Słowniczek pojęć jogi: Tilaka
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Tilaka

Tilaka (pundraka, bindi) - najczęściej mała okrągła kropka z pasty sandałowej lub glinki malowana na czole hinduskich kobiet i członków niektórych ascetycznych sekt na znak oddania się wybranemu bóstwu.
Tilaka na czole kobiety to znak, że znajduje się pod opieką mężczyzny. Dotyczy to zarówno żon jak i córek. Zgodnie z tradycją systemu warnaśrama, kobieta powinna mieć zapewnioną ochronę przez całe swoje życie.

Wyznawcy Kryszny malują tilakę na znak oddania Panu. Twierdzą, że malowanie tilaki pomaga pamiętać, że należą do Kryszny, a Pan chroni ich ze wszystkich stron. Kiedy zaś inni widzą, że jakaś osoba nosi tilakę, to nie tylko pamiętają o Krysznie, ale i uwalniają się od grzesznych reakcji.

Tilakę najlepiej nakładać po kąpieli albo ogoleniu się. Noszenie tilaki jest szczególnie wymagane w czasie puji, czyli w procesie czczenia Pana w domu. Wtedy może go nakładać każdy domownik a już koniecznie osoba ofiarująca arati (pujari). Można malować tilakę, kiedy odwiedzasz świątynię.

Uważają, że jest bardzo ważne, aby namalować tilakę w chwili śmierci. Kiedy namalujesz komuś tilakę na czole tuż przed lub tuż po śmierci, osoba ta osiągnie wieczne szczęście. Oczywiście śmierć może nastąpić w każdej chwili i dlatego mądra osoba nosi zawsze tilakę.

Tilaka w Indiach wskazują na przynależność do określonych grup i oddanie dla jakiejś określonej postaci Boga czy półboga. Ogólnie rzecz biorąc rozróżnia się dwa rodzaje tilaki:
1) pionowe znaki Vaisnavów, czyli bhaktów Kryszny i Jego inkarnacji
2) trzy poziome linie Śivaitów - zwolenników Śivy i bezosobowej koncepcji Boga.

Tilaka najczęściej ma kształt pionowo zorientowanej, wąskiej litery "U" połączonej u swojej podstawy z kształtem przypominającym odwróconą kroplę. Ma kolor od bladożółtego do jasnobrązowego. Niektórzy malują jeszcze pomiędzy dwoma białymi lub jasnożółtymi liniami trzecią, w kolorze czerwonym.

Tilakę maluje się w 12 miejscach ciała: na środku czoła i u nasady nosa, na brzuchu (po lewej i prawej stronie oraz na środku), na środku klatki piersiowej, na przełyku, na górze i dole ramion obu rąk.

W zależności od przekazu znaczenie tilaka może być rozmaite i może być tłumaczone jako np:
odbicie stopy Kryszny oraz listka ulubionej jego rośliny - tulasi
wyrażone liniami tilaka ściany świątyni Radha-Kryszny, którzy w tilaku reprezentowani są przez miejsce pomiędzy liniami
Brahma i Śiwa (linie) oraz siedziba Wisznu (przestrzeń między liniami) i Lakszmi (środkowa, czerwona linia)
Rama i Lakszmana (skrajne linie) z Sitą (środkowa, czerwona linia) i Hanumanem ("kropla" u nasady nosa)

Tilakę maluje się palcem serdecznym prawej dłoni. Szerokość tilaki powinna odpowiadać odległości między brwiami. Długość - od nasady nosa do linii włosów. Do poprawiania tilaki możesz używać małego palca albo palca trzeciego. Listek powinien rozciągać się od postawy linii i opadać do trzech-czwartych długości nosa. Po czole następuje brzuch, pierś i dołek na szyi, prawa i lewa strona ciała a na końcu kark i dolna część pleców. Znacząc poszczególne dwanaście części ciała należy intonować odpowiednią mantrę

Bibliografia
Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama -Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004
Wikipedia - portal internetowy Opracowała
Justyna Moćko
Justyna@joga-joga.pl

Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

ABC Jogi
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi