Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Przeszkody i czynniki rozpraszające praktykę jogi

  • środa, 8 kwietnia 2015
  • źródło: "Światło jogi", B.K.S. Iyengar
Citta-viksepy to przeszkody i czynniki rozpraszające w drodze do samadhi – wyzwolenia. Kiedy na naszej ścieżce pojawi się choroba, otępienie, zwątpienie, obojętność, lenistwo, zmysłowość, iluzja, problemy z ciągłością koncentracji, cierpienie, ból czy rozpacz – destabilizujące naszą praktykę, już samo rozpoznanie/ zidentyfikowanie problemu, pozwoli nam zaobserwować aktualny stan rzeczy i być może podjąć świadome kroki do dalszego samorozwoju. Dla przypomnienia oczywistości, umykających czasem w natłoku codzienności, pozwolę sobie przytoczyć 9 przeszkód ujętych przez B.K.S. Iyengara w „Świetle jogi”.
1. Vyadhi – choroba, która zakłóca równowagę fizyczną.
  Pierwszą przeszkodą jest słabe zdrowie lub choroba. Dla jogina ciało jest głównym narzędziem osiągnięć. Jeśli pojazd psuje się, podróżny nie może jechać dalej. Kiedy choroba wyniszczy ciało, niewiele da się osiągnąć. Zdrowie fizyczne jest istotne dla psychicznego rozwoju, ponieważ umysł funkcjonuje za pośrednictwem układu nerwowego. Gdy ciało jest chore lub układ nerwowy nie domaga, umysł staje się niespokojny lub przytępiony i bezwładny, a koncentracja i medytacja okazują się niemożliwe.
2. Styana – otępienie lub brak psychicznej dyspozycji do pracy.
  Osoba ospała nie ma celu ani drogi, którą by szła; brak jej entuzjazmu. Jej umysł i intelekt stają się przytępione wskutek bezczynności, a zdolności marnują się. Stały przepływ wody sprawia, iż górski potok jest czysty, natomiast woda w rowie gnije i nie ma z niej większego pożytku. Człowiek apatyczny jest jak żywy trup, ponieważ na niczym nie może się skupić.
3. Samsaya – wahanie się, powątpiewanie, niezdecydowanie.
  Ludzie wątpiący, pozbawieni wiary i mądrości niszczą samych siebie. Jak mogą cieszyć się tym lub przyszłym światem i zaznawać w nim szczęścia? Człowiek poszukujący powinien wierzyć w siebie i swojego mistrza. Powinien ufać, że Bóg jest zawsze z nim i że nic złego nie może go spotkać. Kiedy w sercu zrodzi się wiara, wyplewi ona pożądanie, wrogość, lenistwo umysłowe, duchową wyniosłość i zwątpienie, a serce wolne od tych przeszkód stanie się spokojne i niezmącone.
trzech guru
4. Pramada – obojętność lub niewrażliwość
  Człowiek skażony pramadą cierpi na nadmierne poczucie własnej wartości. Całkowicie brak mu pokory. Wierzy, że tylko on jest mądry. Wie, co jest dobre, a co złe, lecz z uporem trwa w swej obojętności na dobro i wybiera przyjemność. W celu zaspokojenia swych egoistycznych namiętności i spełnienia marzeń o osobistej chwale gotów jest – z rozmysłem i bez skrupułów – poświęcić każdego, kto stanie mu na drodze. Taki człowiek ślepy jest na chwałę Bożą i głuchy na Jego słowa.
5. Alasya – lenistwo.
  Do usunięcia lenistwa potrzebny jest nie słabnący entuzjazm (virya). Nastawienie ucznia powinno przypominać postawę kochanka, zawsze dążącego do spotkania z ukochaną i nigdy nie ulegającego rozpaczy. Tarczą jego jest nadzieja, mieczem – odwaga. Uczeń powinien być wolny od nienawiści i żalu. Z wiarą i zapałem musi przezwyciężyć intencję ciała i umysłu.
6. Avirati – zmysłowość, niepowściągliwość, wzbudzanie się pragnień, gdy obiekt zmysłowy zawładnie umysłem.
  Niepowściągliwość, straszliwe pożądanie przedmiotów, gdy świadomie się już ich wyrzekło. Jest ono bardzo trudne do opanowania. Jogin nabywa zdolności nieprzywiązywania się do obiektów swych zmysłów i korzysta z nich w sposób całkowicie kontrolowany. Poprzez praktykę pratyahary uwalnia się od przywiązania, wyzwala od pragnień, staje się zadowolony i spokojny.
7. Bhranti-darshana – błędne poznanie, fałszywy pogląd, iluzja.
  Osoba błędnie ujmująca, zmylona, cierpi z powodu zmylonych żywionych złudzeń. Wierzy, że tylko ona widzi prawdziwe światło. Ma potężny intelekt, lecz brak jej pokory. Stwarza tylko pozory mądrości. Osoba taka wstąpi na właściwą drogę i przezwycięży swą słabość dopiero, gdy przebywać będzie w towarzystwie i pod kierunkiem wielkich duchem.
8. Alabdha-bhumikatva – niemożność osiągnięcia ciągłości w myśleniu lub koncentracji, tak że rzeczywistość nie może być poznana.
  Jak amator górskiej wycieczki z braku sił nie osiągnie szczytu, tak człowiek bez zdolności do koncentracji nie będzie w stanie poznać rzeczywistości. Być może mignie ona przed nim przez chwilę, lecz nie zdoła wyraźnie jej zobaczyć. Człowiek ten jest jak muzyk, który usłyszał we śnie boską melodię, lecz nie może przypomnieć jej sobie po przebudzeniu; nie potrafi odtworzyć swego snu.
9. Anavasthitatva – nieumocnienie się w koncentracji, po tym jak już została ona osiągnięta w wyniku długiej praktyki.
  Człowiek, który uległ anavasthitatvie, wcześniej już poprzez ciężką pracę nad sobą doszedł do poznania rzeczywistości. Szczęśliwy i dumny ze swych osiągnięć, zaczyna zaniedbywać praktykę (sadhanę). Posiadł już czystość i siłę koncentracji, doszedł do ostatniego rozdroża swych poszukiwań. Jednak nawet na tym ostatnim etapie potrzebny jest stały wysiłek. Trzeba iść tą drogą z nieskończoną cierpliwością i stanowczą wytrwałością. Nigdy nie wolno przejawiać opieszałości, która hamuje postęp w drodze do Boga. Człowiek ten powinien czekać, by udzielona mu została łaska boża. Powiedziane jest w Upaniszadzie Katha: „Jaźni nie można poznać ani poprzez studia, ani poprzez słuchanie instrukcji, ani bystrością myśli, ani poprzez długą naukę. Jaźń może poznać tylko ten, kto za nią tęskni, ten, kogo ona wybierze. Zaiste, tylko komuś takiemu jaźń odsłoni swoją prawdziwą naturę” (Kath. Up. 2,23; por. Mund. Up. 3,2,3.).
Źródło: B.K.S. Iyengar, „Światło jogi”
O czterech innych przeszkodach: cierpieniu, przygnębieniu, niestabilności ciała, nierytmicznemu oddychaniu, będzie mowa w kolejnej części.
 
 
 
Opublikuj na:
Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
OM, dźwięk początku i energii

Sala ćwiczeń jogi. Praktykujący w skupieniu, z zamkniętymi oczami, siedzą na matach. W ciszy rozchodzi się dźwięk OM. Tak wygląda początek zajęć w większości szkół. OM – najbardziej znana i najświętsza sylaba hinduizmu – jednoczy, oczyszcza, uspokaja, otwiera kanały energetyczne. Jest un...

Przełomowa metoda oddechowa i jej twórca K.P. Butejko

Biografią Prof. Konstantyna Pawłowicza Butejko/ Buteyko rozpoczynamy cykl artykułów na temat przełomowej metody oddechowej -metody Butejki. Był on cenionym, rosyjskim lekarzem. Opisał nową jednostkę chorobową, którą nazwał chorobą głębokiego oddychania. Odkrył , iż główną przyczyną wielu schorzeń j...

Kiedy moje barki będą w pełni elastyczne a klatka piersiowa otwarta?

Otwarta klatka piersiowa to podstawa! Do tego dążymy zawsze na samym początku rozpoczynając wprowadzanie w świat jogi początkującego jogina. Dlaczego? Dlatego, że otwarta klatka piersiowa to prostsza postawa całego ciała, nie opadające do przodu barki, możliwość nabrania solidnego oddechu oraz zdecy...

Dzięki ojcu joga trafiła do szkół. Anna Romanowska wspomina ojca, prof. Wiesława Romanowskiego

Praktyka jogi zaczęła rozwijać się w Polsce w latach siedemdziesiątych. Wśród jej pionierów był fizjolog prof. Wiesław Romanowski. Pod jego redakcją ukazała się w 1973 r. książka pt. "Teoria i metodyka ćwiczeń relaksowo-koncentrujących", która stała się dla wielu polskich nauczycieli jogi swego rod...

Joga wielkich dziewczyn, czyli koniec z wymówkami

Pójdę na jogę gdy schudnę, to wymówka, która "gra" gdzieś z tyłu głowy wielu osobom. Internetowe influencerki, zwłaszcza te amerykańskie, udowadniają, że nie ma na co czekać, bo jogę można z powodzeniem praktykować niezależnie od tego, jaki rozmiar ubrań nosimy. Są wśród nich m.in. Amerykanki Valeri...

Lagom, czyli szczęście po szwedzku

Świat, w którym dziś żyjemy nastawiony jest na "wyżej, dalej, więcej". Wpadając w nieustanny wir podkręcania tempa nie zauważamy, kiedy przestają nas cieszyć drobiazgi codzienności. Często jesteśmy przemęczeni, bez energii i motywacji do działania. Jednym z dobrych sposobów wyjścia z tej sytuacji je...

Joga receptą na zdrowe stopy

Wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że stopy mogą być odpowiedzialne za bóle kolan, bioder, pleców, karku i szyi oraz powstawanie skoliozy i innych deformacji kręgosłupa....

Yin joga powięziowa – trwanie, które i uspokaja

Yin joga to pełen spokój, bezruch, długie trwanie w pozycjach. Powoli, łagodnie i bez wysiłku usuwa z ciała napięcia, sztywność i bóle powstałe w wyniku traum i stresu. Praktyka ta jest niczym masaż wykonywany na samym sobie. Uwalnia z ciała to, co pod wpływem nadmiernego wysiłku lub silnych emocji ...

Jogowe przygotowanie do wyjścia na stok. Ferie z jogą 2018!

U progu sezonu narciarskiego przypominamy jakie korzyści przynosi praktyka jogi dla narciarzy. ...

Kiedy mój umysł będzie w pełni elastyczny…?

Można by długo rozpisywać się o elastyczności ciała – metod na jej osiągnięcie jest wiele i o ile będziemy systematyczni i konsekwentni osiągniemy ten cel bez większego wysiłku – wszystko zależy od chęci i nastawienia. Nieco inaczej sprawa wygląda z najważniejszym narządem sprawującym ko...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Lutego 2018
Następne
PWŚCPSN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
likesoft