Virabhadrasana I – heros z uniesionym mieczem. Rafał Gadomski
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Virabhadrasana I – heros z uniesionym mieczem. Rafał Gadomski

  • piątek, 27 kwietnia 2012
  • autor: Rafał Gadomski
śraddha virya smrti samadhi prajńa purvakah itaresam
Inni – przez wiarę, męstwo, pamięć, samadhi do oświecenia.
Jogasutry, I, 20
Według starożytnego traktatu o gramatyce sanskryckiej Dhatupatha, naturę rdzenia „vir” (od którego pochodzi wyraz „vira”– „bohater, wojownik, rycerz”) oznaczającego niepodzielną energię, odnajdziemy w akcie bycia wszędzie jako całość. Abhinavagupta – jeden z największych filozofów Indii, opisuję energię heroiczną jako: „wszystko, czego heros (bohater, wojownik) dokonuje w myśli, słowie i w czynie, poprzez każdą aktywność wymagającą śmiałości i heroizmu i przejawiającą esencję tych cech”(1).
Virabhadrasana I jest pierwszą z serii trzech asan nazwanych imieniem mitologicznego herosa i wojownika Virabhadry. Wszystkie te trzy pozycje łączą w sobie siłę, grację i zręczność z obustronną harmonią, walecznym sercem i pełnym wiary oddaniem – cechami typowymi dla rycerza, bohatera czy wojownika. Wystarczy jeden rzut oka, żeby odnaleźć najważniejsze cechy wspólne tych pozycji, jednak zanim do tego przejdziemy, warto oddać również cześć tradycji.
Historia narodzin Virabhadry jest związana z odwieczną miłością Śiwy i jego małżonki Śakti. Zgodnie z legendą Virabhadra zrodził się z gniewu Śiwy, kiedy ten dowiedział się o śmierci swojej małżonki Sati (jednego z kolejnych wcieleń Śakti), gdy na skutek podstępnego działania jej ojca Daksy rzuciła się ona w ogień i spłonęła na popiół. Śiwa rzucił wtedy na ziemię jeden ze skręconych pukli swoich wspaniałych włosów, a z niego narodził się jeden z jego najstraszniejszych obrońców – właśnie heros Virabhadra. Symbolicznym wymiarem tej historii jest to, że nawet w szczycie największego gniewu, w ekstremalnym napięciu zagmatwanej sytuacji bez wyjścia (symbolizowanej przez poskręcany dred Śiwy), dzięki pozostawaniu w ciągłym kontakcie z samym źródłem wydarzeń, przypływ niepodzielnej i promienistej energii heroicznej jest w stanie przebić się i wyciągnąć nas ku pomyślnemu rozwiązaniu(2).
Virabhadrasana I
Energia (śakti, czyli inaczej forma) pozycji z serii Virabhadrasany jest tak niezwykła, że warto jest w paru słowach choćby naszkicować ją w ogólnym zarysie. Spójrzmy na Virabhadrasanę I – już na pierwszy rzut oka widać, jak bardzo w tej asanie różnią się od siebie aktywność górnej i dolnej płaszczyzny ciała. Płaszczyzna dolna – obejmująca obie kończyny dolne i miednicę – jest obustronnie asymetryczna i ustawiona w układzie trójwymiarowym, z całkowicie niezależną pracą obydwu kończyn i ustawioną pośrodku, skręconą o 90°miednicą; płaszczyzna górna – obejmująca tułów i obie kończyny górne – jest harmonijna, symetryczna i rozciągnięta, wyciągnięta do góry, z opadającą na plecy głową. Wymagające, trudne ustawienie kończyn dolnych rozwija siłę i elastyczność w podstawie, wzmacniając i tonizując stopy, łydki i uda, oraz rozciągając obszar pachwin – szermierczy wykrok ze stawem kolanowym zgiętym o 90°i wyprostowaną nogą zakroczną pomaga uelastycznić oraz wzmocnić stawy skokowy i kolanowy oraz osiągnąć większy zakres ruchu w biodrach. Wyciągnięte do góry i złączone ramiona, które kształtem przypominają uniesiony do góry, przygotowany do ciosu miecz, wzmacniają ramiona i barki i pomagają otworzyć i rozszerzyć klatkę piersiową, i uwolnić energię obszaru serca (pranawaju). Zgięta szyja, w pełni odsłaniająca obszar gardła, z jednej strony symbolizuje wiarę (śraddha) i poddanie się Panu (Iśwarapranidhana), z drugiej zaś otwiera drogę dla wznoszącego się w górę prądu energetycznego udanawaju i pobudza jego działanie. Virabhadrasana I to wiara w działaniu, to nieskazitelna świadomość w akcji, przecinająca na pół mieczem rozróżnienia iluzję uwarunkowanego żywota.
Leslie Kaminoff w swojej książce Joga – ilustrowany podręcznik anatomiczny określa Virabhadrasanę I jako: „średniozaawansowaną asymetryczną pozycję stojącą z wygięciem do tyłu”(3). Jest to wykrok, z biodrami obróconymi o 90°i wyciągniętymi do góry ramionami złączonymi nad głową. To, co dzieje się w pozycji z anatomicznego punktu widzenia, można w skrócie opisać następująco: „Aby pociągnąć ramiona do góry i do tyłu, mięśnie okrywające tył tułowia muszą się koncentrycznie skrócić, podczas gdy mięśnie antagonistyczne okrywające przód tułowia, pasywnie przeciwdziałają rozciąganiu i wykonaniu ćwiczenia. Podczas gdy obniżacie swoje biodra, mięsień czworogłowy na przedzie rozciąganego uda przeciwdziała grawitacji i wydłuża się ekscentrycznie (…) Ponieważ miednica będzie skierowana do przodu i ponieważ tylna noga i udo będą ustawione prostopadle w stosunku do tułowia, tylne udo będzie dotkliwie przeprostowane. A ponieważ będziecie utrzymywali tułów wyprostowany, jedynym sposobem, w jaki będziecie mogli zaadoptować się do dodatkowego przeprostowania biodra, będzie wygięcie do tyłu w obszarze lędźwiowym. Dlatego (…) powinniście wytworzyć w całym ciele uczucie wznoszenia, silnie wyciągając ramiona nad głowę i do tyłu i w ten sposób unosząc klatkę piersiową, opuszczając barki do tyłu i w dół i zdejmując nadmiar napięcia z dolnych pleców”(4).
Ze względu na silne zaangażowanie obszaru ramion w pozycji oraz skierowaną do góry energię tułowia, pozycja jest bardzo trudna do wykonania i dla większości osób każda kolejna próba wejścia w nią kończy się ogólnym zaciśnięciem obszaru barków i ramion. Z tego powodu kluczową rolę w pozycji Virabhadrasana I pełni zachowanie równowagi pomiędzy energią podstawy tułowia, a wzmocnioną „energią heroiczną”, otwartego i uniesionego obszaru serca. Silnie zintegrowane działanie obszaru podstawy zwiąże w dole energię tego obszaru i spowoduje tym samym uwolnienie nadmiaru napięcia w górnej części tułowia, umożliwiając wyciągnięcie ramion mocniej w górę i zwieszenie głowy na plecy. W przeciwnym wypadku energia podstawy (wjanawaju, o charakterze obkurczającym) zostanie wciągnięta w górę przez silne zaangażowanie tułowia i spowoduje ogólne obkurczenie w tym obszarze. Należy też zwrócić uwagę na istotną kwestię przeciwstawnego działania w parach mięśni po lewej i po prawej stronie stawu biodrowego. W nodze wykrocznej mięśnie biodrowo-lędźwiowe są aktywne, natomiast rozciągane są mięśnie pośladkowe i tylnego uda; w nodze zakrocznej sytuacja jest odwrotna. W wyniku ustabilizowania podstawy pozycji możliwe staje się wyciągniecie w górę kolumny kręgosłupa i zaakcentowaniem łuków kręgosłupa, w konsekwencji czego następuje subtelne przesunięcie środka ciężkości w górnym tułowiu do tyłu względem miednicy i uwolnienie obszaru serca. Po uwolnieniu górnego tułowia uwalnia się też i odsłania szyja. Uwolnienie napięcia w ramionach umożliwia też poczucie ich realnego ciężaru, poczucie „uniesionego miecza” Virabhadry – warto tutaj wspomnieć, iż pozycja ta nadmiernie obciąża serce i nie powinno się jej wykonywać dłużej niż 20-30 sekund na każdą ze stron (5).
Virabhadrasana I
Sedno postawy herosa-wojownika, promowanej przez pozycje z serii Virabhadrasany, doskonale ujmują słowa starożytnego traktatu Bhagawadgita, gdy Pan Kryszna zwraca się do Ardżuny: „…kto powściągnie umysłem zmysły działania, Ardżuno, i jogę czynu podejmie bez więzów, ten jest najwyżej.”(6) Praktyka jogi zaczyna się tak naprawdę wtedy, gdy schodzimy z maty i napotykamy prawdziwe trudności i wyzwania w codziennym życiu – wtedy stajemy się wojownikami jogi, a najważniejszym wyzwaniem staje się dla nas zachowanie nieskazitelnej postawy bohatera-rycerza i przejawienie niepodzielnej energii heroicznej w działaniu.(7).
Przypisy:
(1) Pisano, Ch., 2011, The Hero’s Contemplation, London, Yoga Words ltd., s. 236.
(2) Tamże, s. 236.
(3) Kaminoff, L., 2010, Joga – ilustrowany przewodnik anatomiczny, Białystok, Studio Astropsychologii , s. 84.
(4) Coulter, H.D., 2007, Anatomia hatha jogi, Warszawa, Wydawnictwo Tedson, s. 29; 350.
(5) Iyengar, B.K.S., 1995, Światło jogi, Warszawa, Wydawnictwo Virya, s. 45
(6) Rucińska, A., tłum.,2002, Bhagawadgita, Święta Pieśń Pana, Warszawa, Wydawnictwo Sawitar, s. 37,
(7) Kaivalya, A., Kooji van der, A., 2010, Myths of the asanas, San Rafael, California, Mandala, s. 74.
 Rafał Gadomski
Wydawnictwo Tedson (www.tedson.pl)
Joga Warszawa Studio (www.hatha.pl)
Blog Jogina (www.blog.hatha.pl)
 Serce w praktyce hatha jogi. Rafał Gadomski.
 
 
Opublikuj na:
Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Jaki Nett USA - Międzynarodowy Konwent Jogi 2019

Zapraszamy na Międzynarodowy Konwent Jogi 2019. Gość specjalny - Jaki Nett USA, dyplomowana nauczycielka jogi w tradycji B.K.S. Iyengara z 40-letnim doświadczeniem, posiada stopień Senior I. Do udziału w Konwencie zapraszamy zarówno osoby początkujące, jak i zaawansowane - do wyboru przygotowaliśmy...

Mistrz jogi z Puny. Gdyby żył, miałby sto lat

14 grudnia 2018 r.mija setna rocznica urodzin B.K..S. Iyengara. "Ludzie nazwali moją praktykę jogą Iyengara. Ja po prostu dążę do tego, by osiągnąć równowagę między fizycznością, duchowością i intelektem. Każda asana ma swoje optimum – od głowy po stopy, od przodu w tył – bez odchyleń i ...

UZIEMIENIE ciała i umysłu

Co tworzy Twoje silne korzenie- co jest dla Ciebie naprawdę ważne? Co jest Twoją mocną stroną czy umiejętnością? Czego najbardziej potrzebujesz? Czy jest taki obszar w życiu, który od pewnego czasu woła o ZMIANĘ, a Tobie ciężko jest ją podjąć? Zdanie "nigdy tego nie zrobię" zamień na "do tej pory te...

KURS NAUCZYCIELSKI JOGI INTEGRALNEJ

Kurs nauczycielski przeznaczony jest dla osób, które pragną zdobyć praktyczne umiejętności i rzetelną wiedzę na temat różnych ścieżek i systemów jogi pod okiem najlepszych w Polsce specjalistów. Zdobyte kwalifikacje i umiejętności oraz końcowy certyfikat uprawniają do wykonywania zawodu nauczyciel...

Produkt tygodnia: ZESTAW KRZESŁO DO JOGI + KSIĄŻKA ''JOGA Z KRZESŁEM''

Praktyka z użyciem krzesła jest bardzo efektywna z trzech powodów. Krzesło może być naszym: nauczycielem, pomocnikiem, bądź stymulatorem. Krzesło do jogi i książka ''Joga z krzesłem'' to świetny zestaw, dzięki któremu możemy z dokładnością i precyzją pogłębiać praktykę! ...

Jak joga uratowała chińską wioskę

Dziarscy sześćdziesięciolatkowie z niewielkiej wioski na północy Chin z zapałem ćwiczą jogę. Jeszcze dwa lata temu o niewielkim siole nikt nie słyszał, a mieszkańcy byli pogrążeni w apatii. Inicjatywa Lu Wenzhena, nowego sekretarza komunistycznej partii, który przybył tam w 2016 r., by rozruszać lu...

Sztuka życia. Medytacja Vipassana -wg. nauk S.N. Goenki

To nieistotne kim jesteś, czym się zajmujesz, w co wierzysz, a komu nie ufasz. W każdym z nas jest spokój i harmonia pozwalająca na szczęśliwe życie w zgodzie ze sobą i z innymi ludźmi. Furtka do ogrodu wyzwolenia opatrzona jest jedynie mentalną tabliczką – UWAGA! ŚWIADOMOŚĆ – której pra...

Slow life w pracy? To jest możliwe!

Stos spraw do załatwienia, stale kontrolujący szef, nieustanne zebrania i plotkujące koleżanki. Praca potrafi być naprawdę stresująca. Na szczęście są metody, które pozwolą ci nawet w najbardziej stresogennej pracy odzyskać slow. ...

Jałowiec. Na jesienne chłody - rozgrzewające szyszkojagody. :)

Niegdyś, drewno jałowcowe, ze względu na swą wyjątkową elastyczność i wytrzymałość, używano najczęściej do wyrobu łuków. Choć rośnie powoli, żyje długo nawet w niesprzyjających warunkach (nie straszna mu ani słaba gleba, ani nadmierne zacienienie). W zielarstwie, cenione są przede wszystkim szyszkoj...

Joga z krzesłem. Cenna lektura dla każdego jogina.

Książki do jogi dzielą się na dwa rodzaje. Takie, które ładnie wyglądają na półce i takie, z których można w praktyce korzystać. Książki na półkę, to albo zawiłe próby tłumaczenia teoretycznego, czym jest joga, albo kolorowe nie do końca udane podręczniki do nauki asan, z których nie sposób się czeg...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Grudnia 2018
Następne
PWŚCPSN
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
LikeSoft