Doł±cz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Sztuka obsługi burzy. Thich Nhat Hanh.

  • ¶roda, 11 marca 2015
  • autor: Thich Nhat Hanh
Burza przychodzi, jaki¶ czas trwa, a potem odchodzi. Z emocjami jest podobnie – przychodz±, jaki¶ czas żyj±, a potem odchodz±. Emocje to tylko emocje. Jeste¶my czym¶ o wiele, wiele większym niż emocje. Nie umieramy z powodu jednej emocji. Kiedy więc zauważysz, że zaczynaj± cię ogarniać - usi±dĽ albo połóż się w stabilnej pozycji, to bardzo ważne. Potem skup uwagę na swoim brzuchu. Twoja głowa jest jak korona drzewa, nie zostawałbym tam w czasie burzy. Przesuń więc swoj± uwagę w dół, na pień drzewa, a znajdziesz tam stabilno¶ć. 
burza
Kiedy skupiłe¶ się już na brzuchu, obserwuj punkt poniżej pępka i rozpocznij praktykę uważnego oddychania. Rób głębokie wdechy i wydechy, będ±c ¶wiadom podnoszenia i opadania podbrzusza. Ćwicz±c w ten sposób - przez dziesięć, piętna¶cie czy dwadzie¶cia minut - spostrzeżesz, że jeste¶ silny, wystarczaj±co silny, by przeciwstawić się burzy. Siedz±c tak albo leż±c, uchwyć się swojego oddechu w sposób, w jaki kto¶ na oceanie chwyta koło ratunkowe. Po jakim¶ czasie emocje przemin±.
To jest bardzo skuteczna praktyka, ale proszę, pamiętajcie o jednej rzeczy: nie czekajcie, aż będziecie musieli praktykować z silnymi emocjami. Jeżeli tak się stanie, nie będziecie pamiętać jak to robić. Musicie praktykować teraz, dzisiaj, kiedy czujecie się dobrze, kiedy nie ma w was żadnych silnych emocji. To jest wła¶ciwy czas na rozpoczęcie nauki. Możecie praktykować codziennie przez dziesięć minut. Usi±dĽcie i oddychajcie, skupiaj±c uwagę na waszym brzuchu. Jeżeli będziecie to robić przez trzy tygodnie – dwadzie¶cia jeden dni – stanie się to nawykiem. I kiedy wzbierze w was gniew albo ogarnie przygnębienie, z łatwo¶ci± przypomnicie sobie tę praktykę. Kiedy raz wam się uda, uwierzycie w ni± i będziecie mogli powiedzieć emocjom: „Jeżeli przyjdziecie znowu, zrobię dokładnie to samo". Nie będziecie w was lęku, bo będziecie wiedzieli, co trzeba robić.
Praktykujcie regularnie. Kiedy praktyka ta stanie się już przyzwyczajeniem, a zapomnicie zrobić tego ćwiczenia - poczujecie, że czego¶ wam brakuje. Praktyka ta dobrze wpłynie również na wasze zdrowie. Energia uważno¶ci to energia Buddy, energia Boga, energia Ducha ¦więtego; czuję że jest w nas obecna, aby chronić nas bez ustanku. Zawsze, kiedy dotykasz nasion uważno¶ci i praktykujesz uważne oddychanie, przychodzi energia Boga, energia Buddy - aby cię chronić.
Kiedy nabierzesz już wprawy, być może zechcesz opowiedzieć o tej praktyce przyjaciołom, krewnym czy dzieciom, jeżeli je masz. Znam matki, które praktykuj± ze swoimi dziećmi. Trzymaj±c dziecko za rękę, mówi±: "Kochanie, oddychaj ze mn±. Robi±c wdech, wiem, że mój brzuch podnosi się. Robi±c wydech wiem, że mój brzuch opada". Prowadz± dzieci przez burzę oddychaj±c razem z nimi, aż emocje odpłyn±.
Jeżeli wiesz, jak praktykować, będziesz umiał wytwarzać w sobie energię stabilno¶ci, będziesz mógł trzymać rękę innej osoby i przekazywać jej tę energię. Możesz pomóc tej osobie przej¶ć przez oko cyklonu; możesz w ten sposób uratować czyje¶ życie. Tak wielu młodych ludzi nie wie dzisiaj, jak zaj±ć się swoimi emocjami, tak wielu z nich popełnia samobójstwo.
To jest proste ćwiczenie, ale jakże ważne.
Thich Nhat Hanh, B±dż wolny tam, gdzie jeste¶
 
Thich Nhat HanhCzcigodny Thich Nhat Hanh jest mnichem buddyjskim, poet±, aktywist± pokojowym i autorem. Mieszka w społeczno¶ci monastycznej w południowo-zachodniej Francji, gdzie naucza, pisze, zajmuje się ogrodnictwem i pracuje na rzecz pomocy uchodĽcom na całym ¶wiecie. Dużo podróżuje prowadz±c odosobnienia po¶więcone sztuce ¶wiadomego życia. Przeprowadził m.in. specjalne odosobnienia dla amerykańskich weteranów wojennych, psychoterapeutów, artystów, działaczy ekologicznych i dzieci.
 Artykuł ukazał się na stronie Sanghi U¶miech Buddy - wspólnoty praktyki uważno¶ci, inspirowanej naukami Thich Nhat Hanha
 
Opublikuj na:
  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Listopada 2017
Następne
PW¦CPSN
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, ksi±żki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ci±ży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jog± podróżowanie po Azji
likesoft