Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Słowniczek

szukaj definicji słowa:
 
  • Abhyasa
    Pojęcie Abhyasa występuje w Bhagawad Gicie, gdzie jest opisane jako abhyasa joga - joga duchowej praktyki.
    W Jogasutrch Patanjali uczy jak opanować poruszenia umysłu. Pomocna jest Abhyasa, czyli studiowanie lub praktyka. Również praca moralna, fizyczna, umysłowa i duchowa, jeśli jest długotrwała, systematyczna, pełna poświęcenia i szacunku jest praktyka duchową.
     
  • Adźiwika
    Adźiwika (fataliści) – jeden z filozoficzno-religijnych nurtów w Indiach. Głosili skrajny determinizm wszelkiego bytu. Wg adźiwików żadna żywa istota nie ma na tyle siły, energii i możliwości, aby kierować swoimi poczynaniami.
    Każda aktywność ludzka podlega wyłącznie Losowi, przeznaczeniu i własnej naturze.
    Nie istnieje żadna przyczyna skażenia istot i nie istnieje żaden powód, aby je oczyścić. Skażenie i oczyszczanie odbywa się samoistnie, bez powodu i bez przyczyny.
    Reinkarnacje odbywają się mocą fatalnej konieczności, a nie skutkiem świadomych i wolnych czynów.
    Adźiwikowie uznawali karmę, ale jako fatalną konieczność nie mającą żadnych podstaw w aktywności ludzkiej, bowiem nie uznawali odwiecznego prawa moralnego (dharma). Wyzwolenie człowiek osiąga więc nie skutkiem własnego wysiłku, ale również siłą fatalnej konieczności.
    Każda istota musi przejść przez określoną liczbę wcieleń, koło żywotów jest bowiem w sposób trwały określone i nie może być skrócone ani wydłużone.
    Nawet po dojściu do, z góry wyznaczonego, wyzwolenia sansara nie kończy się. Po pewnym czasie dusze wracają do jej kołowrotu, ponieważ gdyby tak nie było, świat zostałby w końcu bez istot żywych.
    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
     
  • Agama
    AGAMA (sanskryckie „przekaz, tradycja"). Termin ten jest używany czasem jako ogólne określenie jakiegokolwiek tekstu religijnego.
    Najczęściej jednak agama oznacza korpus wczesnych tekstów śiwaizmu, które stanowią zrąb jego doktryny, i w tym węższym (technicznym) znaczeniu nazywane są śajwagamami.
    Nie wiadomo dokładnie, kiedy pisma te powstały; na ogół przyjmuje się (przynajmniej dla najważniejszych z nich) okres 400-800 po Chrystusie Zachowane agamy napisane zostały w sanskrycie lub w którymś z języków drawidyjskich (najczęściej po tamilsku).
    Znanych jest ponad 200 dzieł klasyfikowanych jako pisemny i autoryzowany przekaz śiwaizmu.
    Kanon Agam południowego śiwaizmu to 28 ksiąg, są też agamy drugorzędne — upagamy, których jest 207.
    Uważane są w śiwaizmie za rodzaj piątej Wedy. Dotąd prawie nie przetłumaczone na języki europejskie i nieznane Zachodowi. Agama uważana jest za źródło duchowej nauki, wiedzę źródłową, objawioną przez Niebiosa.
    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
     
     
  • Agni
    Agni (sankr. ogień) - w mitologii indyjskiej bóg ognia przedstawiany jako najważniejsze bóstwo starożytnej religii wedyjskiej.
    Jest bogiem najbliższym śmiertelnikom, ich przywódcą, dobroczyńcą, opiekunem - płoszy złe moce, odpędza nieszczęścia i choroby.
    Przede wszystkim jednak Agni był ogniem ofiarnym - to on przyjmuje ofiarę w imieniu bogów wedyjskich, zaprasza i sprowadza ich na ucztę ofiarną. Jako niezbędny uczestnik ofiary jest też najmądrzejszym, najdoskonalszym kapłanem - hotarem. Ten ofiarniczy aspekt Agniego niezwykle wyraźnie rysuje się zarówno w Wedach, jak i tekstach późniejszych.
    W mitologii epickiej (Ramajana, Mahabharata) Agni traci na znaczeniu (traci też na znaczeniu ofiara wedyjska). Jest tam wymieniany przede wszystkim jako jeden z lokapali (dosłownie stróżów świata) jest opiekunem kierunku południowo-wschodniego (czasem też południowo-zachodniego).
    Symbolika ognia ma wiele znaczeń. Niekiedy jest równoznaczna z „mocą węża” w tradycji kundalini.
     
    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
     
  • Ahankara
    AHANKARA - poczucie indywidualności. Dosłownie „sprawca ja".
    1) W systemie filozoficznym sankhi ahankara uważana jest za jedno z ośmiu podstawowych zaczątków natury.
    Często jednak oznacza tylko złudzenie ego, to znaczy poczucie, że jest się jakimś określonym ciałem - umysłem, ze ma się pewne cechy (moje odczucia, moje poglądy, moje dzieci), ze jest się aktorem inicjującym działania.
    We wszystkich duchowych naukach podkreśla się, że należy wznieść ponad świat własnego „ja” Czasami jest to błędnie interpretowane jako wezwanie do altruizmu. Natomiast należy przestać utożsamiać się z własnym „ja” i zacząć utożsamiać z Jaźnią (atmanem).
    Odrzucenie ahankara stanowi jeden z najistotniejszych elementów procesu wyzwolenia.
      
    2) W filozofii Objawienia za początek twórczych przekształceń Absolutu uznawano, zrodzony z absolutnego pragnienia samopoznania, akt samouświadomienia, wyrażający się w wypowiedzeniu słowa „ja" (aham).
    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
     
     
  • Akaśa-gamana
    Akaśa-gamana – Moc jogiczna – lewitacja. W znaczeniu psychologicznym wizualizacja dotycząca podróżowania umysłu w „innych wymiarach”. Wizualizacja jest warunkiem wstępnym do opanowania magicznej techniki wejścia w ciało innej istoty.

    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )
     
  • Amryta
    Napój nieśmiertelności, indyjska ambrozja (czy nektar), spożywany przez bogów. W Rygwedzie amryta utożsamia się często z upajającym napojem sakralnym zwanym soma, wytłaczanym z rośliny o tej samej nazwie i podawanym bogom (w postaci czystej lub zmieszany z mlekiem.) podczas obrzędów ofiarnych.
    Powedyjski mit o wydobyciu amryty (amrytamanthana), zaginionej w czasie potopu, należy do najpopularniejszych wątków w literaturze i sztuce Indii.
    W tej opowieści wydobycie amryty dochodzi do skutku dzięki współdziałaniu dwóch klas istot zwykle zwalczających się wzajemnie: bogów (dewa) i asurów (antybogów), którzy ubijają ocean mleczny na masło. Za mątewkę służy góra Mandara, którą opasuje wąż Sesza; jeden jego koniec trzymają dewowie, drugi asurowie. Góra opiera się na grzbiecie spoczywającego na dnie żółwia, którego postać przybrał Wisznu.
    Innym wyobrażenie amryty to nektar nieśmiertelności, który ścieka z tajemniczego ośrodka w głowie i jest marnowany przez zwykłych śmiertelników, którzy nie znają jego tajemnicy.
    Nektar zwany też somą, sudhą był lśniący, miał wyraźny białoczerwonawy kolor i wywoływał rozkosz.
    Według Śiwasanhity nektar miał dwie formy: jeden płynął przez lewy kanał (Ida-nadi) i odżywiał ciało, drugi płynął wzdłuż centralnej ścieżki (suszumna-nadi) i zwiększał moc kundalini.
     
  • APUNJA
    APUNJA – nie – cnotliwość, przewinienie. Złośliwość, grzech, niegodziwość, podłość, ohyda. Wiele hinduskich szkół filozoficznych traktuje przewinienie jako substancję materialną, która gromadzi się w ciele i umyśle. Decyduje o jego przeznaczeniu.

    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )
  • ARANJAKA
    ARANJAKA – „teksty leśne”  - gatunek starożytnych tekstów, które spisywali pustelnicy, mieszkający w lesie. Powstawały przez Upaniszadami. Pod względem światopoglądowym znajdują się między mistyką a tekstami rytualnymi.

     


    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )

  • Arja
    ARJA („szlachetny pan, władca"). Przymiotnik odnoszący się do duchowych osobowości lub nauk od czasu powstania Wed.
    W dawnych Indiach mianem Arja określano ludzi należących do wedyjskiej wspólnoty rytualnej, tzn. tych, którzy odprawiali obrzędy ofiarne, znali (czynnie lub choćby biernie) język staroindyjski (wedyjski, później sanskryt), uznawali autorytet Wed oraz — co bodaj najważniejsze — praktykowali dharmę i tym samym należeli do ortodoksyjnej hinduskiej społeczności stanowej.
    Ci, którym brakuje duchowej szlachetności nazywani są anarja.
    Terminy „Arja" (nie: „Aryjczyk"!), „aryjski" stosuje się dziś poprawnie wyłącznie w znaczeniu kulturowym, zwłaszcza lingwistycznym: arja jest ten, kto używa któregoś z języków pochodzących od dawnej mowy staroindoaryjskiej (= sanskrytu), bądź staroirańskiej (staroperski, awestyjski, medyjski itd.).
    Pierwszą grupę nazywa się językami indoaryjskimi, drugą — irańskimi. Jedynymi więc zasiedziałymi Arjami w Europie są Cyganie (Romowie), mówiący językiem nowoindoaryjskim.
    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
     
     
  • Artha
    Artha  - przedmiot lub rzecz. W różnych kontekstach słowo oznacza co innego: desygnat lub treść świadomości.
    Używa się również go jako zamiennik słowa „Cel”
    Popularnie oznacza materialny dobrobyt, czyli jedną z najbardziej przyziemnych ludzkich trosk.
     
    Bibliografia
    Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Georg Feuerstein Na początku była liczba Limbus, Bydgoszcz 1995
    Wikipedia - portal internetowy
    (Opr. JM )
     
  • Artltaśastra
    Artltaśastra  - Traktat o (osiąganiu) celu, przypisywany Kautilji, ministrowi na dworze Ćandragupty Maurji (IV w. p.n.e.). Arthaśastra jest tekstem prozaicznym, miejscami przeplatanym fragmentami wierszowanymi.
    Jest podręcznikiem i poradnikiem skutecznego zarządzania państwem, przeznaczonym dla króla. Obejmuje cały szereg szczegółowych przepisów i zaleceń dla różnych dziedzin życia politycznego, gospodarczego, administracji i sądownictwa, wewnętrzną organizację poszczególnych ministerstw i departamentów oraz zakres praw i obowiązków ich szefów. Największy rozgłos przyniosły temu traktatowi koncepcje polityki zagranicznej.
    Arthaśastra doradza królowi, będącemu potencjalnym władcą świata, jak ten cel (artha) osiągnąć.
    Wg Kautilji każde sąsiednie państwo jest z założenia wrogiem, którego trzeba pokonać z pomocą jego sąsiada, będącego z założenia tymczasowym, sojusznikiem. Potem, oczywiście, sojusze można zerwać, zawiązać nowe z byłymi wrogami itd., aż do osiągnięcia celu — panowania nad światem. Liczy się bowiem tylko cel, a środki są mu całkowicie podporządkowane; najważniejsze, aby były skuteczne. W kierowaniu państwem bardzo przydatni są szpiedzy, a właściwie cały system szpiegowski, działający w administracji państwowej, na dworze królewskim i we wszystkich kręgach ludności. Szpiedzy mają dostarczać władcy informacji i jednocześnie wpływać na rozwój sytuacji w kraju. W swojej pracy posługiwać się mogą wszelkimi metodami: skrytobójstwem, trucizną, prowokacją, oszustwem, fałszywymi oskarżeniami lub dowodami itp. Podkreślano jednak, że wojny domowe, bunty, przewroty czy „przetasowania" pałacowe nie mogą zakłócać pracy urzędów państwowych i administracji.
     
     
  • Asany podstawowe pozycje jogi
    Asany- to gimnastyczne pozycje wzmacniające, rozciągające i oczyszczające ciało na fizjologicznym poziomie. Właściwa praktyka prowadzi do wewnętrznej równowagi: osoby nerwowe uspokajają się, osoby depresyjne energetyzuje i pobudza. Jogę może ćwiczyć każdy - ćwiczenia są bardzo zróżnicowane.

    Vrksasana - pozycja drzewa
    Praktyka jogi ożywia ciało, otwiera serce i uspokaja umysł.


    Ciało. Precyzyjnie wykonywane pozycje (asany) energetyzują całe ciało,
    wzmacniają i rozluźniają mięśnie, uruchamiają stawy, utrzymują w zdrowiu narządy
    wewnętrzne.

    Serce. Uważna praktyka odblokowuje zamrożone w ciele
    emocje. Otwiera serce na radość i miłość. Daje wrażliwość która z czasem przeradza
    się w intuicję.

    Umysł. Świadoma praca z ciałem i oddechem uspokaja
    umysł. Pozwala w pełni doświadczyć chwili obecnej, zachować wewnętrzny spokój,
    nawet podczas aktywnego działania w świecie.

    Harmonia. Zdrowie ciała, integracja serca i umysłu
    prowadzą do harmonii w codziennym życiu. Pozwala żyć w głębokim kontakcie ze
    sobą i ze światem.

        * Wykonaj pozycję góry - stań prosto ze stopami razem, wyprostuj kolana
          podciągając rzepki kolanowe, opuść kość ogonową i wyciągnij od niej cały kręgosłup
          aż do tyłu głowy, unieś i rozszerz klatkę piersiową, cofnij i opuść barki, trzymaj
          głowę w centrum, wyciągnij szyję. Rozłóż ciężar równo na podeszwach stóp,
          nie stój bardziej ani na piętach ani na nasadach palców, ani też na lewej lub
          prawej stopie. Naucz się utrzymywać pionową wyciągniętą pozycję stojąc równo
          na obu stopach zanim przejdziesz do wykonywania pozycji drzewa.
        * Zegnij prawe kolano i pomagając sobie ręką umieść stopę jak najwyżej na wewnętrznej
          stronie lewego uda. Palce stopy skieruj pionowo do podłogi i dociśnij stopę
          do uda, aby się nie zsuwała. Odciągnij prawe kolano w tył, aby znalazło się
          w linii z lewym biodrem. Oprzyj ręce na biodrach i utrzymuj równowagę na wyprostowanej
          lewej nodze. Skup uwagę na nasadzie palucha lewej stopy i dociśnij ją mocno
          do podłogi, jest to korzeń pozycji drzewa. Nie pozwól aby tracił on kontakt
          z podłogą, bo stracisz równowagę.
        * Wyciągnij ręce na boki, skieruj wnętrza dłoni do sufitu i unieś ręce ponad
          głowę. Tak wyciągnij ramiona aby poczuć otwieranie całego tułowia, szczególnie
          boków brzucha i okolicy barków. Wyprostuj łokcie, nie napinaj szyi. Złącz dłonie
          i dociśnij do siebie z taką samą siłą wszystkie punkty na dłoniach - palce,
          nasady palców i nadgarstki. Tułów jest pniem a ręce gałęziami pozycji drzewa.
          Im bardziej wyciągniesz całe ciało, tym pozycja będzie stabilniejsza.
        * Patrz przed siebie w punkt na wysokości oczu. Nie napinaj oczu ani twarzy.
          Zachowaj pełny, równomierny oddech. Pozostań w pozycji 30 sekund.
        * Prawidłowo wykonana pozycja angażuje ciało i umysł. Powinnaś czuć równomierne
          wyciąganie całego ciała od nasady palucha aż po końce palców rąk. Znajdź
          równowagę pomiędzy wyciąganiem się i rozluźnianiem, pozycja nie powinna tworzyć
          napięcia w ciele. Mimo że oczy są otwarte wycofaj uwagę do wnętrza ciała
          aby odczuć moment gdy tracisz równowagę i natychmiast ją przywrócić.
        * Na wydechu opuść ręce i nogę, stań w pozycji góry. Wykonaj pozycję tak
          samo długo na drugą stronę.
        * Przeciwwskazania. W przypadku problemów z sercem nie podnoś rąk ponad głowę
          lecz pozostań z rękami na biodrach lub z rękami wyciągniętymi po bokach tułowia.
          Jeżeli nie jesteś w stanie od razu zachować równowagi na jednej nodze oprzyj
          się plecami o ścianę lub stań blisko ściany. Po kilku próbach ćwicz pozycję
          niezależnie.

    Drzewo jest to doskonałą pozycją wyrabiającą fizyczną i emocjonalną równowagę oraz wyciszającą
    poruszenia umysłu.

    Ciało. Pozycja drzewa wzmacnia stawy skokowe i mięśnie
    nóg, wyciąga kręgosłup, otwiera klatkę piersiową i uelastycznia barki. Zauważ,
    że na jedną ze stron jest łatwiej wykonać tą pozycję. Noga, którą w codziennym
    życiu bardziej obciążamy jest silniejsza i będzie na niej łatwiej stać. Nierównomierne
    obciążanie nóg prowadzi do deformacji kręgosłupa. Prawidłowo wykonywana pozycja
    drzewa uświadamia nam i koryguje tą nierównowagę, a równe wyciąganie obu ramion
    i obu stron tułowia ma zbawienny wpływ na kręgosłup.

    Serce. Jeżeli jesteś emocjonalnie wzburzona pozycja
    będzie bardzo chwiejna. Emocje wpływają na nasze ciało, ale zależność ta działa
    też w drugą stronę: pracując z ciałem jesteśmy w stanie wpływać na emocje. Systematyczne
    wykonywanie pozycji drzewa wzmacnia układ nerwowy i daje emocjonalną stabilność.

    Umysł.
    Ćwiczenie to uczy koncentracji umysłu. Aby zachować
    stabilność powinnaś być cały czas skupiona na swoim ciele i utrzymać wyciszony
    umysł. W momencie, gdy uwaga traci kontakt z ciałem, gdy zaczynamy myśleć o czymkolwiek
    i tracimy kontakt z chwilą obecną, spadamy. Na początku zatrzymuj uwagę na poszczególnych
    częściach ciała i dokładnie je ustawiaj, każdy szczegół jest ważny - jest to
    koncentracja. W momencie gdy będziesz w stanie w niezachwiany sposób odczuwać
    jednocześnie wszystko: wyciąganie, pracę każdej części ciała, rozluźnienie twarzy,
    pełny oddech, poruszenia umysłu i równowagę emocjonalną osiągniesz stan kontemplacji.

    Trikonasana - pozycja trójkąta.
    Joga oznacza harmonię na wszystkich poziomach naszego życia.
    Dbamy o to aby lewa i prawa strona ciała pracowały tak samo, sztywne obszary
    rozluźniamy, a słabe wzmacniamy. Jedne pozycje wykonujemy dynamicznie, w innych
    pozostajemy pasywni. Obie skrajności są potrzebne. Dopiero gdy je poznamy możemy
    znaleźć równowagę między pracą i odpoczynkiem, byciem z ludźmi i byciem ze sobą,
    fizycznością i duchowością. Wszystkie te elementy są ważne i wzajemnie się uzupełniają.

        * Stań ze stopami razem. Wykonaj głęboki wdech i skocz wyrzucając ręce i nogi
          na boki. Dystans między stopami powinien wynosić około1,20 metra. Skręć lewą
          stopę 20 stopni do wewnątrz, a prawą stopę i udo 90 stopni w bok. Całkowicie
          wyprostuj kolana zaciskając mięśnie z przodu ud i podciągając rzepki kolanowe.
        * Na wdechu wyciągnij kręgosłup do góry, a na wydechu pochyl się w prawo opierając
          prawą dłoń na kostce. Oprzyj lewą rękę na biodrze i cofając lewy bark, skręć
          tułów na zewnątrz, tak aby stopy, plecy i barki znalazły się w jednej pionowej
          płaszczyźnie. Wyciągnij lewą rękę do góry.
        * Pozostań w asanie 30 sekund utrzymując pełny oddech. Na wdechu unieś tułów.
          Skręć stopy w lewo i wykonaj pozycję tyle samo czasu na drugą stronę.
        * Aby nauczyć się ustawiać ciało w jednej płaszczyźnie wykonaj pozycję opierając
          się plecami o ścianę. Utrzymanie płaszczyzny jest ważniejsze niż schodzenie
          prawą ręką do kostki. Jeżeli masz sztywne nogi być może na początku położysz
          dłoń tylko pod kolanem. Poprzez systematyczna praktykę nogi rozciągną się.

    Trójkąt to jedna z ważniejszych pozycji stojących. Wzmacnia
    nogi, uelastycznia biodra, rozwija klatkę piersiową. Nogi są fundamentem, od
    nich zależy utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Wady nóg, ich sztywność lub
    asymetria są jedną z przyczyn problemów z kręgosłupem. Pozycja trójkąta uśmierza
    bóle pleców i koryguje lekkie skrzywienia kręgosłupa. Na poziomie psychologicznym
    pozycja ta uczy stać na własnych nogach. Daje poczucie stabilności, ugruntowania,
    oparcia w sobie. Wyrabia wytrwałość i siłę woli.

    Uttanasana - intensywne rozciąganie
    Szukanie spełnienia w świecie zewnętrznym wymaga ciągłego
    działania. Nadmierna aktywność prowadzi do wyczerpania, odkładanie szczęścia
    na potem do frustracji. Sukcesem w jodze jest odnalezienie stałego źródła szczęścia
    w sobie, w prostym doświadczeniu istnienia, trwania. Zatrzymaj się, wróć do siebie,
    rozluźnij się i doceń to co jest. To czego szukasz jest zawsze tutaj, zawsze
    teraz, zawsze w Tobie. Doświadcz swojej pełni i z tym poczuciem działaj w świecie.

        * Stań z lekko rozsuniętymi stopami i całkowicie wyprostuj kolana. Unieś ręce
          ponad głowę i spleć przedramiona, chwytając łokciami za łokcie. Na wdechu wyciągnij
          łokcie do góry rozciągając brzuch, klatkę piersiową i okolice pach.
        * Na wydechu, utrzymując długi przód tyłowa i proste nogi pochyl się do podłogi.
          Skup się na wyciąganiu kręgosłupa i rozciąganiu tylnych części nóg, a nie na
          sięganiu w dół. Przenieś ciężar ciała na przednią część stóp, skręć uda do wewnątrz
          i unieś pośladki.
        * Całkowicie rozluźnij głowę i pozwól by swobodnie zwisała. Poczuj wrażenia
          dopływające z ciała: rozciąganie nóg, wyciąganie kręgosłupa, dopływ krwi do
          głowy, rozluźnienie twarzy i wydłużenie oddechu. Poczuj jedność ze swoim ciałem.
          Pozostań w pozycji 2 minuty. Wychodząc z niej unieś najpierw dół pleców, następnie
          mostek, a na samym końcu głowę (nadal w stanie rozluźnienia).
        * W przypadku dyskopatii i bólów lędźwi wykonuj pozycję opierając dłonie na
          ścianie na wysokosci bioder, tak aby tułów był równoległy do podłogi, a nogi
          pionowo. Pracuj z wydłużaniem kregosłupa i prostowaniem pleców. Poprzez unoszenie
          pośladków rozciagaj tyły ud.

    Uttanasana jest bardzo regenerującą pozycją. Wycisza umysł,
    kieruje uwagę do wnętrza i odpręża .W wyniku odwrócenia siły grawitacji w tułowiu
    krew obficie dopływa do głowy i dotlenia mózg, akcja serca zostaje spowolniona,
    a oddech wydłużony. Rozluźnia tył ciała, który poprzez to, że jest nieświadomy,
    jest siedliskiem napięć psychicznych. Jest to świetna pozycja dla osób nadpobudliwych,
    zestresowanych i zmęczonych. Regularna praktyka łagodzi depresję i reguluje ciśnienie
    krwi. Jest to świetne przygotowanie do pozycji odwróconych np. stania na głowie.

    Paścimottanasana - skłon w przód
    Człowiekiem, który w innowacyjny sposób rozwinął oraz rozpropagował
    na całym świecie sztukę jogi jest B.K.S. Iyengar,
    84 letni dziś mistrz. Pierwszym jego zachodnim uczniem był skrzypek i dyrygent
    Yehudi Menuhin, któremu Iyengar wyleczył ramię. Ćwicząc po 12 godzin dziennie,
    �w laboratorium swojego ciała� odkrył i z naukową precyzją opisał techniki wykonywania
    pozycji i ich wpływ na nasze ciało i umysł. Stworzył zestawy asan używane w terapii
    wielu schorzeń. Jako pierwszy zaczął stosować pomoce dzięki którym każdy, niezależnie
    od wieku i sprawności może czerpać korzyści z praktyki jogi.

        * Usiądź na podłodze z wyprostowanymi nogami. Złącz stopy i wyciągnij pośladki
          do tyłu. Usiądź na guzach kulszowych z miednicą pionowo i prostymi lędźwiami.
        * Na wdechu unieś ręce do góry i rozciągnij kręgosłup oraz przód tułowia. Na
          wydechu, trzymając wyciągnięte, proste plecy i proste kolana pochyl się do przodu
          i chwyć rękoma nasady małych palców (jeżeli nie sięgasz, trzymaj pasek założony
          na stopy)
        * Pracuj nad dalszym wyciąganiem się od samego dołu pleców. Zbliżaj tułów do
          nóg, najpierw sięgnij dolnymi żebrami do ud, a następnie staraj się oprzeć czoło
          na kolanach. W pełnej pozycji brodę opieramy za kolanami.
        * Rozluźnij brzuch i głowę. Nie pozwól aby kolana się zginały. Osoba z dyskopatią
          powinna pochylać sie tylko do momentu, w którym może utrzymać plecy proste.
          Pozostań w pozycji 1-2 minuty.

    Paścimottanasana intensywne rozciąga cały tył ciała,
    od pięt przez łydki, uda, plecy, aż do tyłu głowy. Rozciąganie chronicznie napiętych
    (sztywnych) mięśni uwalnia zablokowaną w nich energię. Pozycja uspokaja pracę
    serca, tonizuje nerki i wątrobę oraz stymuluje układ rozrodczy. Uczy kierowania
    uwagi do środka, rozluźnia ciało i obniża aktywność układu nerwowego. Na początku
    możesz mieś trudności z pochyleniem się nóg. W wyniku stałej praktyki osiągniesz
    nieruchomą i wygodną pozycję w której umysł pozostaje wyciszony i uważny.

    Supta baddha konasana - pozycja spętanego kąta
    Przypomnij sobie w jaki sposób i gdzie w ciele odczuwasz miłość,
    przyjemność, pożądanie, strach, złość, smutek... Częste przeżywanie tych samych
    stanów zostawia w nim ślad w postaci pobudzenia lub zablokowania energii. Wykonując
    asany - pozycje jogi wpływasz nie tylko na mięśnie i organy wewnętrzne. Koncentrując
    się na doznaniach płynących z różnych obszarów ciała, docierasz do ich energii
    i ograniczających ją emocji, poglądów. Dlatego joga rozciąga nie tylko ciało,
    ale i umysł.

        * Połóż się na podłodze, zegnij kolana i odsuń od siebie uda.
          Złącz podeszwy stóp i zbliż stopy do pośladków. Opuść kolana do podłogi nie napinając
          i nie unosząc lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Jeżeli stopy odsuwają się od ciała,
          palce oprzyj o ścianę.
        * Utrzymuj otwartą klatkę piersiową i pełny, spokojny oddech.
          Zamknij oczy. Skup się na rozciąganiu wewnętrznych stron ud i pachwin. Całkowicie
          rozluźnij brzuch. Pozwól, aby falował on miękko z oddechami. Poczuj napięcia
          fizyczne i psychiczne związane z obszarem miednicy i brzucha i staraj się je
          puścić. Pozostań w pozycji 5-10 minut. Rękami unieś kolana i wyprostuj nogi.

    Supta baddha konasana jest doskonałą pozycja relaksową.
    Obfity dopływ krwi do brzucha i miednicy pomaga utrzymywać w zdrowiu pęcherz
    moczowy, u mężczyzny prostatę, a u kobiety jajniki. Przynosi ulgę w przypadku
    rwy kulszowej i zapobiega przepuklinie. Pozycja ta jest dobrodziejstwem dla kobiet.
    Sprawia, że miesiączki występują regularnie. Systematycznie wykonywana przed
    porodem zmniejsza bóle porodowe i przeciwdziała powstawaniu żylaków. Pozwala
    odczuć i rozluźnić nasze napięcia związane z żywotnością i seksualnością. Uczy
    ukierunkowania i przekształcenia ich w inne formy siły życiowej: moc, miłość,
    inteligencję...

    Bharadvajasana I - skręt
    Silny tułów i elastyczny kręgosłup zapewniają prawidłową,
    wyprostowaną postawę ciała. Niestety, mało aktywny i siedzący tryb życia sprawia,
    że garbimy się i zapadamy. Powoduje to spłycenie oddechu i spadek żywotności.
    Sprawdź jak czujesz się gdy pochylisz barki i klatka piersiowa się zapadnie.
    A teraz wyprostuj plecy, unieś klatkę i wyciągnij szyję do góry. Mistrzowie jogi
    twierdzą, że wzdłuż kręgosłupa biegną energetyczne kanały nadi ,a wyprostowane
    plecy zapewniają lepszy przepływ energii. Utrzymywanie otwartej postawy wymaga
    przytomności i sprawia że rośnie nasza samoświadomość, pozwala działać nie tracąc
    kontaktu ze sobą. Twoja praktyka uważności - wyprostuj się!

        * Usiądź na podłodze, podwiń nogi i umieść je po lewej stronie bioder. Stopy
          powinny się krzyżować - lewą połóż na prawej. Trzymaj kolana blisko siebie,
          opuść lewe biodro. Skręć tułów w prawo, oprzyj lewą dłoń na prawym kolanie,
          a prawą dłoń na podłodze za plecami.
        * Trzymaj kręgosłup pionowo, nie pochylaj się na boki lub w tył. Opuść barki,
          wyciągnij szyję, ściągnij łopatki. W czasie wdechów wyciągaj kręgosłup pionowo
          do góry, z wydechami odpychaj się rękami i pogłębiaj skręt. Pracę rozpocznij
          od dołu brzucha, następnie skręcaj okolicę dolnych żeber, mostka, barki i na
          samym końcu głowę - najpierw w prawo, a ostatecznie w lewo.
        * Jeżeli trudno ci utrzymać proste plecy włóż złożony koc pod prawy pośladek,
          a prawą dłoń oprzyj na ścianie. Pozostań w pozycji minutę. Następnie powtórz
          ją na drugą stronę. Zawsze wykonuj tą pozycję o pustym żołądku.

    Bharadvajasana jest jedną z prostszych pozycji
    ze skrętem tułowia. Siedzenie na podłodze zwiększa ruchomość stawów biodrowych,
    a skręt wzmacnia mięśnie grzbietu oraz uelastycznia barki i kręgosłup. Ma to
    podstawowe znaczenie dla zdrowia kręgosłupa i pomaga w przypadku bólów szyi i
    pleców oraz artretyzmu. Masowane i tonizowane są narządy brzucha. Podczas wykonywania
    skrętu są one ściskane, a obfity dopływ krwi po wyjściu z pozycji oczyszcza je
    i stymuluje. W wyniku ćwiczenia pogłębia się oddech, wzrasta poziom energii,
    pojawia się poczucie lekkości i świeżości. Bharadvadja to imię legendarnego jogina.

    Adhomukha Śvanasana - pies z głową w dół

    Ciało ma swoją inteligencję -
    bardziej pierwotną od naszego racjonalnego umysłu. Samo wie, czego
    potrzebuje, kiedy mobilizować się, a kiedy wypoczywać. Cały czas wysyła
    do nas sygnały w postaci poczucia lekkości i energii lub przeciwnie:
    bólu, ciężkości, wyczerpania. Jakże często ignorujemy te informacje i
    nadwerężamy organizm poddając go naszej woli, nałogom, zewnętrznym
    wymaganiom. Dopiero choroba uświadamia nam, że mamy ciało, o które
    trzeba dbać, by móc cieszyć się tym, co nam oferuje życie. Joga uczy
    głębszego odczuwania ciała, słuchania go i korzystania z jego mądrości.
    Wiele pozycji jogi powstało z obserwacji świata przyrody i
    spontanicznie wykonywanych przez zwierzęta ruchów. Sprawdź sama, jak
    ożywiająca jest pozycja, w której zwierzęta przeciągają się po
    przebudzeniu.

        * Połóż się na brzuchu. Rozsuń
          stopy na 30 cm i oprzyj palce na podłodze. Połóż dłonie blisko tułowia,
          na linii dolnych żeber. Rozszerz palce dłoni, skieruj palce środkowe do
          przodu.
        * Na wydechu unieś
          tułów i oprzyj się na dłoniach i kolanach. Unieś wysoko pośladki i zrób
          wklęsły dół pleców. Na kolejnym wydechu oderwij kolana od podłogi i
          oprzyj się na palcach stóp. Wyprostuj kolana i unieś jak najwyżej
          biodra, a opuść tułów i rozluźnioną głowę w stronę podłogi.
        * Cały czas
          prostuj kolana i łokcie, unoś pośladki i "wciskaj" łopatki w stronę
          mostka. Odpychając się rękami od podłogi wyciągnij całe ciało poprzez
          barki aż do bioder - jakbyś się przeciągała. Pozostań w pozycji minutę
          utrzymując pełny oddech i opuszczoną głowę. Jeżeli dłonie ślizgają się
          po podłodze, oprzyj je o ścianę.

    Pozycja psa z głową w dół
    pobudza ciało i wycisza umysł. Powoduje dotlenienie mózgu, uspokaja
    układ nerwowy i zwalnia akcję serca. Usuwa zmęczenie i odświeża ciało.
    Rozciąga nogi i kręgosłup, dzięki czemu zmniejszają się bóle w dole
    pleców. Wzmacnia ręce i mięśnie grzbietu. Uczy nas, jak utrzymywać
    równowagę między aktywnością i pasywnością, jak łączyć intensywną pracę
    ze stanem wewnętrznego rozluźnienia.

    Dhanurasana - łuk
    To pozycja, która wzmacnia i odświeża. W codziennym życiu
    niestety rzadko mamy okazję wykonywać wygięcie w tył. W języku ciała odgięcie
    się w tył, choćby na oparciu krzesła, gdy siedzimy, oznacza poczucie pewności
    siebie, własnej mocy i płynącego z tego odprężenia. Pracując z ciałem możemy
    wpływać na stan naszego umysłu i emocji. Wygięcie w tył "otwiera",
    pozytywnie nastawia do świata i zwiększa energię.

        * Połóż się na brzuchu na
          podłodze. Zegnij kolana i przysuń pięty do pośladków. Złap rękami
          kostki u stóp, wyprostuj łokcie. Odciągnij barki w tył i rozszerz
          klatkę piersiową. Kolana i stopy powinny być rozsunięte na szerokość
          bioder.
        * Wykonaj pełny
          wdech, następnie wydech i jednocześnie unieś do góry tułów oraz nogi.
          Wyciągnij jak najwyżej grzbiety stóp, nie rozszerzaj kolan. Ciężar
          ciała powinien opierać się na dole brzucha. Skręć ramiona na zewnątrz i
          ściągnij łopatki w stronę kręgosłupa. Wypchnij nogi do tyłu, aby unieść
          wyżej tułów. Rękami ciągnij stopy i kolana w górę. Wyciągnij głowę i
          odchyl ją w tył bez napinania mięśni twarzy. Wygnij się tak jakbyś była
          naciąganym łukiem. Wykonuj pełne oddechy.
        * Pozostań w
          pozycji 20-30 sekund, po czym połóż się, puść stopy i rozluźnij się.
          Powtórz asanę trzy razy. Będąc w tej pozycji za drugim razem złącz
          stopy, a za trzecim spróbuj złączyć stopy i kolana. Jeżeli zaboli cię
          dół pleców, nie forsuj ciała i pozostań w mniejszym wygięciu. Nie
          wykonuj asany w czasie miesiączki i ciąży.

    Trwanie w dhanurasanie
    daje siłę i wytrzymałość, wzmacnia mięśnie pleców, pośladki i uda.
    Mocniejsze wyginanie się uelastycznia kręgosłup i barki oraz rozszerza
    klatkę piersiową. Pomaga utrzymać wyprostowaną, "pozytywną" postawę
    ciała w codziennym życiu i działa antydepresyjnie. Opieranie się na
    brzuchu masuje wewnętrzne organy, poprawiając ich ukrwienie.

    Urdhva Dhanurasana - mostek

    Jeśli myślisz o systematycznej praktyce jogi, ważną rzeczą
    jest znalezienie doświadczonego nauczyciela. Gdy ćwiczymy samodzielnie, nie
    jesteśmy świadomi popełnianych błędów. Nauczyciel powinien pokazać i wyjaśnić,
    jak wykonywać asany, korygować błędy, a w przypadku trudności lub kłopotów zdrowotnych
    - wskazać inne sposoby pracy w danej pozycji. Dobry nauczyciel to taki, który
    ma wieloletnią praktykę oraz wiedzę z zakresu anatomii, psychologii i filozoficznych
    podstaw jogi. Kontakt do dyplomowanego nauczyciela jogi w swoim mieście znajdziesz
    na stronie www.yoga.republika.pl

        * Połóż się na plecach. Podkurcz
          nogi i ustaw stopy przy pośladkach. Zegnij łokcie i oprzyj dłonie na
          podłodze przy barkach. Ręce rozsuń na szerokość barków, a palce skieruj
          w stronę stóp. Na wydechu unieś biodra nad podłogę wyciągając kość
          ogonową w stronę kolan. Następnie unieś tułów i oprzyj czubek głowy na
          podłodze. Zrób dwa pełne oddechy. Pozostając z głową na podłodze, unieś
          jak najwyżej plecy i pośladki. Rozłóż ciężar ciała równo na rękach i
          stopach. Na ostrym wydechu dociśnij dłonie i stopy do podłogi, unieś
          głowę i wyprostuj całkowicie łokcie.
        * Pozwól, żeby
          głowa zwisała swobodnie, nie napinaj gardła. Aby bardziej się wygiąć,
          unieś pięty, miednicę i klatkę piersiową. Następnie utrzymując
          osiągniętą wysokość, dociśnij znowu pięty do podłogi. Trzymaj kolana i
          stopy na szerokość bioder. Nie pozwól, aby odsuwały się od siebie.
        * Pozostań w
          pozycji 20 sekund lub dłużej i rób pełne oddechy. Kończąc ćwiczenie, na
          wydechu zegnij łokcie i oprzyj czubek głowy na podłodze, a następnie
          zbliż brodę do klatki piersiowej i połóż się na plecach.

    Urdhva dhanurasana
    wzmacnia mięśnie pleców, pośladków i ud. Wykonywanie tej pozycji
    rozciąga cały przód ciała, dzięki czemu zostaje pobudzona praca serca i
    krążenie krwi oraz rozkurczają się narządy wewnętrzne brzucha. Zwiększa
    się dopływ krwi do mózgu, pobudza gruczoły nadnerczy. Wzmacnia, otwiera
    i dodaje lekkości. Ożywia, wyrabia silną wolę i odporność na stres.

    Salamba-sarvangasana - świeca
    Stanie na głowie i świeca są
    ukoronowaniem praktyki asan. Porównuje się je do ojca i matki, którzy
    dbają o harmonię w rodzinie. Pierwsza pobudza, druga wycisza. Obie,
    poprzez odwrócenie siły grawitacji w ciele i obfity dopływ krwi do
    głowy i klatki piersiowej, głęboko regenerują. Mistrz jogi B.K.S.
    Iyengar twierdzi, że wystarczy spędzić w tych pozycjach 15 minut
    dziennie, aby odczuwać stały przypływ sił i energii.

        * Ułóż trzy koce złożone w
          prostokąty o wymiarach 50 cm na 75 cm. Połóż się tak, żeby plecy i
          barki leżały na kocach, a głowa na podłodze. Połóż ręce przy biodrach,
          odciągnij barki od głowy.
        * Zegnij nogi i
          odpychając się rękami od podłogi unieś zgięte nogi i tułów do góry.
          Podeprzyj plecy rękami. Podnoś się wyżej zbliżając klatkę piersiową do
          brody. Ręce opieraj coraz niżej na plecach, aż ustawisz tułów pionowo.
          Wyprostuj nogi i wyciągnij całe ciało w górę. Mięśnie twarzy i gardła
          powinny być rozluźnione. Nie pozwól też, aby plecy się zapadały, a nogi
          pochylały nad twarz. Trzymaj łokcie blisko siebie. Głowa, dłonie, tułów
          i nogi powinny być ustawione symetrycznie.
        * Początkowo
          "stój" w tej pozycji 3 minuty, stopniowo wydłużając czas do 5-7 minut.
          Nie wykonuj jej w czasie menstruacji. Tak jak wszystkie pozycje, ćwicz
          świecę tylko o pustym żołądku. Przerwij, jeżeli odczuwasz napięcie w
          gardle, głowie lub oczach. Po opanowaniu świecy możesz pod kierunkiem
          nauczyciela rozpocząć praktykę stania na głowie.

    Salamba-sarvangasana
    wzmacnia mięśnie pleców i rozluźnia spięte pod wpływem stresu mięśnie
    karku. Reguluje pracę gruczołów dokrewnych: przysadki, szyszynki,
    tarczycy i dotlenia mózg. Zapobiega przeziębieniom i bólom głowy.
    Pomaga w przypadku astmy, zapalenia zatok i oskrzeli. Wycisza, usuwa
    napięcie i chroniczne zmęczenie. Przywraca energię po długotrwałej
    chorobie lub wyczerpaniu. Wzmacnia układ odpornościowy. Pogłębia
    oddech, korzystnie wpływa na trawienie.

    Śavasana - relaks
    Pozycje jogi oczyszczają, całkowicie rozluźniają ciało i wyciszają umysł. Kto
    raz doświadczy stanu głębokiego relaksu, będzie umiał w kilka sekund
    osiągnąć go w każdej chwili swojego życia.

        * Usiądź na podłodze ze zgiętymi
          nogami i udami przyciągniętymi do tułowia. Odchyl się w tył, oprzyj na
          łokciach i powoli, kręg po kręgu połóż się na podłodze.
        * Wyprostuj po
          kolei obie nogi. Wyciągnij tył szyi, twarz skieruj w stronę tułowia,
          zamknij delikatnie oczy i rozluźnij gardło. Ręce ułóż wewnętrzną stroną
          do góry po bokach ciała, rozluźnij dłonie i palce rąk.
        * "Puść" napięcie
          pośladków i ud, tak aby nogi swobodnie opadły na boki. Sprawdź, czy
          leżysz symetrycznie i wygodnie. Jeżeli trzeba, popraw pozycję i od tej
          chwili nie wykonuj już żadnych ruchów.
        * Rozluźnij po
          kolei każdą część ciała, począwszy od nóg, poprzez brzuch, tułów, ręce
          aż do głowy, następnie czoło, policzki, wargi i szczęki. Rozluźnij
          oczy, język i uszy, skieruj całą ich uwagę do wnętrza ciała, jak
          najdokładniej je poczuj. Skup się na wrażeniach dopływających z ciała,
          zachowaj równomierny oddech.
        * Bądź w pełni
          świadoma, nie zasypiaj, nie podążaj za myślami, jedynie zauważaj ich
          pojawianie się i przemijanie. Pozostań rozluźniona, pasywna i
          jednocześnie przytomna. Doświadcz przestrzeni wewnętrznego spokoju i
          ciszy. Zaznaj prostego stanu bycia, istnienia, poczucia "ja". Choć jest
          to naturalny i wszechprzenikający stan, na codzień najczęściej go nie
          doświadczamy, bo podążamy za intensywnymi zewnętrznymi wrażeniami. W
          jodze określa się ten stan jako Sat, Cit, Ananda czyli Byt, Świadomość,
          Szczęśliwość lub duchowa powłoka szczęśliwości.
        * Pozostań w
          pozycji 10-15 minut. Aby nauczyć się relaksu znajdź takie miejsce, w
          którym nikt i nic nie będzie ci przeszkadzało. Ucz się zachowywać ten
          stan w codziennym życiu. Połącz zewnętrzną aktywność ze stałym
          poczuciem wewnętrznej równowagi.

    Śavasana
    wycisza układ nerwowy, usuwa migreny i chroniczne zmęczenie, pomaga
    skumulować energię. Jest pierwszym krokiem w praktyce medytacji. Uczy
    skupienia, introspekcji, wzmacnia świadomość. Może dać pierwsze
    przebłyski doświadczeń duchowych.

    Dhyana - medytacja

    Istnieje wiele technik medytacji, jednak ich cel jest ten sam - doświadczenie
    wewnętrznej przestrzeni i pełni oraz jedności ze światem. Dotrzemy do
    duszy wyciszając umysł. Żeby to osiągnąć, należy skupić się na jednej
    rzeczy. Możemy w tym celu wykorzystać zmysł wzroku (jantra), słuchu
    (mantra), pracę z ruchem (tańce sufickie), relacjami (tantra) lub
    odczucia płynące z ciała (hatha-joga). Każda prawidłowo wykonana asana
    jogi jest medytacją. Angażuje ciało, które przyjmuje określoną pozycję,
    umysł, który obserwuje i analizuje akcję każdej części ciała oraz
    świadomość, która jest świadkiem całej pracy.

        * Pozycja. Usiądź w wygodnej,
          wyprostowanej pozycji np. w siddhasanie przedstawionej na zdjęciu. Nogi
          powinny być rozluźnione i stabilnie oparte na podłodze - stanowią
          podstawę całej asany. Ustaw miednicę i kręgosłup pionowo. Skup się na
          linii biegnącej od dołu miednicy aż do wierzchołka głowy. Wyciągnij się
          w górę wzdłuż tej linii. Unieś mostek, rozszerz klatkę piersiową. Opuść
          i cofnij barki, wydłuż tył szyi i delikatnie opuść brodę w stronę
          mostka. Cały czas utrzymuj aktywne plecy i wyciągnięty kręgosłup. Mocna
          postawa i pełne, równomierne oddechy pomogą ci utrzymać świadomość
          bycia tu i teraz oraz obserwować zmienność umysłu. Zamknij oczy,
          rozluźnij twarz.
        * Rozluźnienie. Wejdź w kontakt z wewnętrzną przestrzenią i
          świadomością. Obserwuj zmiany w ciele, pojawiające się myśli i uczucia.
          Nic z nimi nie rób - nie reaguj, nie dyskutuj z myślami, nie oceniaj.
          Nie porównuj, nie nazywaj, nie wyznaczaj celów do osiągnięcia, nie
          unikaj ani nie lgnij do wrażeń. Nie próbuj zatrzymywać ani wytwarzać
          żadnych doświadczeń. Niczego nie osiągaj. Jedynie zauważaj.
        * Obserwacja. Pozostań w pozycji świadka, widza. Przyjmij
          wszystko co się pojawia z pełną akceptacją. Pozostawaj świadoma całej
          gry umysłu, zachowaj przytomną, czujną uważność. Po pewnym czasie umysł
          się uspokoi i będziesz mogła doświadczyć stabilnej świadomości, w
          której istnieją wszystkie doświadczenia. Myśli będą takimi samymi
          peryferyjnymi wrażeniami jak dźwięki dopływające z zewnątrz i odczucia
          z ciała. Zauważ całe spektrum swojego doświadczenia: to co słyszysz,
          widzisz, czujesz. Osiądź w chwili obecnej, skup się na źródle
          świadomości - centrum w okolicy serca. Trwaj w tym doświadczeniu. Cechą
          duszy jest bycie, istnienie, cechą umysłu jest aktywność. Jeżeli
          zasypiasz lub �wpadasz� w różne stany lub myśli, wróć do obserwacji
          ciała i oddechu.

    Praktyka
    medytacji wymaga przygotowania w postaci asan i ćwiczeń oddechowych,
    które wzmacniają świadomość i czynią ją stabilną. Samo pojawienie się
    stanu medytacji jest formą łaski, która może przyjść gdy będziemy
    ugruntowani w praktyce. Zacznij od 10 minut, stopniowo przedłużając
    czas do pół godziny. Lepiej jest medytować krócej ale regularnie niż od
    czasu do czasu. Początkowe trudności są normalna rzeczą - stała
    praktyka pozwoli je pokonać. Nie ćwicz w czasie depresji lub załamania
    nerwowego.

    Medytacja
    uspokaja układ nerwowy, wycisza i pomaga w regeneracji organizmu.
    Sprowadza nas do kontaktu ze sobą, daje zdrowy dystans do
    rzeczywistości, poczucie wewnętrznej stabilności i oparcia w sobie.
    Uniezależnia od zewnętrznych zawirowań życiowych i pozwala traktować je
    jako wyzwania do wewnętrznego rozwoju. Kieruje nasze poszukiwania
    szczęścia w stronę najgłębszego "ja".

     
  • Asura
    ASURA („obdarzony siłą żywotną; potężny pan").
    Spotykana głównie w Rygwedzie nazwa istot nadludzkich dysponujących niezwykłą mocą, potęgą stwórczą i mądrością.
    Terminem tym określa się najważniejsze bóstwa związane z procesami kreacji i z zaprowadzaniem ładu we wszechświecie, ale także istoty będące uosobieniem chaosu czy nieładu (anryta), poprzedzającego uporządkowanie kosmosu.
    W późniejszych partiach Wedy termin asura oznacza istoty demoniczne, wrogie bogom i kreacji, moce ciemności, bezruchu i bezładu.
    Tak więc podwójne znaczenie terminu asura zostało przesądzone w kierunku ciemności.
    W innych tekstach asury są starszymi braćmi dewów, pierw, władcami wszechświata, toczącymi ze swymi krewniakami nieustanne boje o panowanie nad kosmosem.
    Przyjęło się, że asury są antybogami, indyjskimi odpowiednikami tytanów.
     
     
  • Aśabda
    AŚABDA – twórczy aspekt ciszy. Tak jak w muzyce pauzy są równie ważne jak nuty, tak i rzeczy niewypowiedziane są równie ważne jak wypowiedziane. Stwórcza moc jest bowiem ukryta już w słowie niewypowiedzianym, potencjalnym — w ciszy wypełnionej myślą
     
     
  • Aśrama
    Aśrama – pustelnia, w której żyli ascecie i eremici.
    W aśramie mistrz udzielał wskazówek uczniom, którzy uczyli się świętego sposobu życia. W mitologii – siedziba wieszczów.
    Drugie znaczenie tego słowa to cztery stadia życia bramina. (Patrz abecadło 4 stadia życia w hinduizmie).
     
  • Atman
    Atman (oddech, duch, jaźń, ego)
    Począwszy od Upaniszad oznacza najgłębszą istotę bytu ludzkiego, najgłębsze „ja”. Jest jednym z głównych zagadnień, na których skupiają się hinduskie dociakania filozoficzne, zwłaszcza Upaniszady. Używany jest również jako zaimek zwrotny „swój”, „siebie”
    Atman jest wewnętrzną istotą mikrokosmosu (człowieka), ściśle odpowiadającą istocie makrokosmosu (Wszechświata), czyli Brachmanowi. Według większości upaniszad atman jest identyczny z brahmanem: Zaprawdę, ten oto atman jest „brahmanem”
    Tak więc atman = brahman
    Atman jest cząstką absolutu znajdującą się w nas samych.
    Jest zawsze wolny od grzechu, procesów starzenia się, śmierci, gniewu, głodu, pragnienia.
    Poznanie atmana jest możliwe tylko dla „wybranych” za pomocą procesów mistycznych, ponadintelektualnych, o których wiedzę może uzyskać tylko uczeń od swojego guru.
     
  • Avadhuta
    Avadhuta  - (odcięty) duchowy mistrz, istota doskonała, ktoś kto jest poza światem materialnym, ciała, ziemskich trosk, dualizmu.
    To ktoś, komu ciało i umysł nie blokują przepływu pranicznej siły życia. Jest czystą świadomością w postaci człowieka.
    Praktykując radykalne wyrzeczenie osiągnął doskonałość w praktykowaniu najwyższego nadświadomego skupienia.
    Typy avadhuty:
    Bramhavadhuta: jest avadhutą od urodzenia, nie pojawił się w żadnej grupie społeczeństwa. Shaivavadhuta :Avadhuta, który wyrzekł się życia, pozostają większość życia w transie lub medytacji
    Viravadhuta: Ta osoba wygląda jak sadhu, ma czerwone sandały, szafranowe ubrania. Posiadają drewniany kij, którym podpierają się w czasie swoich nieustających wędrówek.
    Kulavadhuta: Bardzo trudno jest rozpoznać te osoby, gdyż nie charakteryzują się niczym szczególnym. Żyją jak zwykli ludzie.

    Uważa się, że avadhuta  sprowadza wyzwolenie na 101 pokoleń w swojej rodzinie.

    Bibliografia
    Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama –Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
    Wikipedia - portal internetowy
  • Awatara
    AWATARA („zstąpienie, zejście", „zniebazstąpienie") — inkarnacja, wcielenie, zstąpienie bóstwa na ziemię w postaci ludzkiej, zwierzęcej — bądź napoły ludzkiej, napoły zwierzęcej - w celu przywrócenia ładu, zakłóconego przez ekspansję zła. 
    Na ziemi istnieje porządek kosmiczny, w którym dopuszcza się istnienie pierwiastka zła. Jednakże kiedy zło wykracza poza wyznaczone granice, naruszając ustaloną proporcję między nim a dobrem, musi nastąpić interwencja czynnika boskiego, który odpowiada za należyty przebieg procesu trwania – czyli Wisznu). 
    W celu zniweczenia zła i przywrócenia ładu Wisznu już 9 razy zstępował na ziemię w postaci:
    1)    ryby (matsja) — podczas potopu, by uratować praojca ludzkości Manu;
    2)    żółwia (kurma) — by umożliwić wydobycie napoju nieśmiertelności, który zaginął podczas potopu;
    3)    dzika lub odyńca (waraha) — aby wydobyć z wód oceanu ziemię zatopioną przez demona Hiranjakszę;
    4)    człekolwa (nrysinha/narasinha), hybrydy o głowie lwa i ciele człowieka - aby uwolnić od opresji swego gorliwego czciciela prześladowanego przez okrutnego ojca-demona;
    5)    karła (wamana) — by podstępem zdobyć dla bogów wszechświat, pozostający dotąd we władaniu  asurów;
    6)    Ramy z toporem (Paraśurama) — by ukrócić i ukarać pychę stanu kszatrijów;
    7)    Ramy-księżyca (Ramaćandra), czyli Ramy syna Daśarathy, króla pastwa Ajodhji — dla zabicia groźnego i potężnego demona Rawany, władcy Lanki. Jest to najpopularniejsza (obok Kryszny), inkarnacja Wisznu, opiewana w wielkim eposie Ramajanie;
    8)    Kryszny, syna Wasudewy i Dewaki — dla zabicia własnego podłego stryja Kansy. Krysznę uważa się za najważniejsze zniebazstąpienie Wisznu. Jeden z podstawowych tekstów kultury hinduskich - Bhagawadgita zawiera nauki przypisywane Krysznie;
    9)    Buddy (Buddha) — są 2 interpretacje tej awatary:
           a) Wisznu przybrał postać Buddy, zwodziciela i głosiciela fałszywych doktryn, by wypróbować ludzi;
           b) Budda jest postacią pozytywną, gdyż dzięki niemu zostały zniesione krwawe ofiary.
    Ostatnią, 10 awatarą, która nastąpi wraz z końcem naszego okresu istnienia świata, będzie Kalki lub Kalkin — przedstawiany jako jeździec na białym koniu z gorejącym mieczem, gotujący zagładę złym.
     
     



Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Yin Joga czyli odmrażanie ciała i reorganizacja energii życiowej

Yin joga to zestaw kilkunastu asan, w których pozostaje się od pięciu do dziesięciu, a nawet dwudziestu minut. Po tym czasie ciało i umysł doznają odmrażania, lekkości i miękkości. ...

Przewlekły ból? Lekarstwem joga!

Przewlekły ból może powodować niekorzystne zmiany w strukturze mózgu. Teraz okazało się, że praktykowanie jogi może łagodzić, zapobiegać, a nawet odwracać skutki tych zmian. ...

Domowa pielęgnacja olejami

Coraz więcej kobiet zdaje sobie sprawę z wyjątkowych właściwości olejów roślinnych przydatnych w pielęgnacji ciała i włosów. Znajdziemy je w kremach do twarzy, balsamach do ciała, odżywkach do włosów czy pomadkach do ust. Skłaniając się ku całkowicie naturalnej pielęgnacji warto rozważyć stosowanie ...

Medytacja Anapana dla dzieci. Dlaczego dzieci powinny nauczyć się medytować?

Anapana to technika medytacji polegająca na rozwijaniu uważności oraz skupienia na naturalnym oddechu. W trakcie wykonywania medytacji wszelkie pojawiające się myśli są pozostawiane w momencie uświadomienia ich sobie. Celem tej praktyki jest zwiększenie zdolności koncentracji i opanowaniu umysłu....

Asany rozciągające mięśnie tylnej strony uda

Mięśnie tylnej strony (kulszowo-goleniowe) są niezwykle ważne w procesie utrzymania prawidłowej postawy ciała, zdrowia kręgosłupa i równowagi miednicy. ...

Wakacje z jogą – sposób na pozytywną zmianę w Twoim życiu.

Wszyscy wiemy, że żeby szczęśliwie, spokojnie żyć powinniśmy o siebie dbać. W szczególności dbać o swoje zdrowie i pielęgnować je. Odpowiednio zbilansowana dieta, ruch, regularne ćwiczenia i czas na wypoczynek, relaks – to wszystko wiemy , ale... No właśnie, życie. W ciągłym biegu, pełne pracy...

PRODUKT TYGODNIA: Zestaw do medytacji

Chcesz komfortowo i wygodnie zasiąść do medytacji? Zaopatrz się w profesjonalny zestaw wykonany z najwyższej jakości surowców. W skład zestawu do medytacji wchodzą dwie poduszki do medytacji Zafu i dwie maty do medytacji Zabuton. ...

Międzynarodowy Dzień Jogi w Trójmieście 25.06.2017 Nowe wiadomości

Międzynarodowy Dzień Jogi do Gdańska 25 czerwca 2017 r. Zapraszamy na teren Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu na gdańskiej Żabiance, gdzie odbędzie się całodzienny festyn rodzinny poświęcony jodze i zdrowiu w godz .8.30 - 19.00. ...

Matka Dalajlamy, przyjaciółka Gandhiego, pomocnica Piłsudskiego. Niezwykłe życie Wandy Dynowskiej.Cz. II

"Jesteś jedną z nas" "Odbyłam z nim długą rozmowę, która stała się początkiem bardzo głębokiego przyjacielskiego stosunku. Gandhi kiedyś powiedział "Oh, you are one of us..." ...

Trzy rodzaje wyzwań na macie

Opanowanie ciała i umysłu do stopnia, aby optymalnie zmniejszyć wszelkie bariery fizyczne i umysłowe - czy ta wizja nie brzmi zachęcająco? Okazuje się, że dla coraz większej liczby osób TAK, dlatego joga staje się coraz bardziej popularna. ...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Czerwca 2017
Następne
PWŚCPSN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji