Doł±cz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Opowie¶ci Sztuki Życia: "Nic prócz widzenia"

  • ¶roda, 17 czerwca 2015
  • Ľródło: "Sztuka Życia. Medytacja Vipassana" według nauk S.N. Goenki
„W twoim widzeniu, powinno być tylko widzenie. W twoim słyszeniu nie powinno być nic prócz słyszenia. W twoim w±chaniu, smakowaniu i dotykaniu nie powinno być nic prócz w±chania, smakowania, dotykania. W twoim poznaniu nic prócz poznania. (...) Aby uwolnić umysł od wszelkiego uwarunkowania, trzeba koniecznie nauczyć się przestać oceniać, opieraj±c się na przeszłych reakcjach, i być tylko ¶wiadomym, bez oceniania i bez reagowania." - o tym, w kolejnej opowie¶ci zaczerpniętej ze stronic ksi±żki  "Sztuka Życia. Medytacja Vipassana" według nauk S.N. Goenki.
widzenie
  "Niedaleko miejsca, gdzie obecnie leży Bombaj, żył pewien bardzo ¶więtobliwy pustelnik. Wszyscy, którzy go znali, szanowali go za czysto¶ć umysłu, a wielu twierdziło, że na pewno jest całkowicie wyzwolony. Nic dziwnego, że słysz±c tak pochlebne opinie o sobie, zacz±ł się zastanawiać: „Może rzeczywi¶cie jestem w pełni o¶wiecony”. Jednak, jako bardzo uczciwa osoba, zbadał się starannie i zobaczył, że w jego umy¶le nadal s± ¶lady zanieczyszczeń. Skoro tam pozostaj±, na pewno nie osi±gn±ł stanu całkowitej ¶więto¶ci. Zacz±ł więc pytać ludzi, którzy przychodzili mu złożyć swoje uszanowanie:
„Czy żyje obecnie gdzie¶ na ¶wiecie kto¶, kogo uznaje się za całkowicie wyzwolonego?”.
„Oczywi¶cie, panie”, odpowiedzieli. „Jest mnich Gotama, którego nazywaj± Budd±. Mieszka w mie¶cie Savatthi. Wszyscy wiedz±, że jest w pełni wyzwolony i naucza techniki, za pomoc± której można osi±gn±ć o¶wiecenie”.
„Muszę pój¶ć do tego człowieka”, postanowił pustelnik. „Muszę nauczyć się od niego sposobu na osi±gnięcie całkowitego wyzwolenia”.
  Wyruszył więc z Bombaju, przewędrował całe ¶rodkowe Indie, aż wreszcie dotarł do Savatthi, znajduj±cego się w dzisiejszym stanie Uttar Pradesz w północnych Indiach. Przybywszy do Savatthi, skierował się prosto do o¶rodka medytacyjnego Buddy i zapytał, gdzie mógłby do znaleĽć.
„Wyszedł”, odpowiedział jeden z mnichów. „Poszedł żebrać o jedzenie w mie¶cie. Poczekaj tutaj i odpocznij po podróży. Niedługo wróci”.
„O nie, nie mogę czekać. Nie mam czasu na czekanie! Pokaż mi którędy poszedł, a ja pójdę za nim”.
„No cóż, je¶li nalegasz. Tam jest droga, któr± poszedł. Je¶li chcesz, możesz spróbować go na niej znaleĽć”.
  Nie marnuj±c ani chwili, pustelnik wyruszył i dotarł do centrum miasta. Zobaczył mnicha chodz±cego od domu do domu i prosz±cego o jedzenie. Cudowna atmosfera spokoju i harmonii, jaka otaczała tę osobę, przekonała pustelnika, że to musi być Budda. Pytaj±c przechodnia, upewnił się, że rzeczywi¶cie tak było.
I oto, na samym ¶rodku ulicy pustelnik podszedł do Buddy, pokłonił mu się i dotkn±ł jego stóp.
„Panie”, rzekł, „powiedziano mi, że jeste¶ w pełni wyzwolony i że uczysz metody na osi±gnięcie wyzwolenia. Naucz mnie proszę tej techniki”.
„Tak, uczę tej techniki”, odpowiedział Budda, „i mogę cię jej nauczyć, ale to nie jest wła¶ciwa pora ani miejsce. IdĽ do mojego o¶rodka medytacyjnego i poczekaj tam na mnie. Niedługo wrócę i nauczę cię techniki”.
„Nie, panie, ja nie mogę czekać”.
„Nie możesz? Nie możesz poczekać pół godziny?”.
„Nie, panie, nie mogę czekać! Kto wie? Za pół godziny mogę umrzeć. Za pół godziny ty możesz umrzeć. Za pół godziny cała moja wiara w Ciebie może umrzeć i wtedy nie będę w stanie nauczyć się techniki. Nie, panie. Teraz jest wła¶ciwa pora. Naucz mnie teraz!”.
   Budda spojrzał na niego i zobaczył: „Tak, temu człowiekowi zostało niewiele czasu. On umrze za kilka minut. Musi otrzymać Dhammę tu i teraz”. Ale jak nauczyć Dhammy, stoj±c na ¶rodku ulicy? Wypowiedział jedynie kilka słów, lecz w owych słowach mie¶ciła się cała jego nauka: „W twoim widzeniu, powinno być tylko widzenie. W twoim słyszeniu nie powinno być nic prócz słyszenia. W twoim w±chaniu, smakowaniu i dotykaniu nie powinno być nic prócz w±chania, smakowania, dotykania. W twoim poznaniu nic prócz poznania”.
Kiedy następuje kontakt poprzez jeden z sze¶ciu fundamentów zmysłowego do¶wiadczenia, nie powinno być żadnego oceniania, żadnego uwarunkowanego os±du. Kiedy zaczynamy oceniać do¶wiadczenie jako dobre lub złe, widzimy ¶wiat w zniekształcony sposób, z powodu starych, ¶lepych reakcji. Aby uwolnić umysł od wszelkiego uwarunkowania, trzeba koniecznie nauczyć się przestać oceniać, opieraj±c się na przeszłych reakcjach, i być tylko ¶wiadomym, bez oceniania i bez reagowania.
   Pustelnik był człowiekiem o tak czystym umy¶le, że tych kilka wskazówek w zupełno¶ci mu wystarczyło. Usiadł tam, gdzie stał, na skraju drogi, i skupił uwagę na rzeczywi¶ci wewn±trz siebie. Bez oceniania, bez reagowania; po prostu obserwował zmieniaj±ce się w nim procesy. I w ci±gu tych kilku ostatnich minut swojego życia osi±gn±ł ostateczny cel – stał się w pełni wyzwolony."
 
¬ródło: 
"Sztuka Życia. Medytacja Vipassana" według nauk S.N. Goenki, spisał William Hart
 
Opr. Paulina Szpargała
 
 
 
 
 
 
Opublikuj na:
  
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, ksi±żki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ci±ży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jog± podróżowanie po Azji
likesoft