Doł±cz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


Indie pędz± na zakupy

  • ¶roda, 15 paĽdziernika 2008
  • autor: Maciej KuĽmicz
- Hindusi wydadz± każde pieni±dze na edukację i rozrywkę. Więc to będ± sektory, które trzeba bacznie obserwować, bo to rozkwit biznesu będzie niespotykany. Można powiedzieć, że dzi¶ Indie dopiero się budz±, dopiero sięgnęły do kieszeni...Trudno sobie wyobrazić co będzie, jak zaczn± naprawdę na poważnie wydawać.(Maciej KuĽmicz)
W salonie samochodowym Mahindra and Mahindra przy Marine Drive od rana do póĽnej nocy jest ruch.
Trzaskaj± szklane drzwi, co chwilę kto¶ wchodzi, ogl±da katalogi, zagl±da do wnętrza aut. Za oknami wystawowymi - jedna z najlepiej rozpoznawanych ulic w Bombaju, deptak Marine Drive.
W prawie czterdziestostopniowym upale kłębi się tam wielokolorowy tłum sprzedawców orzeszków, tragarzy z koszami na głowach, przechodniów.
W salonie jest przyjemnie chłodno, sprzedawcy się u¶miechaj±, a w oknie wystawowym stoi najnowszy krzyk mody motoryzacyjnej w Indiach.
To czarny Logan.

Na zakupy, żeby wydać

- Id± ¶wietnie, po prostu rewelacyjnie. To solidne auta, z wyższej klasy, zapewniaj± dużo przestrzeni wewn±trz. Maj± europejsk± skrzynię biegów i kosztuj± nie tak wcale dużo. Sprzedajemy ¶rednio cztery sztuki dziennie, zainteresowanie jest spore. A przecież pierwsze dostawy do klientów będ± dopiero za miesi±c, bo Logan to nowo¶ć na rynku - mówi Alpana Handore, sprzedawczyni. Logan to wspólne przedsięwzięcie hinduskiego potentata Mahindra and Mahindra i Renault. Teraz obie firmy wspólnie buduj± fabrykę za 900 mln dol. na południu Indii, w pobliżu Chennai.
Logan kosztuje 750 tys. rupii - czyli około 18 tys. dol. Dla przeciętnego robotnika to suma nieosi±galna - miesięcznie zarabia do 10 tys. rupii. Ale już dla nieĽle zarabiaj±cego menedżera to poważna oferta. Szczególnie że wsparta my¶l± techniczn± z Europy, a to nadal w Indiach symbol jako¶ci.
Już niedługo w Indiach rusza produkcja Mini, nowe modele ma wypu¶cić na hinduski rynek też Suzuki, w Indiach potęga. Inwestycje się opłacaj±, bo 60-proc. cła skutecznie zniechęcaj± każdego, kto chciałby sprowadzić sobie samochód z zagranicy.
Samochodów przybywa w tempie geometrycznym. Z powodu wiecznego korka z jednego końca 16-milionowego Bombaju nie sposób już przejechać na drugi koniec w ci±gu dwóch godzin.
W 2010 r. warto¶ć produkcji w sektorze motoryzacyjnym ma w Indiach sięgn±ć 70 mld dol. A rynek i tak będzie nienasycony - bo na tysi±c Hindusów tylko siedmiu ma samochód. W 2010 ma to być 11.

Rozwój siedzi w kieszeni

Ekonomi¶ci hinduscy zapytani o sekret wzrostu Indii bez wahania wskazuj± najpierw na sektor usług, który ci±gnie gospodarkę - a zaraz potem na konsumpcję. W 9-proc. tempie rozwoju hinduskiej gospodarki portfele konsumentów maj± poważny udział.
Hindusi w ubiegłym roku wydali ponad 408 mld dol. W porównaniu do innych Azjatów, np. Chińczyków, bardzo niewiele oszczędzaj±. W Indiach aż 68 proc. PKB to wydatki konsumenckie (w USA 71 proc.), a tylko 22 proc. - oszczędno¶ci gospodarstw domowych. W Państwie ¦rodka warto¶ć konsumpcji nie przekracza tymczasem połowy PKB!
- Wszystko wskazuje na to, że to wła¶nie konsumenci będ± w najbliższym czasie w dużym stopniu odpowiadali za to, jak będzie się rozwijała gospodarka. Co więcej, w Indiach szybko ro¶nie klasa ¶rednia, która powinna w najbliższym czasie robić największe zakupy w sklepach i salonach samochodowych. Poza tym pomaga nam demografia - mówi Vikram Bhalla, jeden z szefów Boston Consulting Group w Bombaju.
Trudno się z nim nie zgodzić - dzi¶ co trzeci Hindus jest w wieku 20-35 lat. W sumie to ponad 325 mln osób. Ta armia potencjalnych konsumentów jest większa niż w znacznie ludniejszych Chinach. I szybko ro¶nie. W ci±gu ostatnich dziesięciu lat ponad 350 mln Hindusów doł±czyło do grupy, która ma co roku do wydania ponad 1000 euro. To już grupa, o któr± mocno zabiegaj± globalne koncerny.
Ta armia wydaje na potęgę - tylko handel detaliczny w 2005 r. miał warto¶ć ponad 230 mld dol. W 2010 Hindusi kupi± towary za ponad 310 mld dol. Jak prognozuj± ekonomi¶ci, w latach 2005-10 warto¶ć zakupów dóbr trwałego użytku (telewizorów, pralek itd.) wzro¶nie o 100 proc.!
Szał zakupów wywołany jest jednak nie tylko tym, że Indie się bogac± dzięki eksportowi usług IT. To również wynik otwarcia i liberalizacji rynków - dzi¶ można kupić coraz więcej produktów, które wcze¶niej były nieosi±galne.
Do końca lat 80. w jednej z najludniejszych gospodarek ¶wiata dostępne były tylko trzy rodzaje samochodu osobowego; a i to po długim oczekiwaniu. Dzi¶ salony samochodowe takie jak Mahindra and Mahindra otwieraj± się w coraz mniejszych miastach.
Nie wszystko da się sprzedać
Ale to, że globalne koncerny maj± do podbicia ponad miliard konsumentów nie oznacza wcale, że w Indiach sprzedaje się łatwo. Oferta na ten rynek musi być bowiem dostosowana do lokalnych warunków znacznie bardziej niż w innych krajach.
- Kiedy producent chce wprowadzić na hinduski rynek nowy model samochodu, nie może zrobić tego ot, tak. Musi uwzględnić lokalne warunki, np. kiepskie drogi. Wła¶nie dlatego wielkim sukcesem jest model Ford Ikon, który reklamował się jako najwyżej zawieszony samochód osobowy w swojej klasie - mówi Vikram Bhalla z BCG.
Samochód musi mieć też specjalny, gło¶ny klakson. Powód? W Indiach na drodze tr±bi się bez przerwy i bardzo gło¶no, kierowcy używaj± klaksonu do sygnalizowania, że chc± wykonać manewr, np. skręcić - więc dobry klakson to warunek bezpieczeństwa.
Podobnie jest z butami sportowymi. Ktokolwiek zamarzy sobie obucie miliarda Hindusów, musi pamiętać, że gor±cy klimat i ulewne deszcze z nadej¶ciem monsunu sprzyjaj± sprzedaży klapek oraz butów otwartych. A jeżeli już buty maj± być sportowe, musz± też nadawać się do chodzenia na co dzień, bo w Indiach uprawianie sportu nie jest na razie tak popularne, żeby można było wprowadzać na rynek buty wył±cznie do tego celu.
Spore znaczenie ma kultura - ponieważ w Indiach wegetarianizm nie jest kwesti± mody, ale często pochodzenia lub religii, restauracje sieciowe musiały zmienić menu - wyrzucić z niego wieprzowinę i wołowinę oraz wprowadzić więcej potraw wegetariańskich. Efekt? McDonalds oferuje kanapki z kurczakiem i dania z warzywami. O hamburgerach nikt nawet gło¶no nie mówi.
Natomiast jeżeli już jakiejkolwiek firmie uda się wej¶ć na lokalny rynek i zapisać w pamięci konsumentów, może zacierać ręce i liczyć zyski. Tak było z Philipsem, który w Indiach jest obecny od lat.
- To przykład na to, jak marka może zacz±ć żyć własnym życiem. Żarówki Philipsa były i s± tak popularne, że w sklepach do sprzedawcy bardzo często mówi się: "Daj mi dwa philipsy", a nie: "Dwie żarówki". Poza tym Philips jest przez Hindusów traktowany jak marka rodzima, pochodz±ca z Indii - mówi Vikram Bhalla z BCG.

To dopiero pocz±tek


Firmy zacieraj± ręce, bo rewolucja w handlu w Indiach dopiero nadchodzi. Na razie ponad 95 proc. całego handlu detalicznego jest w rękach małych, rodzinnych sklepikarzy. Sieci s± wła¶ciwie nieobecne - Wal-Mart, największa sieć supermarketów na ¶wiecie, dopiero w Indiach raczkuje, i to z pomoc± miejscowych partnerów. Centra handlowe dopiero powstaj±. Jeszcze pięć lat temu w miliardowych Indiach nie było praktycznie żadnego shopping-mallu!
Dzi¶ te, które s±, przynosz± kokosy. W Bangalore, stolicy firm informatycznych w Indiach, widać to najlepiej. Kiedy w sobotę lub niedzielę wchodzi się do Forum, pierwszego i największego centrum handlowego w tym mie¶cie, napotyka się dziki tłum. Wszyscy kupuj±, jedz±, id± do kina na ostatnim piętrze sze¶ciopiętrowego molocha. Sklepy? Wszystkie, które można znaleĽć w USA w shopping-mallu: Tommy Hilfiger, Nike, Apple, Benetton, Swarovski, Wrangler. Wszędzie jest ¶cisk.
W ci±gu najbliższych lat tylko inwestycje w sektorze handlu detalicznego maj± sięgn±ć 22 mld dol.
Zarobki młodych profesjonalistów rosn± o 9-10 proc. rocznie (czę¶ć z tych pieniędzy zjada inflacja, która wynosi ok. 6 proc. rocznie). - To jedna z najszybciej rosn±cych grup konsumenckich na ¶wiecie. Nie można jej nie zauważać. Dzi¶ w Indiach jest około 160 mln telefonów komórkowych, za trzy lata ma być dwa razy więcej. Sprzedaż komputerów ro¶nie co roku o mniej więcej 20 proc. Jak tu pomin±ć Indie? - mówi Joydeep Bose, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Intela w Indiach. Amerykańska korporacja otworzyła w Bangalore jedno z największych centrów rozwoju na ¶wiecie i ma nadzieję, że w Indiach nie tylko będzie pracować nad swoimi produktami, ale chce tam sprzedawać coraz więcej swoich produktów. Ostatnio - przeno¶nego laptopa dla dzieci, który miałby służyć do nauki.
- Hindusi wydadz± każde pieni±dze na edukację i rozrywkę. Więc to będ± sektory, które trzeba bacznie obserwować, bo to rozkwit biznesu będzie niespotykany. Można powiedzieć, że dzi¶ Indie dopiero się budz±, dopiero sięgnęły do kieszeni - mówi Bose.
Trudno sobie wyobrazić, co będzie, jak zaczn± naprawdę na poważnie wydawać.

Artykuł pochodzi ze strony: http://serwisy.gazeta.pl/swiat/1,34189,4105391.html
 
Opublikuj na:
Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Jak wybrać jogiczny prezent ? Na co zwrócić uwagę ?

Jaki prezent wybrać? Jak ocenić nie znaj±c się na sprzęcie do jogi, co będzie optymalne?...

Kiedy moje nogi będ± w końcu elastyczne?

Mocne oraz elastyczne nogi to też zdrowe nogi - lekkie, sprawne i pewnie st±paj±ce po ziemi. To większa rado¶ć biegania i uprawiania wszelkich innych dyscyplin sportowych - twoich ulubionych. To wreszcie smukłe i zgrabne nogi, zrelaksowane i odprężone. Nie zwlękaj - sięgaj po więcej - również w jodz...

Jej wysoko¶ć cytryna

Królowa pochodzi z południowo-wschodnich Chin. Jej kariera rozkwitła w XVIII wieku, kiedy odkryto, że jest doskonałym remedium na wiele chorób. Dzi¶ cytryna znana jest nie tylko ze swych wła¶ciwo¶ci leczniczych, ale także jako doskonała pomoc w ekologicznym sprz±taniu domu....

10 sposobów na uproszczenie życia

Dzisiejsze tempo życia, szczególnie w dużych miastach jest przyczyn± przewlekłego stresu, przemęczenia i problemów ze zdrowiem. Prostota i minimalizm mog± nam pomóc odnaleĽć równowagę i swój własny slow life. Oto 10 sposobów na uproszczenie życia. ...

Obserwujemy obecnie prawdziwy boom na rozwój osobisty. Z czego on wynika?

Na to i wiele innych pytań odpowiadaj± Karolina i Maciej Szaciłło, eksperci od zdrowego stylu życia, entuzja¶ci ajurwedy i technik medytacyjnych....

Prezydent z kasty niedotykalnych na czele Indii. Aktywnie ćwiczy jogę.

Niedawno opisywali¶my na naszych łamach sylwetkę premiera Indii Narendry Modiego, teraz publikujemy kolejny artykuł z tej serii - dla wszystkich czytelników bliżej zainteresowanych Indiami. ...

Joga w walce z traum±, czyli jak pomóc weteranom

Zespół stresu pourazowego (PTSD) dotyka nawet 10 proc. żołnierzy, którzy brali udział w działaniach bojowych. Szeroko zakrojone badania nad tym, jak pomóc weteranom, którzy cierpi± z tego powodu prowadz± m.in. Amerykanie. Maj± w tej materii pokaĽne do¶wiadczenia, bo na przestrzeni ostatnich lat wiel...

Jak długo muszę się rozci±gać, żeby być w pełni elastycznym?

Rozczaruję Was już na samym pocz±tku tego artykułu, ponieważ muszę uczciwi przyznać, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. ...

Dania gotowe. Czy mog± być zdrowe? Rozmowa z Pawłem Skrzypczakiem, prezesem firmy Primavika

Na sklepowych półkach coraz więcej miejsca zajmuj± różnego rodzaju dania gotowe. Wpisuj± się one w potrzeby współczesnego konsumenta, który żyje szybko. Czy taka wysoko przetworzona żywno¶ć może być zdrowa? Na co zwracać uwagę przy wyborze produktów typu convienience? Rozmowa z Pawłem Skrzypczakiem,...

Joga i medytacja recept± na lepsz± pamięć i orientację

W Polsce na alzheimera choruje ok. 350 tys. ludzi. Trac± pamięć, sprawno¶ć. Uczeni nie potrafi± jeszcze powiedzieć, co jest przyczyn± stopniowej i nieodwracalnej degradacji komórek nerwowych mózgu. Trwaj± intensywne poszukiwania sposobów na opóĽnienie postępów choroby i poprawę komfortu życia pacjen...

  
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, ksi±żki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ci±ży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jog± podróżowanie po Azji
likesoft