcza ghi, czyli masło topione.
    O wiele ważniejszą częścią składową ofiary było słowo sakralne (mantra).
    Obiektami czci byli bogowie. Wykonawcami byli kapłani, którzy stanowili grupę wyspecjalizowanych osób w technikach sakralnych.
    Ofiary, których rodzajów i odmian było bardzo wiele, dzieliły się na publiczne i domowe. Te ostatnie zachowały się aż do dziś.
    Największe i najuroczystsze ceremonie publiczne odprawiali czterej główni kapłani (w asyście wielu kapłanów pomocniczych).
    Pierwszy wylewał płyny lub przywoływał bogów na ucztę ofiarną. Był wykonawcą liturgii słowa, recytował mantry Rygwedy;
    Główny kapłan wykonywał wszystkie czynności manualne (przygotowywał miejsce ofiarne – „ołtarz" układał z drewienek ognisko, rozniecał, święty ogień, przygotowywał potrawy ofiarne itd.);
    Kantor – śpiewał mantry.
    Brahman - swoisty „dyrygent" całego obrzędu, który, obserwując uważnie wszystko, co się działo na scenie ofiarnej, odmawiał w myśli mantry, które zapobiegały groźnym następstwom ewentualnych pomyłek w odprawianiu poszczególnych obrzędów oraz niweczyć skutki pomyłek już popełnionych.
    Ofiara była wielkim generatorem mocy. Aby ją odprawiać trzeba było się urodzić braminem Ofiara miała znaczenie kosmiczne, gdyż stanowiła fundament ładu uniwersalnego.
    Powstał z niej świat i dzięki niej uzyskał organizację i trwałość. Jeśli ład jest mechanizmem wszechświata, to ofiara stanowi jego motor czy siłę napędową.
    Dzięki ofierze wschodzi i zachodzi słońce i księżyc, dokonuje się zmiana pór roku, pojawia się wegetacja, spada deszcz itd.
    Poza czysto mechanicznym, formalnym utrzymaniem ładu, ofiara nadaje mu treść, wytwarzając i umacniając harmonię społeczną między ludźmi - zgromadzenia ofiarne były okazją do spotkań i kontaktów towarzyskich, rodzinnych i politycznych — a także między ludźmi i bogami; ten drugi rodzaj więzi opiera się na wymianie usług: człowiek krzepi boga ofiarą i słowem ofiarnym, otrzymując w zamian upragnione dary (opiekę, pomoc, długowieczność, zdrowie, bogactwo itd.).
    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
      www.sklep.joga-joga.pl
     
  • Jama
    Jama – (dosłownie  „bliźnię") jest władcą całego świata podziemnego, hinduistyczny bóg śmierci.
    Począwszy od Upaniszad jest on utożsamiany z dharmą i nazywany Panem Dharmy (Dharma-radźa).
    Identyfikowany także z Czasem, jako powszechnym niszczycielem. Ze statecznego, życzliwego i łagodnego wedyjskiego władcy zaświatów, dbającego o dobro zmarłego, staje się w literaturze stopniowo budzącym grozę bogiem śmierci. Wygląd Jamy staje się przerażający. Na obrazach, rzeźbach trzyma zazwyczaj w dłoni kij i pęta. Kij służy do wymierzania sprawiedliwości, zaś pęta do krępowania grzeszników.
    W Rygwedzie drogi do jego królestwa strzegą 2 posłańcy, obserwatorzy ludzi — pstrokate, czterookie psy. W późniejszych tekstach Jama również ma do dyspozycji 2 posłańców, ale są to postacie demoniczne o strasznym wyglądzie, zbliżonym do ludzkiego. Do nich należy wydobycie duszy z ciała umierającego człowieka i skrępowanie jej pętami. Zaufanym sekretarzem i przyjacielem Jamy jest Ćitragupta („wieloraka tajemnica"), postać post-epiczna. Spisuje on na liściu palmowym grzechy i cnoty ludzkie. Obaj są wszechwiedzący, ale mimo to korzystają z pomocy doradców i szpiegów. Należą do nich Śrawanowie (Śrawana „ucho, narząd słuchu"). Wyroki Jamy są pewne, sprawiedliwe i nieomylne, sąd kończy się wyrokiem i wymierzeniem odpowiedniej kary.


    Bibliografia

    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )
     
     
  • Jantra
    Termin jantra pochodzi od Ayam „powściągać" z sufiksem -tra-, określającym instrument lub miejsce, w którym dany proces się odbywa. Oznacza więc „instrument do powściągania" umysłu (myśli), narzędzie do unieruchomienia rozbieganej świadomości. Jest abstrakcyjnym obrazem czczonego bóstwa.
    Geometryczne przedstawienie poziomów i energii kosmosu i ludzkiego ciała. Rysuje się je na papierze, drewnie lub suknie, a nawet buduje w trzech wymiarach z gliny. Zazwyczaj jest to kwadrat, w którym znajdują się koła, płatki lotosu, trójkąty i punkt centralny.
    Jantry były powszechnie stosowane w modłach tantrycznych. Najbardziej znaną jantrą jest Śri-jantra.
    Jantry i mandale są zawsze używane w połączeniu z towarzyszącymi im mantrami, które służą do energetyzowania utajonej mocy tkwiącej w diagramach. Bez użycia odpowiednich mantr diagram nie pracuje, nie żyje. Jest tylko pustym rysunkiem.
     
  • Joga - podstawowe informacje
    Joga znaczy łączyć, integrować, scalać. Jest to starożytny, wywodzący się z Indii system indywidualnej praktyki prowadzącej do integracji osobowości na płaszczyźnie psychicznej, emocjonalnej i fizycznej. Poprzez bezpośrednie doświadczenie odkrywa się stopniowo złożoność rzeczywistości, uczy się jak własną pracą można korzystnie wpływać na swój stan psychofizyczny, zdrowie, relacje z otoczeniem.
    Przestrzeganie uniwersalnych zasad moralnych i indywidualnej samodyscypliny oraz ćwiczenie Asan (pozycji jogi) daje poczucie wewnętrznej równowagi i spokoju. Oparta na stabilnym fundamencie (niekrzywdzenie innych istot) praktyka Asan działa tonizująco, uspokaja i energetyzuje.
    Asany- to gimnastyczne pozycje wzmacniające, rozciągające i oczyszczające ciało na fizjologicznym poziomie. Właściwa praktyka prowadzi do wewnętrznej równowagi: osoby nerwowe uspokajają się, osoby depresyjne energetyzuje i pobudza.
    Jogę może ćwiczyć każdy - ćwiczenia są bardzo zróżnicowane.
    Od prostych, wstępnie otwierających ciało do bardziej skomplikowanych pozycji.
    Oczywiście zaczyna się od podstaw.
    Ćwiczą osoby w różnym wieku- dzieci w przedszkolach i emeryci.
     
    Ważne jest by praktykować pod okiem wykwalifikowanych nauczycieli.
    W programie zajęć wykonuje się ćwiczenia:
    •  wzmacniające i rozciągające ciało
    •  polepszające koncentrację
    •  regenerujące
    •  relaksujące
     
    Wiktor Morgulec
    www.joga.edu.pl
  • Juga
    JUGA (dosł. „połączenie, łącznik"), słowo najczęściej tłumaczone jako „wiek".
    W przeciwieństwie do współczesnych koncepcji czasu jako wektora skierowanego w przyszłość, Hindusi od czasów starożytnych operują pojęciem czasu cyklicznego. Epoki świata następują jedna po drugiej z wyraźną tendencją do postępującej, moralnej i duchowej degeneracji, aż wreszcie cały cykl rozpoczyna się od nowa.
    Poszczególne części tego cyklu noszą nazwy rzutów w grze w kości — od najlepszego do najgorszego. Oto cztery wieki świata:
    1. Satja-juga (kryta-juga) „doskonały wiek" trwający 4000 boskich lat, w trakcie których ludzkość żyła w idealnym pokoju i harmonii z Naturą. To czas, kiedy szanowano mędrców i mistyków i kiedy każdy miał dostęp do wyższych wymiarów rzeczywistości. Ludzie cieszyli się zdrowiem i żyli długo. Byli piękni, silni, niezwykle witalni i ogromni. Dharma stoi pewnie i niezachwianie „na czterech nogach", praktykowana jest bowiem w pełni, bez uchybień i samoistnie przez wszystkie istoty. Nie znane były wtedy podziały na zło i dobro, na kobiety i mężczyzn itd. W grze w kości oznacza najlepszy rzut ukazujący 4 oczka.
    2. Treta-juga („wiek potrójnego szczęścia") trwający 3000 boskich lat. W tej epoce czystość moralna ludzkości zmniejszyła się o jedną czwartą, podobnie jak siła człowieka, jego witalność, wielkość oraz długość jego życia. Powoli świat zaczyna się pogarszać. Praca, cierpienie i śmierć zaczynają być udziałem ludzi, którzy dzielą się na kobiety i mężczyzn. Dharma trzyma się „na trzech nogach". W grze oznacza rzut dający 3 oczka.
    3. Dwapara-juga („wiek podwójnego szczęścia") trwający 2000 boskich lat. W tej epoce duchowość i moralność człowieka miała jedynie połowę tej mocy, którą posiadała w wieku złotym, co prowadziło do analogicznych ubytków w zdrowiu, witalności, itd. Życie ludzkie skraca się, wzrasta zło zaczynają się wojny i pomieszanie kast. Dharma zaczyna się chwiać, stoi bowiem tylko „na dwóch nogach" praktykowana jest połowicznie. W grze daje 2 oczka
    4. Kali-juga („wiek ciemny") trwający 1000 boskich lat. W tej epoce duchowość i moralność osiągają poziom najniższy ze wszystkich. Cechuje ją powszechność grzechu, smutku i kiepskiego zdrowia. Nad światem panuje fałsz, podstęp, wojny i zdrada. Materialny dobrobyt jest podstawowym motywem działań ludzkich. Życie staje się krótkie. Dharma jest zupełnie rozchwiana — stoi tylko „na jedne nodze", praktykowana jest w niewielkim stopniu. W grze oznacza zawsze przegrywające jedno oczko, tzw.  oko węża.
    Pomiędzy tymi czterema wiekami (juga) występują okresy „świtów" i „zmierzchów" trwające odpowiednio 800, 600, 400 i 200 boskich lat. Stąd, cztery wieki oraz odpowiadające im okresy wstępne i kończące dają w sumie 12000 lat boskich, które odpowiadają 4 320 000 lat w ludzkich obliczeniach czasu.
    Zespół czterech wieków zwany jest „wielkim wiekiem" (maha-juga). Tysiąc takich wielkich wieków to kalpa, która stanowi jeden dzień w życiu stwórcy (Brahmy). Hindusi myślą w kategoriach wielkich cyklów czasu, w trakcie których świat materialny jest bez końca niszczony i ponownie stwarzany.
    Według chronologii hinduskiej, ludzkość znajduje się dzisiaj w wieku ciemności. Rzekomo nastał on wraz ze śmiercią boskiego Kryszny, po wielkiej wojnie opisanej w eposie Mahabharata. Jego wstąpienie do niebios datuje się na 18 lutego 3102 roku przed Chrystusem, a oznacza to, że trudy kali-juga dopiero się zaczęły.

    Bibliografia

    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
      www.sklep.joga-joga.pl
     



Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
KURS NAUCZYCIELSKI JOGI INTEGRALNEJ

Kurs nauczycielski przeznaczony jest dla osób, które pragną zdobyć praktyczne umiejętności i rzetelną wiedzę na temat różnych ścieżek i systemów jogi pod okiem najlepszych w Polsce specjalistów. Zdobyte kwalifikacje i umiejętności oraz końcowy certyfikat uprawniają do wykonywania zawodu nauczyciel...

Joga Na Trawie - darmowe zajęcia jogi na Żoliborzu przez całe lato!

Szkoła Joga Żoliborz, portal Joga-Joga.pl oraz Prochownia zapraszają przez całe lato na darmowe zajęcia Joga Na Trawie. Już kolejny rok nauczyciele ze szkoły Joga Żoliborz z Marceliną Sankowską na czele, poprowadzą dla Was zajęcia w przepięknym otoczeniu Parku Żeromskiego na Warszawskim Żoliborzu. ...

Moc kirtanu. Mantry, które łączą i uzdrawiają

"Mantra to lekarstwo dla umysłu" – zapewnia raper MC Yogi. On, Krishna Das, Snatam Kaur i Deva Premal śpiewają mantry w salach szczelnie wypełnionych publicznością. Ludzie nie tylko słuchają, poddają się muzyce i śpiewają razem z nimi. Liczące sobie tysiące lat słowa mantr mają uzdrawiającą mo...

Jak ważne jest poczucie równowagi i jak je utrzymać?

Na co dzień niewiele zastanawiamy się nad prostymi rzeczami - nad tym w jaki sposób oddychamy albo w jakim stanie jest nasze poczucie równowagi. Poziom naszej samoobserwacji jest nieduży choć niesie tyle przydatnych informacji. Ciało samo wysyła sygnały czego mu potrzeba, należy tylko uważnie słucha...

Idealne połączenie - wakacje i joga!

Jeśli praktykujesz jogę już od jakiegoś czasu doskonale wiesz, że nie ma nic lepszego dla ciała od porządnej dawki zbilansowanej sesji asan. Wyobraź sobie teraz swojego ulubionego nauczyciela jogi, siebie i kilkanaście osób tak samo zafiksowanych na jogę jak ty w jakimś cudownym miejscu oddalonym od...

Blenduj dla zdrowia i urody!

To, co jemy i pijemy ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie i poziom energii. Czekoladowe koktajle przywołują uczucie słodkiej przyjemności, a zielone budzą skojarzenie ze zdrowiem w niekoniecznie smacznej odsłonie. Prawda jest taka, że oba mogą być pysznym i niezwykle bogatym źródłem przeciwutlenia...

Joga z Prezesem cz IV. Jak w 4 min rozluźnić szyję i barki ? Video

Napięcie kumulujące się w rejonie barków, potrafi często w dotkliwy sposób uprzykrzać życie powodując dyskomfort i obniżając samopoczucie. Na sztywność w tym obszarze ciała narażone są zarówno osoby wykonujące pracę siedzącą przy komputerze jak i fizyczną – obciążającą bezpośrednio tę grupę m...

Sposób na hormony, czyli joga młodości

Joga hormonalna to technika, która pozwala regulować poziom hormonów. Dla kobiet, które cierpią z powodu PMS, dla tych, które nie mogą zajść w ciążę, dla zmagających się z menopauzą – tak o jodze hormonalnej opowiada jej twórczyni Dinah Rodrigues. Daje nadzieję i przykład. Ma teraz 91 lat i &...

Co robić, by nie marnować jedzenia? - rozmowa z Bankami Żywności, Patronem Joga Festiwalu w Wierchomli

Globalnym problemem zachodniego świata okazuje się nadmiar żywności i jej masowe wyrzucanie. W lutym ubiegłego roku UNICEF alarmował: 7,5 mln dzieci z 48 krajów świata stoi w obliczu ciężkiego ostrego niedożywienia. Według FAO, w tym samym czasie na świecie marnuje się ok. 1,3 mld ton żywności roczn...

Nadgarstki jogina

Podczas praktyki jogi często układamy dłonie, a co za tym idzie nadgarstki w dosyć nienaturalny sposób. W taki, do którego nadgarstki nie są przyzwyczajone. Dlatego bardzo często osoby rozpoczynające swoją przygodę z jogą miewają problemy z bólem w obrębie nadgarstków podczas wykonywania podstawowyc...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Czerwca 2018
Następne
PWŚCPSN
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
likesoft