Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Anatomia piękna według ajurwedy. Izabela Raczkowska

  • czwartek, 29 grudnia 2016
  • autor: Izabela Raczkowska
Definicja podaje, że piękno to pozytywna właściwość estetyczna bytu wynikająca z zachowania proporcji, harmonii, stosowności, umiaru i użyteczności, odbierana przez zmysły…

W dzisiejszym świecie nastąpiła zdecydowana transformacja – zarówno w rozumieniu jak i w definiowaniu piękna. W dawnych czasach pojęcie piękna było zdecydowanie szersze i bardziej obiektywne niż dzisiaj. Wiązano je z ideą dobra, duchowością, moralnością oraz myślą. Było wartością obiektywną.

Współcześnie sprowadzamy je tylko do subiektywnej kategorii estetycznej. Dzisiaj jedynym zmysłem informującym nas o pięknie jest wzrok. Rzadko jest ono postrzegane głębiej – z poziomu rozumu. Takie spojrzenie możemy odnaleźć jedynie w filozofii.

Głębsze spojrzenie na piękno odnalazłam w filozofii ajurwedy. Dotyczy człowieka. Tu piękno jest rozumiane niejako z trzech poziomów: zewnętrznego, wewnętrznego i duchowego.
Pojęcie piękna zewnętrznego jest nam dobrze znane – to jest to, co widzimy. Kształt ciała, proporcje, symetria twarzy, barwa włosów, kolor skóry. Ajurweda rozszerza je jednak o bardziej subtelne pojęcia jak: sposób w jaki gestykulujemy, jak się poruszamy, jak się śmiejemy, jak patrzymy. Piękno jest tu łączone także z naszą kreatywnością, witalnością, dynamizmem oraz radością życia. To wszystko już tworzy bardzo szeroki obraz a to dopiero początek definicji.
Kolejnym składnikiem ajurwedycznego piękna to charakteryzujące nas aspekty wewnętrzne – to nasze cechy emocjonalne i umysłowe. Zdyscyplinowany umysł jest tu podstawą. I tak jak przez odpowiednią dietę, praktykowanie asan i styl życia możemy wpływać na kształt naszej sylwetki i nasze zdrowie fizyczne – tak przez prace z umysłem możemy stawać się także coraz piękniejsi Dzięki pracy nad sobą: koncentracji, medytacji i pogłębianiu uważności – akceptujemy siebie i dążymy do pełni człowieczeństwa.
Zrównoważenie i zharmonizowanie poziomu wewnętrznego i zewnętrznego daje trzeci duchowy aspekt piękna. To głęboka przemiana zachodząca w nas wraz z upływem czasu i szeroko rozumianą pracą nad sobą. U jej podstaw leży umiejętność zrozumienia, współczucia i miłości. To harmonia, którą daje cierpliwie wypracowana akceptacja siebie i zgoda ze światem. To siła dojrzałości, która transformuje w prawdziwe, głębokie piękno odporne na upływ czasu.
Postrzeganie naszego ciała z poziomu ajurwedy znacznie różni się od tego jak jest ono postrzegane z punktu widzenia zachodniej anatomii.
Ajurweda twierdzi, że wszystko jest wzajemnie ze sobą powiązane dlatego też nasze zdrowie fizyczne jest elementarnym składnikiem piękna.
Uważa się, że ciało składa się z siedmiu tkanek (dhatu) i tkanek pomocniczych (upadhatu). Wszystkie one współdziałają zarówno w kształtowaniu naszego ciała jak i jego sprawnym funkcjonowaniu. Można je tu postrzegać jako warstwy w ciele, z których każda jest zależna od następnej. Dhatu odżywiane są przez szesnaście kanałów (srota) – niektóre z nich znane są anatomii zachodniej, a inne istnieją na poziomie bardziej ulotnym. Ajurweda opisuje także błony oddzielające tkanki od kanałów zwane kala, które wspierają ich prace. Każda z tkanek posiada także swoje mala czyli produkty przemiany materii, których sprawne wydalanie jest warunkiem zdrowia.
Tkanki ciała to:
Rasa (osocze) – najbardziej zewnętrzna dhatu ciała. Jest ona odpowiedzialna za osocze i płyny limfatyczne oraz mlecz. Jej upadhatu są gruczoły i płyny sutkowe oraz krew menstruacyjna. Z punktu widzenia funkcji fizycznej odpowiadają one za odżywianie. Rasa otrzymuje składniki odżywcze z procesu trawienia i rozprowadza je po ciele, pomagając w jego odżywianiu. Wytwarza ona mala w postaci śluzu. Z punktu widzenia urody zaburzenia tej tkanki są odpowiedzialne za zmęczenie, depresje, niedrożne żyły, zespół napięcia przedmiesiączkowego oraz przedwczesne starzenie. Zaburzenia piękna pojmowanego na poziomie niematerialnym spowodowane przez rasa to frustracja, brak wiary i brak pewności siebie. Zrównoważona rasa pogłębia naszą umiejętność współczucia, dodaje witalności i pomaga nam doceniać wszelkie aspekty rzeczywistości.
Rakta (krew) – kolejna dhatu ciała jest odpowiedzialna za czerwone ciałka krwi, a jej upadhatu to naczynia krwionośne i ścięgna mięśni. Ma ona za zadanie wzmacniać i odżywiać ciała, a także rozprowadzać tlen i odbierać dwutlenek węgla. Jej mala to żółć. Zaburzenia w jej funkcjonowaniu powodują matową skórę, żylaki oraz wysypki. Trądzik bierze się także z zaburzenia rakta. Zaburzona równowaga tego dhatu powoduje gniew, drażliwość i nieumiejętność okazywania miłości. Zrównoważona rakta czyni nas piękniejszym poprzez umiejętność okazywania entuzjazmu, ekscytacji i chęci życia.
Mamsa (mięśnie) - te dhatu włada mięśniami szkieletowymi. Jej upadhatu są więzadła oraz skórą. Jako, że jest ona odpowiedzialna za mięśnie szkieletowe tkanka ta odpowiada za kształt naszego ciała. Jej mala to wszelkie produkty przemiany materii gromadzące się w otworach ciała np. woskowina w uszach, śluz w nosie, mastka. Zaburzona mamsa rodzi brzydką, chorą skórę: egzemy, ropnie, stany zapalne skóry, a także jest odpowiedzialna za osłabienie mięśni. Jej nierównowaga powoduje poczucie osamotnienia, bezbronności oraz roztargnienie. Równowaga tego dhatu daje nam poczucie mocy, odwagę oraz dar wybaczania. Wpływa ona także na naszą koordynację.
Meda (tłuszcz) – następna dhatu jest odpowiedzialna za tłuszcz oraz mięśnie płaskie. Jej tkanką pomocniczą jest tłuszcz podskórny. Jej funkcją jest nawilżanie wewnątrz ciała. Wytwarza mala w postaci potu. Jej zaburzenie ma wpływ na naszą urodę poprzez suchość skóry, przesuszone lub tłuste włosy i nieprzyjemny zapach potu. Będąc w nierównowadze jest odpowiedzialna za otyłość lub nadmierne wychudzenie ciała. Na bardziej subtelnym poziomie zaburza nasze piękno poprzez nadmierną pobudliwość. Piękno zharmonizowanej meda polega na uczynieniu nas lojalnymi i zdolnymi do miłości.
Aszti (kości) – to tkanka kostna. Jej upadhatu są zęby. Jej funkcją fizyczną jest stworzenie wsparcia dla naszych mięśni. Produktami przemiany materii są tu paznokcie i włosy na ciele. Jej zaburzenia wpływają na zdrowie i siłę naszych kości oraz prawidłową sylwetkę. Odpowiada także za zdrowie zębów, łysienie lub nadmierne owłosienie. Niezrównoważona aszti jest przyczyną naszych słabości. Może także odpowiadać za brak chęci do życia. Jej pozytywnym aspektem wpływającym na szeroko rozumiane piękno jest poczucie siły i świadomość celu.
Madźdźa (szpik kostny) – to dhatu odpowiedzialne za wypełnienie przestrzeni w ciele. Tworzy szpik kostny i nerwy. Jej tkanką pomocniczą są włosy na głowie oraz płyn twardówkowy. Jej mala są łzy. Źle odżywiona powoduje choroby oczu. Jej zaburzenie rodzi w nas uczucie pustki i brak poczucia własnej wartości. Piękno zrównoważonej madźdźa widoczne jest w sile naszego spojrzenia. Stwarza ono także silne poczucie własnej wartości.
Śukra (płyny rozrodcze) – ta tkanka odpowiedzialna za męskie i żeńskie płyny rozrodcze jest najbardziej wewnętrzną tkanką naszego ciała. Jej ważnym aspektem jest zapewnienie nam odpowiedniej reakcji odpornościowo-obronnej. Wytwarza naszą aurę. Z punktu widzenia funkcji fizycznych odpowiada za rozmnażanie się. Nie wytwarza mala. Jest odpowiedzialna za odżas – pierwotną energię życiową będącą esencją wszystkich dhatu.
Odżas na poziomie fizycznym dba o nasz układ immunologiczny, prace naszych narządów wewnętrznych i odżywianie mięśni. Silne odżas jest najważniejszym składnikiem wewnętrznego, a także duchowego aspektu piękna zrodzonego z równowagi. To energia dająca nam umiejętność miłości i współczucia, życzliwości. Dzięki silnemu odżas jesteśmy witalni, pełni radości życia i kreatywni. Według ajurwedy praktyki takie jak koncentracja czy medytacja wzmacniają nasze odżas – rodząc spokój, siłę, rześkość oraz pełnię życia. Osoby piękne na tym poziomie są pogodne, pełne zrozumienia, silne, nierzadko charyzmatyczne, spokojne, o promiennym wyglądzie.
Praca nad czystością i zdrowiem dhatu naszego ciała wpływa więc nie tylko na nasz wygląd i dobrą kondycję fizyczną ale także, wspomagana poprzez praktyki duchowe, zapewnia stan harmonii ciała i umysłu.
Tak rozumiane piękno przestaje być subiektywne i ulotne, a staje się trwałą wartością bezwzględną. Do takiego piękna warto dążyć.
Takiego piękna Wam życzę;-)
Raczkowska izabelaIzabela Raczkowska
jest nauczycielką jogi, prowadzi szkołę jogi w Gliwicach Studio jogi Izabeli Raczkowskiej oraz bloga o zdrowym odżywianiu i ajurwedzie.
 
 
Opublikuj na:
Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Dzieciaki na maty! Czyli dlaczego karnet na jogę jest lepszy dla Twojego dziecka niż nowy smartphone?

Czy Twojemu dziecku oprócz dodatkowych lekcji angielskiego, tenisa i nauki gry na skrzypcach potrzebna jest również joga? Po przeczytaniu tego tekstu może się okazać, że zadasz sobie odwrotne pytanie – czy Twojemu dziecku naprawdę potrzebne są wszystkie dodatkowe aktywności... oprócz lekcji j...

Joga za kratami - oddech wolności

Joga jest naszą wolnością – te słowa, wymawiane w wielu językach, powtarzają więźniowie, którzy uczestniczą w zajęciach jogi prowadzonych przez wolontariuszy na całym świecie. ...

Ferie zimowe z jogą w górach - Nowości na wyjazdach www.morgulec.com

Zapraszamy do zapoznania się ofertą wyjazdów zimowych, które przygotowaliśmy na okres ferii szkolnych w styczniu i lutym 2017 w Piwnicznej Zdrój. W tym sezonie proponujemy Nowości - zajęcia gimnastyki korekcyjnej z elementami jogi oraz warsztat pracy z głosem....

Jogowe przygotowanie do wyjścia na stok

U progu sezonu narciarskiego przypominamy jakie korzyści przynosi praktyka jogi dla narciarzy. ...

PRODUKT TYGODNIA: mata do jogi MANDUKA Travel Midnight

Wyjazd zimowy z jogą? Oczywiście. Co jednak zrobić, gdy jogin nie wyobraża sobie ćwiczeń na pożyczonej macie? W takiej sytuacji idealnie sprawdzi się oryginalna mata MANDUKA Travel Midnight....

PRZEPIS TYGODNIA - Krzepiące Kitchari

Kitchari jest tradycyjnym daniem odtruwającym. Jest rozgrzewające, pożywne i lekkostrawne – idealne jako zimowe śniadanie lub lunch....

ZIMOWE WARZYWA W GLAZURZE MIODOWO-CYTRYNOWEJ

Klasyczne połączenie miodu i cytryny daje tym naturalnie słodkim warzywom korzeniowym nieco kwaśny smak, a dodatek kopru wspomaga trawienie....

Medytacja - sztuka uwalniania się od myśli

Zanim zaczniemy omawiać metody medytacji, na początek zastanówmy się czym medytacja jest w swej istocie. Dla niektórych bowiem medytacja może brzmieć tajemniczo i mało konkretnie oraz kojarzyć się z jakimiś dziwnymi wizjami....

Mindfulness - Bądź w kontakcie ze sobą

Mindfulness, czyli trening uważności, to praktyka odnosząca się do ciała, emocji i myśli, a zarazem pewne podejście, którego nie da się oddzielić od życia codziennego. Określenie wywodzi się od angielskiego przymiotnika mindful czyli uważający, troskliwy, dbały, pamiętający. Minfulness to stanu umys...

5 pozycji jogi, które sprawdzą się podczas gdy czekasz......

Zebrałam 5 ćwiczeń, które są osiągalne właściwie dla każdego, oraz które mogą być wykonane podczas siedzenia na krześle. Skupiają się one na obszarach, którym zazwyczaj nie poświęcamy tyle uwagi ile potrzebują i pomagają zwalczać codzienne przeciążenia. ...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Styczeń 2017
Następne
PWŚCPSN
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji