Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


"Pozwalam uczniom patrzeć na jogę moimi oczami." Druga część rozmowy z Jaki Nett - certyfikowaną nauczycielką jogi metodą Iyengara, twórczynią metody Felt Sense.

  • czwartek, 18 sierpnia 2011
  • autor: Julitta Klama
  • opracował: Julitta Klama
Certyfikowana nauczycielka jogi z USA - Jaki Nett opowiada o swoich trudnych początkach w praktyce, o wielokrotnych wyjazdach do Puny gdzie uczyła się jogi pod okiem Geety i B.K.S. Iyengarów. A także o swoim uciążliwym problemie zdrowotnym - niemożności trzymania moczu, który doprowadził ją do wynalezienia unikalnej metody Felt Sense. Dziś pomaga innym pozbyć się tej dysfunkcji, a przy tym zaraża ich  swoją miłością do jogi. Już 20-23 października będziemy gościć Jaki w Polsce!
Jaki Nett by Brock Palmer
Jaki Nett, fot. Brock Palmer
 W trakcie ostatniej rozmowy wspominałaś, że na zajęcia jogi przyciągnął Cię znak na szyldzie szkoły. Czy pamiętasz swoją pierwszą lekcję jogi? Jak się po niej czułaś?
Nie pamiętam jaka była, pamiętam tylko, że chciałam tam wrócić na kolejne lekcje, po prostu nie mogłam przestać uczestniczyć w zajęciach.
 
Jaka wyglądała wtedy Twoja praktyka?
Nie mogę powiedzieć, że wtedy praktykowałam, po prostu chodziłam na zajęcia raz w tygodniu. Przez pierwsze kilka miesięcy mogłabym płakać cały czas – od początku do końca zajęć.
 
Czym to było spowodowane?
Nie płakałam przez jakiś ból. Moja dusza chciała uwolnić się od łez. Mój nauczyciel i pozostali uczniowie zapewnili mi bezpieczne miejsce, pozwalając na to emocjonalne oswobodzenie i oczyszczenie.
 
Które pozycje jogi sprawiały Ci na początku najwięcej problemów?
Wszystkie pozycje sprawiały mi problem, bo miałam bardzo muskularne, sztywne ciało. Ale też dzięki temu wracałam na zajęcia i przełamywałam swoje ograniczenia. Myślę, że wtedy moja ignorancja w stosunku do tematyki jogi pozwoliła mi akceptować moje ograniczenia, bez wyjątków.
 
Co radzisz uczniom, którzy mają problemy z niektórymi asanami?
Mówię im, żeby obserwowali pozycję, aby zauważyli gdzie znajdują się blokady, które stają na przeszkodzie do wykonania konkretnych asan. Staram się tłumaczyć im, że czasami musimy pracować nad pozycją, wyodrębniając tylko pewne jej obszary lub skupić się na akcji, która ją ograniczyła.
Radzę im także, aby odnaleźli pozycje które nie sprawiają im trudności, ale działają na te same partie ciała, które są zablokowane.
 
Czy pamiętasz jakąś trudną sytuację, która wydarzyła się w trakcie zajęć jogi?
To było w trakcie mojej pierwszej prywatnej lekcji. Po drugiej lekcji mój uczeń powiedział, że chce tylko obserwować mnie, kiedy  wykonuję pozycje jogi. Musiałam wykonać pozycje czysto i bezbłędnie i… zakończyć jego nauczanie.
 
Mówiłaś, że Twoimi pierwszymi uczennicami były Króliczki Playboya. Czy one były lepszymi uczennicami? Czy któraś z nich także zdecydowała się całkowicie zmienić swoje życie?
Nauka jogi ze mną nie przyczyniła się do drastycznych zmian w ich życiu. „Króliczki” dały mi wsparcie i zachęcały mnie do kontynuacji nauczania . Uczyłam je za darmo, ale to one pomogły mi zrozumieć, że moje lekcje jogi mają wartość i że ta wartość powinna być nagradzana wypłatą. Wtedy zaczęłam przyjmować opłaty za lekcje.
 
Swój pierwszy certyfikat uzyskałaś od Indry Devi w 1977 roku. Jakimi metodami uczyła, jaki był jej styl nauczania?
 Jej podejście do jogi bazowało głównie na „Powitaniu Słońca”, podczas gdy mówiła o afirmacji każdej pozycji. Uczyła także, jak ważne są wszystkie stopnie Ashtanga Yogi - zwłaszcza jamy i nijamy.
 
To nie był koniec Twoich jogowych poszukiwań. 10 lat później pojechałaś do Puny, do Geety i B.K.S. Iyengarów. Co skłoniło Cię, żeby tam pojechać?
 Zaczęłam praktykować jogę Iyengara w 1981 roku w San Fransisco. W tym czasie osoby z kursu intensywnego wybierały się do Puny, żeby uczyć się z Panem Iyengarem. Miałam szczęście znaleźć się między 30-toma uczniami, którzy tam pojechali. Joga Iyengara była dla mnie czymś nowym i naprawdę nie wiedziałam czego mam się spodziewać. Byłam bardzo szczęśliwa, że mogłam uczestniczyć w tych lekcjach. Byliśmy uczeni przez Pana Iyengara i Geetę Iyengar. To był bardzo intensywny kurs ale po tej pierwszej wizycie już wiedziałam, że chcę tam wracać tak często jak będę mogła.
Przyjeżdżałam na lekcje jogi do Puny 15 razy. Zwykle zostawałam tam od 2 do 5 miesięcy. Na koniec mojego drugiego miesiąca miałam możliwość asystować Geecie w zajęciach – dwa razy w tygodniu do końca mojego pobytu. Możliwość bezpośredniej nauki pod nadzorem Geety wpłynęła na moją decyzję aby nadal uczyć się w Punie.
 
Jakie wrażenie wywarł na Tobie B.K.S. Iyengar? Polscy nauczyciele, którzy byli w Punie w latach 90-tych mówili że był surowym i wymagającym nauczycielem. Czy masz podobne zdanie o nim?
 Tak, Pan Iyengar był i nadal jest surowy i wymagający. I to jest w nim cudowne i to stanowi też piękno jego jogi. Przez te wszystkie lata wizyt w Punie byłam zaszczycona tym, że miałam możliwość indywidualnego prowadzenia przez Pana B.K.S Iyengara i Geetę Iyengar.
 
Czy coś zmieniło się w Twojej praktyce po zajęciach z Iyengarami?
Kiedy dali mi personalne wskazówki jak praktykować jogę, próbowałam wdrażać je w moją praktykę. Przez te lata zarówno moja dojrzałość, jak i długoletnia praktyka doprowadziły do wielu zmian.
 
Praktykowałaś przez wiele lat, w wielu miejscach. Czy możesz powiedzieć kto jest Twoim ulubionym nauczycielem?
Geeta Iyengar.
 
Dlaczego?
Szanuję ją za lata które dedykowała jodze, za odwagę do kontynuacji nauczania nawet pomimo tego, że jej zdrowie i ciało jest w kruchym stanie. Ona pokazała mi, że nawet jeśli nie możemy wykonywać niektórych pozycji, nadal możemy być dynamicznymi nauczycielami.
 
Czy jest ktoś kto byłby dla ciebie autorytetem, kogo postępowanie uznajesz za inspirujące i godne naśladowania?
Nikt nie przychodzi mi do głowy.
  Jaki Nett by Brock Palmer
 Jaki Nett, fot. Brock Palmer
 Z pewnością Ty jesteś autorytetem dla innych praktykujących jogę. Na portalu Yoga Journal udzielasz się jako ekspert. Z jakimi problemami zwykle zwracają się do Ciebie czytelnicy?
Zwykle są to osoby, które cierpią na dysfunkcję przepony miedniczej.
 
Opracowałaś unikalną metodę Felt Sense, która pomaga pozbyć się uciążliwej dolegliwości nietrzymania moczu a także we właściwy sposób ustawia mięśnie miednicy. W jaki sposób do niej doszłaś?
Musiałam znaleźć sposób na kontrolowanie własnego problemu z nietrzymaniem moczu.
 
To musi być bardzo wstydliwym problemem dla kobiet. Jak sobie z tym radzisz? Czy sprawia Ci trudność rozmawianie o tym z innymi?
Pracując z moją przypadłością nauczyłam się radzić sobie z nią. Mogę z łatwością o tym rozmawiać. Dysfunkcja mięśni przepony miedniczej i niemożność utrzymania moczu to tematy, o których należy rozmawiać otwarcie i szczerze. Ponieważ sama cierpiałam na tę dolegliwość, mogę opowiadać o mojej walce z nią i skonfrontować swoją wiedzę i odczucia z innymi osobami, które także się z nią męczą.
 
Co myślisz o innych metodach terapii nietrzymania moczu? Jest niewiele leków, lekarze zalecają ćwiczenia mięśni Kegla, niektórzy wszczepiają stymulator InterStim leczący za pomocą impulsów elektrycznych objawy nieotrzymania moczu. Twoja metoda jest zupełnie inna. Czy możesz ją przybliżyć?
Moja wiedza pochodzi z własnych poszukiwań, mających na celu przywrócenie dawnej kontroli nad pęcherzem moczowym. Działanie leków na tę dolegliwość jest dla mnie mało prawdopodobne. Ćwiczenia mięśni Kegla są dla mnie niejasne, podobnie jak inne metody leczące dysfunkcję mięśni dna miednicy. Moja metoda zakłada humanistyczne podejście do tego problemu.
 
Co przez to rozumiesz?
Metoda FSM jest różna od innych, gdyż dotyczy leczenia niemożności trzymania moczu na trzech stopniach:
Krok 1: adresowany jest do psychologicznych aspektów nietrzymania moczu u kobiet
Krok 2: jest wprowadzeniem do anatomii dna miednicy i mięśni pomocniczych
Krok 3: wprowadza właściwą pozycję wyrównującą, która ułatwia świadomość mięśni przepony miedniczej, to ważny krok aby nauczyć się z nich korzystać a także dowiedzieć się jak pozycje jogi pomagają wzmacniać mięśnie miednicy.
 
Metoda Felt Senses została szczegółowo opisana w Twojej książce „Pęknięcie w masce”. W niej możemy znaleźć także quiz, pomagający zdiagnozować skalę problemu a także łatwe ćwiczenia regulujące pracę pęcherza moczowego, między innymi pozycje jogi. Czy Twoja metoda jest odpowiednia dla osób, które nigdy wcześniej nie ćwiczyły jogi?
Tak, w metodzie Felt Sense kontrakcja mięśni miednicy jest oparta na początku głównie na pozycji siedzącej. Wprowadziłam 12 „kontaktów” mięśni, które uczą jak ściągać mięśnie dna miednicy. Są to specyficznie umiejscowione mięśnie kurczliwe, które odpowiadają za trzymanie moczu i rozluźnianie pochwy.
 
Czy osoby, które nie mają problemów z dysfunkcją układu moczowego również znajdą coś interesującego w tej książce?
Każdy kto przeczyta tę książkę odniesie korzyść z niej. Jest dobra dla kobiet w każdym wieku, niezależnie czy mają problemy z dysfunkcją mięśni miednicy czy nie. Zrozumienie jak działają te mięśnie pomoże utrzymać je w dobrym zdrowiu. Dlatego też informacje zawarte w książce będą przydatne dla młodych kobiet w celu poprawienia ich aktywności seksualnej, płodności a także zapewnienia zdrowia po urodzeniu dziecka. Z wiekiem mięśnie przepony miedniczej stają się słabsze i tracą niektóre swoje właściwości, na proces ten wpływają także zmiany hormonalne. Problemy, które można było jeszcze opanować w młodym wieku teraz mogą stać się naprawdę groźne.
 
Czy ta metoda sprawdza się również w przypadku mężczyzn? Czy również ich może zainteresować ta książka?
Mężczyźni również skorzystają z tej wiedzy, już choćby w celu lepszego zrozumienia bliskiej kobiety która cierpi na niemożność trzymania moczu, aby pomóc jej z tego wyjść, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym.
Dodatkowo, anatomia mięśni przepony miedniczej u kobiet i mężczyzn jest bardzo podobna, zrozumienie jak wzmacniać mięśnie miednicy może pomóc mężczyznom w utrzymaniu zdrowej prostaty i zwiększyć przyjemność seksualną.
 
Czy otrzymujesz informacje zwrotne od swoich czytelników? Co piszą?
Czytelnicy cieszą się że miałam odwagę pisać na ten temat. Lubią moją bezpośredniość i otwartość. Uwielbiają moje historie związane z tym problemem i sugerują żebym opisała więcej takich sytuacji.
 
Czy myślisz już nad kolejną książką?
Podoba mi się ten pomysł, ale to zabiera zbyt wiele czasu i obawiam się że moja rodzina byłaby przeciwna temu, jakbym znów chciała wrócić do pisania. Ale w rzeczywistości nie mam też aktualnie tematu, na który naprawdę chciałabym pisać.
 
Czy jest coś jeszcze, co chciałabyś osiągnąć?
Osiągnąć… kocham nauczanie innych, ofiarowanie innym siebie i wiedzy, jaką posiadłam dzięki nauczaniu. Uwielbiam pozwalać uczniom aby zobaczyli i doświadczyli jogi tak, jak ja ją widzę i czuję, pozwalam im patrzeć na nią moimi oczami.
 
Z wielką radością czekamy na Ciebie w Polsce. Dziękuję za rozmowę.
 Ja również dziękuję i zapraszam na moje warsztaty.
 Rozmawiała: Julitta Klama
 
-------
Jaki NettJaki Nett praktykuje jogę od ponad 35 lat. r. Od 1987 roku regularnie odwiedza Punę praktykując pod okiem rodziny Iyengarów od 2 do 5 miesięcy każdego roku. Jest nauczycielką stopnia Senior I.
Autorka książki "Crack in the mask" (Pęknięcie w masce) będącej podręcznikiem ćwiczeń wzmacniających mięśnie dna miednicy. Opracowała unikalną metodę „Felt Sense” będącą rozwiązaniem problemów kobiecych związanych z nietrzymaniem moczu. Jest ekspertem do spraw kobiecych magazynu Yoga Journal.
Studiowała architekturę wnętrz, aktorstwo, modeling i psychologię. Obecnie wykłada „Psychologię tożsamości” i „Wprowadzenie do psychologii” w Santa Rosa Jr College w Kalifornii. (JM)
 Przeczytaj więcej o Jaki:
http://www.iynv.com/index.html
  
 

Zapraszamy na konwencje z udziałem znanych i cenionych na całym świecie nauczycieli jogi:

 
 
 bannery sklepu jogajoga
 
 
 
 
 


Liczba znalezionych wpisów:


Opublikuj na:
  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Października 2017
Następne
PWŚCPSN
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
likesoft