Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Joga-nidra czyli sen jogiczny. Swami Veda Bharati


  • czwartek, 17 marca 2016
  • autor: Veda Bharati
  • opracował: Filip Ruciński
O joga nidrze świadomym śnieniu, najtrudniejszej pozycji jogi - siawasanie mówił podczas warsztatów jogi w Budapeszcie w 2011 r. Swami Veda Bharati. Przekład i tłumaczenie Filip Ruciński 
joga nidra
Jogini znani są z tego, że umieją efektywnie odpoczywać. Niektórym wystarczą dwie godziny snu w ciągu doby, aby resztę doby spędzać w pełnej aktywności. Taka umiejętność odpoczynku nie jest celem jogi, ale zdolnością, którą nabywa się podczas praktyki. Celem jest bowiem takie wniknięcie w głąb własnej świadomości, że dosięga się istoty, czy źródła samego siebie i własnej siły. Gdy tylko staramy się dotrzeć do źródła siebie, leżąc na wznak, czasem wchodzimy się w stan zwany joga-nidrą (yoga-nidrā) – snem jogicznym. Jest to coś podobnego do snu, tyle że nie traci się nieruchomości i ciągłości przytomności, mimo że nie myśli się o niczym. Odpoczywa się wtedy jeszcze bardziej niż we śnie. Przy budzeniu się z tego stanu, doświadcza się takiej lekkości i radości, jakby się na nowo narodziło. Swami Veda Bharati, jogin i uczony,badał doświadczenie, także jego neurofizjologię i wraz z uczniami dzielił się swoją wiedzą.
Podczas praktycznych warsztatów w Budapeszcie, wiosną 2011 r., wygłosił otwarty wykład natemat filozofii snu jogicznego, co zarejestrowałem i podaję poniżej.
„W samej istocie joga nidra jest stanem świadomości, jaką ma Bóg, kiedy nie ma świata. Są dwa twierdzenia: Jedno, że Bóg nie podlega światu, tylko świat podlega Bogu. Drugie, że umysł nie podlega ciału, tylko ciało podlega umysłowi. 
Pierwsze dotyczy transcendentnego stanu, drugie –wyraża relację ciała i umysłu. Istnieje głęboki związek między znaczeniem obu powyższych twierdzeń".
Wszystkie praktyki tzw. snu jogicznego, omawiane przez różnych nauczycieli, są tylko wstępnym przygotowaniem umysłu do takiego właśnie snu jogicznego.
Jest wiele sposobów, aby dotrzeć się do rdzenia świadomości. Można dotrzeć dzięki samadhi, albo dzięki snu jogicznemu. Można osiągnąć ten sam stan także innymi drogami. Tutaj mówię o zaawansowanej praktyce, która przygotowuje do snu jogicznego.
joga nidra
Należy uczyć się snu jogicznego na leżąco, w pozycji nieboszczyka (śavāsana). Myślę, że ta pozycja nadaje się dla większości osób. Ale przychodzi taki etap w rozwoju jogina, kiedy przestaje się on się uzależniać od ciała i potrafi wchodzić w stan medytacyjny w każdej pozycji. Na początku jednak ta asana najlepiej się sprawdza. Siawasana jest jedną z najbardziej zaawansowanych pozycji jogi. Z pozoru to tylko leżenie, ale odchodzi się w niej od świadomości ciała do ćwiczeń mentalnych i od stanu czuwania do opanowania marzeń sennych, snu głębokiego i snu jogiczengo. Pozycja nieboszczyka nie polega na samym leżeniu.
Do całkowitego zrozumienia snu jogicznego prowadzi wiele stopni. Są one następujące:
1) Najpierw trzeba zrozumieć filozofię i kosmologię transcendentnych stanów świadomości. Należy zdobyć teoretyczną wiedzę, jaką świadomość ma Najwyższy Byt. To jest szczegółowe zagadnienie. Trzeba jednocześnie rozumieć poziomy, które znajdują się między świadomością snu jogicznego a samadhi, czyli w zasadzie pojąć transcendentalną filozofię świadomości.
2) Następnie należy nauczyć się krok po kroku metod, za pomocą których wchodzi się w sen jogiczny. Po opanowaniu zaledwie kilku z tych rozlicznych procesów czy ćwiczeń, wchodzi się w aktualny stan snu jogicznego.
Stan ten ma dwie płaszczyzny: 1) mierzalną i 2) niemierzalną.
Ad1) W jednym z rozdziałów mojej broszurki „Jogin w laboratorium” (Yogi in the lab) rozważałem kiedyś, czy stany świadomości są mierzalne, czy nie. Zagadnieniem tym zajmuje się neurologia i w tej kwestii dr Stoma Parker (dr Stephen Parker) może powiedzieć bardziej dużo o czterech rodzajach fal mózgowych – beta, alfa, theta i delta. Mierzalnym aspektem joga-nidry jest stan, w którym mózg wytwarza fale delta. W innym przypadku nie jest to sen jogiczny.
W jaki sposób zatem opanowuje się sen jogiczny? Wskazówkę znajdujemy w Jogasutrach, gdzie mówi się, że “jeśli utrzymuje się stan koncentracji lub świadomość bez żadnej myśli lub stanu zakłócającego”. (1)
Swami Rama mówił o tym samym bardzo prosto, że gdy jest się przekonany, że się medytuje dwie czy trzy godziny, nie koniecznie się medytuje! Tylko się siedzi, bo myśli przeszkadzają. A wtedy medytuje się może jedną, może dwie minuty. Opanowanie oznacza, że ten cały czas przeznaczony na medytację, jest niczym więcej niż medytacją. Bez tego ani nie ma pozycji nieboszczyka, ani nie ma medytacji.
W sen jogiczny zapada się po opanowaniu któregoś spośród licznych procesów wprowadzających.
Sen jogiczny w swym mierzalnym aspekcie polega na tym, że urządzenia laboratoryjne wskazują, na fale delta wytwarzane przez mózg; jest to najniższa częstotliwość, ¼ na sekundę. To można zmierzyć. Natomiast nie można zmierzyć tego, czego umysł w tym stanie doświadcza. Podobnie jak nie można zmierzyć subiektywnych odczuć smakowania wykwintnej potrawy, gdy kubki smakowe wchodzą w interakcje z cząsteczkami jedzenia. I nie można przekazać tego własnego doświadczenia innej osobie, nawet jeśli nakarmi się ją tą samą potrawą. Dlatego doświadczenie medytacji jest indywidualne. Ale inną kwestią jest to, że niektórzy jogini potrafią przekazać swój stan uczniom.
joga nidra
Wracając do głównego zagadnienia, podsumujemy:
1) najpierw należy zrozumieć poziom transcendentny świadomości, czyli jej filozofię. We wszystkich tekstach sanskryckich mówiących o tym zagadnieniu, sen jogiczny jest stanem boskiej świadomości.
2) Następnie nauczyć się metod i ćwiczeń przygotowujących. Bardzo niewielu ludzi potrafi opanować wszystkie te techniki. Jeden tekst tantryczny mówi o 13 000 różnych dharan, czyli koncentracji, przygotowujących do medytacji. Inny tekst tantryczny mówi o 125 000 różnych dhjan czyli technik medytacyjnych.
3) Trzecim etapem jest doświadczenie joga-nidry w jej wymiernej i niewymiernej części. Dzięki niemiernej części, czyli swojemu osobistemu doświadczeniu, będziesz mógł zweryfikować filozofię, którą studiujesz, i przekonać się, że jest ona poprawna.
Cała filozofia duchowa ma źródło w osobistym doświadczeniu wyższego poziomu świadomości. Jeśli wierzy się w twierdzenia kogoś innego o tej świadomości, to jest to tylko wyznawaniem religii. My nie wyznajemy religii. Kiedy sprawdzisz tę filozofię poprzez praktyczne metody duchowe, to nazywa się jogą. Tak, poprzez własne doświadczenie weryfikuje się to, co starożytni mędrcy, mistrzowie i święci powiedzieli i przekonujesz się, że to co przekazali, jest słuszne. Tylko własnym doświadczeniem weryfikuje się twierdzenia filozofii. Następnie można wygłaszać własne twierdzenia, które są, dziwnym trafem, zgodne z tymi, które wypowiedzieli ryszi ['wieszczowie'], mędrcy, upaniszady i Jogasutry. Tak wyglądają różne poziomy duchowego rozwoju.
Upaniszad Mandukja (Māṇḍukyopaniṣat) jest najkrótszym z upaniszadów. Zawiera tylko dwanaście strof, w których przedstawia cztery stany świadomości: czuwanie, śnienie, głęboki sen i stan czwarty czyli turija. Słowo turija (turīya) znaczy 'czwarty' i zostało użyte, aby nie nadawać żadnej nazwy.
1) Jāgrat – czuwanie
2) Svapna – śnienie
3) Suṣupti –sen głęboki
4) Turīya – czwarty, stan, który nie ma nazwy.
joga nidra
Swami Rama mówi, że samadhi prowadzi do stanu czwartego, a sen jogiczny prowadzi do samadhi. Mówił on o siedmiu stanach świadomości:
1) Czuwanie,
2) Półsen, czyli stan pośredni między czuwaniem a snem z marzeniami, zwanyunmanī [dosł. 'przeniesienie umysłu']; stan ten łączy czuwanie ze snem z marzeniami,
3) Sen z marzeniami,
4) Stan pośredni między snem z marzeniami a głębokim snem; nazywa się goāhlādinī [dosł. 'dając rześkość'], czyli dający pełny wypoczynek,
5) Sen głęboki,
6) Stan pośredni między snem głębokim a stanem czwartym. To właśnie ten stan nazywa się samadhi głęboką medytacją. Jest głębszy niż sen i jest progiem wprowadzającym w stan czwarty.
Ale nie bądźcie przywiązani do tych wyliczeń! Jest wiele rodzajów coraz to subtelniejszych i subtelniejszych dodatkowych stanów. Gdy praktykuje się sen jogiczny, zaczyna się doświadczać jedynie różnic między stanami.
Teraz chciałbym zwrócić waszą uwagę na jeden fakt. Tak jak powiedziałem, upaniszad Mandukja składa się z dwunastu wersetów. Swami Rama przy omawianiu szóstego wersetu odniósł się do snu jogicznego:
eṣa sarveśvaraḥ eṣa sarvajña eṣo 'ntaryāmī
eṣa yoniḥ sarvasya prabhavāpyayau hi bhūtānām.
„On jest Panem wszystkich, on jest Znawcą wszystkich, 

on jest Wewnętrznym mieszkańcem, on jest Łonem wszystkich, 

on jest Źródłem wszystkich istot i bytów jednostkowych 

i tym, w którym wszystko zamiera”.
Należy się zastanawiać nad związkiem tych słów z doświadczeniem joga-nidry. I należy pamiętać, że ćwiczenie, przez które przeszliśmy, jest jednym z wielu, i że to nie jest jeszcze właściwa joga-nidra. Żadne z tych ćwiczeń, które robi się leżąc na plecach w pozycji nieboszczyka, nie jest joga-nidrą. Ma ona miejsce tylko wtedy, gdy mózg produkuje fale delta.”
Przypisy: 
(1) Ysū II.26: Viveka-khyātir aviplavā hānopāyaḥ. W przekładzie Leona Cyborana: „Środkiem do usunięcie (przyszłego cierpienia) jest niezmącone poznanie rozróżniające”
Przekład z nagrania audio i wprowadzenie: Filip Ruciński.Artykuł pochodzi ze strony Fundacji Vivaswan poświęconej nauce i kulturze indyjskiej.
joga nidraSwami Veda Bharati (1933–2015) , jogin, uczony, poeta o międzynarodowym autorytecie. Wygłosił ten wykład podczas Europejskiego Odosobnienia Himalajskiej Jogi w Budapeszcie w czerwcu 2011 roku prowadzonym wspólnie z dr. Stephenem Parkerem.
Dr Stephen (Stoma) A. Parker i kilku innych uczniów Swamiego Wedy z USA, Holandii i Włoch po raz pierwszy w Polsce poprowadzą warsztaty Himalajskiej Jogi, w dniach 20-24 czerwca 2016 r. w Sulisławiu, przygotowujące do snu jogicznego. Serdecznie zapraszamy!
 
Opublikuj na:
Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
OM, dźwięk początku i energii

Sala ćwiczeń jogi. Praktykujący w skupieniu, z zamkniętymi oczami, siedzą na matach. W ciszy rozchodzi się dźwięk OM. Tak wygląda początek zajęć w większości szkół. OM – najbardziej znana i najświętsza sylaba hinduizmu – jednoczy, oczyszcza, uspokaja, otwiera kanały energetyczne. Jest un...

Przełomowa metoda oddechowa i jej twórca K.P. Butejko

Biografią Prof. Konstantyna Pawłowicza Butejko/ Buteyko rozpoczynamy cykl artykułów na temat przełomowej metody oddechowej -metody Butejki. Był on cenionym, rosyjskim lekarzem. Opisał nową jednostkę chorobową, którą nazwał chorobą głębokiego oddychania. Odkrył , iż główną przyczyną wielu schorzeń j...

Kiedy moje barki będą w pełni elastyczne a klatka piersiowa otwarta?

Otwarta klatka piersiowa to podstawa! Do tego dążymy zawsze na samym początku rozpoczynając wprowadzanie w świat jogi początkującego jogina. Dlaczego? Dlatego, że otwarta klatka piersiowa to prostsza postawa całego ciała, nie opadające do przodu barki, możliwość nabrania solidnego oddechu oraz zdecy...

Dzięki ojcu joga trafiła do szkół. Anna Romanowska wspomina ojca, prof. Wiesława Romanowskiego

Praktyka jogi zaczęła rozwijać się w Polsce w latach siedemdziesiątych. Wśród jej pionierów był fizjolog prof. Wiesław Romanowski. Pod jego redakcją ukazała się w 1973 r. książka pt. "Teoria i metodyka ćwiczeń relaksowo-koncentrujących", która stała się dla wielu polskich nauczycieli jogi swego rod...

Joga wielkich dziewczyn, czyli koniec z wymówkami

Pójdę na jogę gdy schudnę, to wymówka, która "gra" gdzieś z tyłu głowy wielu osobom. Internetowe influencerki, zwłaszcza te amerykańskie, udowadniają, że nie ma na co czekać, bo jogę można z powodzeniem praktykować niezależnie od tego, jaki rozmiar ubrań nosimy. Są wśród nich m.in. Amerykanki Valeri...

Lagom, czyli szczęście po szwedzku

Świat, w którym dziś żyjemy nastawiony jest na "wyżej, dalej, więcej". Wpadając w nieustanny wir podkręcania tempa nie zauważamy, kiedy przestają nas cieszyć drobiazgi codzienności. Często jesteśmy przemęczeni, bez energii i motywacji do działania. Jednym z dobrych sposobów wyjścia z tej sytuacji je...

Joga receptą na zdrowe stopy

Wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że stopy mogą być odpowiedzialne za bóle kolan, bioder, pleców, karku i szyi oraz powstawanie skoliozy i innych deformacji kręgosłupa....

Yin joga powięziowa – trwanie, które i uspokaja

Yin joga to pełen spokój, bezruch, długie trwanie w pozycjach. Powoli, łagodnie i bez wysiłku usuwa z ciała napięcia, sztywność i bóle powstałe w wyniku traum i stresu. Praktyka ta jest niczym masaż wykonywany na samym sobie. Uwalnia z ciała to, co pod wpływem nadmiernego wysiłku lub silnych emocji ...

Jogowe przygotowanie do wyjścia na stok. Ferie z jogą 2018!

U progu sezonu narciarskiego przypominamy jakie korzyści przynosi praktyka jogi dla narciarzy. ...

Kiedy mój umysł będzie w pełni elastyczny…?

Można by długo rozpisywać się o elastyczności ciała – metod na jej osiągnięcie jest wiele i o ile będziemy systematyczni i konsekwentni osiągniemy ten cel bez większego wysiłku – wszystko zależy od chęci i nastawienia. Nieco inaczej sprawa wygląda z najważniejszym narządem sprawującym ko...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Lutego 2018
Następne
PWŚCPSN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
likesoft