Doł±cz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Joga dla biegaczy - wywiad z Katarzyn± Podgórni, Gabriela Fedyk

  • ¶roda, 11 maja 2016
  • autor: Gabriela Fedyk
„Bieganie to dosyć jednorodny ruch, przeci±żaj±cy jedne partie ciała a zaniedbuj±cy inne. (...) Joga, a szczególnie odpowiednio dobrana do potrzeb sekwencja, jest naprawdę skutecznym uzupełnieniem tego, czego w bieganiu brakuje.” O jodze dla biegaczy, o tym, czego jogini i biegaj±cy mog± się od siebie nauczyć oraz o okazywaniu rado¶ci przez jednych i drugich opowiada Kasia Podgórni – prowadz±ca warsztaty jogi dla krótko- i długodystansowców.
 
 Dlaczego joga dla biegaczy? Sk±d pomysł na taki cykl? Dlaczego nie joga dla np. rowerzystów?
Joga dla biegaczy to tylko hasło. Tak samo jak joga dla kręgosłupa, joga dla rowerzystów itd. Joga to joga, można z niej czerpać i wykorzystywać jej praktyki w różnych celach i na wiele sposobów. Joga dla biegaczy to nic innego niż zajęcia z sekwencj± tak dobran±, żeby pomóc ciałom biegaczy wrócić do równowagi. Pomysł na biegaczy akurat wzi±ł się st±d, że mam kilkoro przyjaciół biegaj±cych w maratonach i biegach ultra trail. W pierwszej wersji miałam zorganizować zajęcia dla wspinaczy, z podobnych względów. Ale dopiero temat biegaczy udało mi się ruszyć.
Co Cię zainspirowało do prowadzenia takich zajęć?
Bieganie to dosyć jednorodny ruch, przeci±żaj±cy jedne partie ciała a zaniedbuj±cy inne. Potrzebuje więc dodatkowego treningu ogólnorozwojowego. Joga, a szczególnie odpowiednio dobrana do potrzeb sekwencja, jest naprawdę skutecznym uzupełnieniem tego, czego w bieganiu brakuje. Zaczęłam obserwować, z czym moi biegaj±cy znajomi maj± problemy, jakie zdarzaj± im się kontuzje i jaka praca mogłaby im pomóc ich unikn±ć. Potraktowałam to trochę jak wyzwanie – po pierwsze wybrać z jogi to, co dla biegacza najlepsze, po drugie przekonać biegaczy, że warto spróbować czego¶ nowego.
Biegasz?
Przykro mi to wyznać, ale obecnie nie. Przez ostatni rok kilkukrotnie zaczynałam treningi i za każdym razem co¶ życiowego przerywało moje bieganie. Raz egzamin nauczycielski, innym razem kontuzja. Czuję jednak, że bieganie daje mi dużo siły i rado¶ci, chciałabym więc wrócić do tego, jak tylko będę fizycznie w stanie.
Jakie wspólne cechy ma jogin i biegacz?
My¶lę, że bardzo dużo, chociaż dynamika tych aktywno¶ci jest zupełnie różna. Przede wszystkim umiejętno¶ć koncentracji, znalezienia rytmu w ciele i oddechu. Na pewno do jakiego¶ stopnia ¶wiadomo¶ć ciała jest joginom i biegaczom wspólna, chociaż ci pierwsi maj± j± dużo lepiej rozwinięt± i subtelniejsz±. Również umysł dobrego długodystansowca powinien mieć cechy umysłu jogina- bycie tu i teraz, nastawienie na zwalczanie przeciwno¶ci, żarliwo¶ć w praktyce.
biegacze
Czego biegacz może nauczyć się od jogina?
Po pierwsze wrażliwo¶ci i uważno¶ci – zarówno je¶li chodzi o stan ciała, jak i umysłu. Nie mam na my¶li zwykłego odczuwania, ale o to, co Iyengar nazywa inteligencj±. O obserwację, które czę¶ci ciała pracuj± mocniej, gdzie jest o¶ symetrii i czy jest zachowana, jak oddycham, gdzie oddycham, gdzie pod±ża moja głowa. To jest umiejętno¶ć, z której można czerpać nieskończenie. I dla poprawy wyników, i dla uniknięcia kontuzji. Po drugie – lepszej kontroli oddechu. Na zupełnie podstawowym poziomie swoich efektów, pranajama zwiększa wydolno¶ć oddechow± i możliwo¶ć wyrównywania wdechów i wydechów, a tym samym pomaga w dłuższym wysiłku aerobowym. Po trzecie – relaksu. Porz±dnego, głębokiego odpoczynku dla ciała i umysłu po wysiłku. Biegacze rzadko kiedy daj± sobie czas na odpowiedni± regenerację. A przecież nie chodzi o to, żeby odpoczęły tylko nogi i kręgosłup. Podczas biegu ogromnym obci±żeniom poddawany jest cały organizm, również narz±dy wewnętrzne. Joga pozwala rozluĽnić się i zregenerować na głębokim, organicznym poziomie. Po czwarte – pracy z problemem w ciele. Kontuzja to nie koniec ¶wiata, można sobie z ni± poradzić. Praktyka przyspiesza proces wychodzenia z urazu, a dodatkowo jest holistyczna - nie skupia się tylko na bol±cym miejscu, ale pozwala utrzymać dobr± kondycję w całej reszcie ciała. Mogłabym jeszcze wymieniać, ale my¶lę, że to najważniejsze punkty.
Czy jest co¶, czego jogin może nauczyć się od biegacza?
Na pewno! Przede wszystkim determinacji i koncentracji na celu. Jogini często zapominaj±, po co praktykuj±, jaki ma być tej praktyki efekt. Biegacz to wie, i d±ży do osi±gnięcia celu. Paradoksalnie, mogliby¶my się też od biegaczy uczyć santoszy. W prawdzie to nijama, więc co¶ bardzo jogicznego, ale mam wrażenie, że zadowolenia i satysfakcji nam w praktyce troszkę brakuje, albo jej nie okazujemy, jakby była czym¶ wstydliwym. A na poziomie zupełnie fizycznym, bieganie ¶wietnie uzupełnia jogę, jako element ruchowy. Je¶li nie praktykujemy regularnie vinyas, możemy odczuć brak dynamiki w ciele. Bieganie to fantastyczny sposób, żeby ruch ten sobie zapewnić.
Która asana sprawia najwięcej trudno¶ci Twoim uczniom?
Nie ma jednej asany. To bardzo zależy od danej osoby, jej wieku, płci, sposobu, w jaki na co dzień trenuje. Zazwyczaj trudne s± asany otwieraj±ce pachwiny wewnętrzne i przednie – pozycje stoj±ce, Upavistha Konasana, Baddha Konasana, Eka Pada Bhekasana. Silniejsi panowie maj± ponadto problemy ze spiętymi barkami, więc wyczynem okazuj± się wszystkie otwarcia w barkach i klatce piersiowej.
Co jest najważniejsze, czego nauczyli się uczestnicy jogi dla biegaczy?
Może warto byłoby o to zapytać uczestników? Ja mam nadzieję, że udało mi się ich przekonać, że joga jest naprawdę dla wszystkich. Również dla biegaczy, również dla tych „za mało rozci±gniętych, żeby pój¶ć na jogę”. I że na zajęciach nie zajmujemy się jak±¶ abstrakcyjn±, ezoteryczn± filozofi±, ani nie siedzimy cały czas w medytacji, tylko pracujemy wytrwale i detalicznie nad własnym ciałem i umysłem. Wierzę również, że udało mi się pokazać, że praca ta potrafi być intensywna i satysfakcjonuj±ca nawet dla osoby przyzwyczajonej do bardzo dynamicznego wysiłku.
biegacze
Kasia Podgórni - dyplomowana nauczycielka jogi Iyengara w stopniu Junior Intermediate I. Prawnik, kulturoznawca, podróżniczka. Jogę praktykuje od 2006 roku, a od 2009 samodzielnie prowadzi zajęcia. Swoj± wiedzę pogłębia m.in. podczas warsztatów prowadzonych przez nauczycieli z Polski i zagranicy. Od pocz±tku swojej jogicznej drogi zwi±zana z krakowsk± Sadhan±.
baner fb
baner sklep
 
 
Opublikuj na:
  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Listopada 2017
Następne
PW¦CPSN
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, ksi±żki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ci±ży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jog± podróżowanie po Azji
likesoft