Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Czy jogin powinien głosować w wyborach?

  • wtorek, 11 listopada 2014
  • autor: Wiktor Morgulec
Czy bycie joginem oznacza wyłączenie się z doczesnych aktywności? Czy powstrzymanie zjawisk świadomości, cel jogi to neutralna obojętność wobec tego co się wydarza wokół? Czy osoba podążająca ścieżką jogi powinna angażować się w życie społeczne, czy wręcz przeciwnie?
Żeby znaleźć odpowiedź na te pytania, trzeba zdefiniować przede wszystkim: kto to jest jogin?
Jeśli za jogina uznamy osobę, która podążając ośmiostopniową ścieżką jogi (ashtanga yoga marga), dąży do pełnej samorealizacji, wyzwolenia (samadhi, mokhsa, nibbana) to można podzielić takie osoby na dwie podstawowe grupy. Tych, którzy całe swoje życie dedykowali podążaniu ścieżką i zrezygnowali z doczesnych spraw tego świata, zostali mnichami, eremitami, sanyasami. Nic nie posiadają, żyją z jałmużny społeczeństwa, nie podejmują żadnej innej aktywności, poza rozwijaniem się w praktyce. Druga grupa, znacznie nam bliższa, to osoby prowadzące normalne, świeckie życie, nie będące mnichami, posiadające swoje rodziny, pracujące, aktywnie działające w społeczeństwie, a poza tym praktykujące jogę, podążające szlachetną ścieżką.
W przypadku mnichów, sanyasinów, sprawa jest prosta. Tak samo jak rezygnują świadomie ze wszystkich aspektów życia nie związanych bezpośrednio z praktyką, nie angażują się również w społeczne tematy, rozwijając kompletną neutralność, czystość i idealną obojętność wobec wszelkich zjawisk świadomości. W tym oczywiście pozostają neutralni wobec jakichkolwiek politycznych opcji. Takich joginów jest oczywiście bardzo niewielu w obecnych czasach. A co ciekawe, te osoby mogą realizować swoją misję wyłącznie w pełnej symbiozie i przy pomocy... osób drugiej kategorii. Bez ich pomocy fizycznie nie byliby w stanie przetrwać. Jaka to pomoc?
Kolokwialnie mówiąc - wikt i opierunek oraz, co bardzo istotne na poziomie osób sprawujących władzę – zapewnienie bezpiecznych warunków do praktyki. W kraju targanym wojnami, niepokojami, kryzysami nie ma dogodnych warunków do praktyki. Dlatego jednym z obowiązków władców w dawnych czasach było zapewnienie w kraju odpowiednich warunków, żeby osoby podążające szybszym wariantem ścieżki oświecenia (mnisi, sanyasi) mogli się rozwijać. Wszelkie społeczne, polityczne i gospodarcze niepokoje są przeszkodą i mądry władca tak zarządzał królestwem, żeby ich unikać.
W obecnych czasach, raczej nie ma już królestw i władców i ciężar odpowiedzialności za to co się dzieje spada demokratycznie...na nas wszystkich. Jesteśmy współodpowiedzialni za to jakie warunki do praktykowania ośmiostopniowej ścieżki jogi opartej na yamach i niyamach – uniwersalnych zasadach moralnych, są tworzone. Nie ma ucieczki od tej odpowiedzialności. Nie ma wymówki, że jogin zachowuje neutralną obojętność wobec pojawiających się wydarzeń. Taką obojętność ćwiczą i zachowują ci 100% jogini, którzy zrezygnowali ze wszystkiego.
My osoby praktykujące jogę (nie -mnisi), aktywnie tworzące społeczeństwo mamy wręcz obowiązek w ramach przestrzegania yam i niyam kształtować rzeczywistość tak, aby jogiczne wartości były obecne i żywe. Jakie są te jogiczne wartości? Ahimsa – niekrzywdzenie, co bynajmniej nie oznacza pacyfizmu. Są bowiem sytuacje, kiedy tylko podejmując z czystym sercem bardzo mocną akcję można powstrzymać nawet używając przemocy agresora. Satya – prawda. Poznawanie złożonej, wielopoziomowej prawdy, sprzyja temu umiejętność postrzegania spraw z wielu punktów widzenia, którą poprzez praktykę medytacji i jogi rozwijamy.
Te dwie podstawowe wartości związane z jogą, powinny determinować aktywną postawę osób, które podążają ścieżką jogi. Katalizatorem jest oczywiście mądrość i wgląd, umiejętność postrzegania rzeczywistości w całej jej złożoności, a nie tylko powierzchniowych, łatwo dostrzegalnych prawdach.
Całkiem niedawno wielki jogin Mahatma Ghandi opracował strategię walki z niegodziwością i opresją na bazie biernego oporu. Nazwał to: stayagraha.. Pod jego fizycznym i duchowym przewodnictwem setki milionów Hindusów pozbyły się brytyjskich okupantów bez stosowania przemocy. Bierny opór wymagał ogromnej odwagi, Gandhi apelował do swoich zwolenników, żeby ich rany były na piersi, a nie na plecach. Ta forma walki, bez walki wymagała ogromnego poświęcenia i odwagi. Brytyjczycy mordowali tysiącami stawiających bierny opór Hindusów, ale w końcu przegrali i wynieśli się z Indii.
To są przykłady praktycznego zastosowania jogicznych wartości, w skomplikowanych sytuacjach jakie przynosi codzienne życie. Prawdziwy „świecki jogin” nie jest pasywną, obojętną na to co dzieje się wokół osobą. Wręcz przeciwnie. Podejmuje działania, działania na bazie mądrości, a nie chwilowych emocji. Czy będzie to wybór, czy brak wyboru- ważne żeby był świadomy.
 
Wiktor Morgulec
Wiktor
 
 
 
 
 
 
 
 
Opublikuj na:
Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Peak States - zrozumieć szczytowe stany świadomości

Czy kiedykolwiek doświadczyłeś chwili, gdy czułeś się zupełnie inaczej niż zwykle i naprawdę wspaniale? Kiedy wszystko wydawało się być wyjątkowe i idealne. Czas zwolnił, jakbyś był znów dzieckiem lub pojawiły się jakieś inne niezwykłe aspekty? Czyż nie byłoby wspaniale żyć w takim stanie każdego dn...

Joga Festiwal i V Górski Maraton Jogi - zobacz co przygotowaliśmy w tegorocznej edycji !

Trwają zapisy na Joga Festiwal oraz V Górski Maraton Jogi. Impreza odbędzie się 25 – 27 sierpnia 2017 r w Wierchomli. Ze względu na otwarty charakter to największe w Polsce wydarzenie tego rodzaju. Festiwal jest przeznaczony dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z jogą, ale także dla osób ...

Wybrane zabiegi lecznicze jogi

Jednym z celów jogi jest zapewnienie pełni zdrowia na całe życie. Główne zasady lecznicze jogi to: zachowanie odpowiedniej postawy psychicznej, przestrzeganie właściwej diety i uzyskanie większej odporności na działanie stresorów (czynników powodujących napięcie) a także pobudzanie naturalnych proce...

Mantry i ich znaczenie

Wszystkie dźwięki, które nas otaczają, można ocenić pod kątem mantralnym. Są to na ogół chaotyczne drgania, częstokroć szkodliwe dla nas. Jednakże słyszymy także dźwięki, które wpływają na nas kojąco. Tak działają właśnie mantry....

Nowość -Książka Joga dla początkujących cz.1

Książka Joga dla początkujących cz.1 jest adaptacją kursu wydanego na płycie DVD. Jest początkiem kilkuczęściowej serii wydawniczej KOLEKCJA JOGI. ...

Jak być slow na co dzień? Czy to w ogóle możliwe?

W dzisiejszym świecie chyba nie ma osoby, która nie chciałby choć trochę zwolnić, żyć bardziej slow, w zgodzie ze sobą i naturą. Codzienne obowiązki związane z zajmowaniem się domem, pracą, opieką nad dziećmi i czworonogami, gdzieś pomiędzy tym szukanie czasu na hobby i spotkania z przyjaciółmi - to...

Joga Festiwal. V Górski Maraton Jogi- wywiad z Ambasadorką wydarzenia Katarzyną Enerlich

Prowincja pełna jogi, życie zgodne z porami roku, minimalizm i książki. Tymi słowami można określić autorkę kilkunastu poczytnych powieści z historią Warmii i Mazur w tle, jak również publikacji o zdrowym odżywianiu i naturalnych kosmetykach. Zaraża pasją do jogi i uczy życia w harmonii z Naturą. Je...

Praktyka jogi – wielość rodzajów, jeden duch. Czyli co na nas czeka w szkołach jogi?

Większość ludzi kojarzy jogę z ćwiczeniami fizycznymi, czyli taki "indyjski fitness". Tymczasem jogę możemy rozpatrywać w co najmniej trzech kontekstach....

Yin Joga czyli odmrażanie ciała i reorganizacja energii życiowej

Yin joga to zestaw kilkunastu asan, w których pozostaje się od pięciu do dziesięciu, a nawet dwudziestu minut. Po tym czasie ciało i umysł doznają odmrażania, lekkości i miękkości. ...

Przewlekły ból? Lekarstwem joga!

Przewlekły ból może powodować niekorzystne zmiany w strukturze mózgu. Teraz okazało się, że praktykowanie jogi może łagodzić, zapobiegać, a nawet odwracać skutki tych zmian. ...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Sierpnia 2017
Następne
PWŚCPSN
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji