JOGA I AYURVEDA - droga do harmonii ciała. Piotr Künstler Część I
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

JOGA I AYURVEDA - droga do harmonii ciała. Piotr Künstler Część I

poniedziałek, 22 września 2008

Piotr Künstler

Myślę że o jodze wiecie już co nieco a więc nie będę mówił tu o ścieżce jogi. Na początku chciałbym omówić czym jest Ayurweda a następnie jej implikacje w praktyce asan. Ayurveda jest holistycznym czyli całościowym systemem medycyny pochodzącym z Indii i szeroko tam praktykowanym. Słowo Ayur oznacza: życie, życie codzienne - veda to wiedza, święta nauka. Jest to zatem wiedza o życiu. System ten stosowany jest w Indiach od setek lat. Teksty wchodzące w skład Ayurvedy (Ćakra-samhita i Suśruta-samhita) wedle naukowców anglosaskich powstały w pierwszych dwóch wiekach po Chrystusie. W kulturze indyjskiej stanowią one część Ved, czyli kanonu nauk hinduskich obejmującego najstarsze teksty literatury indyjskiej. Powstawały one w okresie od 2000 tysięcy lat przed Chrystusem. Wedle hindusów są to nauki święte będące objawieniem boskiej wiedzy. Przed spisaniem nauki te były przekazywane ustnie.

Ayurveda uczy, że człowiek jest mikrokosmosem że zawiera w sobie cały wszechświat i jest nierozerwalnie związany z otaczającym go makrokosmosem. W systemie tym poglądy na pojęcia zdrowia i choroby biorą pod uwagę związek zachodzący między indywidualnością a duchem zarówno w znaczeniu osobowym jak i uniwersalnym, związek między materią a energią. Jest to medyczno-metafizyczna wiedza życiowa o uzdrawianiu a jej praktyka przeznaczona jest do pobudzania ludzkiego szczęścia zdrowia i twórczego rozwoju. Ayurveda skupia się na tym jak postępować w życiu codziennym, aby ciało człowieka było zdrowe i w pełni zharmonizowane.
Nauczyciele, w tym i Iyengar, mówią że jest ona podstawą praktyki jogi. Stosując wiedzę i praktyki ayurvedy jogin utrzymuje ciało w należytym zdrowiu i kondycji, aby przez praktykę jogi skierować się ku duszy i zjednoczyć z nią.
Ayurveda oferuje wiele technik służących przywracaniu harmonii ciała, czyli technik leczniczych jak i praktyk dnia codziennego mających utrzymać zdrowie a wśród nich jest również praktyka pozycji jogi.
Zanim jednak zajmiemy się praktyką jogi w kontekście ayurwedy przyjrzyjmy się z grubsza w jaki sposób ayurweda widzi człowieka


Podstawy systemu Ayurwedy
Wszystkie ciała fizyczne we wszechświecie w tym i ludzkie ciało składa się z piciu elementów: ziemi, wody, ognia, wiatru (powietrza) oraz eteru (przestrzeni). Jest to pięć grubych elementów. W ciele ludzkim tych pięć elementów przejawia się w postaci tridosza czyli trzech humorów, temperamentów lub zasad, czy też energii czynnościowych.
Każda dosza jest przejawem dwóch elementów. Vata dosza jest przejawem wiatru i przestrzeni.
Pitta dosza składa się z ognia i wody a kapha dosza z wody i ziemi.
Ciało fizyczne składa się z siedmiu tkanek (dathus) czyli osocza, krewi, mięśni, tłuszczu, kości, szpik i tkanka regenerująca oraz z trzech produktów ubocznych (odpady - malas): mocz, fekalia i pot. Dosas, tkanki i odpady są podstawowymi składnikami ciała, obecnymi od jego uformowania o rozpadu. Ich rola podobna jest do tej jaką spełniają korzenie drzewa, odpowiedzialne za jego rozwój, podtrzymanie funkcjonowania i obumieranie. W równowadze podtrzymują zdrowie w ciele, niezrównoważone prowadzą do choroby. Tridosza rządzą wszystkimi biologicznymi fizjologicznymi i psychologicznymi funkcjami ciała, umysłu i świadomości. Podstawowa konstytucja każdego człowieka wyznaczona jest przy poczęciu i jest wynikiem połączenia kombinacji pięciu elementów jakie posiadają rodzice. Podstawowa konstytucja indywidualna warunkująca strukturę ciała pozostaje niezmieniona przez całe życie jednak możliwa jest częściowa zmiana kombinacji w odpowiedzi na zmiany warunków środowiska. Oczywiście mowa jest tu o warunkach zewnętrznych i wewnętrznych na które człowiek może również samodzielnie wpływać. Teraz scharakteryzuję pokrótce każdą z doszy.
Vata jest zasadą ruchu. Jest to energia odpowiedzialna za ruch biologiczny. Dzięki niej dokonują się wszystkie zmiany w ciele. Rządzi ona oddechem przetwarzaniem tkanek, wydzielaniem, wydalaniem, funkcjami motorycznymi, czuciowymi, popędami naturalnymi, a także uczuciami lęku pustki i niepokoju. Z vata związane są cechy: suchy, lekki, zimny, szorstki, delikatny, ruchliwy, jasny, rozpraszający.
Osoby z konstytucją vata:
* Lekka, szczupłej budowy
* Szybkie w działaniu
* Nieregularne występowanie głodu, nieuregulowane trawienia
* Lekki przerywany sen, bezsenność
* Entuzjazm, wyobraźnia, żywe usposobienie
* Ekscytacja, zmienne nastroje
* Szybkie przyswajanie nowych informacji ale i szybkie zapominanie
* Skłonność do popadania w przygnębienie
* Skłonność do zaparć
* Łatwo się męczy
* Umysłowa i fizyczna energia pojawia się w zrywach
* Jest głodna o nieoczekiwanych porach dnia i nocy
* Lubi ekscytacje i ciągłe zmiany
* Kładzie się spać o różnych porach opuszcza posiłki żyje nieregularnie
* Nieregularnie trawi
* Podlega krótkotrwałym emocjom o których szybko zapomina
* Szybko chodzi
Pitta związana jest z ogniem i gorącem. Jest to energia która rozgrzewa ciało. Odpowiedzialna jest za trawienie, wchłanianie, przyswajanie, ciepło ciała, głód, postrzeganie, rozumienie, pragnienie, oraz uczucia gniewu, nienawiści i zazdrości. Przymiotami pitta są oleisty, przenikliwy, gorący, lekki, ruchliwy, płynny, gorzko pachnący.
Osoby pitta:
* Średnia budowa
* Średnia siła i wytrzymałość
* Charakter przedsiębiorczy, lubi wyzwania
* Bystry intelekt
* Zaostrzone poczucie głodu i pragnienia, prawidłowe trawienie
* Skłonność do gniewu i irytacji pod wpływem gniewu.
* Jasna lub zaczerwieniona skóra, często piegi.
* Awersja do słońca i upałów.
* Dokładna, wyraźna wymowa
* Włosy blond jasnobrązowe rude lub rudawe
* Gdy spóźnia się obiad, jest wściekle głodna
* Żyje z zegarkiem na ręku, denerwuje się każdą strata czasu
* Budzi się w nocy czując gorąco i pragnienie
* Przejmuje panowanie nad sytuacją
* Zdaje sobie sprawę że jest osobą zbyt wymagająca, sarkastyczną i krytyczną
* Ma zdecydowany, energiczny krok
Kapha związana jest z wodą. Kapha spaja elementy w ciele dostarczając materiału do budowy jego fizycznej struktury. Odpowiada ona za nawilżanie, natłuszczanie, gojenie, wypełnianie wolnej przestrzeni, gromadzenie, daje siłę i stabilność, przywiązanie, chciwość oraz spokój przebaczenie i miłość i radość. Właściwościami kapha są: ciężki, powolny, zimny, oleisty, śliski, gęsty, miękki, statyczny.
Osoba kapha:
* Solidna mocna budowa, wielka siła fizyczna i wytrwałość.
* Stały poziom energii, powolne i harmonijne działanie
* Osobowość spokojna zrelaksowana nieskora do gniewu
* Skóra chłodna gładka gruba blada często tłusta
* Powoli przyswaja informacje lecz długo je zpamiętuje
* Głęboki i długi sen
* Skłonność do tycia
* Powolne trawienie umiarkowany apetyt
* Uczuciowi tolerancyjni wybaczający
* Skłonność do zaborczości i samozadowolenia
* Podejmowanie decyzji z namysłem
* Powolne budzenie się długie leżenie w łóżku, po wstaniu wypicie kawy
* Cenienie status quo i staranie os zachowanie go przez zjednanie innych
* Szanowanie uczuć ludzi do których czują wyraźną sympatię
* Znajdowanie zadowolenia w jedzeniu
* Wdzięczne poruszanie się sprężysty krok

Dosze cechuje również określone rozmieszczenie w ciele. I tak:
Vata - znajduje się głównie poniżej pępka. Siedzibą vata są kolejno jelito grube, jama brzuszna, kości, uda, skóra i uszy
Pitta - lokuje się pomiędzy sercem a pępkiem. Siedzibą pitty są: jelito cienkie, żołądek, krew, tłuszcz, gruczoły potowe, oczy i skóra.
Kapha - zlokalizowane jest głównie powyżej serca. Siedzibą kapha jest klatka piersiowa, głowa, gardło, jama ustna, nos i zatoki.
Sanskryckie słowo oznaczające ciało - śiarira wywodzi się z rdzenia oznaczającego rozbierać bądź gnić. Dlatego też ciało traktowane jest jako "to co degeneruje w każdej chwili". Natomiast termin dosa wywodzi się z rdzenia dus oznaczającego niszczyć lub psuć się. Zaburzenie i utrata równowagi doszy następuje w wyniku nieprawidłowego odżywiania i zachowania. Powodują one także zaburzenia pozostałych substancji ciała tkanek (dhatus) i produktów zbędnych (malas) i powstanie procesów chorobowych. A więc ciało ludzkie posiada wrodzoną tendencja do zaburzeń równowagi.
Uświadomienie sobie tego faktu i jego konsekwencji ma doniosłe znaczenie w naszym życiu i w podążaniu ścieżkami rozwoju czy jest nią joga czy jakakolwiek inna droga. Podobnie jak inne tradycje duchowe również indyjska odkrywa przed nami nietrwałość i ułomność ciała. A pamiętajmy że mówimy tu nie tylko o ciele grubomaterialnym (fizycznym). W myśl ayurvedy i jogi również subtelniejsze wymiary naszej egzystencji mają charakter materialny. I tak suksama śarira określa ciało indywidualne obejmujące powłokę fizjologiczną (pranamaya kośa), psychologiczną (manomaya kośa) i intelektualną (vijnanamaya kośa). Zresztą jak pewnie zauważyliście że przy omówieniu poszczególnych humorów pojawiły się określenia odnoszące cię do sfery psychicznej jak nienawiść, miłość, gniew, radość, itp.
Tak więc ciało nasze w naturalny sposób dąży nie do harmonii ale do dysharmonii. Proces ten jest wpisany w naszą egzystencję. Praktyka służy natomiast spowolnieniu tego procesu tak, aby osiągnąwszy stan maksymalnej harmonii w określonych warunkach, stworzyć w sobie potencjał do wyjścia poza materię i wejścia w sferę ducha. Posługując się przykładami: jeśli ktoś ma nadmiar humoru pitta w sobie, to nie ma co liczyć że w skutek naturalnej dążności sharmonizuje się. Nadmiar ten będzie powodował nie tylko choroby na poziomie ciała fizycznego, ale będzie powodował również określone zachowania upodobania (np. co do pokarmów), które będą pogłębiać tą dysharmonię. Dlatego gdy zbadacie własna konstytucję warto przyjrzeć się również własnej diecie pod kontem wpływu na organizm i humory (może nawet skorzystać z pomocy lekarza ayurvedy). Wiedzą tą bowiem zajmuje się ayurweda bardzo szczegółowo a jedną z je jpodstawowych praktyk leczniczych jest odpowiednia dieta. Dsharmonia jeśli pozostanie nieuświadomiona, dotknie również naszej praktyki jogi.

Chociaż istnieją tylko trzy dosze łączy się je na dziesięć różnych sposobów, które tworzą dziesięć różnych typów ciała.
Pierwsze trzy to typy z pojedynczą konstytucją - vata, pitta i kapha.
Jeśli w wyniku testu przeważa wyraźnie jeden z humorów np. stosunek 90,40,35, oznacza to że w twojej konstytucji dominuje jedna dosza. Różnice między pozostałymi też są ważne i określają subtelniejsze skłonności.
Następnych 6 to typy mieszane podwójne:
Vata-pitta i pitta-vata
Pitta-kapha i kapha-pitta
Kapha-vata i vata-kapha
To najczęściej spotykane konstytucje. Można mówić o nich wtedy gdy w wyniku żadna z doszy nie dominuje. Najczęściej wtedy dwie z nich przeważają nad trzecią np. 70,90,45. Wiodące dosze mogą przejawiać się równolegle lub naprzemiennie.
Ostatnim typem jest konstytucja z potrójną doszą - vata, pitta, kapha, wtedy gdy wyniki testu są do siebie zbliżone. Typ ten jest jednak niezwykle rzadki a autorytety w dziedzinie ayurwedy zalecają wtedy dokładniejsze przeanalizowanie opisów konstytucji lub nawet weryfikację przez osobę bliską w celu upewnienia się czy któryś z humorów nie przeważa.
Po takim pobieżnym określeniu swojej konstytucji najlepiej obserwować w swoje zachowania i funkcjonowanie i reakcje ciała w życiu codziennym aby zyskać pewność.
Polecam test z książki Deepaka Chopry "Żyć zgodnie z naturą".


Yogamudra - Pracownia Jogi
www.yogamudra.pl
info@yogamudra.pl
tel. kom. 0 665-206-560


Dobór zdjęć: Justyna Moćko
Justyna@joga-joga.pl
Tytułowe: http://smileherb.com/article.php?id=71
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Zdrowie
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi