Sztuka obsługi burzy. Thich Nhat Hanh.
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Sztuka obsługi burzy. Thich Nhat Hanh.

  • środa, 11 marca 2015
  • autor: Thich Nhat Hanh
Burza przychodzi, jakiś czas trwa, a potem odchodzi. Z emocjami jest podobnie – przychodzą, jakiś czas żyją, a potem odchodzą. Emocje to tylko emocje. Jesteśmy czymś o wiele, wiele większym niż emocje. Nie umieramy z powodu jednej emocji. Kiedy więc zauważysz, że zaczynają cię ogarniać - usiądź albo połóż się w stabilnej pozycji, to bardzo ważne. Potem skup uwagę na swoim brzuchu. Twoja głowa jest jak korona drzewa, nie zostawałbym tam w czasie burzy. Przesuń więc swoją uwagę w dół, na pień drzewa, a znajdziesz tam stabilność. 
burza
Kiedy skupiłeś się już na brzuchu, obserwuj punkt poniżej pępka i rozpocznij praktykę uważnego oddychania. Rób głębokie wdechy i wydechy, będąc świadom podnoszenia i opadania podbrzusza. Ćwicząc w ten sposób - przez dziesięć, piętnaście czy dwadzieścia minut - spostrzeżesz, że jesteś silny, wystarczająco silny, by przeciwstawić się burzy. Siedząc tak albo leżąc, uchwyć się swojego oddechu w sposób, w jaki ktoś na oceanie chwyta koło ratunkowe. Po jakimś czasie emocje przeminą.
To jest bardzo skuteczna praktyka, ale proszę, pamiętajcie o jednej rzeczy: nie czekajcie, aż będziecie musieli praktykować z silnymi emocjami. Jeżeli tak się stanie, nie będziecie pamiętać jak to robić. Musicie praktykować teraz, dzisiaj, kiedy czujecie się dobrze, kiedy nie ma w was żadnych silnych emocji. To jest właściwy czas na rozpoczęcie nauki. Możecie praktykować codziennie przez dziesięć minut. Usiądźcie i oddychajcie, skupiając uwagę na waszym brzuchu. Jeżeli będziecie to robić przez trzy tygodnie – dwadzieścia jeden dni – stanie się to nawykiem. I kiedy wzbierze w was gniew albo ogarnie przygnębienie, z łatwością przypomnicie sobie tę praktykę. Kiedy raz wam się uda, uwierzycie w nią i będziecie mogli powiedzieć emocjom: „Jeżeli przyjdziecie znowu, zrobię dokładnie to samo". Nie będziecie w was lęku, bo będziecie wiedzieli, co trzeba robić.
Praktykujcie regularnie. Kiedy praktyka ta stanie się już przyzwyczajeniem, a zapomnicie zrobić tego ćwiczenia - poczujecie, że czegoś wam brakuje. Praktyka ta dobrze wpłynie również na wasze zdrowie. Energia uważności to energia Buddy, energia Boga, energia Ducha Świętego; czuję że jest w nas obecna, aby chronić nas bez ustanku. Zawsze, kiedy dotykasz nasion uważności i praktykujesz uważne oddychanie, przychodzi energia Boga, energia Buddy - aby cię chronić.
Kiedy nabierzesz już wprawy, być może zechcesz opowiedzieć o tej praktyce przyjaciołom, krewnym czy dzieciom, jeżeli je masz. Znam matki, które praktykują ze swoimi dziećmi. Trzymając dziecko za rękę, mówią: "Kochanie, oddychaj ze mną. Robiąc wdech, wiem, że mój brzuch podnosi się. Robiąc wydech wiem, że mój brzuch opada". Prowadzą dzieci przez burzę oddychając razem z nimi, aż emocje odpłyną.
Jeżeli wiesz, jak praktykować, będziesz umiał wytwarzać w sobie energię stabilności, będziesz mógł trzymać rękę innej osoby i przekazywać jej tę energię. Możesz pomóc tej osobie przejść przez oko cyklonu; możesz w ten sposób uratować czyjeś życie. Tak wielu młodych ludzi nie wie dzisiaj, jak zająć się swoimi emocjami, tak wielu z nich popełnia samobójstwo.
To jest proste ćwiczenie, ale jakże ważne.
Thich Nhat Hanh, Bądż wolny tam, gdzie jesteś
 
Thich Nhat HanhCzcigodny Thich Nhat Hanh jest mnichem buddyjskim, poetą, aktywistą pokojowym i autorem. Mieszka w społeczności monastycznej w południowo-zachodniej Francji, gdzie naucza, pisze, zajmuje się ogrodnictwem i pracuje na rzecz pomocy uchodźcom na całym świecie. Dużo podróżuje prowadząc odosobnienia poświęcone sztuce świadomego życia. Przeprowadził m.in. specjalne odosobnienia dla amerykańskich weteranów wojennych, psychoterapeutów, artystów, działaczy ekologicznych i dzieci.
 Artykuł ukazał się na stronie Sanghi Uśmiech Buddy - wspólnoty praktyki uważności, inspirowanej naukami Thich Nhat Hanha
 
Opublikuj na:
  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Czerwca 2018
Następne
PWŚCPSN
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
likesoft