Doł±cz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


5 mitów dotycz±cych medytacji uważno¶ci (MBSR)

  • wtorek, 6 stycznia 2015
  • autor: Elisha Goldstein
  • opracował: Joanna Kostrzewa
Czy znasz mity dotycz±ce uważno¶ci i wiesz ile jest w nich prawdy? Poniżej opinie na ten temat.
 
5 mitów dotycz±cych medytacji uważno¶ci (MBSR)
Mit: Uważno¶ć to przerwa na odpoczynek od życia, wyciszaj±ca umysł i zmniejszaj±ca stres.
S±dzę, że jest to mit nr 1, ponieważ z mojego do¶wiadczenia wynika, że wła¶nie w ten sposób ludzie rozpoczynaj± swoj± praktykę. Jednym z najlepszych sposobów wej¶cia w uważno¶ć w ¶wiecie zachodnim jest Trening Redukcji Stresu oparty na Uważno¶ci (MBSR). To fantastyczny program z fenomenalnym fundamentem naukowym, ale nazwa programu to głównie marketing. Wła¶ciwym celem nie jest redukcja stresu. Celem uważno¶ci i MBSR jest obudzenie wewnętrznych mechanizmów naszych psychicznych, emocjonalnych i fizycznych procesów, uznanie ł±czno¶ci pomiędzy ludĽmi i działanie z większym współczuciem dla innych i samego siebie.
Jednak pocz±tkowe praktyki mog± dawać ludziom poczucie odpoczynku od zapracowanego umysłu, co może być utożsamiane z przerw± od życia. Chociaż nie ma nic złego w takim stosowaniu praktyki, jednak zmniejsza ono wła¶ciw± siłę uważno¶ci.
Paradoks polega na tym, że je¶li jeste¶my w stanie być obecni w naszych umysłach, emocjach i ciałach, stresuj±ca reakcja ma tendencję do wyciszania się – ale gdy próbujemy wyciszyć umysł, zwykle dolewamy oliwy do ognia.
Mit: Musisz wykroić mnóstwo czasu w spokojnej „uważno¶ciowej” przestrzeni.
Uważno¶ć można praktykować na wiele sposobów. Twoje osobiste uwarunkowania powinny dyktować, podpowiadać Ci, co dla Ciebie będzie odpowiednie. Nie istnieje jeden wła¶ciwy sposób praktykowania. Je¶li na siłę chcesz wcisn±ć medytację w swój dzień, spowoduje to dodatkowe napięcia. Chodzi o to, aby medytacja stała się czę¶ci± życia bez zaburzania jego równowagi.
Jest wiele osób, które ¶wiadomie planuj± czas w ci±gu dnia na formalne praktykowanie uważno¶ci: ucz±c się podstawowej medytacji oddechu i praktykuj±c j± cyklicznie, najlepiej codziennie. S± to lekarze, prawnicy, nauczyciele, policjanci, sprzedawcy, sportowcy a nawet politycy.
Jest też wiele osób, które po¶więcaj± swoje życie nieformalnej praktyce bycia ciekawym i obecnym w rzeczach, które aktualnie robi±. To może być przykładowo dochodzenie do siebie pod prysznicem, intencjonalne słuchanie ludzi z ciekawo¶ci±, uważny bieg, czy bycie ¶wiadomym wł±czania się i wył±czania miłych i niemiłych emocji.
Z moich do¶wiadczeń wynika, że najlepiej stosować oba podej¶cia, formaln± praktykę uważno¶ci i nieformaln±, która jest przedłużeniem medytacji na codzienne życie. Jak powiedział 15-wieczny poeta hinduski Kabir, “Gdziekolwiek jeste¶, tam jest pocz±tek.”
Innymi słowy, zrób to na swój sposób i po prostu zacznij.
5 mitów dotycz±cych medytacji uważno¶ci (MBSR)
Mit: Chodzi o skupienie lub koncentrację.
Pomimo, że zwiększenie zdolno¶ci koncentracji i skupienia się może pochodzić z praktykowania medytacji uważno¶ci, jednak nie o to chodzi. W uważno¶ci chodzi o pielęgnowanie ¶wiadomo¶ci. Koncentracja może być ważn± umiejętno¶ci± dla dbania o nasz dobrostan, ale to nie uważno¶ć.
Możesz siedzieć medytuj±c i skupiaj±c się na oddechu a Twój umysł może odpływać setki razy. Fakt, że Twój umysł odpływa nie znaczy, że nie jeste¶ uważny/a. Faktycznie za każdym razem kiedy zauważasz, że Twój umysł odpłyn±ł, jeste¶ obecny/a, w stanie uważno¶ci. W tej przestrzeni możesz wybrać łagodny powrót do teraĽniejszo¶ci.
Uważno¶ć to ¶wiadomo¶ć. W jednej chwili jeste¶ uważny/a na odpływaj±cy umysł, w następnym uważnie oddychasz. W obie zaangażowana jest ¶wiadomo¶ć.
Mit: Uważno¶ć jest dla ludzi zrelaksowanych.
Od ponad dekady prowadzę grupy uważno¶ciowe i większo¶ć osób, które przekraczaj± drzwi s± dalekie od zrelaksowania. Jednak kiedy czas kursu dobiega końca wielu z nich ma poczucie, że zyskali wewnętrzne poczucie kontroli i s± zdolni do łatwiejszego radzenia sobie z turbulencjami. Wła¶ciwie mogę powiedzieć, że ludzie, którzy uważaj± się za najbardziej niespokojnych maj± najwięcej do zyskania z wł±czenia zasad i praktyki uważno¶ci do swojego życia.
Nie znaczy to, że uważno¶ć nas wycisza, ale może zakorzenić w nas większ± elastyczno¶ć umysłu, co może być korzystne w dobrych chwilach i nieocenione w trudniejszych.
5 mitów dotycz±cych medytacji uważno¶ci (MBSR)
Mit: Nauczyciele uważno¶ci s± zawsze uważni.
Pozwólcie mi jako pierwszemu obalić ten mit na podstawie osobistych do¶wiadczeń. Jestem nauczycielem uważno¶ci, który przeprowadził i praktykował niezliczon± liczbę razy, ale nadal odnajduję siebie w wielu nieuważnych momentach. Mam też wielu przyjaciół, którzy s± nauczycielami uważno¶ci i zauważyłem momenty braku uważno¶ci również u nich. Uważam, że powodem, który wci±ga nauczycieli uważno¶ci w jej praktykowanie jest szukanie pomocy dla niespokojnego umysłu.
Nie zrozumcie mnie Ľle, praktyka jest dla mnie nadzwyczajnie pomocna na wiele sposobów w relacjach z moimi dziećmi i profesjonalnych. Wła¶ciwie jednym z najbardziej pomocnych momentów jest wł±czenie uważno¶ci w momentach jej braku i i wcze¶niejsze obudzenie większego współczucia.
Mit: Uważno¶ć może ostatecznie sprawić, że ¶wiat stanie się lepszy.
Cóż, miało być tylko 5 mitów a szczerze mówi±c ten ma w sobie nieco prawdy . Jak mówi Thich Nhat Hanh, “Pokój w nas, pokój na ¶wiecie.”
Elisha Goldstein - jest psychologiem klinicznym i autorem ksi±żek: "The Now Effect", "Mindfulness Meditations for the Anxious Traveler" oraz wspólautorem "A Mindfulness-Based Stress Reduction Workbook"
Tłumaczenie: Joanna Kostrzewa
 
Opublikuj na:
  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Listopada 2017
Następne
PW¦CPSN
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, ksi±żki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ci±ży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jog± podróżowanie po Azji
likesoft