Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Virabhadrasana I – heros z uniesionym mieczem. Rafał Gadomski

  • piątek, 27 kwietnia 2012
  • autor: Rafał Gadomski
śraddha virya smrti samadhi prajńa purvakah itaresam
Inni – przez wiarę, męstwo, pamięć, samadhi do oświecenia.
Jogasutry, I, 20
Według starożytnego traktatu o gramatyce sanskryckiej Dhatupatha, naturę rdzenia „vir” (od którego pochodzi wyraz „vira”– „bohater, wojownik, rycerz”) oznaczającego niepodzielną energię, odnajdziemy w akcie bycia wszędzie jako całość. Abhinavagupta – jeden z największych filozofów Indii, opisuję energię heroiczną jako: „wszystko, czego heros (bohater, wojownik) dokonuje w myśli, słowie i w czynie, poprzez każdą aktywność wymagającą śmiałości i heroizmu i przejawiającą esencję tych cech”(1).
Virabhadrasana I jest pierwszą z serii trzech asan nazwanych imieniem mitologicznego herosa i wojownika Virabhadry. Wszystkie te trzy pozycje łączą w sobie siłę, grację i zręczność z obustronną harmonią, walecznym sercem i pełnym wiary oddaniem – cechami typowymi dla rycerza, bohatera czy wojownika. Wystarczy jeden rzut oka, żeby odnaleźć najważniejsze cechy wspólne tych pozycji, jednak zanim do tego przejdziemy, warto oddać również cześć tradycji.
Historia narodzin Virabhadry jest związana z odwieczną miłością Śiwy i jego małżonki Śakti. Zgodnie z legendą Virabhadra zrodził się z gniewu Śiwy, kiedy ten dowiedział się o śmierci swojej małżonki Sati (jednego z kolejnych wcieleń Śakti), gdy na skutek podstępnego działania jej ojca Daksy rzuciła się ona w ogień i spłonęła na popiół. Śiwa rzucił wtedy na ziemię jeden ze skręconych pukli swoich wspaniałych włosów, a z niego narodził się jeden z jego najstraszniejszych obrońców – właśnie heros Virabhadra. Symbolicznym wymiarem tej historii jest to, że nawet w szczycie największego gniewu, w ekstremalnym napięciu zagmatwanej sytuacji bez wyjścia (symbolizowanej przez poskręcany dred Śiwy), dzięki pozostawaniu w ciągłym kontakcie z samym źródłem wydarzeń, przypływ niepodzielnej i promienistej energii heroicznej jest w stanie przebić się i wyciągnąć nas ku pomyślnemu rozwiązaniu(2).
Virabhadrasana I
Energia (śakti, czyli inaczej forma) pozycji z serii Virabhadrasany jest tak niezwykła, że warto jest w paru słowach choćby naszkicować ją w ogólnym zarysie. Spójrzmy na Virabhadrasanę I – już na pierwszy rzut oka widać, jak bardzo w tej asanie różnią się od siebie aktywność górnej i dolnej płaszczyzny ciała. Płaszczyzna dolna – obejmująca obie kończyny dolne i miednicę – jest obustronnie asymetryczna i ustawiona w układzie trójwymiarowym, z całkowicie niezależną pracą obydwu kończyn i ustawioną pośrodku, skręconą o 90°miednicą; płaszczyzna górna – obejmująca tułów i obie kończyny górne – jest harmonijna, symetryczna i rozciągnięta, wyciągnięta do góry, z opadającą na plecy głową. Wymagające, trudne ustawienie kończyn dolnych rozwija siłę i elastyczność w podstawie, wzmacniając i tonizując stopy, łydki i uda, oraz rozciągając obszar pachwin – szermierczy wykrok ze stawem kolanowym zgiętym o 90°i wyprostowaną nogą zakroczną pomaga uelastycznić oraz wzmocnić stawy skokowy i kolanowy oraz osiągnąć większy zakres ruchu w biodrach. Wyciągnięte do góry i złączone ramiona, które kształtem przypominają uniesiony do góry, przygotowany do ciosu miecz, wzmacniają ramiona i barki i pomagają otworzyć i rozszerzyć klatkę piersiową, i uwolnić energię obszaru serca (pranawaju). Zgięta szyja, w pełni odsłaniająca obszar gardła, z jednej strony symbolizuje wiarę (śraddha) i poddanie się Panu (Iśwarapranidhana), z drugiej zaś otwiera drogę dla wznoszącego się w górę prądu energetycznego udanawaju i pobudza jego działanie. Virabhadrasana I to wiara w działaniu, to nieskazitelna świadomość w akcji, przecinająca na pół mieczem rozróżnienia iluzję uwarunkowanego żywota.
Leslie Kaminoff w swojej książce Joga – ilustrowany podręcznik anatomiczny określa Virabhadrasanę I jako: „średniozaawansowaną asymetryczną pozycję stojącą z wygięciem do tyłu”(3). Jest to wykrok, z biodrami obróconymi o 90°i wyciągniętymi do góry ramionami złączonymi nad głową. To, co dzieje się w pozycji z anatomicznego punktu widzenia, można w skrócie opisać następująco: „Aby pociągnąć ramiona do góry i do tyłu, mięśnie okrywające tył tułowia muszą się koncentrycznie skrócić, podczas gdy mięśnie antagonistyczne okrywające przód tułowia, pasywnie przeciwdziałają rozciąganiu i wykonaniu ćwiczenia. Podczas gdy obniżacie swoje biodra, mięsień czworogłowy na przedzie rozciąganego uda przeciwdziała grawitacji i wydłuża się ekscentrycznie (…) Ponieważ miednica będzie skierowana do przodu i ponieważ tylna noga i udo będą ustawione prostopadle w stosunku do tułowia, tylne udo będzie dotkliwie przeprostowane. A ponieważ będziecie utrzymywali tułów wyprostowany, jedynym sposobem, w jaki będziecie mogli zaadoptować się do dodatkowego przeprostowania biodra, będzie wygięcie do tyłu w obszarze lędźwiowym. Dlatego (…) powinniście wytworzyć w całym ciele uczucie wznoszenia, silnie wyciągając ramiona nad głowę i do tyłu i w ten sposób unosząc klatkę piersiową, opuszczając barki do tyłu i w dół i zdejmując nadmiar napięcia z dolnych pleców”(4).
Ze względu na silne zaangażowanie obszaru ramion w pozycji oraz skierowaną do góry energię tułowia, pozycja jest bardzo trudna do wykonania i dla większości osób każda kolejna próba wejścia w nią kończy się ogólnym zaciśnięciem obszaru barków i ramion. Z tego powodu kluczową rolę w pozycji Virabhadrasana I pełni zachowanie równowagi pomiędzy energią podstawy tułowia, a wzmocnioną „energią heroiczną”, otwartego i uniesionego obszaru serca. Silnie zintegrowane działanie obszaru podstawy zwiąże w dole energię tego obszaru i spowoduje tym samym uwolnienie nadmiaru napięcia w górnej części tułowia, umożliwiając wyciągnięcie ramion mocniej w górę i zwieszenie głowy na plecy. W przeciwnym wypadku energia podstawy (wjanawaju, o charakterze obkurczającym) zostanie wciągnięta w górę przez silne zaangażowanie tułowia i spowoduje ogólne obkurczenie w tym obszarze. Należy też zwrócić uwagę na istotną kwestię przeciwstawnego działania w parach mięśni po lewej i po prawej stronie stawu biodrowego. W nodze wykrocznej mięśnie biodrowo-lędźwiowe są aktywne, natomiast rozciągane są mięśnie pośladkowe i tylnego uda; w nodze zakrocznej sytuacja jest odwrotna. W wyniku ustabilizowania podstawy pozycji możliwe staje się wyciągniecie w górę kolumny kręgosłupa i zaakcentowaniem łuków kręgosłupa, w konsekwencji czego następuje subtelne przesunięcie środka ciężkości w górnym tułowiu do tyłu względem miednicy i uwolnienie obszaru serca. Po uwolnieniu górnego tułowia uwalnia się też i odsłania szyja. Uwolnienie napięcia w ramionach umożliwia też poczucie ich realnego ciężaru, poczucie „uniesionego miecza” Virabhadry – warto tutaj wspomnieć, iż pozycja ta nadmiernie obciąża serce i nie powinno się jej wykonywać dłużej niż 20-30 sekund na każdą ze stron (5).
Virabhadrasana I
Sedno postawy herosa-wojownika, promowanej przez pozycje z serii Virabhadrasany, doskonale ujmują słowa starożytnego traktatu Bhagawadgita, gdy Pan Kryszna zwraca się do Ardżuny: „…kto powściągnie umysłem zmysły działania, Ardżuno, i jogę czynu podejmie bez więzów, ten jest najwyżej.”(6) Praktyka jogi zaczyna się tak naprawdę wtedy, gdy schodzimy z maty i napotykamy prawdziwe trudności i wyzwania w codziennym życiu – wtedy stajemy się wojownikami jogi, a najważniejszym wyzwaniem staje się dla nas zachowanie nieskazitelnej postawy bohatera-rycerza i przejawienie niepodzielnej energii heroicznej w działaniu.(7).
Przypisy:
(1) Pisano, Ch., 2011, The Hero’s Contemplation, London, Yoga Words ltd., s. 236.
(2) Tamże, s. 236.
(3) Kaminoff, L., 2010, Joga – ilustrowany przewodnik anatomiczny, Białystok, Studio Astropsychologii , s. 84.
(4) Coulter, H.D., 2007, Anatomia hatha jogi, Warszawa, Wydawnictwo Tedson, s. 29; 350.
(5) Iyengar, B.K.S., 1995, Światło jogi, Warszawa, Wydawnictwo Virya, s. 45
(6) Rucińska, A., tłum.,2002, Bhagawadgita, Święta Pieśń Pana, Warszawa, Wydawnictwo Sawitar, s. 37,
(7) Kaivalya, A., Kooji van der, A., 2010, Myths of the asanas, San Rafael, California, Mandala, s. 74.
 Rafał Gadomski
Wydawnictwo Tedson (www.tedson.pl)
Joga Warszawa Studio (www.hatha.pl)
Blog Jogina (www.blog.hatha.pl)
 Serce w praktyce hatha jogi. Rafał Gadomski.
 
 
Opublikuj na:
Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Dlaczego nie robię postępów w mojej praktyce jogi...

Jogin wie, że w wyniku wykonywania asan przede wszystkim zdobywa zdrowie. Jest to cenny nabytek zdobywany ciężką pracą, stan zupełnej równowagi ciała, umysłu i ducha. Tak więc nie chodzi o akrobatyczne wykonanie asany, wykraczające poza granice swoich możliwości, lecz o stałą, żarliwą praktykę, połą...

Dzięgiel leśny, i inne skarby z łąk do zebrania w październiku.

Październik, to czas zbioru nie tylko dojrzałych i pełnych witamin, owoców głogu, dzikiej róży czy tarniny, ale także pożytecznego dzięgla leśnego, którego właściwości mogą być pomocne na różne dolegliwości. ...

Sztuka i joga idą ze sobą w parze. Niezwykłe sesje w muzeach.

Muzealna sala pełna adeptów jogi, którzy praktykują asany i pranajamę otoczeni działami sztuki? To nie fantazja. Coraz więcej renomowanych muzeów na świecie organizuje tego typu wydarzenia. Po sesji wypełnionej asanami można wziąć udział w medytacji, a potem zwiedzić w małej, kameralnej grupie ekspo...

Top 6 asan, które pomogą Ci utrzymać formę po lecie.

Czas letni to okres, w którym słońce sprawia, że mamy więcej energii i motywacji do działania. Bardziej dbamy o swoją odsłoniętą skórę i ciało. Mamy więcej czasu i okazji do tego, aby aktywnie spędzać czas. Co zrobić, aby nie stracić formy po lecie i cieszyć się wysokim poziomem energii przez cały r...

Nasz patronat ! Łódź stolicą ekologii – Targi NATURA FOOD & beECO

W terminie 12-14 października w hali Expo-Łódź odbędzie się pełne inspiracji wydarzenie poświęcone ekologicznej żywności oraz trendom zdrowego stylu życia. Udział zapowiedziało ponad 350 wystawców z Polski, Czech, Niemiec, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoch....

Wystartował Kurs Nauczycielski Jogi Integralnej

Dnia 8 września odbył się w szkole Joga Żoliborz w Warszawie ponad trzy godzinny egzamin wstępny oceniający kompetencje osób chcących uczestniczyć w Kursie Nauczycielskim Jogi Integralnej. Miał on na celu sprawdzenie umiejętności i przydzielenie do właściwej grupy w zależności od poziomu zaa...

Slow beauty - mniej znaczy więcej.

Slow to skrót, streszczający całą filozofię slow life: S od sustainable, czyli zrównoważony, L od local, czyli lokalny, O – organic, czyli organiczny, nieprodukowany masowo, W – whole, czyli nieprzetworzony. I właściwie można by na tym poprzestać, jeśli chodzi o przekazanie całej idei. J...

Uzdrawiająca moc tańca i jogi stopionych w jedno

Joga i taniec stopione w jedno. Płynny ruch, harmonia oddechu, asan, mudr i mantr, które rozwijają się w rytm muzyki. To shakti joga, czyli joga tańca, system stworzony przez pochodzącą z Wielkiej Brytanii Sarę Avtar Olivier. ...

Samodyscyplina w jodze.

Czy potrafisz robić to co powinieneś, wtedy, kiedy powinieneś? Czy jesteś w stanie teraz dokonać poświęceń, które doprowadzą Cię do celu? Poświęcenie jest jedną ze składowych samodyscypliny. Poświęcenie - czyli twoja zdolność do dyscyplinowania samego siebie. Jesteś wtedy w stanie na krótką metę odr...

Slow life w rodzinie

Czy mając dzieci można w ogóle żyć slow? Jaki kierunek obrać, aby wychować szczęśliwe dziecko i mieć slow life"ową rodzinę?...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Października 2018
Następne
PWŚCPSN
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
LikeSoft