Fundamenty jogi. Kasia Bem w najnowszym, 4 magazynie Joga.
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Fundamenty jogi. Kasia Bem w najnowszym, 4 magazynie Joga.

czwartek, 12 grudnia 2013

Kasia Bem

Czym jest joga? Co jest jej sednem? Po co i co praktykujemy? To nie są pytania, które na co dzień zajmują adeptów jogi. Na co dzień ćwiczymy asany, cyzelujemy ustawienia rzepek kolanowych i dużych paluchów, staramy się wyżej zadrzeć nogę lub mocniej docisnąć pięty do maty. Na sesjach jogi wyciskamy z siebie siódme poty, by w końcowym relaksie doznać przyjemnego stanu odprężenia. Dla wielu tu zaczyna i kończy się joga.

Tymczasem praktyka to nie idealnie ustawione stopy, biodra i dłonie. Gdybyśmy tak chcieli pojmować jogę, sprowadzilibyśmy ją do kolejnej formy gimnastyki czy terapii ruchem. Joga pozbawiona aspektu duchowego, odarta ze swoich filozoficznych założeń jest z pewnością drogą do mocniejszego i zdrowszego ciała, ale nie ubogaca ducha. Nie jest ścieżką rozwoju, nie czyni z nas lepszych ludzi, nie możemy na niej budować fundamentów spokojnego umysłu. W "Jogasutrach" Patańdżalego asany są trzecim stopniem w ośmiostopniowej ścieżce jogi, pojmowanej jako droga do oświecenia. Skręcamy się jak precelki, nasze ciała mają giętkość plasteliny, ale umysł, serce i dusza nie doganiają tych efektownych form ciała. Za szybko dostaliśmy promocję do trzeciej klasy? I tak, i nie. Tak, ponieważ joga praktykowana wyłącznie jako praca z ciałem nie jest drogą rozwoju duchowego. Nie, ponieważ sam fakt praktyki i działanie hatha-jogi na planie czysto fizycznym przynoszą nam niebywałe korzyści. Tyle że żadnego domu nie buduje się od trzeciego piętra. Jeśli więc chcemy, aby dom dla naszego ducha stał na solidnych podstawach spokoju, mądrości i wewnętrznej równowagi, musimy go zbudować na mocnych fundamentach. W jodze fundamentami są jamy i nijamy.

Jamy są pierwszym stopniem jogi. Mają wymiar uniwersalny i stanowią kodeks etyczny wykraczający ponad wszelkie podziały: ahimsa (niekrzywdzenie), satya (prawda), asteya (niekradzenie), brahmacarya (wstrzemięźliwość), aparigraha (niezachłanność). Odnoszą się do naszego bycia i funkcjonowania w świecie, społeczności, rodzinie.

"Ahimsa pratiszthajam tat sannidhou wajratjagah"

(‘Kiedy niekrzywdzenie jest mocno zakorzenione, wrogość ustaje w obecności jogina’)

Patańdżali, "Jogasutry" II:35

Ahimsa oznacza niekrzywdzenie, brak przemocy, niewyrządzanie zła. Podstawą tej jamy jest miłość do wszystkich stworzeń i siebie samego. Osoba praktykująca ahimsę uważa, by jej myśli, słowa i czyny nie krzywdziły i nie przysparzały cierpienia. Przejawia życzliwość dla innych i chęć niesienia pomocy. Jej działania są motywowane dobrocią serca i troską o innych. Za niegodziwości jej wyrządzone nie poszukuje zemsty, gdyż w stosunku do osoby, która krzywdzi, odczuwa współczucie. Kultywuje w sobie tolerancję i akceptację dla innych przy jednoczesnej nieustającej pracy nad sobą. Jej zachowanie charakteryzuje szacunek do innych i samego siebie. Przy takiej osobie ustają wszelkie przejawy wrogości. Jak można by walczyć z miłością? Odpowiedzią na miłość może być tylko miłość.

"Satya - pratisthayam kriya - phalasrayatvam"

(‘Kiedy prawda jest mocno zakorzeniona, jogin otrzymuje owoce swoich działań bez działania’)

Patańdżali, "Jogasutry" II:37

Satya oznacza bycie w prawdzie. Przepełnienie swojego życia szczerością i całkowite wyzbycie się fałszu z zastrzeżeniem, że prawda nie może ranić. Jeśli miałaby przysporzyć łez i cierpienia, lepiej nic nie mówić, przemilczeć, znaleźć moment, kiedy może być przyjęta bez urazy, lub na zawsze zachować ją dla siebie. Osoba ugruntowana w prawdzie waży słowa, gdyż wie, że są źródłem nieporozumień. Woli powiedzieć mniej niż więcej, dlatego jest słuchana z uwagą. Nie obmawia innych, nie kłamie, nie pochlebia dla korzyści. Jej intencje są szczere, a zamiary dobre, dlatego jej pragnienia spełniają się. Podąża za prawdą, żyje w prawdzie, jest prawdą.

Kasia Bem dyplomowana nauczycielka jogi, oddechu i medytacji w systemach Sivananda Jogi (II stopień specjalizacji), Ashtangi Jogi i Sri Sri Jogi, RYT 500. Autorka programów Potęga Ciszy, Detoks z Jogą Naturalnie! i Joga dla Twarzy. Więcej www.namastejoga.pl

Dalszy ciąg artykułu70%

Całość artykułu w najnowszym

Magazyn Joga dostępny jest w szkołach jogi w całej Polsce lista szkół tutaj.

Oraz w sklepie internetowym

Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Filozofia Jogi
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
Filozofia Jogi
Inspiracje
Joga jest starożytną nauką korzystającą z niezwykle subtelnej wiedzy o ciele umyśle i duszy. Systematyczna praktyka jogi przynosi adeptowi spokój i odczucie jedności z otaczającym go środowiskiem. - BKS Iyengar
Słowniczek
Harsza

Aby uporządkować pojęcia i popularyzować wiedzę na temat jogi, co tydzień zamieszczamy hasło z zakresu filozofii i praktyki jogi. Dziś: HARSZA Harsza - "podniecenie" - stan emocjonalny, powszechnie uważany za niepożądany, traktowany jako wada, gdyż hamuje rozwój na ścieżce jogi. . Bibliografia: Praca zbiorowa: Mały...

Szukaj haseł na literę:
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
n
Wyszukiwarka Szkół Jogi

Partnerzy Portalu